Розробка містить конспект уроку - тренінгу - 3 ( Курс "Вчимося жити разом" навчальний предмет "Основи здоров'я" - 5 клас ) "Про почуття та співчуття"...
ВЖР - 3. «Про почуття і співчуття» урок - тренінг 5 клас
Урок 13. Тема: ПОЧУТТЯ І ЕМОЦІЇ. ВИЯВИ ПОЧУТТІВ. СПОСОБИ ВИСЛОВЛЮВАННЯ ПОЧУТТІВ. СПІВПЕРЕЖИВАННЯ І СПІВЧУТТЯ.
Практичне завдання: Відпрацювання навичок висловлювати почуття.
Цілі : розглянути почуття й емоції, способи вияву почуттів, розглянути співпереживання й співчуття як вияв почуттів; розвивати в учнів розуміння необхідності виховання культури почуттів; розвивати вміння учнів пояснювати взаємозв’язок почуттів і здоров’я; виховувати бажання підтримувати позитивний настрій, людяність, гуманізм, доброту.
Очікувані результати: учні:
розрізнятимуть почуття та емоції;
описуватимуть знаки невербального прояву почуттів;
розрізнятимуть «Я – повідомлення» і «Ти – повідомлення»;
демонструватимуть здатність ставати себе на місце іншого, уявляти, що він думає і відчуває;
Обладнання та матеріали: ПК, проектор, картки, малюнки, підручник, роздатковий матеріал.
Структура тренінгу
№ |
Зміст |
Час |
1. |
Вступна частина |
6 хв. |
2. |
Основна частина |
15 хв |
3. |
Практична частина |
15 хв. |
4. |
Заключна частина |
9 хв. |
Тривалість тренінгу – 45 хвилин
І. Вступна частина
1. Привітання. Вступне слово вчителя.
Щодня у нашому житті відбувається чимало подій, які не залишають нас байдужими і викликають різні емоції та почуття. Світ почуттів — необмежений, кожен з вас у цю хвилину щось переживає. Наприклад, ви можете відчувати радість з приводу того, що почався урок, або цікавість до нової теми. Але можуть бути і неприємні емоції та почуття. Це також абсолютно нормально.
2. Знайомство. Вправа «Мої емоції в цю хвилину»
Для ефективного співробітництва ми спочатку познайомимось. Я – ( учень називає своє ім’я) у цю хвилину я відчуваю…….
3. Очікування. Свої очікування учасники записуються на стікери і прикріплюються до малюнку із зображенням мосту через річку.
4. Правила групи. Для успішної роботи на уроці нам потрібно пригадати правила роботи в групі, а саме: ( слайд 1)
ІІ. Основна частина
1. Гра «Асоціації» - На минулому уроці ви познайомилися з поняттям «толерантність». Назвати ознаки толерантності з правил роботи в групі ( доброзичливість, відкритість, уважна , поважає думку інших)
На екран проектується світлини дітей з тваринами ( слайд 2)
Які емоції у вас викликають ці фотографії?
Сьогодні ми поговоримо про те, що таке почуття та емоції, які вони бувають. Як розпізнати емоційний стан людини за її зовнішнім виглядом; чи
потрібно контролювати наші почуття та як це можна зробити.
Повідомлення теми та мети уроку. (слайд 3)
Очікувані результати: (слайд 4)
Чи є різниця між почуттями та емоціями?
Емоції – це миттєві реакції організму на подію, людину, тварину. (слайд 5) В емоціях виявляється ставлення людей до навколишнього світу, до усього, що відбувається в житті.
Позитивні емоції (радість, захоплення, задоволення) покращують настрій, а негативні (страх, відчай, гнів, тривога) – псують його. Не завжди людина може чітко усвідомити емоцію, що не скажеш про почуття.
Почуття формуються довше і зазвичай не зникають миттєво. Почуття – це стійке переживання, пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища. (слайд 6) Наприклад: любов, дружба, заздрість, ворожість. Почуття виражаються через емоції. Проте інколи буває так, що вони не співпадають, або ж навпаки суперечать одне одному.
Які бувають почуття? (приємні та неприємні)
Назвіть приклади різних почуттів:
Радість, щастя, гордість, любов, горе, страждання, гнів, сором, захоплення, страх, смуток, надія, рішучість, злість, розпач, спокійність, незадоволення, образа. ( слайд 8).
Підкреслити одним кольором приємні почуття, а іншим неприємні почуття.
Небезпечні дії зазвичай породжують неприємні почуття — страх, гнів, образу. І навпаки, добрі новини й події — задоволення, вдячність, цікавість. Позитивні спонукають людину до діяльності та досягнення
корисного результату. Коли нам нічого не загрожує, ми відчуваємо спокій і задоволення. А як втратив щось важливе (наприклад, друг переїхав до іншого міста), тебе огортає сум. Якщо хтось кепкує або зневажливо висловлюється про тебе, ти ображаєшся. А коли відбирають те, що тобі належить, у душі мимоволі закипає гнів. На перший погляд здається, що неприємні почуття — це вади і треба їх долати. Та хіба не почуття страху час від часу попереджує про небезпеку, втримує від необачних кроків або змушує швидше діяти? Від того, що такі почуття неприємно переживати, вони не втрачають цінності. Негативні емоції стимулюють активність, спрямовану на уникнення шкідливих дій.
«У тебе все написано на обличчі» коли так говорять? Чи говорили вам ці слова?
Вияв емоцій та почуттів ( слайд 9)
• словесний;
• мімічний;
• руховий;
• комплексний.
Радісний Спокійний Здивований Винний Сердитий
Ми бачимо, що про почуття людини можна судити не тільки з її слів, але і з виразу обличчя (міміки), жестів, рухів, виразу очей.
Такий вияв почуттів називається невербальним.
Відпрацювання навичок висловлювати почуття.
1)Виконання вправи «Передай маску». ( слайд11)ст. 67 підручника.
Учні сідають в коло. Поверніться до сусіда та по черзі зобразіть на обличчі почуття: радість, сум, захоплення, гнів, здивування ( можна використовувати звуки, жести).
2)Виконання вправи « Впізнай почуття»
Учні витягують з конверта листки із записаними почуттями і по черзі демонструють їх, а клас вгадує, що це за почуття. Оплесками вітаємо правильні відповіді.
Коли людина тривалий час переживає неприємні почуття (образу, роздратування, злість), це шкодить її здоров’ю, з часом ці почуття можуть стати нестерпними, ще болючішими. Отже, треба постаратись якнайшвидше виправити ситуацію, сказавши про це тому, хто викликає ці почуття. Але так, щоб не образити його. Не варто використовувати «Ти- повідомлення» («Ти сам такий, ти дурень, ти нічого не розумієш»). Це ображає, викликає бажання захищатися і нападати. Найкраще висловлювати свої почуття за допомогою «Я- повідомлення». Це речення, яке містить слова «я», «мені», «мене» і повідомляє про твою проблему та твої почуття. «Мені не подобається, коли без дозволу беруть мої речі». Це не ображає, адже ти не звинувачуєш співрозмовника, а просиш його зробити тобі послугу.
Відпрацювання уміння правильно висловлювати свої почуття.
9. Робота в групах. Об’єднання в групи (Віра, Надія, Любов). Розіграйте і обговоріть задані ситуації, використовуючи «Я-повідомлення» ( слайд 12 -13). Для прикладу спільно з учнями обговорити ситуацію, що описана у підручнику с.69.
Ситуація 1. Сашко взяв у Андрійка книжку і не повертає, хоча той не раз йому нагадував. Що робити Андрієві?
Ситуація 2. До Лесі перед контрольною сідає Оксана, щоб списати. Минулого разу Леся через це не виконала останній приклад. Як їй сказати про це?
Ситуація 3. Сергійка весь клас дражнить Вовком, бо раніше звали просто Сірим. Йому це не подобається. Як сказати про це?(слайд 14)
10. Руханка «Австралійський дощ»
11. Читання й обговорення оповідання В. Осеєвої «Просто бабуся».
Послухайте оповідання і скажіть, чому воно так називається.
По вулиці йшли хлопчик і дівчинка. А попереду них чимчикувала
старенька бабуся. Було дуже слизько. Старенька посковзнулась і упала. «Потримай мої книжки!» — крикнув хлопчик, передав дівчинці свою сумку і кинувсь на допомогу старенькій. Коли він повернувся, дівчинка запитала;
— Це твоя бабуся?
— Ні, — відповів хлопчик.
— Мама? — здивувалась дівчинка.
— Ні.
— Тітка? Чи знайома?
— Та ні ж, ні! Це просто бабуся
Як би ви вчинили в такій ситуації?
Співпереживання та співчуття – це те, що робить людину людиною. Це вміння поставити себе на місце іншого, зрозуміти і відчути те, що й він. Коли виникає необхідність у співпереживанні? Мабуть, коли
людина чогось боїться, у неї має бути якийсь виступ, вона очікує
неприємної події.
Проте треба вміти не тільки співпереживати. А й виявляти співчуття.
Співчуття — це вираження підтримки іншій людині за важких для неї обставин. При вираженні співчуття треба бути тактовним, знати міру, обережно добирати слова. (слайд 15)
12. Робота в малих групах. Об’єднатися за днями тижня або кольорами веселки. Обговорити ситуації на с.70 підручника та виступити представникам від групи перед класом. Обговорення в загальному колі.
ІІІ. Заключна частина. Перевірка рівня засвоєння знань.
У людини є _________ та __________. Миттєві реакції організму на подію, людину, тварину - це _______________. Стійке переживання, пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища – це _____________. Радість, задоволення , любов – це __________ почуття. Негативні почуття : _____, _______, ________. Почуття та емоції можна виражати _____________, ___________, ___________. Для висловлювання своїх почуттів краще використовувати «_____ - повідомлення». Вміння поставити себе на місце іншого, зрозуміти і відчути те, що й він – це _____________.
Чи справдились ваші очікування щодо нашої сьогоднішньої зустрічі? Якщо так, перенесіть свої стікери на другий берег річки, якщо зовсім не справдились, лишіть їх на місці, а якщо справдились частково, прикріпіть свій стікер на міст через річку.
«Сьогодні на уроці я дізнався, ……..»
«Після цього уроку я знатиму,… (що таке…….) ( як ….) та (вмітиму….) ».
Учасники встають у коло та обмінюються побажаннями. « Я бажаю тобі, щоб всі твої почуття були лише позитивні » тощо.
Заключне слово вчителя.
В школі чи на вулиці, у магазині чи в лікарні, в середовищі знайомих чи незнайомих нам людей є ті, що потребують нашої підтримки і допомоги, розуміння та співчуття. Я впевнена, що коли ви зустрінете таких людей, то виявите свою толерантність, турботу та милосердя, адже всі ви добрі, чуйні, щирі діти. Завжди стався до людей так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе. А знання отримані на сьогоднішньому уроці нехай допоможуть вам у цьому.