«Профілактика конфліктів в між особових стосунках учнів»
Підготувала практичний психолог Багінська А.В.
МЕТА: підвищення толерантності і профілактика конфліктів в міжособових стосунках учнів
Вправа:
Мета: формувати негативне відношення до шкільного насильства.
Умови проведення: в трьох напрямах прикріпляються три таблички: "ТАК", "НІ", "Можливо". Групі пропонуються пропозиції в ствердній формі, і можливість зайняти яке-небудь місце під табличкою залежно від свого відношення до твердження. Кожен може висловитися, прокоментувати свою позицію. Висловлювання необхідно розпочинати з фраз: "Я вважаю…", "Я думаю…", "Мені здається…".
Твердження:
Вправа «Я хочу»!
Мета: Формування навичок конструктивного вираження своїх потреб і розуміння потреб іншої людини.
Тренер роздає учасникам друкований матеріал: «Побажання і пропозиція»
і пропонує учасникам вибрати партнера з групи, представити його в ролі значимої людини і відкрито повідомити його про свої бажання (звернутися до нього з проханнями і побажаннями): «Я хочу, щоб ти…», «Зроби для мене, будь ласка…». Обов'язково треба включити в повідомлення висловлювання про свої потреби, наприклад: «У мене болить спина. Зроби мені, будь ласка, масаж», «Я хочу спати. Будь ласка, зроби музику тихіше».
(У повідомлення обов'язково включається висловлювання про свої потреби і питання про потреби партнера, наприклад: "Я хочу їсти. А ти? Давай приготуємо обід", "Хочеться подихати свіжим повітрям. А тобі? Давай погуляємо в парку", "Я хочу випити каву з печивом. А ти що хочеш? Пропоную тобі сходити за печивом, а я зварю каву". Якщо партнер має потреби, відмінні від потреб учасника, вони спільно шукають рішення, яке відповідатиме бажанням обох)
Питання для обговорення:
Тренер: А чи завжди треба погоджуватися? Навіть дорослі не завжди уміють відмовляти. Потренуємося.
Вправа "Відмова"
Тренер: Згадаєте ситуацію спілкування з ким-небудь з оточення, в якій вам зазвичай важко відмовляти. Розіграйте цю ситуацію. Що ви випробовували? Що вам хотілося б змінити? Тепер розіграйте цю ж ситуацію по-новому, відмовивши партнерові або виразив свою незгоду з ним.
Питання для обговорення:
Вправа "Критика і зауваження"
Тренер: Згадаєте ситуацію (бажано актуальну, але можна привести і ту, що мала місце у минулому), в якій ви робите партнерові зауваження в деструктивній формі (самооцінку, що знижує його, порушує його почуття власної гідності, принижує його, викликає у нього образу, небажання спілкуватися з вами, відхід у себе, агресію у відповідь і так далі). Розіграйте цю ситуацію з іншим учасником групи спочатку такий, якою вона буває насправді. Що ви випробовували? Що вам хотілося б змінити? Тепер розіграйте цю ж ситуацію по-новому, зробивши зауваження в конструктивній формі. Обов'язково відкрито говоріть партнерові про свої потреби і описуйте свої почуття"(під час вправи можна використовувати м'яч).
Питання для обговорення:
Тренер: А як же позбавлятися від гніву?
Гра "Паперовий бум"
Гра дозволяє виплеснути агресію, напругу за допомогою неагресивних форм рухової активності.
Учасники діляться на дві команди. Кімната ділиться на 3 частини, на підлозі прокреслюються відповідно дві лінії. Одна команда виявляється на лівій частині кімнати, інша на правій. Учасникам передаються листи газет або паперу порівну і мнуться в м'ячики. Завдання кожної з команд: усі ті м'ячики, які виявилися на її території, перекинути на територію іншої команди.
Тренер: Я пропоную вам скласти зведення правил для комфортної і безпечної атмосфери в колективі, яким усі слідуватимуть:
(І т.д, діти пропонують правила)
Тренер: (Розгортаємо ватман #СТОП_Булінг, діти пишуть правила і просимо підписати) А тепер нехай кожен поставить під правилами свій підпис, як свідоцтво і згоду їх дотримуватися. Ми повісимо ці правила в класі і про них пам'ятатимемо. Адже не можна ділити світ тільки на чорне або біле, хороше або погане, у світі багато відтінків, тому кожна людина має позитивні і негативні риси вдачі. Але якщо ми проявляємо один до одного терпимість, чуйність, доброзичливість, нам легко порозумітися навіть з тими, хто не схожий на нас.
Або так
Давайте, сьогодні разом виростимо своє дерево толерантності, яке нагадуватиме, які якості допомагають людям позитивно спілкуватися.
У вас є стикеры - листочки дерева, на яких ви можете написати ті якості, які вам допомагають спілкуватися з людьми, а у мене на дошці ствол дерева толерантності(діти пишуть і приклеюють листочки, а потім зачитують їх).
Тренер: Це дерево залишиться з вами і нехай на нім з'являються нові плоди і втечі ваших успіхів в толерантному спілкуванні з людьми!
Працюйте над собою (слайд презентації)
Ви – частина колективу, в якому треба зайняти своє місце і налагодити відносини з іншими учасниками. Для цього треба:
Ще я хочу подарувати вам спеціальну колбу. З її допомогою ми будемо ввести "лічильник цькування" - кожен, кому сьогодні дісталося, хто бачив щось схоже на насильство, може покласти в неї камінчик. По числу камінчиків ми зможемо легко визначити, наскільки нинішній день був кращий за попередній.
З булінгом неможливо впоратися самостійно. Не бійся поговорити про проблему з батьками!!!
Тестування (на розсуд ведучого для моніторингу безпечності і комфортності членам колективу)
Ведучий роздає учасникам бланки тестів і просить їх відповісти на питання.
Рефлексія і завершення
Що нового ви сьогодні дізналися?
Чому ви сьогодні навчилися?