Тренінг" Роль української казки в житті дошкільника"

Про матеріал
Дані батьківські збори допоможують для батьків визначити користь та важливість української казки в житті дошкільника.
Перегляд файлу

Тема: Роль української казки в житті дошкільника

(батьківські збори у формі тренінгу)

Мета: ознайомити батьків із функцією дитячої книги у сім’ї, пояснити значення дитячої літератури для всебічного розвитку дитини, охарактеризувати наслідки нехтування книгою, згуртувати батьківський колектив групи, сприяти вмінню висловлювати свої думки та робити колективні висновки.

 

Хід заходу

 

Батьки заходять до залу, сідають колом на стільчиках.

Вих.: Доброго дня і здоров’я  шановні батьки, колеги. Рада вітати вас у стінах нашого закладу, нашої групи. Сьогодні у нас відбудуться незвичайні батьківські збори. У мене в руках предмет, якому присвячена сьогоднішня наша зустріч.  Це книга.

 Тож давайте ми з вами поспілкуємося в тісному, родинному колі, адже дитячий сад - це одна велика, дружна сім'я. Але спочатку нам потрібно познайомитися ближче. Зробимо це за  допомогою

Вправа «Знайомство»

Кожному учаснику пропонують назвати соє ім’я та будь якого казкового персонажа, з яким він себе асоціює. Також пояснити, чому виникає асоціація  себе саме з цим героєм.

Вправа «Самопрезентація».

Мета: допомогти учасникам краще пізнати один одного, створити умови для ефективної співпраці.

Хід вправи.

 Кожен називає своє ім’я і продовжує розповідь про себе за допомогою речення: «не хочу хвалитись, але я …».

 

А також, щоб наша робота з вами будувалася правильно,давайте складемо перелік правил, яких ми будемо дотримуватись упродовж всієї зустрічі. (Батьки називають правила, керівник записує. Потім обговорюють правила і приймають).

Можливий перелік правил:

  •                           Пунктуальність.

Взаємоповага.

  •                           Толерантність.
  •                           діяти за принципом «тут і тепер»;
  •                           дотримуватися принципу добровільної активності;
  •                           позитивно ставитись до себе та інших;
  •                           бути відкритим та відвертим під час спілкування;
  •                           говорити лише від свого імені;
  •                           цінувати свій час і час кожного;
  •                           діяти за правилом «Я+ТИ=МИ».

 А зараз ми повернимося до теми нашої зустрічі ,давайте поговоримо про те, де можна використати книгу в нашому повсякденному житті.

Вправа «Застосування книги у повсякденному житті»

(Учасники по черзі, беручи в руки книгу, називають способи її нетрадиційного використання. Наприклад: засушування гербарію, підставка, захист від сонця, прес, знаряддя самозахисту, схованка для грошей, охолоджувач повітря і т. д.)

Вих..: Дуже добре, ми з вами назвали багато способів використання книги, але головне її призначення – це читання. Сьогодні ми поговоримо на тему: «                                                  _______________________________________________________________________». Чому саме на цю проблему ми звертаємо увагу, вам допоможуть зрозуміти герої наступної сценки.\

 

 Сценка _____________________________________________________________________

 

Вих..: Як бачимо,  всі діти люблять книги, але не всім читають вдома і мало хто між переглядом мультфільму і читанням книги обирає останнє. Чому так відбувається? (Учасники висловлюють свої думки з приводу того, яка причина ігнорування книгою в сім’ї (відповіді записуються на дошці.)

Діагностика причин ігнорування книгою  сім’ї:

Варіанти відповідей:

  • брак часу у батьків;
  • небажання дітей слухати казку;
  • відсутність інтересу до літератури у батьків;
  • батьки вільний час проводять за комп’ютером і не є прикладом активного читача;
  • брак коштів, адже книги дорогі ….)
  •  

Вих..: Наше завдання сьогодні – максимально наблизитися до способів подолання цих причин. Але для початку треба зрозуміти, чи так важливо на сучасному етапі розвитку суспільства читати. Можливо, хтось із вас скаже, що зараз є багато розвиваючих мультфільмів, пізнавальних комп’ютерних ігор. Повністю з вами згодна і не говорю, що дітям потрібно забороняти користування сучасною технікою. Але робити це потрібно дозовано: півгодини  в день з короткочасними перервами. А от від книги при цьому відмовлятися не тільки не варто, а навіть небезпечно.

 Мамин голос часто починає замінюватися переглядом мультфільмів на ніч, а добре ніжне батьківське слово перетворюється на рідкісний дар. Спілкування з дитиною  в основному складається  ряду команд і заборон: “помий руки”, “пограй”, “подивись мультик” ... Активний життєвий ритм і реалії сучасного життя віддаляють один від одного батьків і їх дітей. Тому, мудрі і люблячі батьки повинні цінувати спілкування з малюком, що дозволяє укріпити взаємозв’язок з дитиною. Виховання любові до книги розпочинається саме з тієї миті, коли дитина вперше перегорне сторінки гарно ілюстрованої книги. Читаючи дитині книжку, показуючи малюнки, батьки знайомлять її з навколишнім світом саме зі сторінок книги.

Значення книг для дитини дуже велике.

  1.                                                             Книги служать для того, щоб розширювати уявлення дитини про світ, знайомити його з речами, природою, усім, що його оточує.  Саме батьки читають дитині її перші книги, впливають на  її читацьких смаків. Читати потрібно разом з дитиною: беріть книгу, сідайте поруч і читайте.
  2.                                                             Коли систематично книги читаються вголос, то з часом дитина починає розуміти структуру твору: де початок і кінець твору, як розвивається сюжет. У дитини розвивається логічне мислення.
  3.                                                             Завдяки читанню дитина вчиться правильно складати речення, її словниковий запас розширюється, розвивається уява.
  4.                                                             Крім того, у дитини формується вміння слухати, а це дуже важлива якість.

 

 Наслідки нехтування книгою стають все більше очевидними. Ось деякі з них.

1. Відставання у розвитку мовлення, бідність і примітивність мови дітей.

 2. Багатьом дітям важко сприймати інформацію на слух – вони не можуть утримувати попередню фразу і зв’язувати окремі речення. Їм необхідна постійна зовнішня стимуляція, яку вони звикли отримувати з екрану.

3. Різко знижується здатність до фантазії та творчої активності. Вони втрачають здатність чимось зайняти себе, віддаючи перевагу кнопці: натиснув – і все готово, є нова розвага і забавка.
4. Підвищилась дитяча агресивність і жорстокість. Підлітки знущаються і б’ють однолітків не заради досягнення якоїсь мети або через розбіжності у поглядах, а тому, що в душі порожнеча і хочеться гострих вражень.

 

Вих.: Діти мають величезну потребу, щоб батьки читали їм вголос. Для благополучного розвитку дитини сімейне читання дуже значимо, і не тільки поки дитина сама не вміє читати, але і в більш пізньому віці. Діти з нетерпінням чекають, коли ж у мами чи тата знайдеться для них час.

 

Вих.. Думаю, усі переконалися в необхідності читання. Повернімося до причин, через які вдома не звучить дитяча казка. Чи легко їх подолати? Знайти час, відірватися від комп’ютера на 20 хвилин, я думаю, можна. А от що робити з небажанням дитини слухати читання книги? Для цього існують різні методи і прийоми заохочення. Обіцянки типу «Дам тобі цукерку» або «Куплю за це нову іграшку» відхиляємо зразу. Спробуємо розглянути більш дієві способи.  У дошкільному віці діти дуже люблять малювати, не забороняйте їм цього робити вдома. Після прочитаної казки дитина може створити власну ілюстрацію, цей процес захоплює дитину, стає цікавим. Перевіримо на власному прикладі.

 

Робота в групах «Малюємо казку»

(Кожна команда самостійно обирає сюжет якої казки малюватиме, по закінченню роботи передає свій малюнок іншій команді, яка повинна вгадати назву цієї казки)

Вих.. Молодці, дуже гарно у вас вийшло, я заберу ваші малюнки у групу і під час читання цих казок ми з дітками обов’язково розглянемо ваші ілюстрації.

 

Вих.. Одна із улюблених ігор дітей на заняттях в садочку – «Чарівний мішечок». Використовувати її можна при вивченні будь-якої теми. Під час занять з природи, можна покласти до мішечка фрукти чи овочі, і діти, дістаючи по одному предмету, називають його, описують чи вгадують на дотик. Під час вивчення художньої літератури у мішечок можна покласти атрибути з різних казок і вгадувати, з якої казки цей предмет. Такі ж ігри можна проводити і вдома. А ще діти люблять різні загадки. Зараз ми з вами об’єднаємо два ці види діяльності в один.

 

Гра «Чарівний мішечок»

(Учасники стають в коло. Коли грає музика мішечок передають по колу, коли музика зупиняється, той учасник,б в руках якого опинився мішечок, витягує загадку, читає і дає відповідь сам або з допомогою інших.):

  1.                                                             У якій відомій казці сіра непривітна особистість здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втручанню громадськості все закінчується добре? («Червона Шапочка»)
  2.                                                             Назвіть казку, у якій різні за своїм соціальним статусом персонажі займали по черзі помешкання, створене в незвичайному архітектурному стилі. І все було б добре, якби до помешкання не повернувся його попередній власник зі своїм охоронцем («Рукавичка»)
  3.                                                             Персонаж якої казки постійно виконує забаганки своєї норовливої дружини? Проте як би він не прагнув задовольнити амбіції  супутниці, вона щоразу підвищує рівень вимог. Зрештою подружжя опиняється на початковому етапі задоволення власних потреб («Золота рибка»)
  4.                                                             У якій казці головний персонаж постійно і нахабно обмовляла тих, хто їй робив добро? А коли вона, щоб уникнути покарання, незаконно оволоділа чужим помешканням, то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки. Вдалося це лише найменшому з усіх учасників експерименту. («Коза-Дереза»)
  5.                                                             Назвіть казку, у якій йдеться про спортсмена, який вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка допомогли йому дуже близько підійти до фінішу, проте фінал – трагічний. Проявивши занадто велику самовпевненість він гине. («Колобок»)
  6.                                                             Назвіть казку, у якій головний персонаж могла перевтілюватися в різні образи для свого нареченого. Проте одного разу його нерозсудливість та імпульсивність у поведінці призвели до довготривалої розлуки закоханих. Та, долаючи різні перешкоди, вони все ж таки поєднують свої долі. («Царівна-Жаба»).

 

Вих. Діти дуже люблять фантазувати. Бувають ситуації, коли їм не подобається те, як закінчилася казка, вони жаліють козу-дерезу, бо дід її вигнав, їм жаль колобка, бо його зла лисичка, вони обурюються, коли дід забирає рукавичку і позбавляє тим самим  звіряток  теплого будиночка. Такі моменти також можуть бути причиною, через яку дитина відмовляється слухати літературний твір. Давайте дітям можливість побути авторами. І ми з вами зараз спробуємо також пофантазувати. Познайомивши дітей зі змістом казки можна запропонувати побудувати ланцюжок послідовних подій, який допомагає «прожити» разом із героєм його життя. Можна зазирнути в минуле чи майбутнє персонажів: уявити що було раніше з тим чи з тим і з них і що могло б відбутися далі.

Гра «Казкові домисли»

(Команди отримують завдання: 1. «Як усе складеться в житті Колобка, коли він повернеться до діда й баби?», 2. «Як зміняться характер та життя Кози – Дерези після того, як її виженуть із Зайчикової хатки?», 3. «Спробуйте проаналізувати дитинство Баби Яги, щоб дізнатися, чому ж вона потім стала лихою та потворною», «Придумайте список заходів для Снігової Королеви, щоб її характер змінився»)

 

Вих.. Крім малювання діти люблять виконувати аплікації. А ми з вами дорослі люди, тому завдання буде дещо складнішим. Давайте подумаємо про те, що діти виростають і стають повноцінними членами суспільства. Кожному хочеться, щоб його дитина у дорослому житті досягла успіхів. Завдання буде таким: у формі коллажа створити образ дорослої людини, якій в дитинстві багато читали і прививали інтерес до літератури та людини, родина якої нехтувала літературою, не використовуючи у вихованні книгу.

Створення коллажа

(Кожна команда отримує ватман та набір ілюстрованих журналів. За допомогою ножиць і клею створює колаж. По закінченню роботи представник кожної команди захищає свою роботу, дає пояснення щодо змісту)

 Заохочення   ___________________________________________

 

Вих.. На жаль, ми не можемо охопити усіх видів діяльності, які допоможуть навчити дитину любити книгу, тому пропоную доповнити наш плакат назвами форм роботи з вашого досвіду.

 

Поради самих батьків, які допоможуть навчити дитину любити книгу

(Батьки доповнюють плакат своїми порадами: створити вдома бібліотечку, читати в ролях, виразне читання, інсценізації, відвідування дитячої бібліотеки…)

 

Вих.. Ми детально розглянули способи подолання причини небажання дітей слухати читання казки, і основно проблемою ми визначили браку часу у дорослих , тому я хочу зачитати вам одну історію, а Вас попрошу уважно послухати.

 

Історія для натхнення 
„ Якось один чоловік повернувся пізно додому з роботи, як завжди втомлений і знервований та побачив, що на порозі його чекає п’ятирічний син.
- Тату, можна в тебе щось спитати?
- Звичайно, що сталося?
- Тату, а яка в тебе зарплатня?
- Це не твоя справа! - обурився батько. - І навіщо це тобі?
- Будь ласка, ну скажи, скільки ти отримуєш за годину?
- Ну, взагалі, 500. А що?
- Тату, - син подивився на нього знизу вверх дуже серйозними очима.
- Тату, ти можеш мені позичити 300?
-  Ти запитував лише для того, щоб я дав тобі грошей на якусь дурну іграшку? – закричав той. - Негайно йди до себе в кімнату і лягай спати! Не можна ж бути таким егоїстом! Я працюю цілий день, страшенно втомлююсь, а ти себе так поводиш. Малюк тихо пішов до себе в кімнату і закрив за собою двері.
А його батько продовжував стояти на порозі та обурюватися проханням сина: „Та як він сміє питати мене про зарплатню, щоб потім попросити грошей?”
Згодом він заспокоївся і почав роздумувати: „Може йому й дійсно щось дуже важливе потрібно купити. Та грець з ними, з тими трьома сотнями, адже він у мене ще ні разу не просив грошей”.
Коли батько зайшов у дитячу кімнату, його син уже був у ліжку.
- Ти не спиш, синку, - запитав батько.
- Ні, тату, - відповів хлопчик.
- Я, здається, тобі дуже грубо відповів, у мене був важкий день, просто зірвався. Пробач мені. Ось тримай гроші, які ти просив.
- Хлопчик сів на ліжку та посміхнувся. Ой, тату, дякую! – радісно вигукнув він. Потім хлопчик заліз під подушку і дістав декілька зім’ятих банкнот. Його батько, побачивши, що в дитини вже є гроші, знову обурився. А малюк склав всі гроші разом, ретельно перерахував купюри і подивився на батька.
- Навіщо ти в мене просив грошей, якщо вони в тебе вже є? – пробурмотів той.
- Тому що в мене було недостатньо. Але тепер мені як раз вистачить, - відповів хлопчик. – Тату, тут рівно 500. Можна я куплю годину твого часу? Будь ласка, прийди завтра з роботи раніше. Я хочу, щоб ти повечеряв разом з нами”.
 

Вих.. Ваші діти дуже допитливі, розумні, мають бажання вчитися, дізнаватися нове, лише знайдіть для них трішки часу і ви отримаєте за це більшу винагороду, ніж заробітна плата.

 

Вих. Наша зустріч підходить до кінця і мені хотілось би врахувати ще  той момент, що спілкування батьків з дітьми відбувається переважно по дорозі у ясла-садок і ввечері додому, пропонуємо вам кілька варіантів ігор, які не вимагають спеціальних педагогічних знань розвивають моторику, слухову і зорову увагу, мислення, словниковий запас і зв’язне мовлення.і допоможуть вам провести кілька дивовижних хвилин поруч з вашим малюком. Прогулянка – ідеальний час для спілкування з донечкою чи синочком. Ніхто не відволікає маму від дитини розмовами, не треба бігти на кухню, до пральної машини, телефону. Найближчі півгодини-годину ви нікуди не поспішаєте. Пограйте з малюком, згадайте своє дитинство, свої улюблені ігри. Спілкування – запорука розуміння.  Адже так важливо навчитися розуміти один одного!

 

І на за кінчення  хотіла б запитати   чи дізналися ви  для себе якусь корисну інформацію.

 (Батьки отримують стікери і пишуть там, яку користь від зборів вони отримали, прикріплюють стікери до імпровізованої книги-плаката).

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Десятник Олена Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
21 листопада 2021
Переглядів
631
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку