Кобилинська С. В.,
практичний психолог
Кирданівського ЗЗСО
І-ІІІ ступенів,
Коростенського району
Житомирської області
П’ять вправ для розвитку уваги у дітей
Часто можна почути від батьків скарги на те, що дитина неуважна, що не може зосередитися на тому, що вона робить і постійно відволікається. Це заважає вчитися. Заважає застосовувати знання, які є в голові. Але найстрашніше, що це може перешкодити жити. Уявити страшно, що може трапитися, якщо неуважно переходити дорогу… На щастя, з неуважністю можна боротися. Ось декілька вправ для розвитку концентрації уваги, які я успішно практикую зі своїми дітьми
Вправа 1. «Сапери»
Потрібно зробити певні дії (викреслити, підкреслити, обвести тощо) з символами, які ви бачите перед собою. Але спочатку ці символи потрібно відшукати. Складно пояснити це словами. Простіше один раз побачити і все стане зрозуміло. Так що уважно подивіться на картинку.
Тут стояло завдання знайти і підкреслити в тексті букву «е», і закреслити букву «а». Той, хто зробить - справжній сапер. Шукані букви - це наче міни, які потрібно знешкодити певним способом. Для проведення коректурних проб можна використовувати старі книги або журнали і шукати літери прямо в тексті.
Якщо дитина ще добре не знає літер, то можна використовувати проби з різними символами: картинками, стрілками, смайлами тощо. Починати краще з чогось простіше. Наприклад, попросити закреслити все зірочки.
А потім завдання можна ускладнювати. На зображенні нижче дано зразок і завдання. У кожен ромб потрібно поставити крапку, в кружечках поставити плюс, в квадратах - галочку, а в трикутниках мінус.
Найвідважнішим і найвідчайдушнішим юним саперам можна запропонувати виконувати ці вправи на час.
Вправа 2. «Діти-шпигуни»
Спробуйте прочитати, що написано на картинці.
Не можете? А діти шпигуни можуть! А чому? А тому, що у них є ключ, до розгадування цієї шифровки. Ось він! Тепер і ви зможете дізнатися, що написано на верхній картинці. Для того, щоб скласти лист-шифровку або навпаки розшифрувати його, потрібно бути дуже уважним інакше вийде повна нісенітниця.
Якщо хочете абсолютної секретності, придумайте свій шифр і нікому його не показуйте. Тоді ніхто й ніколи не дізнається, що написано в вашому таємному посланні. Ну а для тренування можна пошукати шифр в інтернеті. Мені дуже сподобався ось такий.
Вправа 3. «Рятувальна операція»
Це проста вправа на пошук слів, цифр, або якихось символів. Але якщо включити уяву, то вийде справжня пошукова рятувальна операція, і без уважності тут не обійтися.
Варіант перший. Потрібно знайти і врятувати (підкреслити) домашніх тварин, які через неуважність заблукали в буквеному лісі.
ОРВАГЛНФЕПФНУАИГКІТОУВАМЛОТВ
ЛМКОЗАОЛІИАОСОБАКАОЛАЛФОЛИОІ
РКІНЬШАДЬКАЧКАФЛИЛОФИКОРОВА
РВІЛФИЛФИГУСЬКОКППОЛАОДФЖАН
Варіант другий. Шукаємо число 2021 серед цифр.
47638947201648758900008743720219458
50320169596677663620214584987384783
35142632822021906858683764578593578
78589220164395476782021433487743833
Вправа 4. «Хто тут учитель?»
Напевно кожна дитина хоч раз хотіла б опинитися на місці вчителя. Щоб не її перевіряли, а вона перевіряла. І, вказуючи на помилки, говорила: «Ай-яй-яй, як не соромно ...» Давайте дамо їй таку можливість!
Ця вправа розвиває увагу, дає можливість показати, як потрібно реагувати на критику або зауваження.
Діти можуть можуть перевіряти роботу художників. Слід обрати картинку, наприклад, пейзаж із зображеним трикутним сонечком, морквиною, яка виросла під ялинкою, черепахою, що літає у хмарах. І нехай дитина відшукає помилки.
Вправа 5. «Театральне читання»
А ще можна пограти в акторів. Будемо читати. Але не просто читати, а читати уважно і трохи дивно. Наприклад: прочитайте вголос вірш Є. Сталкіної.
Я цікаву мову знаю.
- А яку? – спитаєш ти.
Ту, що нею розмовляють
В цілім світі всі коти.
Не японська, не іспанська,
Мова дуже ця проста.
Дуже гарна мурмурнявська
Мова нашого кота.
«Няв» – це значить «хочу їсти»,
«Няв-няв-няв» – «іду гулять»,
«Мур» – «на ручки хочу сісти».
«Мур-мур-мур» – «лягаю спать».
Щоб несли коти і киці
Радість, затишок у дім,
Мурмурнявську мову вчити
Треба змалку нам усім.
А тепер слід прочитати знову, тільки коли в тексті зустрінеться слово «кота» або «киця», або якесь інше, на ваш вибір, його потрібно вигукнути.
Впоралися? Прекрасно! А тепер можна додати ще пару умов. В кінці кожного речення будемо вставати, а в середині, там, де зустрічається будь-який знак пунктуації, будемо тупати ногою.
Так читати набагато цікавіше. Іноді можна поєднувати цю вправу з заучування віршів напам'ять.
Таке театральне читання може бути застосовано до будь-яких текстів.
Це наші улюблені «увагу-розвивальні» вправи. Спробуйте і ви! Вам сподобається! Тільки не перетворюйте заняття з дітьми в нудні уроки. Краще підключіть уяву і перетвор іть їх в гру. Користі буде більше. І веселощів теж!