Тренінгове заняття для педагогів "Збереження психологічного здоров'я педагогів"

Про матеріал

Тренінгове заняття розроблено з метою визначити фактори, які негативно впливають на психічне здоров'я людини та педагога зокрема, розкрити поняття «психічне здоров'я», розробити ефективну модель психічного здоров'я педагога, створити позитивний мікроклімат в тренінговій групі, визначити фактори, які впливають на формування здоров'я, розширити діапазон навичок здорового способу життя, сформувати рефлексивне бачення власної карти здоров'я.


Перегляд файлу

Збереження психологічного здоров'я педагогів

 

Тренінгове заняття

 

автор

Котляр Н. П.,

методист-психолог районного методичного кабінету

відділу освіти Фастівської РДА

 

Мета:

  • розкрити поняття психічне здоров'я;
  • визначити фактори, які впливають на формування здоров'я;
  • розширити діапазон навичок здорового способу життя;
  • сформувати рефлексивне бачення власної карти здоров'я.

 

Завдання:

  • розкрити поняття «психічне здоров'я»;
  • визначити фактори, які негативно впливають на психічне здоров'я;
  • розробити ефективну модель психічного здоров'я;
  • створити позитивний мікроклімат в тренінговій групі.

 

Правила роботи:

  1. Добровільність і активність.
  2. Чесність і правдивість. Не існує іншої відповіді крім тої, яка насправді відображає ваші думки та почуття.
  3. «Тут і зараз». Говорімо тільки за темою, не відволікаємося.
  4. Не перебиваємо того, хто говорить, ні словом, ні жестом, ні мімікою – кожен хоче бути почутим.
  5. Дотримуємось доброзичливості у ставленні до інших.
  6. Не оцінюємо, не даємо порад, не критикуємо.

 

Вправа 1 «Продовж речення»

Мета: розвивати вміння самопрезинтації.

Усі учасники сидять у колі, одержують стікери де пишуть своє ім’я та назву навчально закладу. Після цього учасники проводять презентацію себе – називають своє ім’я, назву закладу та продовжують одне з двох запропонованих речень.

«Я вважаю, що найкраще на моє здоров'я впливає……»

чи

«Я вважаю, що найбільш негативно на моє здоров'я впливає……»

 


Психолог:

Сьогодні ми говоритимемо про здоров’я.

 

Недарма в народі кажуть: “Як маєш – розтринькуєш та марнотратиш, а втративши – віддав би всі скарби й багатства, щоб повернути й придбати”.

 

Здоров’я річ особлива, піклування про нього не можна доручити комусь іншому. Німецькі фахівці довели, що стан здоров’я людини на 50% залежить від здорового способу життя, на 25 % від спадковості, ще на 20% від стану довкілля і лише на 10% від рівня медицини….

 

Словник визначає здоров’я, як:

Здоров'я – це цілісний фізичний, інтелектуальний, моральний стан особистості, який визначається за 5 основними критеріями:

  1. Рівень гармонійності фізичного розвитку людини;
  2. Функціональний стан організму (його резервні можливості);
  3. Рівень імунного захисту, спроможність захисних функцій;
  4. Відсутність (чи наявність) дефектів розвитку або захворювань;
  5. Рівень морально-вольових якостей і ціннісних уявлень.

 

Вправа 2 «Доповни речення»

Мета: формування навичок аналізу, розвиток творчості.

Всі учасники діляться на три творчі групи. Завдання груп – продовжити або коротко доповнити кожне з 4 запропонованих речень:

  1. Показником рівня психічного здоров'я є ….
  2. Ознаками адекватного ставлення до власного психічного здоров'я є …
  3. Ознаками адекватного ставлення до інших людей є …
  4. При зіткненні з життєвими труднощами та проблемами психічно здорова людина ….

 

Кожна група працює самостійно 5-7 хв., після цього групи презентують свої доповнені речення, йде обговорення думок по кожному реченню окремо.

 

Отже, показниками рівня психічного здоров'я людини є…

  • те, як вона ставиться до себе;
  • те, як вона ставиться до інших людей;
  • те, як вона ставиться до життєвих перешкод.

 

Ознаками адекватного  ставлення до власного  психічного здоров'я є… вміння оцінити власну особистість…

  • толерантно;
  • адекватно;
  • позитивно;
  • врівноважено;
  • з повагою;
  • впевнено.

 

Ознаками адекватного ставлення до інших людей…. можна вважати такі вміння…

  • любити і поважати інших;
  • враховувати їхні потреби та інтереси;
  • довіряти людям;
  • не принижувати людей і не дозволяти їм принижувати себе;
  • бути відповідальним за себе та за інших;
  • почуватися повноцінною частиною соціуму (групи, колективу).

 

При зіткненні з життєвими труднощами та проблемами психічно здорова людина ….

  • прагне вирішити негаразди;
  • не боїться взяти на себе відповідальність;
  • ставить цілі, яких реально досягнути;
  • уміє самостійно приймати рішення;
  • докладає зусиль до виконання завдань, не шукає легких шляхів.

 

Психолог:

Отже можна зробити висновок, що :

 

Психічне здоров'я – це…

  • відсутність виражених психічних порушень;
  • певний резерв сил, завдяки якому людина долає несподівані стреси;
  • стан організму, який дає змогу забезпечувати свої індивідуальні, суспільні, біологічні та соціальні потреби;
  • стан рівноваги з оточуючим природним і суспільним середовищем;
  • сукупність установок, якостей і здібностей, які дозволяють адаптуватися і соціалізуватися;
  • здатність долати  і переборювати тривогу, провину, негативні емоції та ін.;
  • збалансованість внутрішніх (емоційних, фізіологічних) та зовнішніх (вимог оточення, відповідності стилю і манері поведінки) компонентів.

 

До теми «Психічного здоров’я» пропоную для перегляду психологічного короткометражного мультика «Маска щастя».

Після перегляду дискусійне обговорення.

 

Руханка «Маша і ведмідь» (під музику) (див. додаток 1)

 

Вправа 3 «Причини, ознаки, рецепти»

Мета: встановити розуміння учасниками факторів, що спричиняють стрес, його ознаки та розробити рекомендації щодо подолання стесу.

Знову пропонується робота в групах, але тепер у кожної з груп своє завдання.

 


Група 1

 визначає фактори, що сприяють виникненню професійних стресів у педагогів (причини);

 

Група 2

визначає ознаки тривалого стресу (симптоми);

 

Група 3

визначає ефективні “рецепти” лікування стресу

(рекомендації для педагогів).

 

Час роботи 7-10 хв. Після завершення роботи, кожна група, по черзі, презентує свої нароби, йде загальне  обговорення, доповнення, уточнення

 

Фактори, що сприяють виникненню педагогічних стресів у педагогів (причини):

  1. Високий рівень відповідальності за учнів
  2. Дисбаланс між інтелектуально-енергетичними витратами та морально-матеріальною винагородою
  3. Напруженість і конфлікти у професійному оточенні
  4. Недостатні умови для самовираження
  5. Одноманітність діяльності
  6. Відсутність позитивного оцінювання
  7. «Непомітність»  результатів роботи
  8. Не вирішені особисті проблеми

 

Зовнішні негативні фактори, які порушують здоров'я:

  1. слабке здоров'я;
  2. вплив керівництва, часом авторитарного;
  3. агресія з боку адміністрації та колег;
  4. негативна критика, особливо привселюдна;
  5. страх негативного оцінювання та критики;
  6. недостатній рівень енергопотенціалу;
  7. перевтома.

 

Найпоширеніші ознаки тривалого стресу (симптоми):

  • Виснаження, втома;
  • Безсоння;
  • Частий головний біль;
  • Порушення апетиту;
  • Розлад шлунку;
  • Посилення агресивності;
  • Негативна самооцінка;
  • Збільшення доз психостимулянтів (кава, тютюн та ін.);
  • Негативні установки щодо роботи, незадоволеність фахом, почуття розчарування;
  • Невиконання термінів роботи;
  • Пошук виправдання замість рішення;
  • Продовження роботи вдома;
  • Невпевненість;
  • Почуття неусвідомленого неспокою;
  • Роздратованість.

 

Рекомендації для педагогів “Ефективний “рецепт” лікування стресу”

  1. Спробуйте розробити систему пріоритетів у своїй роботі, вчіться планувати;
  2. Не відкладайте надовго важливі справи;
  3. Налагоджуйте ефективні  стосунки з керівництвом;
  4. Не ставте перед собою недосяжних цілей;
  5. Зосередьтесь на позитивних рисах інших, намагайтесь не критикувати їх;
  6. Знаходьте час для відпочинку;
  7. Ведіть активний спосіб життя, виконуйте фізичні вправи;
  8. Не ставтесь до себе як до жертви обставин.
  9. Уникайте нездорової конкуренції.

 

 

Притча «Про правих і винуватих». (додаток 2)

Загальне обговорення.

 

 

Психолог:

Отже:

Щоб створити власний психологічний комфорт, потрібно:

  • щодня вивільняти час, який можна витратити на себе;
  • правильно організувати свій відпочинок (свіже повітря, кава-брейк, вишивання);
  • створити(знайти) місце де можна фізично залишитися наодинці з собою;
  • обмежити спілкування з людьми, які викликають негативні емоції;
  • проявляти творчість та ініціативу в межах власного енергопотенціалу та інтелектуальних ресурсів;
  • ввести самостійність в розряд вищих особистих цінностей;
  • навчитися розпитувати та вислуховувати думку іншого;
  • розвивати почуття гумору, уміння посміятися з самого себе;
  • пам'ятати та зіставляти свої успіхи і невдачі з успіхами та невдачами  інших.

Щоб підтримати чи допомогти іншій людині потрібно:

  • спиратися на сильні сторони особистості;
  • уникати підкреслювання промахів;
  • вміти і хотіти демонструвати свою повагу і любов до цією людини;
  • приймати індивідуальність іншого такою якою вона є;
  • проявляти віру в людину;
  • бути одночасно “чужими і близькими”;

Слова підтримки, які допоможуть “окрилити” людину:

  • знаючи Вас, я впевнена(ний), що Ви все зробите добре, я вірю в Вас;
  • Ви робите це дуже добре;
  • прекрасно, чудово, продовжуйте, я пишаюся Вами;
  • я дуже рада (радий) Вашій допомозі (підтримці, підказці), дякую.

 

 

І дійсно, слова дуже багатого вартують….

 

Народна мудрість каже:

  • Вдариш шаблею - заживе пізно чи рано, вдариш словом - вічно ятритиме рана.
  • Язик кісток не має, але кістки ламає.
  • Слово - як стріла: вилетить - не спіймаєш.
  • Який голос, такий і відголос.
  • Лагідне слово - ключ до серця.
  • І від солодких слів буває гірко.
  • Від ласкавих слів затихає грім.

 

 

До теми вплив слова на людину, пропоную до уваги педагогів відео притчу «Рани».

Загальний перегляд та обговорення.

 

Психогімнастика. (під музику)

 

 

Вправа 4  Самооцінка власного стану. Опитувальник САН (додаток 3)

Мета: дати можливість учасникам здійснити самооцінку та самоаналіз емоційного стану.

За допомогою опитувальника, кожен, самостійно, для себе особисто, оцінює свій стан.

 

Психолог:

Але окрім слова, кожну людину ще й оточує світ музики, кольору та продуктів харчування.

Вплив музики на психічний стан людини:

  • активізує мозкову діяльність і сприяє швидкому засвоєнню інформації музика таких геніїв, як Моцарт “Осенний вальс”, Вівальді “Пори року”, Бетховен “Музика ангелів”,
    Чайковський “Симфонія №6”;
  • зняти головний біль допоможуть:
    «Фіделіо» Бетховена, “Полонез” Огінського і «Угорська рапсодія» Ліста;
  • кращими ліками від безсоння можна вважати п’єси Чайковського, Гріга та Сібеліуса;
  • покращує пам’ять регулярне прослуховування творів з циклу «Пори року» Вівальді;
  • гармонізує та заспокоює музика Баха “Музыкальная шутка”

(Під час розповіді про вплив музики лунає «Полонез» Огінського.)

 

Колір та його вплив на людину. (додаток 4)

Продукти та їх вплив на настрій (додаток 5)

 

Релаксація:

Мета: отримати зворотній зв'язок від учасників тренінгового заняття.

  • Я одержала досвід ….
  • Я була здивована тим ….
  • Для себе я взяла ….
  • Йду з заняття з відчуттям ….

 

Підведення підсумків. Загальне обговорення. Аплодисменти.


Список використаної літератури:

 

  1. Александрова Е.А. Как победить стресс: профилактика и методы лечения / Е.Александрова.- Москва: Центрполиграф, 2005.- 126 с.
  2. Василюк Т. / Тренінг «Здоров’я – цінність нашого життя» (Електронний ресурс) / Т.Василюк // Український освітній портал – Режим доступу: http://www.teacher.in.ua/vihovna-robota/pedagogu-vihovatelyu/tren-ng-zdorov-ja-c-n-st-nashogo-zhitija.html
  3. Гузь А. Профілактика синдрому емоційного вигорання педагогів / А.Гузь //Вихователь-методист дошкільного закладу.- №6.- 2010. с.56-63.
  4. Кобернік О. Як позбавитися від депресії? / О.Кобернік // Психолог.- 2010.- №39.- с.27.
  5. Практикум із загальної психології: навчальний посібник / укладачі: Г.М.Дубчак, : навчальний посібник/укладачі: Г.М.Дубчак, Н.Г.Рудюк .- Чернівці: Рута, 2006. - 360 с.
  6. Психологічні тренінги в школі / упорядник Т.Шаповал.- К.: Шкільний світ: Л.В.Галіцина, 2006.- 128 с.- (Бібліотека «Шкільного світу»).
  7. Савицька С.О. Використання притч як діагностичного і корекційно-розвивального методу роботи в процесі розвитку духовної самосвідомості студентів // Журнал практикуючого психолога.- 2010.- № 17
  8. Шафранова Т.А., Родькіна К.О. Профілактика навчального стресу / Т.А.Шапранова, К.О.Родькіна // Практична психологія та соціально робота.- 2009.- №7.- с.31-34.
  9. В.Чернобровкін. Вплив напружений педагогічних ситуацій на психічну активність вчителя // Директор школи, ліцею, гімназії.- 2006.- №2.
  10. 100 порад: як отримати задоволення від роботи вчителя і уникнути емоційного вигорання / В.Винник.- К.: Літера ЛТД, 2010.- 174 с.


 

 додаток 1

 

Руханка «Маша і ведмідь»

 

 

Маша лісом мандрувала – ягоди, гриби збирала

Милувалася квітками, і віталася з пташками….

І незчулося дівча – загубилося в кущах….

 

Бачить на узліссі хатка – це оселя ведмежатки.

Дівчинка зайшла в хатину, й попросилась на гостину…

А ведмедик нашу Машу частував медком і квасом…

 

Маша пічку розтопила, швидко тісто замісила…

І ведмедику, як слід теж спекла смачний пиріг…

А в печі зварилась каша – господиня наша Маша.

 

Кошик десь знайшла в комірці, в нього склала всі гостинці….

Влізла в кошик потихеньку, ніби мишеня маленьке…

І принишкла, причаїлась – пиріжечками прикрилась.

 

А ведмедик, з’ївши кашу, взяв й поніс додому Машу.

Кинув кошик край воріт – в хутчій(мерщій), назад, у ліс.


 

 додаток 2

 

Притча про правих і винуватих.

 

Живуть в сусідніх будинках дві сім'ї: в одному будинку весь час сваряться, а в іншому завжди тиша і взаєморозуміння.

Дружина першого сусіда каже чоловікові:

- Сходи до сусідів і подивися, що такого вони роблять, що у них завжди все добре.

Чоловік пішов, сховався і спостерігає. Ось бачить: жінка миє підлогу в хаті, раптом щось її відвернуло, і вона побігла на кухню. В цей час її чоловікові треба було увійти терміново в будинок. Він не помітив відро з водою, зачепив його і вода розлилася.

Тут прийшла дружина, вибачається перед чоловіком, каже:

- Прости, дорогий, я винна, поставила відро під ногами.

він:

- Ні, це ти прости, я винен, ходжу з розкритим ротом, відра не помітив.

  Чоловік засмутився і пішов додому.

Дома дружина запитує:

- Ну, що, подивився?

чоловік:

- Так!

дружина:

- Ну що?

чоловік:

- Все зрозумів! У нас всі завжди праві, а у них всі винуваті.

 

 


 додаток 3

 

Опитувальник САН

(Самопочуття. Активність. Настрій)

 

Ця методика призначена для самоконтролю і самооцінки самопочуття, активності і настрою.

Шкала САН складається з індексів (3 2 1 0 1 2 3) і розта­шована між тридцятьма парами слів протилежного значен­ня, що відображують рухливість, швидкість і темп протікан­ня функцій (активність), силу, здоров'я, стомлення (само­почуття), а також характеристики емоційного стану (настрій). Перевагами тесту є його стислість і можливість кількаразового використання впродовж певного часу.

Інструкція. Слід співвіднести свій стан з ознаками за ба­гатоступінчастою шкалою. Ви маєте вибрати і позначити ци­фру що найбільш точно відбиває ваш стан на даний момент.

 

Типова карта методики САН

 

Прізвище, ім'я ____________________________________________________________

Стать ____________________, Вік ____________________________________________

 

Самопочуття добре

3 2 1 0 1 2 3

Самопочуття погане

Почуваюся сильним

3 2 1 0 1 2 3

Почуваюся слабким

Пасивний

3 2 1 0 1 2 3

Активний

Малорухливий

3 2 1 0 1 2 3

Рухливий

Веселий

3 2 1 0 1 2 3

Сумний

Добрий настрій

3 2 1 0 1 2 3

Поганий настрій

Працездатний

3 2 1 0 1 2 3

Розбитий

Сповнений сил

3 2 1 0 1 2 3

Знесилений

Повільний

3 2 1 0 1 2 3

Швидкий

Бездіяльний

3 2 1 0 1 2 3

Діяльний

Щасливий

3 2 1 0 1 2 3

Нещасливий

Життєрадісний

3 2 1 0 1 2 3

Похмурий

Напружений

3 2 1 0 1 2 3

Розслаблений

Здоровий

3 2 1 0 1 2 3

Хворий

Байдужий

3 2 1 0 1 2 3

Захоплений

Спокійний

3 2 1 0 1 2 3

Схвильований

Захоплений

3 2 1 0 1 2 3

Сумовитий

Радісний

3 2 1 0 1 2 3

Печальний

Відпочивший

3 2 1 0 1 2 3

Стомлений

Свіжий

3 2 1 0 1 2 3

Виснажений

 

 

Сонливий

3 2 1 0 1 2 3

Збуджений

Бажання відпочити

3 2 1 0 1 2 3

Бажання працювати

Спокійний

3 2 1 0 1 2 3

Стурбований

Оптимістичний

3 2 1 0 1 2 3

Песимістичний

Витривалий

3 2 1 0 1 2 3

Втомлений

Бадьорий

3 2 1 0 1 2 3

Млявий

Думати важко

3 2 1 0 1 2 3

Думати легко

Розсіяний

3 2 1 0 1 2 3

Уважний

Сповнений сподівань

3 2 1 0 1 2 3

Розчарований

Задоволений

3 2 1 0 1 2 3

Незадоволений

 

Обробка та інтерпретація. При обробці ці цифри перекодуються в такий спосіб. Негативні стани за шкалою САН приймаються за 1 бал, наступний за ним за 2 бали і так далі. Слід ураховувати те, - що полюси шкали постійно змінюються. Позитивні стани завжди одержують високі бали, а негативні низькі. За цими балами розраховується середнє арифметичне як загалом, так і окремо за активністю, самопочуттям і настроєм. Зразок перекодування наведений у таблиці.

 

Перекодування

Повний надій

7

6

5

4

3

2

1

Розчарований

Текст САН

Повний надій

3

2

1

0

1

2

3

Розчарований

 

При оцінці функціонального стану важливі значення окремих показників та їхнє співвідношення. Наприклад, у відпочилої людини оцінки активності, настрою і самопочуття приблизно однакові. У міру наростання втоми співвідношення між ними змінюється за рахунок відносного зниження самопочуття й активності в порівнянні з настроєм.

Ключ.

Питання на самопочуття» 1, 2, 7, 8, 13, 14, 19, 20, 25, 26.

Питання на активність-3, 4, 9, 10, 15, 16, 21, 22, 27, 28.

Питання на настрій-5, 6, 11, 12, 17, 18, 23, 24, 29, 30.

 

 


додаток 4

 

Колір та його вплив на людину.

 

Червоний. Підвищує кров'яний тиск, прискорює серцевий ритм і робить частішим дихання, посилює агресивність і збуджує, стимулюючи мозок та кровообіг. Червоний корисний тим, хто легко застуджується та замерзає - він робить м'язи рухливими, а суглоби еластичними.

Рожевий. Цей відтінок червоного відповідає жіночності. Це колір справжнього кохання та комфорту. Рожевий колір допомагає травленню.

Жовтий пробуджує в нас енергію і оптимізм, це колір навчання та передачі знань. У вченні фен-шуй це колір волі. Жовтий відповідає за шкіру, сонячне сплетіння, печінку та нервову систему. Він сприяє виведенню з організму шлаків. Жовтий очищує, він протидіє заклопоченості, похмурим думкам і дозволяє підвищити самооцінку.

Помаранчевий - найактивніший стимулятор енергії, а від того й апетиту. Цей колір стимулює мозкову діяльність таким чином, що навіть сита людина відчуває постійне бажання щось пожувати. Цей колір - колір віри в себе та здійснення задуманого, оптимізму та привітності, він є втіленням милосердя та терпіння, допомагає при астмі та бронхіті. Біль, тяжке потрясіння, приниження почуття особистої гідності допомагає пережити помаранчевий колір.

Коричневий. Символ впевненості та непохитності, знак стабільності та згуртованості. Людина, що знаходиться під впливом коричневого кольору надзвичайно наполеглива, не схильна багато хвилюватися.

Зелений. Це колір надії. Він дає нам відчуття спокою і розслаблення. За фен-шуєм - це колір всезагального кохання. Він заспокоює головний біль та лікує жовчокам’яну хворобу. Також володіє снодійною властивістю, допоможе адаптуватися до незнайомих обставин, лікує розладжену нервову систему і несе заспокоєння.

Блакитний. Колір спокою, благополуччя та стабільності. За фен-шуєм - це колір творчості та індивідуальності. При проблемах з мовленням, горлом та голосом блакитний може допомогти доволі ефективно.

Синій. Це колір вічності, таємниці та глибокого спокою. Синій вважається кольором інтуїції. Синій колір стимулює мислення, а також зменшує апетит (в природі не існує продуктів синього кольору). Це найсильніший засіб від безсоння. Синій сприяє регенерації тканин, допомагає стерти з пам'яті болісні спогади та позбутися від різноманітних шкідливих звичок.

Фіолетовий. Це колір емоцій. В фен-шуй фіолетовий керує долею. Фіолетовий ефективний при будь-яких запальних хворобах, допомагає знизити частоту серцевих скорочень.

Сірий. Колір стабільності твердої, як скеля. Негативний аспект цього кольору - печаль та меланхолія. Позитивний - це реалізм та респектабельність. Це колір бізнесу в сучасному світі. Колір контролю емоцій.

Білий. Це все визнаний символ легкості, чистоти та втіленням світла. Білі предмети візуально здаються легшими. Але якщо використовувати цей колір в великій кількості, то ви створите почуття холоду та розчарування. Білий пом'якшує та зволожує шкіру, може підняти тонус в похмурий день, він допомагає подолати скованість.

Чорний. це колір осягнення, універсальний клір елегантності. Жінки в чорному вбранні почувають себе впевненіше, а чоловіки відчувають в собі силу до рішучих вчинків. Чорний допомагає зосередитися, робить візуально стрункішим.


додаток 5

 

Продукти та їх вплив на настрій

 

  • Петрушка - трава мужності, робить людину мужніше, містить багато вітаміну С, укріпляє імунну систему, допомагає регулювати обмін речовин. ЇЇ корисні властивості допоможуть зміцнити шлунок, а фолієва кислота, що міститься в петрушці бере участь в утворенні гемоглобіну. Відвар петрушки покращує мозкову активність.
  • Банани - смачний засіб проти депресії., поївши бананів, душевний стан людини помітно поліпшується. В ньому багато корисного для зубів і кісток кальцію, а також банан поліпшує склад крові.
  • Кориця дарує задоволення. Аромат кориці здатний поліпшити пам‘ять і стимулювати роботу мозку, він стимулює рішучість і прибирає нервозність, відмінний афродизіак, який до того ж покращує настрій, нормалізує і покращує травлення, тим самим прискорюючи виведення продуктів, які вже переварені. Пам’ятайте, що кориця знижує рівень цукру і покращує його засвоєння.
  • Цибуля - знеболювальний засіб, ефірне масло, що входить до її складу має болезаспокійливу і жарознижуючу дію, стимулюється апетит, що сприяє кращому засвоєнню їжі, лікувальні властивості цибулі застосовуються для профілактики цинги, рослина позбавляє від кишкових паразитів.
  • Масло зміцнює нерви. Вживаючи в їжу масло, людина стає більш урівноваженим і спокійним. Жирові компоненти масла допомагають своєчасному оновленню клітин нервової системи і головного мозку.
  • Перець дарує відчуття щастя, прискорює обмін речовин та регулює кровяний тиск. Гостра складова перцю здатна нейтралізувати больові відчуття. Солодкий перець стимулює виділення шлункового соку, покращує перистальтику кишечника, а також містить сполуки, що не дозволяють канцерогенам проникати в клітини. Болгарський перець рекомендують при гастриті, спазмах, коліках в кишечнику, а так само при підвищеній пітливості. Сік червоного болгарського перцю рекомендують пити при цукровому діабеті, а також для стимуляції росту нігтів і волосся.
  • Помідори надають нам сміливості, в них багато заліза, що допомагає боротися з анемією і астенією, і цинку, який поліпшує ріст волосся і регенерує клітини шкіри. Якщо пити томатний сік через півгодини після прийому їжі, поліпшується загальне самопочуття, і зникають проблеми з травленням. Свіжий томатний сік корисний під час загострення виразкової хвороби і при сечокам'яної хвороби.
  • Сир має властивість веселити. Екстрактні речовини сиру позитивно впливають на травні залози, посилюючи апетит. Сир рекомендований як універсальний продукт харчування і незамінне джерело білків, кальцію і калію. Що особливо людям, що працюють з великою фізичною віддачею.
  • Молоко. Містить амінокислоти, які надають заспокійливий ефект і піднімають настрій, також це джерело кальцію, 97% якого засвоюється людським організмом. Молоко - відмінний засіб в боротьбі з безсонням. Недарма одним з найпоширеніших народних рецептів для лікування безсоння є склянку теплого молока з медом, випитий за годину до сну. Корисно молоко і при гастриті з підвищеною кислотністю і виразці шлунка і дванадцятипалої кишки
  • Шоколад. Містить безліч речовин для підняття вашого настрою, у какао-бобах міститься магній, який підвищує стійкість людини до стресів, покращує пам'ять, імунітет і нервову систему. Якщо вживати в день 40 грам чорного шоколаду, то це зможе нормалізувати артеріальний тиск і зміцнить судини серця, знизить рівень холестерину, чималим плюсом шоколаду є його сприятливий вплив на кровоносну систему. Шоколад - це ще і відмінний антидепресант, бо містить фенілетиламін, стимулюючий діяльність нервових клітин, що і сприяє підвищенню настрою. До того ж, солодощі збільшують рівень ендорфінів - гормонів щастя.
  • Рис - багатий вуглеводами, які підвищують рівень серотоніну. Складні вуглеводи, які містяться в рисі, допомагають довше зберегти гарний настрій. Рис зміцнює сердечний м’яз, сприяє поліпшенню роботи серця. Потрапляючи в організм людини, рис вступає в контакт з наявною сіллю і виводить її надлишки. Як відомо, сіль в організмі затримує воду, а рис сприяє видаленню і солі, і зайвої води, це не лише покращує обмін речовин, але і сприяє схудненню. Також дуже корисний рис за наявності захворювань нирок і сечовивідної системи.
  • Скумбрія. Фінське дослідження показало, що люди, які споживають цю рибу на 31% рідше страждають депресією. Магній, що міститься в скумбрії благотворно впливає на нервову систему. Якщо вживати цю рибу в будь-якому вигляді 4 рази на тиждень, то через півроку ваша стресостійкість багаторазово збільшиться. Йод нормалізує роботу щитовидної залози, кальцій корисний для кісток, фосфор зміцнює зуби. Скумбрія містить нікотинову кислоту, яка допомагає боротися з надмірною холестерином в крові, а також з тривалим стресом. Регулярне вживання скумбрії сприяє зміцненню і поліпшенню зору, допомагає зберігати душевний спокій, вона покращує мозкову діяльність, до того ж речовини, що містяться в ній, зміцнюють пам'ять.
  • Брокколі. Містить фолієву кислоту, яка бере активну участь у піднятті вашого настрою. Запорука здорового кровотворення, тому що в ній є всі речовини (залізо, хлорофіл, фолієва кислота, вітамін С, тощо), задіяні у виробництві червоних кров'яних частинок. Вона зумовлює поліпшення обміну речовин, процесу виведення токсинів і сечової кислоти, яка є визначальною у боротьбі з так званими хворобами обміну речовин: артритом, ревматизм, нирковими або жовчними каменями, хворобами нирок.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Шерстюк Вероніка
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лещенко Оксана Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
4093
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку