Тренінгове заняття розроблено з метою визначити фактори, які негативно впливають на психічне здоров'я людини та педагога зокрема, розкрити поняття «психічне здоров'я», розробити ефективну модель психічного здоров'я педагога, створити позитивний мікроклімат в тренінговій групі, визначити фактори, які впливають на формування здоров'я, розширити діапазон навичок здорового способу життя, сформувати рефлексивне бачення власної карти здоров'я.
Збереження психологічного здоров'я педагогів
Тренінгове заняття
автор
Котляр Н. П.,
методист-психолог районного методичного кабінету
відділу освіти Фастівської РДА
Мета:
Завдання:
Правила роботи:
Вправа 1 «Продовж речення»
Мета: розвивати вміння самопрезинтації.
Усі учасники сидять у колі, одержують стікери де пишуть своє ім’я та назву навчально закладу. Після цього учасники проводять презентацію себе – називають своє ім’я, назву закладу та продовжують одне з двох запропонованих речень.
«Я вважаю, що найкраще на моє здоров'я впливає……»
чи
«Я вважаю, що найбільш негативно на моє здоров'я впливає……»
Психолог:
Сьогодні ми говоритимемо про здоров’я.
Недарма в народі кажуть: “Як маєш – розтринькуєш та марнотратиш, а втративши – віддав би всі скарби й багатства, щоб повернути й придбати”.
Здоров’я річ особлива, піклування про нього не можна доручити комусь іншому. Німецькі фахівці довели, що стан здоров’я людини на 50% залежить від здорового способу життя, на 25 % від спадковості, ще на 20% від стану довкілля і лише на 10% від рівня медицини….
Словник визначає здоров’я, як:
Здоров'я – це цілісний фізичний, інтелектуальний, моральний стан особистості, який визначається за 5 основними критеріями:
Вправа 2 «Доповни речення»
Мета: формування навичок аналізу, розвиток творчості.
Всі учасники діляться на три творчі групи. Завдання груп – продовжити або коротко доповнити кожне з 4 запропонованих речень:
Кожна група працює самостійно 5-7 хв., після цього групи презентують свої доповнені речення, йде обговорення думок по кожному реченню окремо.
Отже, показниками рівня психічного здоров'я людини є…
Ознаками адекватного ставлення до власного психічного здоров'я є… вміння оцінити власну особистість…
Ознаками адекватного ставлення до інших людей…. можна вважати такі вміння…
При зіткненні з життєвими труднощами та проблемами психічно здорова людина ….
Психолог:
Отже можна зробити висновок, що :
Психічне здоров'я – це…
До теми «Психічного здоров’я» пропоную для перегляду психологічного короткометражного мультика «Маска щастя».
Після перегляду дискусійне обговорення.
Руханка «Маша і ведмідь» (під музику) (див. додаток 1)
Вправа 3 «Причини, ознаки, рецепти»
Мета: встановити розуміння учасниками факторів, що спричиняють стрес, його ознаки та розробити рекомендації щодо подолання стесу.
Знову пропонується робота в групах, але тепер у кожної з груп своє завдання.
Група 1
визначає фактори, що сприяють виникненню професійних стресів у педагогів (причини);
Група 2
визначає ознаки тривалого стресу (симптоми);
Група 3
визначає ефективні “рецепти” лікування стресу
(рекомендації для педагогів).
Час роботи 7-10 хв. Після завершення роботи, кожна група, по черзі, презентує свої нароби, йде загальне обговорення, доповнення, уточнення
Фактори, що сприяють виникненню педагогічних стресів у педагогів (причини):
Зовнішні негативні фактори, які порушують здоров'я:
Найпоширеніші ознаки тривалого стресу (симптоми):
Рекомендації для педагогів “Ефективний “рецепт” лікування стресу”
Притча «Про правих і винуватих». (додаток 2)
Загальне обговорення.
Психолог:
Отже:
Щоб створити власний психологічний комфорт, потрібно:
Щоб підтримати чи допомогти іншій людині потрібно:
Слова підтримки, які допоможуть “окрилити” людину:
І дійсно, слова дуже багатого вартують….
Народна мудрість каже:
До теми вплив слова на людину, пропоную до уваги педагогів відео притчу «Рани».
Загальний перегляд та обговорення.
Психогімнастика. (під музику)
Вправа 4 Самооцінка власного стану. Опитувальник САН (додаток 3)
Мета: дати можливість учасникам здійснити самооцінку та самоаналіз емоційного стану.
За допомогою опитувальника, кожен, самостійно, для себе особисто, оцінює свій стан.
Психолог:
Але окрім слова, кожну людину ще й оточує світ музики, кольору та продуктів харчування.
Вплив музики на психічний стан людини:
(Під час розповіді про вплив музики лунає «Полонез» Огінського.)
Колір та його вплив на людину. (додаток 4)
Продукти та їх вплив на настрій (додаток 5)
Релаксація:
Мета: отримати зворотній зв'язок від учасників тренінгового заняття.
Підведення підсумків. Загальне обговорення. Аплодисменти.
Список використаної літератури:
додаток 1
Руханка «Маша і ведмідь»
Маша лісом мандрувала – ягоди, гриби збирала
Милувалася квітками, і віталася з пташками….
І незчулося дівча – загубилося в кущах….
Бачить на узліссі хатка – це оселя ведмежатки.
Дівчинка зайшла в хатину, й попросилась на гостину…
А ведмедик нашу Машу частував медком і квасом…
Маша пічку розтопила, швидко тісто замісила…
І ведмедику, як слід теж спекла смачний пиріг…
А в печі зварилась каша – господиня наша Маша.
Кошик десь знайшла в комірці, в нього склала всі гостинці….
Влізла в кошик потихеньку, ніби мишеня маленьке…
І принишкла, причаїлась – пиріжечками прикрилась.
А ведмедик, з’ївши кашу, взяв й поніс додому Машу.
Кинув кошик край воріт – в хутчій(мерщій), назад, у ліс.
додаток 2
Притча про правих і винуватих.
Живуть в сусідніх будинках дві сім'ї: в одному будинку весь час сваряться, а в іншому завжди тиша і взаєморозуміння.
Дружина першого сусіда каже чоловікові:
- Сходи до сусідів і подивися, що такого вони роблять, що у них завжди все добре.
Чоловік пішов, сховався і спостерігає. Ось бачить: жінка миє підлогу в хаті, раптом щось її відвернуло, і вона побігла на кухню. В цей час її чоловікові треба було увійти терміново в будинок. Він не помітив відро з водою, зачепив його і вода розлилася.
Тут прийшла дружина, вибачається перед чоловіком, каже:
- Прости, дорогий, я винна, поставила відро під ногами.
він:
- Ні, це ти прости, я винен, ходжу з розкритим ротом, відра не помітив.
Чоловік засмутився і пішов додому.
Дома дружина запитує:
- Ну, що, подивився?
чоловік:
- Так!
дружина:
- Ну що?
чоловік:
- Все зрозумів! У нас всі завжди праві, а у них всі винуваті.
додаток 3
Опитувальник САН
(Самопочуття. Активність. Настрій)
Ця методика призначена для самоконтролю і самооцінки самопочуття, активності і настрою.
Шкала САН складається з індексів (3 2 1 0 1 2 3) і розташована між тридцятьма парами слів протилежного значення, що відображують рухливість, швидкість і темп протікання функцій (активність), силу, здоров'я, стомлення (самопочуття), а також характеристики емоційного стану (настрій). Перевагами тесту є його стислість і можливість кількаразового використання впродовж певного часу.
Інструкція. Слід співвіднести свій стан з ознаками за багатоступінчастою шкалою. Ви маєте вибрати і позначити цифру що найбільш точно відбиває ваш стан на даний момент.
Типова карта методики САН
Прізвище, ім'я ____________________________________________________________
Стать ____________________, Вік ____________________________________________
Самопочуття добре |
3 2 1 0 1 2 3 |
Самопочуття погане |
Почуваюся сильним |
3 2 1 0 1 2 3 |
Почуваюся слабким |
Пасивний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Активний |
Малорухливий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Рухливий |
Веселий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Сумний |
Добрий настрій |
3 2 1 0 1 2 3 |
Поганий настрій |
Працездатний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Розбитий |
Сповнений сил |
3 2 1 0 1 2 3 |
Знесилений |
Повільний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Швидкий |
Бездіяльний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Діяльний |
Щасливий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Нещасливий |
Життєрадісний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Похмурий |
Напружений |
3 2 1 0 1 2 3 |
Розслаблений |
Здоровий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Хворий |
Байдужий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Захоплений |
Спокійний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Схвильований |
Захоплений |
3 2 1 0 1 2 3 |
Сумовитий |
Радісний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Печальний |
Відпочивший |
3 2 1 0 1 2 3 |
Стомлений |
Свіжий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Виснажений |
Сонливий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Збуджений |
Бажання відпочити |
3 2 1 0 1 2 3 |
Бажання працювати |
Спокійний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Стурбований |
Оптимістичний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Песимістичний |
Витривалий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Втомлений |
Бадьорий |
3 2 1 0 1 2 3 |
Млявий |
Думати важко |
3 2 1 0 1 2 3 |
Думати легко |
Розсіяний |
3 2 1 0 1 2 3 |
Уважний |
Сповнений сподівань |
3 2 1 0 1 2 3 |
Розчарований |
Задоволений |
3 2 1 0 1 2 3 |
Незадоволений |
Обробка та інтерпретація. При обробці ці цифри перекодуються в такий спосіб. Негативні стани за шкалою САН приймаються за 1 бал, наступний за ним за 2 бали і так далі. Слід ураховувати те, - що полюси шкали постійно змінюються. Позитивні стани завжди одержують високі бали, а негативні низькі. За цими балами розраховується середнє арифметичне як загалом, так і окремо за активністю, самопочуттям і настроєм. Зразок перекодування наведений у таблиці.
Перекодування |
Повний надій |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Розчарований |
Текст САН |
Повний надій |
3 |
2 |
1 |
0 |
1 |
2 |
3 |
Розчарований |
При оцінці функціонального стану важливі значення окремих показників та їхнє співвідношення. Наприклад, у відпочилої людини оцінки активності, настрою і самопочуття приблизно однакові. У міру наростання втоми співвідношення між ними змінюється за рахунок відносного зниження самопочуття й активності в порівнянні з настроєм.
Ключ.
Питання на самопочуття» 1, 2, 7, 8, 13, 14, 19, 20, 25, 26.
Питання на активність-3, 4, 9, 10, 15, 16, 21, 22, 27, 28.
Питання на настрій-5, 6, 11, 12, 17, 18, 23, 24, 29, 30.
додаток 4
Колір та його вплив на людину.
Червоний. Підвищує кров'яний тиск, прискорює серцевий ритм і робить частішим дихання, посилює агресивність і збуджує, стимулюючи мозок та кровообіг. Червоний корисний тим, хто легко застуджується та замерзає - він робить м'язи рухливими, а суглоби еластичними.
Рожевий. Цей відтінок червоного відповідає жіночності. Це колір справжнього кохання та комфорту. Рожевий колір допомагає травленню.
Жовтий пробуджує в нас енергію і оптимізм, це колір навчання та передачі знань. У вченні фен-шуй це колір волі. Жовтий відповідає за шкіру, сонячне сплетіння, печінку та нервову систему. Він сприяє виведенню з організму шлаків. Жовтий очищує, він протидіє заклопоченості, похмурим думкам і дозволяє підвищити самооцінку.
Помаранчевий - найактивніший стимулятор енергії, а від того й апетиту. Цей колір стимулює мозкову діяльність таким чином, що навіть сита людина відчуває постійне бажання щось пожувати. Цей колір - колір віри в себе та здійснення задуманого, оптимізму та привітності, він є втіленням милосердя та терпіння, допомагає при астмі та бронхіті. Біль, тяжке потрясіння, приниження почуття особистої гідності допомагає пережити помаранчевий колір.
Коричневий. Символ впевненості та непохитності, знак стабільності та згуртованості. Людина, що знаходиться під впливом коричневого кольору надзвичайно наполеглива, не схильна багато хвилюватися.
Зелений. Це колір надії. Він дає нам відчуття спокою і розслаблення. За фен-шуєм - це колір всезагального кохання. Він заспокоює головний біль та лікує жовчокам’яну хворобу. Також володіє снодійною властивістю, допоможе адаптуватися до незнайомих обставин, лікує розладжену нервову систему і несе заспокоєння.
Блакитний. Колір спокою, благополуччя та стабільності. За фен-шуєм - це колір творчості та індивідуальності. При проблемах з мовленням, горлом та голосом блакитний може допомогти доволі ефективно.
Синій. Це колір вічності, таємниці та глибокого спокою. Синій вважається кольором інтуїції. Синій колір стимулює мислення, а також зменшує апетит (в природі не існує продуктів синього кольору). Це найсильніший засіб від безсоння. Синій сприяє регенерації тканин, допомагає стерти з пам'яті болісні спогади та позбутися від різноманітних шкідливих звичок.
Фіолетовий. Це колір емоцій. В фен-шуй фіолетовий керує долею. Фіолетовий ефективний при будь-яких запальних хворобах, допомагає знизити частоту серцевих скорочень.
Сірий. Колір стабільності твердої, як скеля. Негативний аспект цього кольору - печаль та меланхолія. Позитивний - це реалізм та респектабельність. Це колір бізнесу в сучасному світі. Колір контролю емоцій.
Білий. Це все визнаний символ легкості, чистоти та втіленням світла. Білі предмети візуально здаються легшими. Але якщо використовувати цей колір в великій кількості, то ви створите почуття холоду та розчарування. Білий пом'якшує та зволожує шкіру, може підняти тонус в похмурий день, він допомагає подолати скованість.
Чорний. це колір осягнення, універсальний клір елегантності. Жінки в чорному вбранні почувають себе впевненіше, а чоловіки відчувають в собі силу до рішучих вчинків. Чорний допомагає зосередитися, робить візуально стрункішим.
додаток 5
Продукти та їх вплив на настрій