Тренінг «Психо-емоційне розвантаження та стресостійкість»

Про матеріал
Мета: • Навчити зберігати емоційний спокій у будь-яких ситуаціях. • Підвищити рівень впевненості в собі, розширити межі власної зони комфорту. • Навчити учасників тренінгу спокійно діяти в складних ситуаціях.
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки
Сумської обласної державної адміністрації
ДПТНЗ «Конотопське вище професійне училище»

 

 

 

 

Тренінг

 

 «Психо-емоційне розвантаження та стресостійкість»

 

Арт-терапия в работе с гневом и агрессией у детей и подростков (8 ак.ч, на  русском языке) companion-koolitus Companion | Õigus | Koolitus

 

Укладач:

практичний психолог

ДПТНЗ «Конотопське ВПУ»

Катерина ХРОКАЛО

 

 

 

2023


 

Мета:

  • Навчити зберігати емоційний спокій у будь-яких ситуаціях.
  • Підвищити рівень впевненості в собі, розширити межі власної зони комфорту.
  • Навчити учасників тренінгу спокійно діяти в складних ситуаціях.

Обладнання: мультимедія, маркери, олівці, фарба, стікери, аркуши А-5(загатовки манал), кольоровий папі,  фліпчарт

Цільова група : молодь ВПО

Час: 3 год.

 

Вислов (екран)

Що витримати стрес, треба не боятись його і бути готовим до нього. «Навчитися плавати можна лише одним шляхом – треба плавати».

 

Хід заняття

  1.     Організаційний момент

Психолог:

Доброго дня шановні учасники! Ми раді вітати вас сьогодні на нашому тренінгі.  В такій теплій, доброзичливій атмосфері ми з вами  поговоримо про психоемоційну саморегуляцію , про ваше  емоційне розвантаження і  відновлення після дії стресових факторів, які впливають на нашу психіку і вз’язку з цим іноді ми не можемо прийняти правильно рішення із-за збудження або паніки.

Ми вже з вами знайомі, але щоб нам було ще комфортніше і приємніше б працювати ми продовжимо знайомитись і ділитись своїми внутрішніми скарбами.

 

ІІ. Вправа «Баночка позитиву»

Хід вправи:

Пропоную Вам  написати  на маленьких стікерах  позитивні слова, що починаються на букву вашого імені, наприклад: Катерина – кмітлива, кумедна, креативна, компанейська.

Кожен зачитує свої позитивні риси і прикріплює в Баночку   позитиву.

 

ІІІ. Очікування «Скринька очікувань» (на фліпчарті)
Хід вправи:
                Кожен учасник записує свої очікування на стікерах та вкладає в "Скриньку очікувань"(озвучують) і кріплять на фліпчарті.

ІV. Правила роботи в групі

1. Говорити за темою і від свого імені.
2. Слухати і чути.
3. Бути доброзичливими.
4. Бути активними.
5. Не критикувати: кожний має право на власну думку.
6. Говорити по черзі.

7. Вимкнений телефон.

 

V. Вправа – дослідження «Емоційний термометр»

Матеріали: плакат із зображенням термометра, вузенькі смужечки стікерів.

Хід вправи:

         - Зараз за допомогою ось цього «Емоційного термометра» ми з вами дослідимо й визначимо температуру у вашому класі, тобто наскільки комфортно, впевнено й затишно зараз на даний момент ви себе почуваєте. (Знайомляться з позначками на термометрі: «дуже добре», «добре», «буває по-різному», «погано».)

Кожен має прикріпити стікер навпроти тієї позначки на термометрі, яка найбільше відповідає емоційному стану (настрою), з яким, ви прийшли на сьогоднішнє заняття.

Рефлексія:

         - Чи складно було виконувати вправу? Чому?

         Отримані результати емоційного стану свідчать, що в групі панує різний  настрій, але ми з вами будемо намагатися, так працювати щоб після нашого з вами заняття настрій у всіх вас став ще кращій.

 

VІ. Мозковий штурм «Стрес, паніка, розгубленість це…..»

 Хід вправи:

    Учасникам  тренінгу пропонується у вільному обговоренні проговорити як вони розуміють поняття стрес, паніка, розгубленість. (Всі відповіді фіксуються на фліпчарті).

Існує думка про те, що більшість стресів в житті людини ініційовані самою людиною. Адже має значення зовсім не те, що з нами відбувається, а те, як ми це сприймаємо.

Що витримати стрес, треба не боятись його і бути готовим до нього. Існує вислів: «Навчитися плавати можна лише одним шляхом – треба плавати». Тренування стійкості значно може знизити нервове напруження. Для цього необхідно в повсякденному житті вчитись володіти собою,  контролювати свою поведінку, свою реакцію на те, що може спровокувати негативні емоції. Завжди треба себе чимось зайняти: комусь для цього потрібно зробити пробіжку, проїхатись на велосипеді, комусь – послухати улюблену музику, відвідати друзів, а комусь – просто відкрити книгу.

Стрес – це нормальна реакція організму на нестандартну ситуацію.

Рівні вияву стресу:

                1 рівень – незадоволення

                2 рівень – роздратування

                3 рівень – осуд

                4 рівень – претензії

                5 рівень – злість

                6 рівень – гнів

Який рівень спостерігаєте у себе в даний момент життя?

Щоб навчитися себе заспокоїти і стримати свої емоції хотілось би з вами зануритись в арт-терапію, малювання.  Арт-терапія це «лікування мистецтвом».

 

VIІ. Вправа «Мене хвилює..»

Хід вправи:

Учасникам пропонується записати  на листочках ситуацію, яка їх турбує, хвилює, а можливо і дратує. Листочки складаємо в коробочку. Перемішуємо. Кожен тягне по листочку та спробує дати пораду, як вирішити цю ситуацію. Можливо ситуація повернутися до власника і він сам знаходить вихід із ситуації. Колективні поради можуть підштовхнути до розв’язання ситуації з якою стикнулися учасники.

Рефлексія:

 - Чи були труднощі при виконанні даної вправи? Які саме?

- Що складніше прийняти чи порадити? Чи може прийняти?

Іноді наші проблеми і зовсім не труднощі, а ми самі себе заганяємо у кут.

 

VIII. Техніка «Мандала»

Хід вправи:

Мандала — це абстрактний малюнок в колі. Кругла форма символізує погляди людини на життя, його внутрішній світ, думки і почуття в даний момент. Малювання мандали допомагає людині знайти себе, вирішити внутрішні конфлікти, зняти стрес і позбутися страхів. Після малювання потрібно дистанціюватися від мандали і подивитися на неї з боку. Для кожної мандали можна придумати специфічний сенс. Наприклад, «взаємовідносини в сім’ї», «любов», «страх» і т. д.

«Мандала – це внутрішня цілісність, яка прагне гармоніїі не терпить самообману».

Мандали можуть бути мальовані, насипні, плетені, створені з тканин тощо.

Мандалу найкраще використовувати, коли людині потрібно дати ресурс, допомогти йому «зібратися до купи».

Пропонує Вам обрати зображення мандал, фігурки різні, малюнок також. Придивіться які форми Вас зацікавили, гості, округлі, великі чи маленьки.

Оберіть кольори, які будуть символізувати сьогоднішній Ваш настрій. Розфарбуйте свою мандалу, перенесіть свій настрій на папір. Додайте красу і душу малюнку. (легка музика для виконання)

Психологія кольору: сенс і цікавість кольорів

 

Білий - являє собою чистий і невинний

Жовтий - світло і золото. Як правило, це стосується щастя, багатства, влади, достатку, сили та дії

Червоний -  це пов'язано з роздратуванням, пристрастю, силою, революцією, мужністю і небезпекою

Помаранчовий -  відноситися до пожадливості та чуттєвості, з божественним і піднесенням

Синій - це колір неба та води, і являє собою спокій, свіжість та інтелект

Зелений - представляє молодь, надію та нове життя, а також представляє дії та екологічні

Фіолетовий - являє собою вишуканість та елегантність

Роза - це колір солодкості, ласощі, дружби та чистої любові

Сірий - мир, наполегливість і спокій .

Чорний -  має негативні коннотації, оскільки це пов'язано зі смертю, злом або руйнуванням.

Рефлексія:

-         Які почуття зараз відчуваєте? Чи змінився Ваш настрій?

-         Можливо щось згадалось, або навпаки відштовхнули від уваги?

Кожна особистість повинна відчувати себе у безпеці, особливо в ці часи, які ми переживаємо. Відчувати себе захищеними.

 

ІХ. Вправа «Безпечне місце»  https://www.youtube.com/watch?v=rWd7ZgNgOpQ

Хід вправи:

Сядьте зручно, розслабтесь, закрийте очі, слухайте музику і голос.

Рефлексія:

-         Як Ви себе почуваєте?

-         Чт вдалося уявити Безпечне місце?

-         Можливо хтось хоче поділитися своїм безпечним місцем?

 Поради щодо виконання вправи:

- Важливо виконувати цю вправу тоді, коли Ви перебуваєте у відносній безпеці (це важливий момент для тих, хто перебуває в осередку війни!), адже Вам необхідно буде заплющити очі та максимально відволіктися від усього, що відбувається навколо Вас. Тож виберіть більш-менш спокійний момент. Бажано, щоби поруч була людина, якій Ви можете довіряти.

- Якщо у Вашому уявному місці є щось, що не подобається, Ви можете змінити це в думках, адже це місце Ваше.

- Якщо Ви помітили негативні думки або образи під час виконання вправи, відкиньте їх і подумайте про щось інше.

- Не варто використовувати свій будинок (або ліжко), як уявне «безпечне місце».

- Практикуйтеся регулярно, щоби посилити почуття внутрішньої безпеки та підвищити психологічну стійкість.

 Піклуйтеся про себе і своїх близьких!

 

Х. Вправа- руханка «Ураган»

Хід вправи:

Пропоную учасникам помінятися місцями за таким принципом: я називаю якість, дію, уміння, які можуть бути притаманні Вам, учасникам групи. Ну що готові порухатись?

- поміняйтеся місцями ті, хто любить морозиво;

- поміняйтеся місцями ті, хто співає у душі;

- поміняйтеся місцями ті, хто прийшов сьогодні у спідницях;

- поміняйтеся місцями ті хто прийшов сьогодні у штанах;

- поміняйтеся місцями ті, робить ранкову гімнастику;

- поміняйтеся місцями ті, у кого є домашні тварини;

- поміняйтеся місцями ті, хто любить танцювати;

- поміняйтеся місцями ті, хто грає на гітарі;

- поміняйтеся місцями ті, хто годував цією зимою птахів;

- поміняйтеся місцями ті, хто любить кінокомедії;

- поміняйтеся місцями ті, хто вирощує квіти;

- поміняйтеся місцями ті, хто любить сніг;

- поміняйтеся місцями ті, хто прийшов на зустріч у хорошому настрої;

- поміняйтеся місцями ті хто любить сидіти у соціальних мережах;

- поміняйтеся місцями ті, у кого сині очі;

- поміняйтеся місцями ті, у кого хороше почуття гумору;

- поміняйтесь місцями ті, хто відчуває себе у безпеці.

 

XІ.Вправа «Чотири папірці»

Хід вправи:

Кожному з нас потрібно бути в ресурсі, на роботі, вдома, на навчанні, нам треба навчитись  усвідомлювати свій особистістий  ресурсу та відновлення життєвого наративу.

Пропонується кожному учаснику обрати 4 кольорові папірці і виконати певні завдання щодо свого стану, бажань і рішень, відповідно кольору.

На зеленому папірці напишіть: Що Ви будете робити після війни? (три дії, справи)

На рожевому папірці напишіть: Ім’я людини, або декілька імен, кому Ви б хотіли подякувати, за те що вони зробили для Вас у цей час.

На синьому папірці напишіть: 3 ваші сильні сторони, якості, які Вам допомогли у цей складний час.

На жовтому папірці напишіть: одну гарну подію, або зміну, яка сталося завдяки війні.

Всі кольорові папірці прикріпіть на свою «СКРИНЬКУ ВАШОЇ СИЛИ».

Рефлексія:

-         Які думки виникали при виконанні вправи? Чи були труднощі?

-         Щось змінилось?

Вашу скриньку можна розмістити  на видному місці, це ваш якор на успіх, а можна у потаємне місце,  і перечитувати ваші зміни у житті.

 

XІІ.Очікування (пункт ІІІ)

 

XIІІ. Вправа – дослідження «Емоційний термометр» (пункт V)

 

XIV.Вправа «Прощання»

Хід вправи :

Учасникам тренінгу пропонується надати відповіді на запитання:

-         Які Ваші думки, враження, побажання від сьогоднішньої зустрічі?

-         Що важливого, цінного було сьогодні особисто для Вас?

-         З чим ідете з тренінга?

 

Піклуйтесь про себе, пам’ятайте про своє безпечне місце, плануйте на майбутнє, будьте в ресурсі і нехай всі мрії збуваються!

Все буде Добре!!!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бешлей Зоряна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
6 листопада 2023
Переглядів
1197
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку