Тренінг «Розвиток креативності дитини»
Мета: є ознайомлення учасників з широким спектром інструментальних методів отримання нових ідей, подолання інерції мислення та активізації творчого стану, сформування початкових навичок іх застосування на практиці.
Завдання: завданнями якого виявляються усвідомлення власних стратегій та бар’єрів креативності, освоєння технологій, які допомагають активізувати творче мислення та підвищити його продуктивність.
Обладнання: дошка, ватман, маркери, листи А4, ручки або олівці
Критерії: творчий процес, бар’єри сприйняття, внутрішнє середовище особливої дитини та креатив під пресом стресу.
Вправа 1 «Привітання»
Мета: створення готовності до плідної колективної праці.
Хід вправи: Повтор ритуалу привітання та правил
Вправа 2 «Мозковий штурм»
Мета: активізація знань
Хід вправи: «Як можно покращити умови ЗОШ для навчання в ній дітей з особливими потребами?»
Вправа 3 «Ідеалізація»
Хід вправи. Яку ви бачити ідеальну «спільну» школу? Пропонується записати відповіди на ватмані,який закріплено на дощці.
Вправа 4 «Творчий стан»
Мета: розвиток творчого мислення
Хід проведення: Подумайте та запропонуйте заходи щодо створення умов для всіх дітей.
Вправа 5 «Мініатюри»
Мета: допомогти дитині емоційно і невимушено розвивати свої креативні здібності, легко організовувати свою творчу діяльність, вирішувати складні художні задачі – будувати композицію, передавати сюжет і взаємовідносини між героями тощо.
Хід вправи:
Мініатюра № 1 під назвою «Лямба».
Слизнячок Лямба відчував усе, що відбувалося у світі. І не міг зрозуміти, навіщо люди заважають один одному жити: воюють, сваряться, б’ються. Сам він пересувався обережно, щоб нікому не заважати. Нарешті, не витримавши Лямба і сказав: «Тож досить вже вам!» Усі почули ці слова, припинили шкодити один одному і почали допомагати. Безчинства закінчились, і Лямба заспокоївся.
Отже, прокоментуємо більш детально соціально-педагогічний ефект цієї мініатюри. Кожна дитина знаходить свій власний, неповторний образ Лямби – равлик, павучок, сороконіжка, тарілка з антенами, гномик, крихітна собачка, зелена маленька людина тощо. Дитині також доступний і моральний зміст казки. Вона наділяє героя рисами доброї, миролюбної істоти: великі очі, посмішка тощо.
Цікаво, що звучання імені Лямба задає пластику образу. Лямба округлий, м’який, плавний, без кутів і прямих ліній. У ліпленні він частіше нагадує равлика або черв’ячка, у малюнку – крихітного чоловічка, ящірку, динозаврика. Дитина намагається знайти образ казкової істоти, тихенько про себе промовляючи: «Лям-ба, Лям-ба», або намагається створити достатньо складні сюжетні композиції: «Лямба їде в гості», «Лямба в космосі», «Лямба везе на собі цукерки», «Лямба сховався під квіткою». На цьому етапі хворій дитині можна запропонувати цю казку як одне з перших творчих завдань у ліпленні. Достатньо затиснути пом’якшений шматочок глини, тіста чи пластиліну в кулачку, щоб вийшла незвичайна істота, і в кожного своя, особлива. На образі Лямби можна освоювати скульптурний спосіб ліплення. Спочатку розкачати узагальнену форму – кулю, циліндр, а потім, видозмінюючи її усілякими способами – сплющуванням, відтягуванням, прищипуванням, удавлюванням, загинанням тощо та створити свій неповторний, оригінальний образ чарівної істоти.
Мініатюра № 2 під назвою «Крямнямчики».
Великий повар Кусіні одного разу випік крямнямчики. Такі смачні, що на їхній запах зійшлось усе місто. І кожен свіжий крямнямчик тут же з’їдали. Кусіні пік їх тиждень без перерви, проте сам жодного крямнямчика не попробував. Тоді він заплакав і крямнямчиків більше не пік.
Після знайомства з цією казкою-притчею дуже добре випікати крямнямчики з тіста, щоб пригостити всіх знайомих. Навіть скориставшись готовими формами для випікання, можна по-своєму прикрасити крямнямчики горішками, родзинками, фруктами, наліпками із джгутиків, косичок, квітів. Якщо ж випікати крямнямчики із солоного тіста, обпалити або добре висушити і розмалювати, вийдуть чудові гостинці і матеріал для ігор у магазин і в сім’ю, прикраси для ялинки, подарунки на день народження тощо. Тема крямнямчиків підходить до декоративного малювання та аплікації, зручно об’єднавши ці два види діяльності. Спочатку можна вирізати цікаві форми з жовтого, рожевого, коричневого паперу, а потім намалювати на них тоненьким пензликом візерунки, а за роботою можна ще раз пригадати казку і поговорити з дітьми, які мають особливі потреби про щедрість, доброту та увагу.
Підбиття підсумків : «Що ми робили на сьогоднішньому занятті»?
Учасники по черзі продовжують фразу: «Сьогодні я дізнався (відчув)…»