Профілактика дезадаптації учнів 10-х класів
10-й клас – це початок навчання в старшій профільній школі. Провідною діяльністю стає навчально-професійна діяльність. Саме у цей час перед дитиною вперше постає питання професійного самовизначення: що робити – продовжити навчання в школі чи здобувати паралельно професію в МНВК. Ці зміни багато в чому визначають особливості адаптації учнів 10-х класів.
Ця проблема є особливо актуальною у підлітковому і юнацькому віці, коли формуються найважливіші вікові новоутворення, уміння взаємодіяти з колективом однолітків, уміння обстоювати свою думку, розуміти себе та інших, співчувати тощо.
Мета тренінгу:
Тривалість заняття: 60 хв.
Матеріали:
Хід заняття
Вправа «Знайомство»(10 хв.)
Мета: познайомити учасників одне з одним і з тренером.
На початку роботи психолог ознайомлює учасників зі змістом і метою тренінгу та пропонує познайомитися.
Вправа «Розкажи про себе»(10 хв.)
Мета: розвиток комунікативних здібностей;сприяння згуртованості групи і довіри між учасниками.
Інструкція: Кожному учаснику групи пропонується розповісти про себе те, що він сам хоче.
Вправа «Правила»(10хв.)
Мета: встановити правила роботи в групі, сприяти створенню робочої атмосфери під час тренінгу.
Тренер пропонує встановити поведінки та участі під час тренінгу. Кожне правило обговорюється окремо та записується на великому плакаті. Правила залишаються на видному місці протягом усього заняття.
Орієнтовні правила роботи групи
Вправа «Очікування) (5 хв.)
Мета: визначити очікувані результати щодо проблематики тренінгу.
Інструкція: Тренер просить усіх учасників на фігурних стікерах написати свої очікування від тренінгу. Потім всі по черзі виголошують свої очікування та приклеюють стікери на плакаті «Наші очікування»
Вправа «Малювання парами»(5 хв.)
Мета: розвивати готовність до взаємодії, сенситивність до невербальних засобів спілкування.
Інструкція: Виберіть собі до пари людину. Зараз кожна пара отримає аркуш паперу, візьме один на двох олівець і малюватиме спільний малюнок. Обом учасникам ручку треба тримати разом, малювати слід не перемовляючись.
Обговорення: Які почуття виникали під час спільного малювання? Чи вдалося намалювати задумане? Які були труднощі? Що допомогло в процесі малювання?
Гра «Сусід ,підніми руку»(7 хв.)
Мета: емоційне розвантаження.
Інструкція: учасники сидять у колі. Психолог спокійно ходить по колу, потім зупиняється напроти одного з учасників і гучно каже: «Руки». Цей учасник продовжує стояти нерухомо, а обидва сусіди мають підняти руки: з права –ліву, зліва – праву. Хто помилився, міняється ролями з психологом (ведучим).Завдання гравців – не помилятися і не ставати ведучим.
Вправа «Побажання по колу» (10 хв.)
Мета: згуртувати групу, створити атмосферу доброзичливості.
Кожен учасник по колу має висловити свою думку, про те чи відповідав даний тренінг його очікуванню на початку заняття, що він для себе взяв з нього та побажати щось приємне усій групі .
Прощання (3 хв.)