Тренінг
Тема:« Ризик та ризикована поведінка в підлітковому віці».
Цілі:
Тривалість заняття: 1 год .35 хвилин
Кількість учасників: 12-15чол.
Цільова група: учні І –ІІІ курсів
Основні поняття:
Структура тренінгового заняття
№ з/п |
Види роботи |
Орієнтована тривалість,хв. |
Необхідні матеріали |
1. |
Привітання. Знайомство. Вправа «Хто я?» |
5 |
Аркуші А4, маркери, фломастери. |
2. |
Правила |
5 |
Плакат «Правила роботи групи» |
3. |
Вступ. Очікування |
5 |
Плакат «Наші очікування»,кольорові стікери,маркери |
4. |
Мозковий штурм. Вправа « Що означає ризикувати ?» |
5 |
Фліп-чарт, плакат «Ризик –це…» |
5. |
Вправа « Я люблю ризикувати, коли я… |
5 |
|
6. |
Інформаційне повідомлення «Ризик і ризикована поведінка. |
5 |
Презентація |
7. |
Вправа « Причини і наслідки» |
20 |
Ватмани,маркери,фломастери |
8. |
Вправа « Що робити?» |
10 |
3 кошика,картки з описом ситуацій, папір, ручки |
9. |
Вправа « Намалюй ризик» |
20 |
Аркуші А4,маркери,фломастери, кольорові олівці |
10. |
Підсумки |
5 |
Плакат «Кошик корисних знань»,стікери |
Зміст тренінгового заняття
1.Привітання.Знайомство.Вправа « Хто я?»(5хв.)
Мета: продовжити знайомство учасників, розвивати здатність до самопізнання,саморозкриття.
Для активної та плідної роботи для самопізнання та саморозкриття пропоную вашій увазі вправу « Хто я ?»
У кожної людини є власне уявлення про те , що робить її унікальною та неповторною, що відрізняє її від інших людей.
Пропоную Вам коротко презентувати себе, відповівши на запитання : « Хто я?», записавши 3 слова – епітети , які характеризують Вас та продовжити незакінчене речення.
Я заздалегідь підготувала роздатковий матеріал, з яким пропоную працювати. На виконання цієї вправи у вас є 5 хвилин.
2. Правила ( 5 хв. )
Мета: навчити учасників розробляти та приймати правила поведінки та роботи в групі, формувати відповідальне ставлення до власної поведінки.
Хід вправи
Правила допомагають регулювати взаємостосунки людей у будь – якій галузі людської діяльності. Для того, щоб група працювала продуктивно, щоб кожний учасник почувався комфортно і міг діяти ефективно взаємодіяти, ми повинні пригадати правила роботи групи. За бажанням учасники презентують правила роботи групи.
Тренер вивішує правила роботи групи.
Правила
• Бути активним
• Лаконічно висловлюватися
• Поважати думку іншого
• Бути дружнім і толерантним
• Бути веселим, посміхатися
• Бути чесним, об’єктивним, відкритим
• Правило конфіденційності
• Правило піднятої руки
3. Вправа "Очікування" (5хв.)
Мета: збір очікувань учасників тренінгу.
Матеріали: кольорові стікери, маркери.
Сьогодні на занятті мова піде про ризиковану поведінку, ризики у підлітковому віці, про їх причини та наслідки для здоров’я.
Далі тренер пропонує визначити, що кожен з учасників очікує від заняття, і записати це на маленьких кольорових клейких аркушах (стікерах). Після цього учасники по колу зачитують свої записи і прикріплюють їх на плакат « Наші очікування» із зображенням гори.
4.Мозковий штурм. Вправа «Що означає ризикувати?» (5 хв.)
Мета: дати можливість учасникам усвідомити поняття «ризик».
Хід вправи
Тренер пропонує назвати асоціації з поняттям «ризикувати» записує всі міркування, пов’язані з цим терміном, а потім знайомить учасників з визначенням терміну «ризикувати».
Ризикувати – пускатися навмання, відважитися, піддатися випадковості, сподіваючись на щастя.
Ризикувати – піддаватися відомій небезпеці, мінливості, невдачі.
6.Вправа «Я люблю ризикувати, коли я…»
Мета: формувати вміння оцінювати власну поведінку щодо її ризикованості.
Хід вправи
Продовжіть по черзі речення (фразу )« Я люблю ризикувати, коли я…»
Досить цікавою є ентомологія слова «ризик», яке у будь-яких народів та в багатьох мовах найчастіше пов’язують з усвідомленням можливості небезпеки в різних сферах соціально-економічної діяльності та буття. На це вказують словники іноземних мов та дослідження вчених. Так, наприклад, Вольф-Рудігер Гейльман, вказує на латинське походження терміну «resecum», що означає «небезпека», «скала». Гейне Браун підкреслює арабське походження слова «ризик» та його запозичення італійцями. В українській мові слово «ризик» також пов’язують з усвідомленою можливістю небезпеки.
Отже, ризик - це ситуації чи обставини, за яких нашому здоров’ю, або навіть життю, може щось загрожувати, та за певної поведінки цього може не статися.
Але Існують також визначення, які поряд з небезпекою, можливістю невдачі передбачають існування альтернативного варіанта. Ризик — це можливість як помилки так і успіху того чи іншого вибору в ситуації з декількома альтернативами Н-д, якщо ви розпочинаєте власну справу, то ви певним чином теж ризикуєте: своїми грошима, часом, майном і т.п., але ж без ризику в даному випадку не обійтися.
Як ми вже з’ясували в попередній вправі, ризик може критися в різних ситуаціях. Кожен оцінює ступінь ризику по-своєму: для когось одна ситуація уявляється більш ризикованою, а для когось – інша. І все ж, якщо ризик існує: більший, чи менший, не залежно від його усвідомлення та сприйняття, - він тягне за собою небажані наслідки.
Часто люди схильні недооцінювати ступінь власного ризику, бо не мають достатньої інформації щодо ризикованої поведінки та її наслідків, вважаючи, що саме з ними – нічого лихого статися не може. Але краще подумати про наслідки ризикованої поведінки заздалегідь і запобігти їм.
Будь-який ризик краще попередити або уникнути.
7.Вправа «Причини і наслідки» (20 хв.)
Мета: надати можливість учасникам усвідомити причини ризикованої поведінки і наслідки цього для здоров’я.
Хід вправи
Тренер зазначає, серед різних ризикованих ситуацій , в які потрапляє молодь є: вживання алкоголю, наркотичних речовин, ранні статеві стосунки.
Об’єднайтесь у три групи:(зима,весна,літо)
Завдання для 1 групи: Написати причини і наслідки вживання алкогольних напоїв.
Завдання для 2 групи:Написати причини і наслідки вживання наркотичних речовин.
Завдання для 3 групи:Написати причини і наслідки ранніх статевих стосунків.
Кожен наслідок і причину писати на окремій картці.
Зверніть увагу, що причин у цих 3 проблем дуже багато, але деякі з них подібні. Наприклад, схожими є: бажання справити враження на друзів, невміння відмовитись, бажання бути дорослими. Усі причини ризикованої поведінки умовно можна розділити на внутрішні і зовнішні. Якщо не усвідомлювати ці причини, то можна попасти в халепу з-за негативних наслідків.
Наслідки ризикованої поведінки теж багато в чому подібні (наприклад: вплив на різні складові здоров’я) і вони завжди негативні.
(Отже, не все в житті варто пробувати на дотик, на смак, на зір, на запах, на відчуття… Якщо ти знаєш про наслідки, розумієш ступінь ризику, ти робиш здоровий вибір. А це говорить лише про одне – про відповідальне ставлення до власного здоров’я та життя.)
8.Вправа «Що робити?»(10 хв.)
Мета: Сформувати в учасників усвідомлення відповідальності за власну поведінку в ситуаціях ризикованих пропозицій; пошук шляхів вирішення в ситуаціях ризику.
Хід вправи
Тренер об’єднує учасників у 3 групи. Кожна група витягає з кошика картку з описом ситуації. Завдання: протягом 5 хвилин знайти спільне рішення щодо вирішення даної ситуації. Зверніть увагу, що варіантів вирішення цих ситуацій має бути якомога більше (не менше 3).
Ситуація 1.Ти на вечірці, де більшість підлітків малознайомі. Вони вмовляють тебе випити алкоголю, використовуючи фрази на кшталт «Ти що, мамчин синок!? Слабак!?» або «Ти якась зажата, тобі треба розслабитися!» Що робити?
Ситуація 1.2. Ірина вже другий тиждень як посварилася з Олею. На перервах їй самотньо і сумно. Дівчата гукають її піти « за їдальню» покурити. Що робити ?
Ситуація 2. Світлана зустрічається з Олегом вже більше року, але Олег і не натякає їй про секс.Подружки впевнено « доводять» Світлані, що Олег або її не любить її, або в нього «хтось є». Що робити?
Ситуація 2.1.Хлопець пропонує знайомій дівчині зробити ін’єкцію наркотику. Він доводить,що буде приємно і без жодних негативних наслідків. Що робити ?
Ситуація 3 . На вечірці друзі пропонують Оксані спробувати «цікаву» таблетку, щоб повеселитися «по-справжньому». Що робити?
Ситуація 3.1. Дівчина пропонує знайомому піти до її друзів і зробити татуювання. Що робити?
Після презентацій підгруп проводиться обговорення у загальному колі за запитаннями :
Які у вас враження від виконання завдання ?
Які із запропонованих ситуацій є найскладнішими для вирішення?
Чи були серед запропонованих групами рішень такі, які б ви могли використовують у своєму житті?
9. Вправа "Намалюй ризик"
Мета: вибір найбільш прийнятного способу розрядки гніву й агресивності, відреагування негативних емоцій. Час виконання: 50 хв.
Обладнання: аркушібілогопаперу формату А4, олівці, фломастери, маркери.
Хідвиконання: Тренер просить учасниківподумати про ризикованістилівласноїповедінки (випадки коли ви проявляли ризиковануповедінку). Спробуйтезобразитиризик (можна в алегоричній, комічній, формі шаржу). Післявиконаннямалюнківкожен по черзіпредставляєйого, а інші члени групинамагаютьсявгадати, щосамеце за ризик. Для досягненнятерапевтичноїдії тренер можезапропонуватиобговоритипитання: "До якихнаслідківможепризвеститакийризик?", "Як змінитиповедінку, щобзменшитиабоподолативказанийризик?". Особливостіпроведення: як правило, першоюреакцієюучасниківвправи буде відмовавідвиконаннязавдання з причини низькиххудожніхздібностей. Завдання тренера розрядити обстановку, знятинапруження, переконатищоце не тест на визначеннятворчостіособистості. Як зразокможнапідготуватизаздалегідьмалюноквласногоризику та запропонуватиучасникамвідгадатийого.
10.Вправа «Погода у Занзібарі».
Мета:розвивати в учасників навички саморегуляції
Стати в коло, повернутися направо і йти, повторюючи рухи за тренером:
«У Занзібарі гріє сонечко (гладити по плечах того, хто йде попереду), дме легкий вітерець (провести пальцями по спині). Та ось хмарки закрили сонце, почав накрапати дощик (стукати пальцями), здійнявся вітер (терти спину), почалася злива (енергійно стукати пальцями по спині), град (кулаками). Але що це? Буря вщухає (усе у зворотному порядку). Злива переходить у дрібний дощик, буря перетворюється на легенький вітерець. У Занзібарі знову сонечко».
Підсумки ( 7 хв)
Тренер пропонує учасникам подумати і стисло записати на маленьких кольорових стікерах продовження фрази: «Сьогодні я дізнався про…». Після цього всі по колу озвучують свої записи і прикріплюють на плакат під назвою «Кошик корисних знань».
На завершення тренер пропоную кожному поділитися з групою своєю позитивною емоцією . Для цього всі стають у коло і закінчують фразу : «Я бажаю всім не потрапляти в неприємні історії і хочу порадити бути … (яким? якою?
Інформація для тренера: Похваліть усіх учасників і побажайте їм так само чітко і згуртовано працювати надалі.
Дякую за увагу!
Додатки
Вправа „ Хто я?“
1.Будь ласка, коротко презентуйте себе.
2.Дайте відповідь на запитання „ Хто я?“, записавши 3 слова – епітети, які характеризують Вас, у тому порядку, в якому вони спадають на думку.
3.Продовжіть незакінчене речення.
1._____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Я_______________________________
Я _______________________________
Я _______________________________
3. Ви навіть не здогадуєтесь, але я…__________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Ситуація 1.Ти на вечірці, де більшість підлітків малознайомі. Вони вмовляють тебе випити алкоголю, використовуючи фрази на кшталт «Ти що, мамчин синок!? Слабак!?» або «Ти якась зажата, тобі треба розслабитися!» Що робити?
Ситуація 1.2. Ірина вже другий тиждень як посварилася з Олею. На перервах їй самотньо і сумно. Дівчата гукають її піти « за їдальню» покурити. Що робити ?
Ситуація 2. Світлана зустрічається з Олегом вже більше року, але Олег і не натякає їй про секс. Подружки впевнено « доводять» Світлані, що Олег або її не любить її, або в нього «хтось є». Що робити?
Ситуація 2.1.Хлопець пропонує знайомій дівчині зробити ін’єкцію наркотику. Він доводить,що буде приємно і без жодних негативних наслідків. Що робити ?
Ситуація 3 . На вечірці друзі пропонують Оксані спробувати «цікаву» таблетку, щоб повеселитися «по-справжньому». Що робити?
Ситуація 3.1. Дівчина пропонує знайомому піти до її друзів і зробити татуювання. Що робити?
Використана література
1.Воронцова Т.В., Пономаренко В.С., Школа проти СНІДу. Профілактика ризикованої поведінки: Посібник для вчителя. – Київ, 2009. – 256с.
2.Методика освіти "рівний — рівному"./Лещук Н., Зимівець Н., АвельцеваТ., Ковганич Г, МирошниченкоТ., Руда О. — К.: Міленіум, 2002. — 132 с.
3.Рабочий материал по программе «РАВНЬІЙ-РАВНОМУ». РУХАНКИ. - Харьков, 2005. - 24 с.
4.Лещук Н.О. Дорослішай на здоров’я:навч.-метод. посіб. /Н.О.Лещук, Ж.В.Савич, О.А.Голоцван-К., 2012.-214с/.
5.Алєксєєнко Т. Ф. Ризикованаповедінка : посібник / Т. Ф. Алєксєєнко, С. В. Кушнарьов. – Вінниця : Планер, 2013. – 172 с.
6. Фролова Ю.Г. Психологическиефакторыбезопасногоповедениястуденческоймолодежи.– Минск, 2001. – 119 с.
http://blog-mospanludmila.blogspot.com/2016/12/11.html
https://translate.google.com.ua/translate?hl=ru&sl=uk&u=http://metodsvitl.at.ua/trening_riziki_i_povedinka.doc&prev=search
Досить цікавою є ентомологія слова «ризик», яке у будь-яких народів та в багатьох мовах найчастіше пов’язують з усвідомленням можливості небезпеки в різних сферах соціально-економічної діяльності та буття. На це вказують словники іноземних мов та дослідження вчених. Так, наприклад, Вольф-Рудігер Гейльман, вказує на латинське походження терміну «resecum», що означає «небезпека», «скала». Гейне Браун підкреслює арабське походження слова «ризик» та його запозичення італійцями. В українській мові слово «ризик» також пов’язують з усвідомленою можливістю небезпеки.[3] Балабанов І. зазначає, що «ризик» як історична категорія виник на початку епохи цивілізації і його походження пов’язується з відчуттям страху, небезпеки, нещастя, знищення і для кількісної оцінки ризику використовує статистичний метод, згідно з яким критеріями ризику є середнє квадратичне відхилення та коефіцієнт варіації [4, с. 39].
Існують також визначення, які поряд з небезпекою, можливістю невдачі передбачають існування альтернативного варіанта. Ризик — це можливість помилки або успіху того чи іншого вибору в ситуації з декількома альтернативами [12, с. 89].