Тренінг "Професійна мобільність педагога або чому потрібно весь час вчитися та змінюватися"

Про матеріал

Тренінг направлений на усвідомлення необхідності розвитку мобільності, формування ІКТ-компетентності вчителя та учнів інформаційними та комунікаційними технологіями в навчальному процесі. Тренінг мотивує педагогів до самовдосконалення, рефлексії, оволодіння механізмами комунікативної компетентності.

Перегляд файлу

Тренінг для педагогів «Професійна мобільність педагога або чому треба вчитися і змінюватися все життя

Щоб бути незамінною, треба весь час змінюватися.
Коко Шанель

Виживає не  найсильніший і не  найрозумніший, а той, хто краще присовується до змін.
Чарльз Дарвін 

Тренінг направлений на усвідомлення необхідності розвитку мобільності, формування ІКТ-компетентності вчителя та учнів інформаційними та комунікаційними технологіями в навчальному процесі. Тренінг мотивує педагогів до самовдосконалення, рефлексії, оволодіння механізмами комунікативної компетентності.

Завдання тренінгу:

- Формування сприятливого психологічного клімату

- Знаходження подібностей у учасників групи для поліпшення взаємодії між ними

- Розвиток вміння працювати в команді

- Визначити рівень ІКТ-компетентності учасників навчально-виховного процесу в результаті організації та аналізу навчальних занять.

- Підвищити комунікативні навички педагогів

- Підвищити настрій на вдачу, щастя, добро і успіх.

Необхідні матеріали:

- аркуші формату А - 4 за числом учасників, прості олівці, фломастери;

- спокійна музика для релаксації;

- коробка сірників;

Хід тренінгу.

Повідомлення теми, мети, завдань тренінгу.

     Одну людину попросили піднятою вгору рукою дотягтися до мітки на стіні, вище якої вона не в змозі дістати. Зробили позначку й поставили нове завдання: їй запропонували дістати паличку, розміщену дещо вище від поставленої мітки. Через деякий час людина зробила і це. Потім мету було ще змінено: цього разу було поставлено завдання: повісити паличкою капелюха ще вище, але й з цим завданням людина впоралася.

     Ця проста фізична вправа наочно демонструє ефект поставленої мети. Отже,

Мета нашого тренінгу: прагнення самовдосконалення, рефлексія, постійного підвищення свого професійного рівня через оволодіння  новими знаннями і навичками.

Психолог: Шановні колеги! Сьогодні ми поговоримо з Вами про те, як підвищувати інтерес і бажання займатися улюбленою справою в сучасних умовах, як підвищити професійну мобільність і ІКТ компетентність, необхідних для самореалізації і зростанні в професії ?!

Успіх кожної дії великою мірою залежить від того, наскільки людина володіє способом її виконання. Щоб оволодіти ним, навіть тоді, коли вже відомо, як її треба виконати, необхідна практика і перш за все вправність в ній, тобто цілеспрямоване, певним чином організоване, багаторазове виконання дії. В результаті майстерності виробляється навичка.

         Вправа - очікування «Кишені»

         Учасники заповнюють три кишені, які мають назви:

очікуван­ня від себе, очікування від групи, очікування від тренінгу.

         Учасники висловлюються про свої почуття, мотивацію, очіку­вання від тренінгу.

         Вправа :«Правила роботи в групі» (повторення правил ефективної взаємодії в групі)

Вправа «Швидке побачення»

У кожного учасника по аркушу паперу на якому, кожен учасник малює коло та цифри як на годиннику, треба з натовпу обрати людину та запросити її на побачення записавши на ту годину коли і вам і їй зручно.

Теми для бесіди:

  • Куди ви хотів би поїхати відпочивати?
  • З якою відомою людиною ви б хотіли повечеряти?
  • Яку книгу я нещодавно читав?
  • Як ви знімаєте стрес?
  • Що мене тримає в школі?
  • Яке твоє хобі?
  • Яку країну за кордоном ви хотіли б відвідати?
  • Як би у вас була вільна година чим би ви зайнялися?
  • Моя улюблена страва?
  • Що мені наснилося?
  • Я пишаюся ти що я…?

       Психолог:  Сучасні діти занурені у віртуальний світ, в якому багато небажаної для них інформації. Для того, щоб не "відбирати" у них можливість бути там, але при цьому продуктивно працювати і навчатися, вчитель  повинен сам навчитися використовувати можливості віртуального світу в навчальних цілях і запропонувати альтернативу учням, тобто ввести їх в світ природних і людських зв'язків і відносин , передати їм кращі зразки, способів і норми поведінки в усіх сферах життєдіяльності.

Вправа . «Успішна професія –успішний вчитель»

Мета вправи: виявити ієрархію критеріїв для успішної роботи колективу в цілому.

Завдання: з певної кількості критеріїв вибрати найбільш важливий для Вас.

Інструкція: із 9 критеріїв виберіть і відірвіть листочок з критерієм, найбільш важливим для Вас.

1.взаємовиручка

2.висока мотивація до успіху

3.бажання вчитися новому

4.креативність

5.мобільність

6.професіоналізм

7.організованість

8.самореалізація кожного

9.почуття моральної відповідальності

Обговорення:

-         Які критерії Ви вважаєте найважливішими для себе? 

-         Чому саме ці? 

Вправа -мозковий штурм «Мобільність педагога або чому треба вчитися і змінюватися все життя?».

Психолог:

-         Що ж таке професійна мобільність педагога? (відповіді записуються на фліп-чарті)

Поняття «професійна мобільність» досить ємне і неоднозначне. У психологічному словнику воно визначається як «здатність і готовність особистості досить швидко і успішно оволодівати новою технікою і технологією, купувати відсутні знання і вміння, щоб забезпечити ефективність нової професійної діяльності».
Також хочу відзначити, що мобільний учитель - це вчитель-лідер. А в чому це виражається? У впевненості в собі при публічних виступах, способах взаємин з оточуючими людьми, учнями, в манерах взаємодії з людьми. Це людина, яка готова відповісти на питання: "Чи готовий я переосмислити методи навчання? Чи готовий я вивчати нові ідеї і нові концепції? Чи готовий я по-новому поглянути на предмети, які викладаю своїм учням?".

Вправа: Інформаційне повідомлення

Мобільність - це інтегративна якість особистості, що характеризує її здатність швидко змінювати свій статус або становище в соціальній, культурній або професійному середовищі.Вона включає в себе різні види. Але найбільш актуальними для становлення професіоналізму вчителя є: культурна, професійна, педагогічна.

Культурна мобільність педагога - це, перш за все, здатність самостійно і вільно мислити і оцінювати події, творчо сприймати навчальні програми і пропоновану інформацію, здатність до критичного мислення, вміння знаходити нестандартні рішення в нових ситуаціях, вміння передбачати характер і хід змін , як у предметній сфері, так і в суспільному розвитку.

Педагогічна мобільність - це здатність педагога організувати співпрацю з іншими суб'єктами освітнього процесу (учнями, їх батьки, колегами, адміністрацією) відповідно до цілей і завдань сучасної концепції освіти, цінностями світової, вітчизняної, регіональної і національної культури, реалізуючи свою соціокультурну та соціально-професійну компетентність, в тому числі в процесі осмислення і прогнозування результатів організованих ним суб'єкт-суб'єктних відносин.              

Професійна мобільність - можливість і здатність успішно переключатися на іншу діяльність або змінювати вид праці. Як частина соціальної мобільності може бути представлена вертикальними і горизонтальними сходами у становленні кар'єри.

Вертикальна педагогічна мобільність неможлива без таких якостей педагога, як: гнучкість, дивергентність, конвергентність, здатність міркувати, рефлексувати, займати активну соціокультурну позицію. Вертикальна мобільність - це рух по адміністративній драбині, сфері освіти. Наприклад: учитель, завуч. директор, голова департаменту освіти.

Горизонтальна - це рух по підвищенню професійної майстерності, визнана і оцінена соціумом. Наприклад, учитель 1 категорії, вищої категорії, вчитель-методист, переможець професійного конкурсу і т.д.

Професійна  мобільність. Стрімкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій вимагає від вчителя умінь мобільного реагування у своїй професійній діяльності на постійно мінливі потреби суспільства. Нові технології, безперервні інноваційні процеси, перехід до компетентнісного підходу в освіті, необхідність формування мобільного громадянина: все це вимагає від учителів готовності працювати в умовах постійних змін.

Нинішньому динамічному суспільству потрібен фахівець, відкритий до всього нового, який здатний швидко адаптуватися в складних умовах професійної і соціальної дійсності, самостійно і відповідально приймати рішення, орієнтовані на успіх і постійне самовдосконалення - один з невід'ємних показників професійної і соціальної зрілості педагога.  Сьогоднішня реальність показує, що без наявності добре розвиненої професійної мобільності педагог не має перспективи професійного зростання.

           Гра «Молекули» (для того, щоб об'єднатися у пари)

Мета: зняття напруги, створення дружньої обстановки.

Члени групи - «атоми» - вільно рухаються по кімнаті під музику. За сигналом психолога  атоми об'єднуються в молекули по 2 людини, це і будуть майбутні пари.

Вправа: Формування ІКТ-компетентності вчителя і учнів в процесі навчальної роботи. (Умови формування ІКТ-компетентності).

Психолог: - Які педагогічні умови підвищення інформаційно-комунікаційної компетентності як частини професійної мобільності  педагога? (Робота в парах. Ранжування умов - озвучування на аудиторію).

1) чітка постановка цілей і завдань навчання, тобто викладач повинен бачити найближчу перспективу і конкретну цінність результатів освоєння нової області знань;

2) наявність педагогічно корисного і емпірітівно зрозумілого дидактичного забезпечення, розміщеного на різних носіях (можуть бути використані як автономні, так і мережеві ресурси);

3) особиста готовність і зацікавленість педагогів освоювати передовий досвід;

4) наявність первинних навичок роботи на комп'ютері, що в деяких випадках (при дистанційній формі організації навчання) може стати

непорушною умовою успішного підвищення даного виду компетентності;

5) мотиваційні установки педагогів на самостійну роботу.

6) матеріально-технічна оснащеність навчальних кабінетів в школі;

7) стимулювання роботи педагога щодо використання ІКТ у педагогічній діяльності, підвищення своєї кваліфікації з боку шкільної, районної адміністрації.

Обговорення:

-          З якими труднощами ви зіткнулися при виконанні даної вправи?

-         Що було легко зробити?

-         З якими труднощами Ви можете зустрітися на шляху реалізації професійної мобільності?

-         Кожен, хто хоче, поділіться , спираючись на особистий життєвий досвід, із проблемами у професійному рості та шляхами їх розв'язань.

Вправа. «Комплімент»

Мета вправи: створення позитивного емоційного настрою, оволодіння технікою компліменту.

Завдання: придумати комплімент, що відповідає особистісним якостям співрозмовника.

Інструкція: Виберіть собі партнера для виконання завдання. Обмін компліментами відбуватиметься у формі діалогу. Комплімент приймається в певній формі: Так, це так! А ще я ... (додається позитивна якість) і комплімент повертається до співрозмовника, наприклад:

 - Наталю, ти така чуйна людина!

 - Так це так! А ще, я добра!

 - А у тебе Олю, такі красиві очі!

           - Так це так!  А яка  я дотепна!

Обговорення:

         - Чи були приємні моменти у вправі, які?

         - Що нового ви почули про себе? 

Психолог: У результаті процесів інформатизації шкіл країни вчителям пропонуються нові інформаційні ресурси та технології. У зв'язку з цим виникла потреба у вчителів розвиватися в сфері ІКТ за індивідуальними запитами, які розширюють мінімальні ІКТ компетенції і дозволяє їм сформувати нові педагогічні професійні якості - навички використання ІКТ в освітньому процесі на регулярній основі.

 

Завдання: порівняти і вибрати із переліку поняття ІКТ-грамотність та ІКТ-компетентність таякі педагогічні засоби досягнення ІКТ-компетентності вчителя і учнів в процесі навчальної роботи (електронні освітні ресурси).

 визначення інформації - здатність використовувати інструменти ІКТ для ідентифікації та відповідного подання необхідної інформації;

 доступ до інформації - вміння збирати і / або витягувати інформацію;

 управління інформацією - уміння застосовувати існуючу схему організації або класифікації;

 інтегрування інформації - вміння інтерпретувати і представляти інформацію. Сюди входить узагальнення, порівняння та протиставлення даних;

 оцінювання інформації - вміння виносити судження про якість, важливості, корисності або ефективності інформації.

 створення інформації - вміння генерувати інформацію, адаптуючи, застосовуючи, проектуючи, винаходячи або розробляючи її.

 повідомлення інформації - здатність належним чином передавати інформацію в середовищі ІКТ. Сюди входить здатність направляти електронну інформацію певної аудиторії і передавати знання у відповідному напрямку.

 самостійне використання учнем, учителем поза уроком (робота над домашнім завданням, підготовка рефератів, самоконтроль і контроль знань, побудова моделей об'єктів і процесів, відпрацювання технічних навичок на тренажері);

 використання вчителем на етапі підготовки до уроку (підбір матеріалів для подальшого використання на уроці в цифровому вигляді, підбір завдань і їх роздруківка).

      ІКТ-грамотність - навички та вміння, якими винен повинен володіти вчитель і учень, щоб його можна було назвати грамотним в даному сенсі.

       ІКТ-компетентність - впевнене володіння учнями і педагогами усіма складовими навичками ІКТ-грамотності для вирішення виникаючих питань в навчальної та іншої діяльності, при цьому акцент робиться на сформованість узагальнених пізнавальних, етичних і технічних навичок.

В рамках діяльності нашої школи проводилася діагностика ІКТ-грамотності та ІКТ-компетентності учасників навчально-виховного процесу в формі анкетування. З її результати ви можете познайомитися. (демонстрація слайду - ІКТ-компетентність   педагогів та учнів школи)

         Вправа . «Міксер, Тостер, Пральна машинка»

Мета гри: зближення членів групи, встановлення між ними довірчих відносин.

Психологічний зміст вправи

Згуртованості  членів групи, довіри, підняття настрою

Інструкція: «Всі учасники  об’єднуються  по три чоловіка. При команді «Міксер» учасник посередині виставляє руки в сторони наче тримає вінчики від міксеру, а колеги мають крутитися навколо своєї осі. За командою «Тостер» учасники тримаються за руки, а колега в середині виставляє руки в гору та підстрибує. Відповідно команда «Пральна машинка» учасники так само тримаються за руки, а той хто знаходиться в середині обертається. Якщо хтось з учасників швидко не зреагував то виходить на місце ведучого і продовжує гру».

Аналіз вправи:

-  Що, на вашу думку, не вдалося?

-  Як це можна виправити, що необхідно зробити?

-  Які емоції відчували під час даної гри?

Вправа-релаксація " Чарівна зірка" (звучить спокійна мелодія)

Коли народжується людина, то на небі спалахує її зірка, щоб світити їй весь її вік. Вона горить так яскраво, що її рятувальної енергії вистачає на довгі-довгі роки, вона оберігає нас, рятує, дає надію і сили.

І сьогодні я пропоную вам здійснити подорож, але це буде незвичайна подорож, ми зробимо політ до зірки, до своєї зірки.

Сядьте зручніше і закрийте очі. Зробіть глибокий вдих і видих ...

Ви відчуваєте, як ваші ноги поступово відриваються від землі, а тіло стає невагомим, дуже легким ... і ви починаєте повільно-повільно підніматися вгору, до неба. Подивіться вниз: все, що раніше вас оточувало (будинки ..., вулиці ..., дерева ..., садки..., машини ...) все стає маленьким, ледь помітним.

А якщо ви піднімете голову вгору, то побачите все те, що раніше здавалося недосяжним, далеким. Ось - наближається небо. Ви летите крізь пухнасті хмари, помацайте їх руками, нехай їх прохолода залишиться на ваших долонях. Ви стрімко летите повз холодні комети, а зараз пролітаєте повз сонце. Відчуйте його приємне тепло, нехай воно зігріє вас. Ви подорожуєте по величезному Всесвіту, зустрічаєте різні зірки ... А де ж Ваша зірка? .. Ось ... ось вона ... Подивіться, яка вона? Велика чи маленька? Холодна як лід чи гаряча, як вогонь? Якого вона кольору? Можливо блакитна, жовта, червона? .. Якої вона форми? Кругла чи загострена?

Доторкніться до своєї зірки і попросіть у неї все те, в чому ви маєте потребу, що вам так необхідно: попросіть добра, щастя, спокою, здоров'я, умиротворення,успіху,  гарного настрою ...

А тепер обов'язково посміхніться їй і подякуйте своїй зірці за все: за те, що вона просто існує, вона ваша, світить тільки для вас, що вона супроводжує вас все життя, що вона дає вам сили і енергію ...

А тепер нам необхідно повертатися додому. Попрощайтеся зі своєю зіркою і пообіцяйте, що тепер, в хвилини смутку, відчаю, тривоги ви будете пам'ятати, що у вас є ВОНА ..., ви будете пам'ятати, що це - джерело сил, енергії, світла, добра ...

Відчуйте, як поступово важчають ваші ноги, а тіло стає важким ... ви починаєте свій шлях назад, додому.. Ви стрімко летите повз Сонце, повз холодні комети, а зараз пролітаєте крізь пухнасті хмари, помацайте їх руками, нехай їх прохолода залишиться на ваших долонях

Якщо ви підніміть голову вгору, то побачите все те, що раніше здавалося величезним, могутнім (зірки, комети, планети, хмари), поступово стає все менше і менше ... Ось - наближається Земля. Річки, озера, луки, садки, будинки, люди ... все - стає більшим, більш помітним ...

Збережіть в пам'яті ці почуття, які ви випробували сьогодні ... І нехай ваша зірка далеко, але кожен раз, як тільки ви втомилися, або у вас сумний настрій, або вам просто потрібні свіжі сили ... просто відвідайте її, здійсніть цю незвичайну подорож ...

Коли я дорахую до 5, ви зможете відкрити очі і знову опинитися в цій кімнаті

Обговорення.

-         Які у вас відчуття? (Звернути увагу, щоб висловилися всі бажаючі, поділилися своїми враженнями, відкриттями, емоціями).

(Автор: Федосенко Наталія Петрівна, педагог-психолог, в адаптації практичного психолога Акімової Н.М.)

 Вправа «Рюкзак, м’ясорубка, кошик»

Повернімося до наших очікувань. Я пропоную аркушики із записами ваших очікувань покласти в рюкзак, якщо ви взяли на цьому тренінгу для себе щось нове, у м’ясорубку – якщо вам потрібно щось обміркувати, і - викинути в кошик, якщо вважаєте, що нічого корисного ви не отримали.

 Підсумки заняття.

Психолог:

-Коли я готувалася до тренінгу, то розмірковуючи про сенс і значення великої професії - Учитель, її вічність, я згадала  притчу:

Мандрівник побачив трьох робітників, які штовхали важко навантажені тачки, і запитав кожного, що він робить.

Перший відповів: "Штовхаю цю важку тачку, будь вона проклята".

Другий сказав: "Заробляю на хліб для своєї родини".

А третій гордо вимовив: "Я будую прекрасний храм".

Троє робітників робили одне і те ж, але відчували себе по-різному. Для першого робота була каторгою, і він був дуже нещасний. Другий відчував себе опорою і годувальником сім'ї. В його відповіді - спокійне гідність. Третій служив прекрасної мети. Він був гордий і щасливий.

Щастя і успішність вчителя багато в чому залежить від того, який сенс він вкладає у свою працю, як багато він працює над собою, своїм зростанням, своєю незамінністю.  Дякую вам за співпрацю!

 

Інформаційні джерела

Бурмакіна, В. Ф. ІКТ-компетентність учнів: тези доповіді [Текст] / В.Ф. Бурмакіна, І. Н. Фаліна // Міжнародна науково-практична конференція RELARN-2006.

Горбунова, Л. М. Підвищення кваліфікації педагогів в області інформаційно-комунікаційних технологій як розвивається система [Текст] / Л. М. Горбунова, А. М. Семибратов // Педагогічна інформатика. - 2004. - № 3. - С. 3-4.

Захарова І.Г. Інформаційні технології в освіті. - М .: Видавничий центр "Академія", 2005.

Інтернет в гуманітарній освіті / Под ред. Е.С. Полат. - М .: Гуманит.изд.центр ВЛАДОС, 2001..

Селевко Г.К. Педагогічні технології на основі інформаційно-комунікаційних засобів. - М .: НДІ шкільних технологій, 2005.

Хеннер Е.К., Шестаков А.П. Інформаційно-комунікаційна компетентність учителя: структура, вимоги і система вимірювання // Інформатика й освіту №1 2, 2004, с.5.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дядько Вікторія Миколаївна
    Чудовий матеріал для проведення тренінгу, цікаві вправи.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
2030
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку