Тренінг 9 Рівноправні стосунки: «Ні» алкоголю, наркотикам, спільному використанню предметів, що колють або ріжуть
Тема.Ознаки наркотичної залежності. Міфи і факти про алкоголь і наркотики
Мета: продовжити формувати навички здорового способу життя, негативного ставлення до вживання алкоголю і наркотиків; розвивати навтчки асертивної поведінки; виховувати дбайливе ставлення до свого здорв’я, престижу здорового способу життя
Тривалість 45 хвилин
Очікувані результати
Після цього тренінгу учасники:
Називають приклади психоактивих речовин
Пояснюють небезпеку їхнього вживання
Розпізнають ознаки наркотичної залежності; види залежності;
Відрізняють факти про психоактивні речовини від міфів
Обладнання і матеріали
Посібник для учнів.
Папір форматів А2, А3, А4.
Маркери, фломастери.
Картки (острови) з написами: «ФЗ», «ПЗ», «ФЗ+ПЗ» та стікери з ознаками наркотичної залежності.
Відеоматеріали «Наслідки вживання наркотиків»
Презентація до уроку
Епіграф «Людина часто сама собі найзоіший ворог» Цицерон
Орієнтовний план:
Тренінгові активності |
Час |
Привітання, зворотний зв'язок |
5 хв. |
Стартове завдання. Гра «Ціна шкідливої звички» Вправа «Сподівання» |
5 хв. |
Інформаційне повідомлення (презентація): «Про наркотики і наркотичну залежність» Перегляд відео «Наслідки вживання наркотиків» |
5 хв. |
Гра: «Острів». Вчимося розпізнавати ознаки залежності» |
5 хв. |
Руханка |
3 хв. |
Робота в групах: «Причини вживання наркотиків» |
10 хв. |
Робота з посібником та сигнальними картками «Факти і міфи про психоактивні речовини» |
5хв. |
Зворотний зв'язок. Вправа «Чарівна скринька» Очікування Завершення тренінгу |
7хв. |
Всього: |
45 хв. |
Хід заняття
Орг. момент
(учні підписують бейджики та прикріплюють їх)
Привітання «Доброго дня»
Треба разом привітатись:
- Добрий день! (учні відповідають)
Дружно, голосно сказати:
- Добрий день!
Вліво, вправо поверніться,
Туди-сюди посміхніться:
У долоні поплескайте:
Дружно, всі, не відставайте:
- Добрий день!
АБО
Наше коло мов сім`я.
Друзі ми: і ти, і я.
-Добрий день, сусіду зліва.
-Добрий день, сусіду справа.
Ми – одна сім`я.
Наше коло мов сім`я.
Друзі ми: і ти, і я.
Обніми сусіда зліва.
Обніми сусіда справа.
Ми – одна сім`я.
Зворотний зв'язок
- Що ми робили на минулому тренінгу?
Стартове завдання. Гра «Ціна шкідливої звички?»
Роздайте по 12 карток і попросіть учасників тренінгу написати:
4 улюблені страви; 4 улюблені заняття (хобі); 4 імені своїх друзів.
Коли всі учасники заповнять картки, скажіть: «Давайте поставимо себе на місце людини, яка почала вживати наркотики. Це допоможе нам краще зрозуміти, що відбувається в її житті.
Щойно вона почала вживати наркотики, їй доводиться за це платити. І не тільки грошима. Вона втрачає можливість займатися улюбленими справами (наприклад спортом), у неї не вистачає грошей на ласощі, вона може втратити друга. На початку дехто жертвує цим без жалю. Прошу вас відкласти по одній картці, що символізують їжу, ваші захоплення і близьких людей.
Згодом наркозалежність вимагатиме нових жертв. Я прошу вас відкласти ще по одній картці.
Нарешті настає стадія, коли людина втрачає контроль над своїм життям, і хвороба вже сама забирає в неї те, що їй дороге.
Поверніться одне до одного і візьміть навмання по три картки з рук партнера та покладіть їх поруч із ним.
- Решта - це варіант того, що залишає людині хвороба.
(можна попросити охочих поділитися своїми враженнями, висловити свої почуття)
Сл. вчителя: «Складіть разом усі ваші картки. Те, що відбувалося зараз, було лише грою. Я сподіваюся, що подібне ніколи не станеться у вашому житті, ця біда не зачепить ні вас, ні ваших близьких».
- А зараз зверніть увагу на епіграф: „Людина часто сама собі найзліший ворог” . Це й справді так, а особливо, коли це стосується шкідливих звичок. Тож тема сьогоднішнього тренінгу: Ознаки наркотичної залежності. Міфи і факти про алкоголь і наркотики
Оголошення теми і мети уроку.
Вправа «Сподівання» (корзина з квітами)
Учні висловлюють свої сподівання щодо теми сьогоднішнього тренінгу, записують на стікерах прикріплюють навколо кошика
Інформаційне повідомлення: « Про наркотики і наркотичну залежність»(з використанням презентації)
Розповідь учителя з презентацією
"Наркотик" (від грец. Narkotikos-усипляючий). Сам термін «наркотик пов’язаний» з терміном "наркоманія". Групу наркотиків у вузькому сенсі слова складають так звані опіати - речовини, які добувають із маку: морфін, кодеїн, героїн, метадон. Але говорячи про наркоманію, ми маємо на увазі речовини, що формують психічну залежність
від їх споживання. Таким чином, в даний час термін "наркотична речовина" (наркотик) застосовується по відношенню до тих отрут або речовин, які здатні викликати ейфорізуючу, снодійну, болезаспокійливу або збудливу дію. Тобто, наркотики і алкоголь, про які йтиме сьогодні мова - найнебезпечніші психоактивні речовини.
Психоакти́вні речови́ни — загальне поняття, що об'єднує такі категорії, як наркотичні засоби, психотропні речовини та їх аналоги
Всі психоактивні речовини впливають на роботу головного мозку людини: прискорюють передачу сенсорних сигналів, або перешкоджають нервовим центрам виконувати свої функції.
Відкритий мікрофон
- Які психоактивні речовини вам відомі?(ліки, наркотик, побутова хімія, кава, чай)
- Які з них є легальними (алкоголь, ліки, препарати побутової хімії )
Доповнення, корегування відповідей
Які наслідки наркоманії для людей, що потрапили у наркотичну пастку? Наслідки наркоманії — це цілий список, і він дійсно неприємний. Наслідки наркоманії — це наближення до смерті! Залежність від наркотиків, систематичне вживання, або болісні ломки. Наслідки наркоманії — це руйнування всього, що є в цьому світі. Зруйноване тіло, виразки від уколів, гниють зуби, збільшена печінка, не врівноважена психіка, депресії, параної, втрата друзів, улюбленої роботи, і взагалі сенсу життя!
Пропоную переглянути відео, яке яскраво демонструє все те, про що я розповіла
Перегляд відео
У 70-х рр XX ст. дослідники детально вивчили механізм дії наркотиків. За хімічним складом у опіуму багато спільного з ендорфінами, речовинами, що забезпечують нам знеболювання, які поліпшують настрій, так званні «внутрішні наркотики». Вони діють дуже м'яко і не завдають шкоди організму, а речовини, що вживаються "ззовні" надають поістинні руйнівну дію на організм людини. Первинний прийом наркотику сприяє тому, що в організмі людини відбувається масований викид ендорфінів, їх ще називають "гормонами радості". При цьому в людини з'являється відчуття психологічного комфорту, все сприймається в райдужних тонах, наркоман занурюється в солодкі мрії. Подібні відчуття ведуть до формування психологічної залежності. Ендорфіни в невеликих концентраціях присутні в крові завжди. Ця фонова концентрація забезпечує нам нормальне, щоденну, душевну рівновагу і самопочуття. Якщо спершу придушити вироблення ендорфінів штучним прийомом наркотику, а потім скасувати його, організм залишиться без базового необхідного рівня власного гормону. В результаті розвивається глибокий депресивний стан. Бажання покращити приводить до вживанн наркотичної речовини знов і знов, у результаті чого і формується залежність. Тобто, постійна потреба у наркотиках.
Проблемне питання
- Що таке залежність і зловживання? Чим вони відрізняються (слова записані на дошці)
Відповіді учнів, доповнення визначень (на дошці)
- Що ви пам’ятаєте про види залежності?(на Основах здоров’я ми вже говорили на ці теми. Пригадайте, які види залежності вам відомі?)
- виступ учнів, які підготували інформацію про види залежності, демонстрація слайду про види залежності.
Гра «Острів» «Види залежності»
Учням пропонуються стікери з ознаками залежності, а вони повинні їх роподілити на 3 групи ФЗ ПЗ ФЗ + ПЗ (прикріпивши їх на дошці на відповідному «острові»)
ФЗ |
ПЗ |
ФЗ + ПЗ |
Зміна харчових звичок, різке схуднення Настирливі думки про те, що треба дістати наступну дозу Виникнення абстинентного синдрому через відсутність наступної дози Потреба вживати більшу дозу, щоб відчути той самий ефект
|
Вживання наркотиків з метою відволіктися від проблем
Продаж речей чи крадіжки, щоб роздобути гроші на наступну дозу
Провали в пам’яті, коли неможливо пригадати, що робив напередодні
Втрата інтересу до всього що раніше цікавило
Часті зміни настрою, напади тривоги, депресії, люті
Постійні обіцянки не вживати наркотики, невдалі спроби зупинитися
Порушення сну: безсоння, нічні жахи, пітливість
|
Поява нових друзів, які вживають наркотики
Відсторонення від родини і давніх друзів
Вживання психоактивних речовин наодинці
|
Інформаційне повідомлення
«Виникнення залежності»
(розповідь учителя, демонстрація слайдів)
Руханка «Молекули», одночасний поділ на групи
(Зняття психоемоційного навантаження, поділ на групи)
Робота в групах (прийняття правил роботи: вчитель нагадує про правила прийняті на попередніх тренінгах, просить доповнити, якщо є бажання – прикріпити до промінчика сонця «Правила роботи в групі»)
«Причини вживання наркотиків та алкоголю » (ст. 79 посібника для учнів)
1 група Соціологи Причини вживання наркотиків та алкоголю зовнішні (соціальні впливи)
2 група Психологи Причини вживання наркотиків та алкоголю внутрішні (психологічні чинники)
З група Рекламодавці Створити антирекламу щодо вживання наркотиків та алкоголю
Обговорення, доповнення, демонстрація слайдів
«Міфи і факти про наркотики»
- А чи й справді ці причини, які ви дослідили здатні вирішити якісь проблеми? Часто через необізнаність люди не розуміють у повній мірі наслідків від вживання наркотиків чи алкоголю. Тож спробуємо навчитися відрізняти міфи від фактів.
Робота з посібником (ст. 80 ), учні відмічають навпроти кожного твердження М- міфи та Ф – факти, під час обговорення використовуються сигнальні картки
(ЖОВТІ – Факт, ЗЕЛЕНІ - МІФ), відразу відповіді коменються тренером, редагуються та виправляються.
Зворотній зв’язок
Вправа «Чарівна скринька»
- Говорять,: «Обізнаний – значить озброєний». Здобуті ваші знання на сьогоднішньому тренінгу – ваш скарб, який допоможе зберегти найцініше – ваше здоров’я. Тож дайте відповідь на запитання
- Що нового і корисного ви дізналися для себе? Покладіть до чарівної скриньки свій скарб, чарівні монетки.
«Очікування»
Обговорення очікувань учнів ( які справдились, які ні, чому). Учні переміщують квіти до корзини, якщо їхні сподівання справдилися.
- А щоб закінчити на позитивній нотці, пропоную вам послухати вірш, поки ви готуєтеся до вправи прощання
« Прощання»
Учні продовжують вираз:
«Найкращою альтернативою наркотиків для мене є…, тому усім бажаю.....»