З досвіду роботи практичного психолога з дітьми молодшого шкільного віку з ЗПР.
Корекційно-розвивальна програма містить:
Мета програми: розвиток пізнавальних процесів; формування комунікативних навичок і умінь; виховання моральних якостей..
Завдання програми:
1.Розвиток концентрації та обсягу уваги із супутнім удосконаленням здатності до переключення та розподілу уваги.
2.Розвиток довільної уваги.
3.Розвиток пам'яті.
4.Розвиток слухового зосередження.
5.Розвиток мислення, швидкості мислення, розумових операцій (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, класифікація).
6.Розвиток тонкої моторики пальців рук.
7.Розвиток дисциплінованості, організованості.
8.Виховання моральних якостей.
9.Зняття м'язового та психоемоційного напруження.
Програма корекційно-розвивальної роботи
(для дітей молодшого шкільного віку з ЗПР)
З досвіду роботи практичного психолога
Лавківської ЗОШ І-ІІ ступенів
Лалакулич Марини Михайлівни
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Діти із затримкою психічного розвитку становлять найчисленнішу групу серед тих, які потребують спеціальної допомоги у процесі навчання та виховання. Вони значною мірою визначають контингент учнів, особливо початкової школи, які стійко не встигають. Тому своєчасна корекція цієї специфіки в розвитку дітей є водночас і розв'язанням проблеми труднощів у навчально-виховному процесі. Затримка психічного розвитку спричиняється найрізноманітнішими причинами. Водночас діти цієї категорії мають низку загальних особливостей розвитку пізнавальної діяльності й особистості. Увага. Усім дітям із затримкою психічного розвитку властиве зниження уваги. Слід відзначити, що зниження стійкості уваги може мати різний характер: максимальне напруження уваги на початку виконання завдання й подальше його зниження; настання зосередження уваги після певного періоду роботи; періодичні зміни напруження уваги та її спад упродовж усього часу роботи. Сприйняття. Спостерігається неповноцінність тонких форм зорового і слухового сприйняття, просторові й часові порушення, недостатність планування й виконання складних рухових програм. Таким дітям потрібно більше часу для приймання й опрацювання зорових, слухових та інших вражень. Однією з особливостей сприйняття таких дітей є також те, що подібні якості предметів сприймаються ними як однакові (наприклад, овал сприймається як коло). Крім того, недостатньо сформованими є просторові уявлення: орієнтування в напрямках простору здійснюється на рівні практичних дій, сприйняття перевернутих зображень утруднене, виникають труднощі під час просторового аналізу й синтезу ситуації. Пам'ять. Особливо страждають ті її види, які вимагають участі розумових процесів (опосередковане запам'ятовування). Погіршені й найбільш елементарні види пам'яті. Механічна пам'ять цих дітей характеризується зниженням продуктивності перших спроб запам'ятовування. Однак час, необхідний для остаточного заучування, близький до норми. Мислення. Діти із затримкою психічного розвитку демонструють високий порівняно з розумово відсталими дітьми рівень розумової діяльності, особливо під час виконання наочно-дійових і наочно-образних завдань. Досить високі показники спостерігаються під час виконання ними завдань за наочним зразком. Деякі утруднення в цих дітей викликають завдання, у яких відсутній наочний зразок. Особливості розумової діяльності найбільш яскраво проявляються в словесно-логічному мисленні: відсутність готовності до розв'язання, недостатня виразність орієнтовного етапу в процесі розв'язання, нездатність до необхідного зусилля, невміння контролювати себе під час виконання завдання, низький рівень розвитку головних розумових операцій, таких як класифікація, узагальнення, аналіз, синтез тощо. Мовленнєва діяльність також має низку особливостей: бідний словниковий запас (особливо активний), звуженість понять, їхня розпливчастість, іноді хибність; розлади у формуванні монологічного мовлення тощо. Емоційна сфера та моральні якості часто характеризуються незрілістю.
Таким чином, сферою цілеспрямованого корекційного впливу має стати емоційно-вольова і пізнавальна сфери, а також моральні якості дитини.
Мета програми: розвиток пізнавальних процесів; формування комунікативних навичок і умінь; виховання моральних якостей..
Завдання програми:
Методи роботи:
Загальна к-ть зустрічей – 12 занять.
Тривалість одного заняття – 40 хв.
Частота проведення занять – 1 раз на тиждень.
Прогнозований результат: корекційно-розвивальна програма допоможе досягти позитивних змін у розвитку пізнавальних процесів дитини: допоможе підвищити рівень практичних умінь аналізувати та сприймати предмети, орієнтуватися у просторі, часі, порівнювати їх, групувати, узагальнювати та класифікувати, зорової та слухової пам’яті, уваги; розширити словниковий запас слів; сформувати моральні якості.
Перевірка ефективності програми: за допомогою комплексу діагностичних методик, які здійснюються до початку реалізації корекційно-розвивальної програми та після (ДОДАТКИ А).
Примітка: В кінці кожного заняття проводиться релаксаційна вправа (ДОДАТКИ Б)
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Тематичний план |
Дата провед. |
Примітки |
|
Заняття 1 |
|
|
1 |
Розвиток дрібної моторики рук |
|
|
2 |
Розвиток слухової пам’яті |
|
|
3 |
Розвиток зорового сприйняття та уваги, навичок орієнтуватися в просторі |
|
|
4 |
Розвиток концентрації, стійкості, розподілу та переключення уваги |
|
|
5 |
Розвиток операцій виключення, узагальнення |
|
|
6 |
Розвиток вміння робити умовиводи |
|
|
7 |
Виховання моральних якостей |
|
|
8 |
Профілактика негативних психічних станів |
|
|
9 |
Зняття психоемоційного напруження |
|
|
|
Заняття 2 |
|
|
1 |
Розвиток дрібної моторики рук |
|
|
2 |
Розвиток зорової пам’яті |
|
|
3 |
Розвиток уваги, цілісності сприйняття |
|
|
4 |
Розвиток слухової уваги та слухового сприйняття |
|
|
5 |
Розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від другорядних |
|
|
6 |
Розвиток словесно-логічного мислення |
|
|
7 |
Розширення словникового запасу |
|
|
8 |
Зняття психоемоційного напруження |
|
|
|
Заняття 3 |
|
|
1 |
Розвиток дрібної моторики рук |
|
|
2 |
Розвиток слухової пам’яті |
|
|
3 |
Розвиток зорового сприйняття та уваги. |
|
|
4 |
Розвиток сприйняття часу, навичок орієнтуватися в часі |
|
|
5 |
Розвиток операцій виключення, узагальнення |
|
|
6 |
Розвиток вміння робити умовиводи |
|
|
7 |
Виховання моральних якостей |
|
|
8 |
Профілактика негативних психічних станів |
|
|
9 |
Зняття психоемоційного напруження |
|
|
|
Заняття 4 |
|
|
1 |
Розвиток дрібної моторики рук |
|
|
2 |
Розвиток зорової пам’яті |
|
|
3 |
Розвиток уваги, цілісності сприйняття |
|
|
4 |
Розвиток слухової уваги та слухового сприйняття |
|
|
5 |
Розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від другорядних |
|
|
6 |
Розвиток словесно-логічного мислення |
|
|
7 |
Розширення словникового запасу |
|
|
8 |
Зняття психоемоційного напруження |
|
|
|
Заняття 5 |
|
|
1 |
Розвиток дрібної моторики рук |
|
|
2 |
Розвиток слухової пам’яті |
|
|
3 |
Розвиток зорового сприйняття та уваги, навичок орієнтуватися в просторі |
|
|
4 |
Розвиток концентрації, стійкості, розподілу та переключення уваги |
|
|
5 |
Розвиток операцій виключення, узагальнення |
|
|
6 |
Розвиток вміння робити умовиводи |
|
|
7 |
Виховання моральних якостей |
|
|
8 |
Профілактика негативних психічних станів |
|
|
9 |
Зняття психоемоційного напруження |
|
|
|
Заняття 6 |
|
|
1 |
Розвиток дрібної моторики рук |
|
|
2 |
Розвиток зорової пам’яті |
|
|
3 |
Розвиток уваги, цілісності сприйняття |
|
|
4 |
Розвиток слухової уваги та слухового сприйняття |
|
|
5 |
Розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від другорядних |
|
|
6 |
Розвиток словесно-логічного мислення |
|
|
7 |
Розширення словникового запасу |
|
|
8 |
Зняття психоемоційного напруження |
|
|
|
Заняття 7 |
|
|
1 |
Розвиток дрібної моторики рук |
|
|
2 |
Розвиток слухової пам’яті |
|
|
3 |
Розвиток зорового сприйняття та уваги. |
|
|
4 |
Розвиток сприйняття часу, навичок орієнтуватися в часі |
|
|
5 |
Розвиток операцій виключення, узагальнення |
|
|
6 |
Розвиток вміння робити умовиводи |
|
|
7 |
Виховання моральних якостей |
|
|
8 |
Профілактика негативних психічних станів |
|
|
9 |
Зняття психоемоційного напруження |
|
|
|
Заняття 8 |
|
|
1 |
Розвиток дрібної моторики рук |
|
|
2 |
Розвиток зорової пам’яті |
|
|
3 |
Розвиток уваги, цілісності сприйняття |
|
|
4 |
Розвиток слухової уваги та слухового сприйняття |
|
|
5 |
Розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від другорядних |
|
|
6 |
Розвиток словесно-логічного мислення |
|
|
7 |
Розширення словникового запасу |
|
|
8 |
Зняття психоемоційного напруження |
|
|
|
Заняття 9 |
|
|
1 |
Розвиток дрібної моторики рук |
|
|
2 |
Розвиток слухової пам’яті |
|
|
3 |
Розвиток зорового сприйняття та уваги, навичок орієнтуватися в просторі |
|
|
4 |
Розвиток концентрації, стійкості, розподілу та переключення уваги |
|
|
5 |
Розвиток операцій виключення, узагальнення |
|
|
6 |
Розвиток вміння робити умовиводи |
|
|
7 |
Виховання моральних якостей |
|
|
8 |
Профілактика негативних психічних станів |
|
|
9 |
Зняття психоемоційного напруження |
|
|
|
Заняття 10 |
|
|
1 |
Розвиток дрібної моторики рук |
|
|
2 |
Розвиток зорової пам’яті |
|
|
3 |
Розвиток уваги, цілісності сприйняття |
|
|
4 |
Розвиток слухової уваги та слухового сприйняття |
|
|
5 |
Розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від другорядних |
|
|
6 |
Розвиток словесно-логічного мислення |
|
|
7 |
Розширення словникового запасу |
|
|
8 |
Зняття психоемоційного напруження |
|
|
|
Заняття 11 |
|
|
1 |
Розвиток дрібної моторики рук |
|
|
2 |
Розвиток слухової пам’яті |
|
|
3 |
Розвиток зорового сприйняття та уваги. |
|
|
4 |
Розвиток сприйняття часу, навичок орієнтуватися в часі |
|
|
5 |
Розвиток операцій виключення, узагальнення |
|
|
6 |
Розвиток вміння робити умовиводи |
|
|
7 |
Виховання моральних якостей |
|
|
8 |
Профілактика негативних психічних станів |
|
|
9 |
Зняття психоемоційного напруження |
|
|
|
Заняття 12 |
|
|
1 |
Розвиток дрібної моторики рук |
|
|
2 |
Розвиток зорової пам’яті |
|
|
3 |
Розвиток уваги, цілісності сприйняття |
|
|
4 |
Розвиток слухової уваги та слухового сприйняття |
|
|
5 |
Розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від другорядних |
|
|
6 |
Розвиток словесно-логічного мислення |
|
|
7 |
Розширення словникового запасу |
|
|
8 |
Зняття психоемоційного напруження |
|
|
Конспекти занять
Заняття 1
1.Пальчикова гра «Ножиці» (розвиток дрібної моторики рук).
Вказівний і середній палець правої і лівої рук імітують стрижку ножицями:
Ми будемо в ножиці грати
Що вирізаємо, уявляти…
Раз, два, три, чотири, п’ять.
Ще три рази будемо повторять.
2. Графічна вправа(розвиток дрібної моторики рук).
3. Вправа «Запам’ятай слова»(розвиток слухової пам’яті).
Дитині зачитуються слова, які вона повинна відтворити.
Тарілка, сонце, шафа, квітка, зошит, квадрат, кішка, число, рука, дівчинка.
4. Вправа «Знайди мене» (розвиток зорового сприйняття та уваги, навичок орієнтуватися в просторі)
Дитині пропонується уважно розглянути малюнок, знайти і показати на великому малюнку предмети, зображені внизу сторінки в рамках. Показуючи предмет, дитина повинна сказати де він знаходиться, вживаючи слова «під», «над», «за», «перед», «у», «на», «між», «біля».
5. Вправа «Коректурна проба» (розвиток концентрації, розподілу, обсягу, стійкості уваги).
Різними способами закреслити або позначити різні фігури.
6. Вправа «Знайди зайве» (розвиток операцій виключення, узагальнення).
Дитині необхідно з декількох предметів виключити один, що не підходить до класу решти. Назвати узагальненим словом групу предметів.
7. Вправа «Хто найтовстіший, хто найхудіший?» (розвиток вміння робити умовиводи).
Вінні-Пух товстіший від Ослика. Ослик товстіший від П’ятачка. Хто най товщий? Хто найхудіший?
8. Слухання та обговорення казки (виховання моральних якостей, профілактика негативних психічних станів).
Сліпий кінь
Сліпий кінь Жив один ґазда. У нього був красний кінь. Вірно йому він служив. Раз на ґазду в лісі напали розбійники, як вертав уночі із міста. Убили би його, якби не вірний кінь. Почав він бігти і втік від розбійників. Дуже цьому радувався ґазда. І казав, що ніколи свого коня не забуде, що до самої смерті буде його у себе держати.
Але то сказати — одно діло, а зробити — друге. Забув і ґазда свою обіцянку. І як захворів кінь, він прогнав його, а ворота запер перед ним. А кінь той був осліп та й не знав, що його прогнали, бо не бачив. Він чекав, що ґазда одкриє ворота і пустить його. Але коли зрозумів, що його прогнали, пішов від воріт, думав, що знайде собі хоч яку стеблину соломи. Але була зима, і нічого не було на вулицях.
Дійшов кінь до стовпа із дзвоником. Голодний кінь занюхав шнурок і почав жувати його. А в тім селі був такий звичай, що коли кому треба було допомогти, то він у дзвін дзвонив. От коли кінь гриз мотуззя, то дзвін задзвонив. Прибігли люди і побачили його. Прийшов і той ґазда, чий був кінь. І так йому страшно стало, коли увидів, що його кінь просить допомоги. Жаль йому стало коня. Взяв він його і вже більше не гнав з дому, а доглядав до смерті. А коло того стовпа на камені вирізали образ, як кінь у дзвоник дзвонить, щоби всі люди знали, що треба жаліти не тільки людей, а й тварин, бути милостивим до всіх.
9. Рефлексія заняття.
- Як почуваєшся?
- Чи важко було тобі виконувати завдання?
- Яке з них найважче? Яке найлегше?
- Що тобі найбільше сподобалося на занятті?
10. Релаксація.
Заняття 2
1.Пальчикова гра «Кораблик» (розвиток дрібної моторики рук).
З’єднати долоні разом і підняти вгору великі пальці. Зображуючи кораблик, рухати кистями рук у різних напрямках (уперед, убік), «прокладаючи курс»:
Пароплав пливе по річці,
На воді лишає кільця.
2. Графічна вправа(розвиток дрібної моторики рук).
3. Вправа «Сірники»(розвиток зорової пам’яті).
Беруть сірники без голівок або лічильні палички. Психолог з висоти 10-15 см кидає на стіл 4-6 шт. і пропонує розглянути їх розміщення, запам’ятати його та відтворити в зошиті.
4. Вправа «Склади розрізну картинку» (розвиток уваги, цілісності сприйняття)
Дитині пропонують скласти розрізну картинку.
5. Вправа «Слухай і хлопай» (розвиток слухової уваги та слухового сприйняття).
Дитині зачитують слова. Коли звучить слово, що відноситься до класу рослин, дитина має хлопнути в долоні.
Сонце, диван, телевізор, зошит, соняшник, ковдра, книга, ромашка, собака, кішка, шафа, телефон, роза, квітка, стіл, мороз, літо, тюльпан, мрія, підлога, нарцис, розетка, літо, ягода, гриб, молоко, трава.
6. Вправа «Пара – до пари»(розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від несуттєвих, другорядних).
Дитині пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
7. Вправа «Що підходить найбільше?»(розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від несуттєвих, другорядних).
Підібрати до основного слова одне з інших названих слів.
В Україні живе … пінгвін, верблюд, вовк, кенгуру.
У тижні завжди … 30 днів, 12 днів, 7 днів, 4 дні.
8. Вправа «Що переплутав художник?» (розвиток словесно-логічного мислення, розширення словникового запасу).
Дитині пропонують розглянути картинки і сказати, що на ній неправильно зображено, а також виправити помилки і обгрунтувати свій вибір.
9. Рефлексія заняття.
- Як почуваєшся?
- Чи важко було тобі виконувати завдання?
- Яке з них найважче? Яке найлегше?
- Що тобі найбільше сподобалося на занятті?
10. Релаксація.
Заняття 3
Стискувати в кулаки і розтискати пальці одразу обох рук:
Небезпечні в мене лапки –
Можу я тебе подряпать.
3. Вправа «Запам’ятай числа»(розвиток слухової пам’яті).
6, 8, 2,45, 11, 3,9, 8, 4, 10.
4. Вправа «Що таке доба?»(розвиток сприйняття часу, словесно-логічного мислення, навичок орієнтуватися у часі, розширення словникового запасу).
Ранок, день, вечір та ніч разом називаються добою. Розгляньте малюнки і скажіть, на якому з них зображено ранок? А на якому день? Вечір, ніч? Чому ти так гадаєш?
5. Вправа «Знайди відмінності» (розвиток зорової уваги та зорового сприйняття).
Дитині пропонується розглянути уважно по два малюнки і знайти між ними якомога більше відмінностей.
6. Вправа «Знайди зайве» (розвиток операцій виключення, узагальнення).
Дитині необхідно з декількох предметів виключити один, що не підходить до класу решти. Назвати узагальненим словом групу предметів.
7. Вправа «Хто найважчий, хто найлегший?» (розвиток вміння робити умовиводи).
Равлик важчий від жука. Жук важчий від оси. Хто найважчий? Хто найлегший?
8. Слухання та обговорення казки (виховання моральних якостей, профілактика негативних психічних станів).
Як квітень до березня в гості їздив
Колись давно покликав березень квітня до себе в гості. Квітень поїхав возом, а березень заходився та такого наробив, що мусив квітень додому повернутися: сніг, мороз, завірюха! – не можна возом їхати. На другий раз знов поїхав квітень до березня в гості, та на цей раз уже не возом, а саньми. Березень пустив тепло, сніг розтав, річки розлилися, - знов мусив вернутися квітень. Зійшовся квітень з травнем і скаржиться: - Скільки вже разів зриваюсь їхати до березня в гості, та ніяк не доїду – ні возом, ні саньми. Поїду возом – зробиться зима така, що й осі пообмерзають, і колеса не крутяться, поїду саньми – теплінь така стане, що ні возом, ні саньми. А травень і каже: - Я тебе навчу, як доїхати. Зроби так: візьми воза, сани й човен, то тоді, певне, доїдеш. Послухав квітень і, діждавшись слушного часу, зробив так, як порадив травень. Їде саньми, а санях воза й човен везе. Березень дав тепло, і сніг розтав. Тоді квітень кладе сани й човен на воза і таки далі їде. Став знову мороз і сніг – квітень знов поскладав човен і воза на сани. Далі розтав сніг, розпустило скрізь річки, і не можна їхати ні саньми, ні возом. Тоді квітень склав на човен сани й воза і поїхав ще швидше поводі. Приїхав до березня в гості, що той і не сподівався. Здивувався березень та й питає: - А хто тебе навчив, як до мене дістатися? - Та, спасибі йому, травень порадив, як їхати. Березень і каже тоді: - Зажди ж ти, маю, я ще тобі крильця обшмагаю! То від цього й тепер часто в травні березневі морози бувають, бо березень і досі сердиться на травня.
9. Рефлексія заняття.
- Як почуваєшся?
- Чи важко було тобі виконувати завдання?
- Яке з них найважче? Яке найлегше?
- Що тобі найбільше сподобалося на занятті?
10. Релаксація.
Заняття 4
1. Пальчикова гра «Дзвіночок»(розвиток дрібної моторики рук).
З’єднати кисті рук разом. Повільно піднімаючи руки вгору, роз’єднайте пальці, не роз’єднуючи долоні:
Я на сонце подивився –
І бутончик розпустився.
2. Графічна вправа(розвиток дрібної моторики рук).
3. Вправа «Що зникло?»(розвиток зорової пам’яті).
На столі розкладають декілька предметів або картинок. Дитина розглядує їх, потім відвертається. Дорослий прибирає один предмет. Дитина дивиться на предмети, що залишилися, і називає, що зникло.
4. Вправа «Загадкові малюнки» (розвиток цілісності сприйняття).
Дітям пропонується знайти всі предмети, які заховані на малюнку.
5. Вправа «Слухай і хлопай» (розвиток слухової уваги та слухового сприйняття).
Дитині зачитують слова. Коли звучить слово, що відноситься до класу тварин, дитина має хлопнути в долоні.
Сонце, диван, телевізор, заєць, зошит, соняшник, вовк, ковдра, книга, ромашка, собака, кішка, шафа, білка, телефон, роза, квітка, верблюд, стіл, мороз, літо, тюльпан, бегемот, мрія, підлога, нарцис, коза,розетка, літо, ягода, гриб, молоко, трава.
6. Вправа «Пара – до пари»(розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від несуттєвих, другорядних).
Дитині пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
|
|
7. Вправа «Що підходить найбільше?»(розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від несуттєвих, другорядних).
Сік завжди … смачний, холодний, жовтий, рідкий.
Місяць завжди має … 30 днів, 12 днів, 28 днів, 7 днів.
8. Вправа «Що переплутав художник?» (розвиток словесно-логічного мислення, розширення словникового запасу).
Дитині пропонують розглянути картинки і сказати, що на ній неправильно зображено, а також виправити помилки і обгрунтувати свій вибір.
9. Рефлексія заняття.
- Як почуваєшся?
- Чи важко було тобі виконувати завдання?
- Яке з них найважче? Яке найлегше?
- Що тобі найбільше сподобалося на занятті?
10. Релаксація.
Заняття 5
1.Пальчикова гра «Метелик» (розвиток дрібної моторики рук).
Схрестити зап’ястки обох рук і притискати долоні тильними боком одна до однієї. Долоні прямі, напружені. Легким, але різким рухом рук у зап’ястках імітується політ метелика:
Сидів метелик на травичці
І гойдався на стеблинці.
Один, два, три,
Ти, метелику, лети!
2. Графічна вправа (розвиток дрібної моторики рук).
3. Вправа «Логічне запам’ятовування» (розвиток слухової пам’яті).
Пропонують запам’ятати та відтворити через 5 хвилин кожне друге слово з прочитаної пари:
4. Вправа «Знайди мене» (розвиток зорового сприйняття та уваги, навичок орієнтуватися в просторі)
Дитині пропонується уважно розглянути малюнок, знайти і показати на великому малюнку предмети, зображені внизу сторінки в рамках. Показуючи предмет, дитина повинна сказати де він знаходиться, вживаючи слова «під», «над», «за», «перед», «у», «на», «між», «біля».
5. Вправа «Коректурна проба» (розвиток концентрації, розподілу, обсягу, стійкості уваги).
Різними способами закреслити або позначити різні фігури.
6. Вправа «Знайди зайве» (розвиток операцій виключення, узагальнення).
Дитині необхідно з декількох предметів виключити один, що не підходить до класу решти. Назвати узагальненим словом групу предметів.
7. Вправа «Хто повільніший, хто найспритніший?» (розвиток вміння робити умовиводи).
Марійка повільніша за Миколку. Вовчик спритніший за Марійку.
8. Слухання та обговорення казки (виховання моральних якостей, профілактика негативних психічних станів).
Галаслива пташка
Жила собі одна пташка з пронизливим голосом. Пролітаючи над полями і річками, вона завжди кричала:
— Це моє! Це моє!..
Одного разу пташка знайшла кущі, на яких червоніли ягоди. Їх було так багато, що вона не могла б з’їсти і за рік. Пташка дуже зраділа, перестрибувала з гілочки на гілочку і швидко наїлася. Але вона боялася, що й інші пташки знайдуть ці кущі і захочуть поласувати ягодами і пронизливо залементувала:
— Це моє! Це моє!..
Вона галасувала так довго, що всі пташки почули її голос і злетілися подивитись, що ж трапилося. Побачили спілі соковиті ягоди, одразу поклювали їх і полетіли геть. А бідна пташка все кружляла над своїми кущами і кричала:
— Це моє! Це моє!..
9. Рефлексія заняття.
- Як почуваєшся?
- Чи важко було тобі виконувати завдання?
- Яке з них найважче? Яке найлегше?
- Що тобі найбільше сподобалося на занятті?
10. Релаксація.
Заняття 6
1. Пальчикова гра «Метелик» (розвиток дрібної моторики рук).
Схрестити зап’ястки обох рук і притискати долоні тильними боком одна до однієї. Долоні прямі, напружені. Легким, але різким рухом рук у зап’ястках імітується політ метелика:
Сидів метелик на травичці
І гойдався на стеблинці.
Один, два, три,
Ти, метелику, лети!
2. Графічна вправа(розвиток дрібної моторики рук).
3. Вправа «Що зображено на малюнку» (розвиток зорової пам’яті).
Дитині пропонують роздивитися малюнок 20 сек. Потім малюнок забрати, а дитина має розказати, що було зображено на малюнку.
4. Вправа «Склади розрізну картинку» (розвиток уваги, цілісності сприйняття)
Дитині пропонують скласти розрізну картинку.
5. Вправа «Слухай і хлопай» (розвиток слухової уваги та слухового сприйняття).
Дитині зачитують слова. Коли звучить слово, що відноситься до класу транспорту, дитина має хлопнути в долоні.
Сонце, диван, телевізор, комбайн, зошит, трамвай, соняшник, машина, ковдра, книга, ромашка, собака, кішка, шафа, автобус, телефон, роза, тролейбус, квітка, стіл, мороз, літо, тюльпан, мрія, підлога, нарцис, літак, розетка, літо, поїзд, ягода, гриб, молоко, трава.
6. Вправа «Пара – до пари»(розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від несуттєвих, другорядних).
Дитині пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
|
|
7. Вправа «Що підходить найбільше?»(розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від несуттєвих, другорядних).
Лимон завжди… кислий, смачний, твердий, круглий.
Бабуся завжди має … окулярі, внука або внучку, фартух, солодощі.
8. Вправа «Що переплутав художник?» (розвиток словесно-логічного мислення, розширення словникового запасу).
Дитині пропонують розглянути картинки і сказати, що на ній неправильно зображено, а також виправити помилки і обгрунтувати свій вибір.
- Як почуваєшся?
- Чи важко було тобі виконувати завдання?
- Яке з них найважче? Яке найлегше?
- Що тобі найбільше сподобалося на занятті?
10. Релаксація.
Заняття 7
1. Пальчикова гра «Дощик». (розвиток дрібної моторики рук).
Під час промовляння слів дитина вказівним пальчиком правої руки стукає об ліву долоньку, імітуючи дощик – спочатку повільно, а потім – швидше. Те саме виконати з іншою рукою:
Крапля раз, крапля два,
Дощик землю полива.
Хай гарненько виростає
Після дощику трава.
2. Графічна вправа(розвиток дрібної моторики рук).
3. Вправа «Запам’ятай слова»(розвиток слухової пам’яті).
Дитині зачитуються слова, які вона повинна відтворити.
Двері, завдання, місяць, хлопчик, молоко, телевізор, карта, стіл, буква, собака.
4. Вправа «Пори року» (розвиток сприйняття часу, словесно-логічного мислення навичок орієнтуватися у часі, розширення словникового запасу).
Які пори року зображено на малюнках? Розкажіть про прикмети кожної з них. Що роблять діти? Чим ще можна займатися взимку, навесні, влітку і восени?
5. Вправа «Знайди відмінності» (розвиток зорової уваги та зорового сприйняття).
Дитині пропонується розглянути уважно по два малюнки і знайти між ними якомога більше відмінностей.
6. Вправа «Знайди зайве» (розвиток операцій виключення, узагальнення).
Дитині необхідно з декількох предметів виключити один, що не підходить до класу решти. Назвати узагальненим словом групу предметів.
7. Вправа «Хто найвеселіший, хто найсумніший?» (розвиток вміння робити умовиводи).
Зайчик веселіший за білочку. Білочка сумніша від слоника. Хто найвеселіший? Хто найсумніший?
8. Слухання та обговорення казки (виховання моральних якостей, профілактика негативних психічних станів).
Як місяць у криниці купався
Стояла млосна літня ніч. На небі — ні хмаринки, і місяцеві захотілося напитися води із криниці. Спустився він на відрі у криницю, напився, сполоснувся. Але як тепер вибратися?
Летіла мимо сова. Попросив її місяць витягти відро разом з ним із криниці. Але сова не захотіла допомогти.
— Мені й без місяця вночі добре, я і в темноті усе бачу.
Проходив мимо кіт. Чує, наче хтось у криниці вовтузиться. Зазирнув:
— Невже миші купаються?
Попросив місяць аби кіт допоміг йому з криниці вибратись.
— А мені вночі і без світла добре полювати, — відповів кіт.
Бігла по цямрині криниці мишка. Попросив її місяць допомогти йому. Запищала мишка:
— Ніколи мені, поспішаю. Треба встигнути на кухні погосподарювати, доки всі сплять…
Нарешті, настав ранок. Зійшло сонце. Прийшла бабуся набрати води. Зачерпнула відро, витягла, — а там місяць. Обсушила вона того місяця та й назад у небо закинула. Відтоді місяць завжди світить уночі в бабусине віконце, щоб її онуки темряви не боялися.
9. Рефлексія заняття.
- Як почуваєшся?
- Чи важко було тобі виконувати завдання?
- Яке з них найважче? Яке найлегше?
- Що тобі найбільше сподобалося на занятті?
10. Релаксація.
Заняття 8
1. Пальчикова гра «Квочка і курчатка» (розвиток дрібної моторики рук).
Під час промовляння слів дитина стукає вказівним пальцем по столі («клювала»), а потім, долонями вгору згинає всі пальці, ніби, «скликаючи курчат». Далі подушечками всіх пальців на обох руках дитина стукає по столі («курчата відповідають»):
Квочка клювала – діточок скликала,
А курчатка пищали – і їй відповідали.
2. Графічна вправа(розвиток дрібної моторики рук).
3. Вправа «Сірники»(розвиток зорової пам’яті).
Беруть сірники без голівок або лічильні палички. Психолог з висоти 10-15 см кидає на стіл 4-6 шт. і пропонує розглянути їх розміщення, запам’ятати його та відтворити в зошиті.
4. Вправа «Загадкові малюнки» (розвиток цілісності сприйняття).
Дітям пропонується знайти всі предмети, які заховані на малюнку.
5. Вправа «Слухай і хлопай» (розвиток слухової уваги та слухового сприйняття).
Дитині зачитують слова. Коли звучить слово, що відноситься до класу рослин, дитина має хлопнути в долоні.
Сонце, диван, телевізор, зошит, соняшник, ковдра, книга, ромашка, собака, кішка, шафа, телефон, роза, квітка, стіл, мороз, літо, тюльпан, мрія, підлога, нарцис, розетка, літо, ягода, гриб, молоко, трава.
6. Вправа «Пара – до пари»(розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від несуттєвих, другорядних).
Дитині пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
|
|
7. Вправа «Що підходить найбільше?»(розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від несуттєвих, другорядних).
У теплих краях мешкає … олень, верблюд, вовк, пінгвін.
Квітка завжди має … листки, колючки, коріння, пелюстки.
8. Вправа «Що переплутав художник?» (розвиток словесно-логічного мислення, розширення словникового запасу).
Дитині пропонують розглянути картинки і сказати, що на ній неправильно зображено, а також виправити помилки і обгрунтувати свій вибір.
9. Рефлексія заняття.
- Як почуваєшся?
- Чи важко було тобі виконувати завдання?
- Яке з них найважче? Яке найлегше?
- Що тобі найбільше сподобалося на занятті?
10. Релаксація.
Заняття 9
1. Пальчикова гра «Дощик». (розвиток дрібної моторики рук).
Під час промовляння слів дитина вказівним пальчиком правої руки стукає об ліву долоньку, імітуючи дощик – спочатку повільно, а потім – швидше. Те саме виконати з іншою рукою:
Крапля раз, крапля два,
Дощик землю полива.
Хай гарненько виростає
Після дощику трава.
2. Графічна вправа(розвиток дрібної моторики рук).
3. Вправа «Запам’ятай числа»(розвиток слухової пам’яті).
5, 6, 10, 15, 60,12, 8, 4, 2.
4. Вправа «Знайди мене» (розвиток зорового сприйняття та уваги, навичок орієнтуватися в просторі)
Дитині пропонується уважно розглянути малюнок, знайти і показати на великому малюнку предмети, зображені внизу сторінки в рамках. Показуючи предмет, дитина повинна сказати де він знаходиться, вживаючи слова «під», «над», «за», «перед», «у», «на», «між», «біля».
5. Вправа «Коректурна проба» (розвиток концентрації, розподілу, обсягу, стійкості уваги).
Різними способами закреслити або позначити різні фігури.
6. Вправа «Знайди зайве» (розвиток операцій виключення, узагальнення).
Дитині необхідно з декількох предметів виключити один, що не підходить до класу решти. Назвати узагальненим словом групу предметів.
7. Вправа «Хто найхитріший?» (розвиток вміння робити умовиводи).
Білочка хитріша від котика. Лисичка теж хитріша від котика. Хто найхитріший? Хто найменш хитрий?
8. Слухання та обговорення казки (виховання моральних якостей, профілактика негативних психічних станів).
Вірні друзі
Жив собі в лісі Заєць. Ні з ким не сварився, ні з ким не сперечався. Неподалік від нього, під кущем ялівцю, поселився Їжачок. Лагідне звірятко, нікому ока не запорошить. Познайомилися Заєць та Їжачок, почали разом гуляти. Помітила їх Білочка і розсміялася: такі вони різні, друзі. Заєць великий, мчить ніби вітер. А Їжачок — маленький, повільний, як черепаха.
— Недовго ви товаришуватимете, — мовила Білочка. — Лопне ваша дружба при першій же нагоді, як бульбашка дощова.
— Поживемо — побачимо, — відповіли Їжачок і Заєць.
Одного дня в ліс прийшла біда. Голодний Вовк помітив звірят і зрадів: відразу з’їсть Їжачка, а потім, коли додасться сил, наздожене Зайця.
— Рятуйтеся! Вовк-розбійник наближається! — тривожно зацокотіла Білочка.
Заєць звівся на задні лапки і побачив хижака, який принишк за кущем.
— Утікай, Їжачок! — гукнув він і кинувся навтіки.
У Їжачка ніжки коротенькі — не втекти йому, небораку. Тому він згорнувся в клубочок, наставив свої гострі голочки і завмер.
— От і скінчилася ваша дружба! — зацокотіла Білочка. — Справжні друзі в біді пізнаються.
А Вовк ударив лапою Їжачка і аж заскімлив від болю — об голочки поколовся.
Тим часом повернувся Заєць, аби якось допомогти другові. Вовк залишив Їжачка — і за ним, довгоногим. Заєць зробив по лісу коло, друге. Не відстав Вовк, слідом мчить. Чути тільки важке сопіння та тупіт. І раптом... як заскімлить Вовк, як завиє на весь ліс! Це Їжачок підкотився йому під ноги, і хижак знову поранив об голки лапу. Покачався Вовк по землі, рану зализав і неохоче поплентався геть — відступився від звірят. Білочка все це бачила. Вона спустилася з ялини до Їжачка і Зайця, зацокотіла винувато:
— Пробачте, що сміялася над вами. Тепер знаю, ви — справжні друзі.
9. Рефлексія заняття.
- Як почуваєшся?
- Чи важко було тобі виконувати завдання?
- Яке з них найважче? Яке найлегше?
- Що тобі найбільше сподобалося на занятті?
10. Релаксація.
Заняття 10
1. Пальчикова гра «Гра на фортепіано» (розвиток дрібної моторики рук).
Під час промовляння слів дитина подушечками всіх пальців імітує гру на фортепіано, а потім, долонями вгору згинає всі пальці, ніби, «закликаючи друзів», і знову імітує гру на фортепіано.
На фортепіано ми граємо, граємо, граємо.
До гри друзів закликаємо.
І разом з ними вже граємо, граємо, граємо.
І пісеньку веселу співаємо.
2. Графічна вправа(розвиток дрібної моторики рук).
3. Вправа «Що зникло?»(розвиток зорової пам’яті).
На столі розкладають декілька предметів або картинок. Дитина розглядує їх, потім відвертається. Дорослий прибирає один предмет. Дитина дивиться на предмети, що залишилися, і називає, що зникло.
4. Вправа «Склади розрізну картинку» (розвиток уваги, цілісності сприйняття)
Дитині пропонують скласти розрізну картинку.
5. Вправа «Слухай і хлопай» (розвиток слухової уваги та слухового сприйняття).
Дитині зачитують слова. Коли звучить слово, що відноситься до класу рослин, дитина має хлопнути в долоні.
Сонце, диван, телевізор, заєць, зошит, соняшник, вовк, ковдра, книга, ромашка, собака, кішка, шафа, білка, телефон, роза, квітка, верблюд, стіл, мороз, літо, тюльпан, бегемот, мрія, підлога, нарцис, коза,розетка, літо, ягода, гриб, молоко, трава.
6. Вправа «Пара – до пари»(розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від несуттєвих, другорядних).
Дитині пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
Дітям пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
7. Вправа «Що підходить найбільше?»(розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від несуттєвих, другорядних).
Дівчинка завжди має … довге волосся, гарне плаття, ім’я, ляльку.
У році завжди … 24 міс., 12 міс., 7 міс., 4 міс.
8. Вправа «Що переплутав художник?» (розвиток словесно-логічного мислення, розширення словникового запасу).
Дитині пропонують розглянути картинки і сказати, що на ній неправильно зображено, а також виправити помилки і обгрунтувати свій вибір.
9. Рефлексія заняття.
- Як почуваєшся;
- Чи важко було тобі виконувати завдання?
- Яке з них найважче? Яке найлегше?
- Що тобі найбільше сподобалося на занятті?
10. Релаксація.
Заняття 11
1. Пальчикова гра «Моя сім’я» (розвиток дрібної моторики рук).
Почергово згинати пальчики до долоні, а зі словами «Ось і вся моя сім’я» другою рукою охоплювати весь кулачок. Завдання виконується з обома руками почергово.
Це – дідусь,
Це – бабуся,
Це – татусь,
Це – матуся,
Це – Михайлик,
Це – Ганнуся,
А це – я.
Ось і вся моя сім’я!
2. Графічна вправа(розвиток дрібної моторики рук).
3. Вправа «Логічне запам’ятовування» (розвиток слухової пам’яті)
Пропонують запам’ятати та відтворити через 5 хв кожне друге слово з прочитаної пари:
4. Вправа «Дні тижня. Святкові, вихідні та буденні дні» (розвиток сприйняття часу, словесно-логічного мислення, навичок орієнтуватися у часі, розширення словникового запасу).
Дитині пропонують відповісти на питання:
5. Вправа «Знайди відмінності» (розвиток зорової уваги та зорового сприйняття).
Дитині пропонується розглянути уважно по два малюнки і знайти між ними якомога більше відмінностей.
6. Вправа «Знайди зайве» (розвиток операцій виключення, узагальнення).
Дитині необхідно з декількох предметів виключити один, що не підходить до класу решти. Назвати узагальненим словом групу предметів.
7. Вправа «Хто найкмітливіший?» (розвиток вміння робити умовиводи).
Дейл менш кмітливий від Чіпа. Гайка кмітливіша від Чіпа. Хто найкмітливіший? Хто найменш кмітливий?
8. Слухання та обговорення казки (виховання моральних якостей, профілактика негативних психічних станів).
Картоплина й виноград
Одного разу в Ташкент привезли картоплю. Коли їхали по старій вулиці, кузов струснуло — і одна картоплина випала.
— Ой, ой! — тонесеньким голосом закричала вона. — І так боки болять від довгої дороги, а тут ще об камінь вдарилась.
Ніхто не звернув уваги на картоплину. Тільки маленький хлопчик, який грався неподалік з м’ячиком, підняв її й пожбурив за пліт. І впала картоплина в сад, на м’яку траву. Озирнулася й бачить: біля стовпчика росте виноград.
— Ого, який ти високий! — здивувалася картоплина. — До тебе не дотягнутись.
— Хто це попискує? — почулося у відповідь.
— Це я, картоплина.
— Звідки ти тут взялася?
— З Білорусії приїхала. Дуже стомилася: тряслася в поїзді, потім у машині. Зараз відпочиваю.
— А чому ти така сіра, некрасива?
— Я тільки зовні сіра, тому що живу в землі. А знімеш одяг, я біла, чистенька.
Виноград не повірив.
— Ні, ти сіра! Не те, що ми, південні рослини. Поглянь сама: жовті дині, смугасті кавуни, я, виноград, зелений. Куди тобі з нами рівнятися!
Картоплина подумала й відповіла:
— Авжеж, ви всі гарні. Але без кавунів, без динь, без винограду можна обійтися. А без картоплі? І бабка, й каша, й оладки, — усе з картоплі. А який смачний борщ чи суп, коли в ньому є бодай одна картоплина! У кого не запитай, всі люблять картоплю. А виноградом ласують опісля, пообідавши. Тепер розумієш, хто з нас потрібніший людям?.. Виноград не встиг відповісти. Саме цієї миті до саду зайшла жінка. Вона помітила картоплину, підняла її й понесла на кухню.
9. Рефлексія заняття.
- Як почуваєшся?
- Чи важко було тобі виконувати завдання?
- Яке з них найважче? Яке найлегше?
- Що тобі найбільше сподобалося на занятті?
10. Релаксація.
Заняття 12
1. Пальчикова гра «Невгамовна білочка» (розвиток дрібної моторики рук). Одночасно кінчиками великих пальців правої та лівої руки необхідно по черзі торкатися кінчиків решти пальців:
Ось така вже чепурненька
Наша білочка маленька.
До роботи невтомна,
Бо страшенно невгамовна,
Пальці із нею розімнемо
Й працювати розпочнемо!
2. Графічна вправа(розвиток дрібної моторики рук).
3. Вправа «Що зображено на малюнку» (розвиток зорової пам’яті).
Дитині пропонують роздивитися малюнок 20 сек. Потім малюнок забрати, а дитина має розказати, що було зображено на малюнку.
4. Вправа «Загадкові малюнки» (розвиток цілісності сприйняття).
Дітям пропонується знайти всі предмети, які заховані на малюнку.
5. Вправа «Слухай і хлопай» (розвиток слухової уваги та слухового сприйняття).
Дитині зачитують слова. Коли звучить слово, що відноситься до класу транспорту, дитина має хлопнути в долоні.
Сонце, диван, телевізор, комбайн, зошит, трамвай, соняшник, машина, ковдра, книга, ромашка, собака, кішка, шафа, автобус, телефон, роза, тролейбус, квітка, стіл, мороз, літо, тюльпан, мрія, підлога, нарцис, літак, розетка, літо, поїзд, ягода, гриб, молоко, трава.
6. Вправа «Пара – до пари» (розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від несуттєвих, другорядних).
Дитині пропонується розглянути серію малюнків і сказати, що забув намалювати художник? Потрібні предмети необхідно вибрати з нижнього прямокутника.
Потрібні предмети необхідно ви брати з нижнього прямокутника.
|
|
7. Вправа «Що підходить найбільше?»(розвиток вміння диференціювати суттєві ознаки предметів від несуттєвих, другорядних).
Місяць літа … вересень, червень, травень, листопад.
Куртка завжди має … капюшон, ґудзики, хутро, рукави.
8. Вправа «Що переплутав художник?» (розвиток словесно-логічного мислення, розширення словникового запасу).
Дитині пропонують розглянути картинку і сказати, що на ній неправильно зображено, а також виправити помилки і обгрунтувати свій вибір.
9. Рефлексія заняття.
- Як почуваєшся?
- Чи важко було тобі виконувати завдання?
- Яке з них найважче? Яке найлегше?
- Що тобі найбільше сподобалося на занятті?
10. Релаксація.
ДОДАТКИ А
Методика запам’ятовування десяти слів (О. Лурія)
Мета. У наведеному варіанті вона спрямована на визначення обсягу короткочасної і відстроченої пам’яті.
Обладнання. Набір із 10 односкладових чи двоскладових слів, не пов’язаних за змістом.
Інструкція. «Зараз я прочитаю десять слів. Слухайте уважно. Коли закінчу читати, відразу ж повторіть те, що запам’ятали. Повторювати можна в будь-якому порядку. Зрозуміло?»
Читайте слова повільно, чітко. Коли дитина повторює слова, ставте у протоколі хрестик під цим словом. Потім продовжить інструктування (другий етап):
«Зараз я знову прочитаю слова, і ти знову повториш їх – і ті, які вже були названі, і ті, що першого разу пропустив, – усі разом, у будь-якому порядку».
Знову ставте хрестики під тими словами, які повторила дитина. Далі дитину просять повторити слова 3-й, 4-й і 5-й раз. Ніякі нові інструкції не додаються, просто говорять: «Назви слова ще раз».
Жодних розмов із боку дитини не допускається (бо розмова може відволікти увагу й погіршити результат).
Після п’ятиразового повторення слів робиться перерва на 50-60 хвилин, після чого дитині знову пропонується пригадати й назвати слова. В результаті протокол може набути такого вигляду:
|
Ліс |
Хліб |
Вікно |
Стіл |
Вода |
Брат |
Кінь |
Гриб |
Мед |
Вогонь |
1 |
+ |
|
+ |
+ |
|
+ |
|
+ |
|
+ |
2 |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
+ |
|
+ |
+ |
+ |
3 |
+ |
+ |
+ |
|
|
+ |
+ |
|
+ |
+ |
4 |
+ |
+ |
|
|
|
+ |
+ |
|
|
+ |
5 |
+ |
+ |
|
|
|
+ |
+ |
|
+ |
+ |
Через годину |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
Інтерпретування результатів
Рівні розвитку:
Низький – після першого озвучування слів дитина запам’ятала 2 із них, після 5-го повторення – 5.
Середній – першого разу дитина повторила 3-4 слова, на п’ятий – до 7-ми слів.
Добрий – перший раз дитина повторила 5-6 слів, п’ятий – до 8-ми слів.
Високий – перший раз дитина повторила 7-10 слів, п’ятий – 9-10 слів.
Методика «Запам'ятай малюнки»
Оцінка об'єму короткочасної зорової пам'яті
Дитині показують малюнок із зображенням різних фігур. Просять розглянути цей малюнок дуже уважно і запам'ятати фігури (їх має бути 9).
Далі дитині показують інший малюнок, на якому є 9 зображень з першого малюнка і ще 6 інших, і просять її показати усі 9 картинок з першого малюнка. Час демонстрації першого малюнка 30 секунд. Після цього дану картинку прибирають з поля зору дитини і замість неї показують іншу картинку.
Експеримент продовжується доти, поки дитина не впізнає всі зображення, але не довше 1,5 хвилин.
Оцінка результатів
10 балів — дитина впізнала на картинці всі дев'ять зображень, показаних їй на першій картинці , витративши на це менше 45 сек.
8-9 балів — дитина впізнала на картинці 7-8 зображень за час від 45 до 55 сек.
6-7 балів — дитина впізнала 5-6 зображень за час від 55 до 65 сек.
4-5 балів — дитина впізнала3-4 зображення за час від 65 до 75 сек.
2-3 балу — дитина впізнала 1-2 зображення за час від 75 до 85 сек.
0-1 бал — дитина не впізнала на картинці жодного зображення протягом 90 сек і більше.
Мета. Виявити швидкість розподілу і переключення уваги, її обсяг й стійкість у дитини.
Обладнання. Коректурна матриця з фігурами (див. рисунок), олівець для дитини.
Інструкція. Дитині пропонується розглянути таблицю з фігурами (див. рисунок).
«Подивися на цю таблицю уважно. Тобі потрібно якнайшвидше закреслити різними способами три різні елементи у всій таблиці. Квадрат – поперечиною, коло – вертикаллю, а зірочку – хрестиком. (Зразок поставити перед дитиною.) Починай і закінчуй за моєю командою».
Роботу припиняють, коли дитина закінчує переглядати 10-й рядок (усього переглянуто та оброблено 100 знаків).
Фіксується час виконання завдання й кількість допущених помилок.
Для одержання інформації про працездатність дитини через кожні 30 секунд дорослий ставить оцінки кольоровим олівцем на бланку (попередивши про це дитину). Далі підраховується кількість переглянутих знаків за кожні 30 секунд і складається графік продуктивності (по вертикалі відкладається кількість переглянутих знаків за кожні 30 секунд, а по горизонталі - витрачений на роботу час – 30-секундними відрізками).
Інтерпретування результатів
Рівні:
Низький – завдання виконувалося понад 10 хв, помилки майже в кожному рядку, їх кількість більше 20.
Середній – витрачений час до 7 хв, помилок до 10.
Вище середнього – витрачений час до 6 хв, допущено 3-4 помилки.
Високий – витрачений час до 5 хв, допущено 1-2 помилки.
Якщо крива працездатності має різкі коливання по всій довжині чи знижується наприкінці роботи, це свідчить про стан швидкого виснаження уваги. У цьому разі доцільно звернутися до фахівця.
Стандартизована методика для визначення рівня розумового розвитку молодших школярів Е. Замбацявічене
Методику сконструйовано на основі деяких методик тесту структури інтелекту за Р. Амтхауером, який містить 9 субтестів, що використовуються для вимірювання мовленнєвих, математичних здібностей, просторової уяви та пам’яті й розрахований на групове використання для дітей від 12 років і старших.
Для молодших школярів було розроблено 4 субтести, які складаються з 40 вербальних завдань, підібраних з урахуванням програмного матеріалу початкових класів.
До І субтесту входять завдання, які вимагають від досліджуваних диференціювати суттєві ознаки предметів або явищ від несуттєвих, другорядних. За результатами виконання деяких завдань субтесту можна скласти враження про запас знань досліджуваного.
Кожному завданню присвоюється певна оцінка у балах, яка відбиває ступінь його складності. Загальний результат за кожним субтестом визначається шляхом додавання балів за усіма 10 завданнями.
У перших трьох субтестах правильні відповіді виділено курсивом, а в четвертому – подано в дужках.
І субтест
Інструкція.«Яке слово з усіх, що я назву, підходить найкраще?»
Завдання |
Оцінка виконання у балах |
1. Чобіт має ... шнурок, пряжку, підошву, ремінці, ґудзики. |
1,9 |
2. У теплих краях мешкає ... ведмідь, олень, вовк, верблюд, пінгвін. |
2,8 |
3. У році ... 24 міс., 3 міс., 12міс., 4 міс., 7 міс. |
2,7 |
4. Місяць зими ... вересень, жовтень, лютий, листопад, березень. |
2,3 |
5. В Україні не живе ... соловей, лелека, синиця, страус, шпак. |
2,6 |
6. Батько старший за свого сина ... часто, завжди, ніколи, рідко, іноді. |
2,2 |
7. Час доби ... рік, місяць, тиждень, день, понеділок. |
2,8 |
8. Вода завжди ... прозора, холодна, рідка, біла, смачна. |
3,4 |
9. Дерево завжди має ... листя, квіти, плоди, коріння, тінь. |
2,8 |
10. Пасажирський транспорт ... комбайн, самоскид, автобус, екскаватор, тепловоз. |
2,6 |
II субтест
Інструкція. «Одне слово з п’яти зайве, воно не підходить до всіх інших. Послухай уважно: яке слово зайве й чому?»
Завдання |
Оцінка виконання у балах |
1. Тюльпан, лілія, картопля, ромашка, фіалка. |
2,6 |
2. Річка, озеро, море, міст, болото. |
2,3 |
3. Лялька, ведмедик, пісок, м’яч, лопатка. |
2,7 |
4. Київ, Львів, Вашингтон, Донецьк, Рівне. |
2,6 |
5. Шипшина, бузок, каштан, жасмин, троянда. |
2,4 |
6. Курка, півень, лебідь, гусак, індик. |
2,5 |
7. Коло, трикутник, чотирикутник, указка, квадрат. |
2,5 |
8. Сашко, Віктор, Петро, Нестеренко, Миколка. |
2,3 |
9. Число, ділення, додавання, віднімання, множення. |
3,0 |
10. Веселий, швидкий, сумний, смачний, обережний |
2,7 |
III субтест
Інструкція. «До слова "птах" підходить слово "гніздо". Скажи, яке слово підходить до слова "собака" так само, як до слова "птах" підходить слово "гніздо". Чому? Тепер потрібно підібрати пару до інших слів. Яке слово підходить до слова "троянда " так само, як до слова "огірок" підходить слово "овоч».
Завдання |
Оцінка виконання у балах |
||
1 |
Огірок |
Троянда |
2,0 |
|
Овоч |
бур’ян, роса, садочок, квітка, земля |
|
2 |
Город |
Садок |
2,4 |
|
морква |
паркан, гриби, яблуня, колодязь, лава |
|
3 |
Учитель |
Лікар |
2,2 |
|
учень |
окуляри, лікарня, палата, хворий, термометр |
|
4 |
Квітка |
Птах |
2,6 |
|
ваза |
дзьоб, чайка, гніздо, перо |
|
5 |
Рукавичка |
Чобіт |
2,4 |
|
рука |
панчохи, підошва, шкіра, нога, щітка |
|
6 |
Темний |
Мокрий |
2,1 |
IV субтест
Інструкція.«Яким загальнім словом можна назвати ... ?»
Завдання |
Оцінка виконання у балах |
1. Мітла, лопата – ... (інструменти) |
2,6 |
2. Літо, зима – ... (пори року) |
2,1 |
3. Окунь, карась – ... (риби) |
3,0 |
4. Огірок, помідор – ... (овочі) |
2,2 |
5. Бузок, рокита – ... (кущі) |
2,6 |
6. Шафа, диван – ... (меблі) |
3,0 |
7. Червень, липень – ... (місяці) |
2,4 |
8. День, ніч – ... (час доби) |
2,8 |
9. Слон, мураха – ... (живі істоти) |
2,2 |
10. Дерево, квітка - ... (рослини) |
2,2 |
Оцінювання результатів
Оцінювання у балах за кожним завданням здійснюється шляхом додавання усіх правильних відповідей за даним субтестом. Максимальна кількість балів, яку може отримати школяр за виконання І-II субтестів, – по 26 балів, III – 23 бали, IV – 25 балів. Таким чином, загальна максимальна оцінка за всіма чотирма субтестами становить 100 балів.
Інтерпретування результатів:
100–80 балів – високий рівень розумового розвитку;
79–60 балів – середній рівень;
59–40 балів – недостатній (нижчий за середній) рівень розвитку;
39–20 – низький рівень розвитку;
менший за 20 балів – дуже низький рівень.
При обговоренні результатів слід враховувати не тільки загальний рівень розвитку, а й роль кожної складової у загальному результаті. Важливо оцінити, наскільки гармонійно розвинені інтелектуальні уміння, що діагностуються, а також який із параметрів суттєво поліпшує або погіршує результат.
ДОДАТКИ Б
Релаксація «Ліфт». Покладіть долоню на живіт. Уявіть, що живіт – це перший поверх будинку. Трохи вище – шлунок – це другий поверх. Потримайте там долоню. Тепер покладіть її на груди й уявіть, що це третій поверх. Приготуйтеся, ми починаємо «поїздку на ліфті». Вдихніть ротом глибоко і повільно так, щоб повітря дійшло до першого поверху – до живота. Затримайте подих. Видихніть ротом. Вдихніть і «підніміть ліфт» ще на один поверх – до грудей. Затримайте подих. Видихніть ротом. Під час видиху ви відчуваєте, що напруження та хвилювання виходить із тіла, немов із дверей ліфта (декілька разів).
Релаксація «Метелик». Заплющте очі і слухайте мій голос. Дихайте глибоко і спокійно. Уявіть собі, що ви сидите на галявині у прекрасний літній день. Просто перед собою бачите чудового метелика, який пурхає із квітки на квітку. Простежте за рухами його крил. Рухи легкі та граціозні. Тепер нехай кожен уявить, що він метелик, що в нього гарні великі крила. Відчуйте, як ваші крила повільно і плавно рухаються вгору-вниз. Насолоджуйтеся відчуттям ширяння в повітрі. А тепер гляньте на строкату галявину, над якою летите. Подивіться, скільки на ній яскравих квітів. Знайдіть очима найгарнішу квітку й поступово починайте наближатися до неї. Ви вже відчуваєте її аромат… Повільно і плавно ви сідаєте на м’яку пахучу середину квітки. Вдихніть ще раз її пахощі і… розплющте очі. Розкажіть про свої відчуття.
Релаксація «Летючий килим». Ми на чарівному килимі-літаку плавно і повільно піднімаємося. Він несе нас по небу, тихенько погойдує, заколисуючи. Вітерець ніжно обдуває втомлені тіла, відпочиваємо… Далеко внизу пропливають будинки, ліси, ріки й озера… Поступово килим-літак починає зниження й приземляється в нашій кімнаті… потягуємося, робимо глибокий вдих і видих, розплющуємо очі.
Релаксація «Олені»» Уявімо, що ми олені. Піднімаємо руки над головою, схрещуємо і трохи напружуємо їх. Нам важко й незручно тримати так руки, тому опустимо на коліна і розслабимо їх. Вдих (пауза) – видих.
Подивися: ми – олені. Рветься вітер нам на зустріч!
Вітер стих,розправимо плечі. Руки знову на коліна.
А тепер трошки ліні… руки не напружені… і розслаблені…
Відпочивають наші пальчики! Дихається легко, глибоко, рівно.
Релаксація «Кулька». Уявіть, що ви надуваєте повітряну кулю. Покладіть руку на живіт. Надувайте живіт, ніби це велика повітряна куля. М’язи живота напружуються. Це сильне, неприємне напруження! Зробіть спокійний вдих животом так, щоб рукою відчути невелике напруження м’язів. Плечей не піднімайте. Вдих – пауза, видих – пауза. М’язи живота розслабилися, стали м’якими. Тепер легко вдихніть знову. Повітря легко входить всередину. І видих вільний, ненапружений
От як кульку надуваємо! А рукою перевіряємо (вдих)
Кулька лопнула, видихаємо.
Наші м’язи розслаблюємо
Дихається вільно… легко… рівно… глибоко…
1