ТРЕНІНГ
Тема: «Модель сучасного вчителя як конкурентноспроможного фахівця, який впроваджує методики розвитку основних життєвих компетентностей учнів в умовах НУШ»
Мета: узагальнити з колективом знання про необхідні якості та компетентності сучасного конкурентоспроможного педагога в умовах спеціальної школи нового покоління; визначити ефективні умови, способи і методи для можливості особистісно-орієнтованого навчання дітей з порушеннями слуху.
Завдання : організація активної самостійної роботи; постановка проблемних питань; організація творчого мислення і формування продуктивної діяльності; обмін знаннями і досвідом; пошук вирішення актуальних проблем, виявлення передового досвіду роботи.
Обладнання: мультимедійна дошка (презентація), стікери «ролі вчителя», стікери «віконце школи», тести «Чи люблять Вас діти?», тест «Хто ви є?».
Хід заходу:
1. Вступ
(Звучить спокійна, тиха музика, тренер читає притчу про щастя)
Притча про щастя (слайд №2)
Якось ішов дорогою мудрець. Милувався красою світу і тішився життям, і ось, стрівся йому чоловік, що, згорбившись, тягнув велетенський тягар.
- Навіщо ти прирікаєш себе на такі страждання? - запитав мудрець.
- Я страждаю заради щастя своїх дітей і онуків, - відповів чоловік,
- мій прадід усе життя страждав заради щастя діда, дід страждав заради щастя мого батька. І я готовий усе життя страждати - лише б мої діти та онуки були б щасливими.
- А чи був хтось щасливий у твоїй сім’ї? – запитав мудрець.
- Ні, але мої діти і онуки доконче будуть щасливі, - відказав нещасний чоловік.
- Неписьменний не навчить читати, а кротові не виховати орла, - мовив мудрець. Спершу навчися сам бути щасливим, а тоді зможеш ощасливити своїх дітей та онуків.
Тренер.
Професійна діяльність, робота є частиною життя кожної людини. А успіх у роботі є складовою щастя. Якщо говорити про педагогів, то тут варто згадати вислів
«Щоб запалити вогонь в очах дитини, самому потрібно горіти”. Доречними будуть також слова Михайла Остроградського «...Хороші вчителі створюють хороших учнів»
2. Вправа «Мікрофон» (слайд №3)
Який же він, ХОРОШИЙ УЧИТЕЛЬ? Хто він? Якими рисами та ознаками характеризується? Про це пропоную поговорити на нашому занятті.
Знайомство
Тренер. Здається, що всі ми добре знаємо один одного. Але ж все ж таки знаємо не все. Пропоную кожному представитися у такому форматі «Не хочу вихвалятися, але я…(Н-д: постійно шукаю нові форми і методи роботи).
3.Вправа «Очікування та сподівання» (слайд №4)
Роздати учасникам заздалегідь приготовлені картки у вигляді квітів та запропонувати записати на них свої очікування від даного заняття. Кожен учасник озвучує свої сподівання. Асистент збирає картки та закріплює їх у вигляді цвіту на дереві знань.
4. Перегляд відео «Ідеї В. Сухомлинського та НУШ (слайд №5)
І частина» https://www.youtube.com/watch?v=DZtH6YeR8Jc
Бесіда.
- Яка ключова проблема піднімається В. Сухомлинським у відео?
- Чи є вона актуальною?
- Чому діти не хочуть ходити до школи?
- Чому відсутнє бажання вчитися?
5. Оголошення теми і мети (слайд №6)
Тренер. Отож, тема тренінгу «Професійна компетентність педагога»
Сьогодні ми разом спробуємо визначити, як можна вирішити проблему того, що діти не бажають вчитися, визначимо ефективні умови, способи і методи для можливості особистісно-орієнтованого навчання.
Метою повної загальної освіти є різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості , яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадської активності. Ми повинні ефективно сприяти саморозвитку і самовдосконаленню учасників освітнього процесу, адже Концепція НУШ передбачає модель випускника із відповідними компетентностями.
6.Мозковий штурм"(слайд №7)
Тренер. Що називається компетентностями? (слайд 8-10)
- Концепція НУШ визначає модель випускника з такими компетентностями…
Визначено спільні для всіх компетентності:
-читання, розуміння прочитаного
-уміння висловлювати свою думку усно і письмово
- критичне та системне мислення
-здатність логічно обгрунтовувати свою думку
-творчість
-ініціативнівсть
-вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики
-приймати рішення
-вирішувати проблеми
-співпрацювати
Тренер. Новий Закон «Про освіту» передбачає школу, де навчають використовувати набуті знання на практиці. Це - Компетентнісний підхід.
7.Вправа «Шкільне віконце» (слайд №11)
Завдання. Визначте, як школа забезпечує розвиток відповідних компетентностей (на стікерах у формі віконець записати одним словом).
Висновок. Отже, все зводиться до того, що школа – це «обличчя» педагога. Образ школи – вчитель. І саме він повинен бути ключем до змін. Саме в контакті вчителя з учнями міститься основна особистісно-формувальна цінність сучасної школи.
Обличчя школи – вчителі…
8. Вправа «Я – вчитель» (слайд №12-13)
Завдання. Розділитися на три групи.
Правила роботи у групах
Лаконічність висловлювань
Активність
Доброзичливість і тактовність
Добровільність
1група - Визначає необхідні якості успішного вчителя. «Завдяки чому приходить успіх?»
2 група – Визначає якості неуспішного вчителя та вказує на причини.
3група – Вчитель – агент змін.
Ведучий. Сучасна освітня система, сучасний світ і суспільство вимагає від вчителя нових ролей. Вчитель сучасної школи – агент змін. І за Концепцією НУШ має виконувати нові ролі.
9. Вправа «Ролі вчителя» (слайд №14-16)
Завдання. Розкриває значення даного терміну.
Ведучий Отже, сучасна школа вимагає від вчителя не лише умінь наповнювати учнів знаннями, а й умінь вибудовувати взаємини, які сприятимуть ефективності всього освітнього процесу.
Нові ролі вимагають від вчителя умінь вчасно «перевтілюватися» , а тому педагог повинен займатися самоосвітою.
Сутність сучасного вчителя у самому слові "УЧИТЕЛЬ":
Коуч - той, хто допомагає досягти життєвої або професійної мети. Він сприймає людину такою, якою вона є насправді, а не оцінює її.
Ментор - досвідчений і надійний товариш, порадник, наставник – той, що є наставником.
Тьютор - той, що індивідуально працює з інтересом дитини – виявляє освітні запити, проектує освітню діяльність, організує рефлексію, проектує наступні кроки в освіті
Новатор - педагог, який приносить в інтелектуальну освітню діяльність нові ідеї
Модератор - людина, яка проводить соціологічні дослідження, ведучий фокус-групи, адміністратор форуму, чату, соціальної мережі в Інтернеті , той хто налагоджує комунікативну взаємодію у класі, організує рефлексію, проектує наступні кроки в освіті
Фасилітатор - підтримує дитину в її навчальній діяльності через педагогічну взаємодію, допомагає, надихає.
11. Фізкультхвилинка (слайд №17)
Тренер. 16 листопада 1995р в Парижі на конференції ООН з питань освіти, науки і культури, було прийнято Декларацію принципів толерантності. У зв'язку з цим 16 листопада відзначається Міжнародний день толерантності. Сьогодні, у цей день, на нашому занятті ми повинні детальніше ознайомитися із поняттям «толерантність» та з'ясувати його роль у професійній діяльності педагога. «Толерантність як показник компетентності педагога».
10. Вправа «Погляд на життя» (слайд №18)
Учасникам пропонується на аркушах намалювати «око». Інтерпритуючи дану вправу, педагогам ставиться запитання: чим схожі ваші малюнки? Чим вони відрізняються? Важливо підвести учасників до розуміння, що всі ми різні та по різному сприймаємо навколишній світ.
Толерантність — повага, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, наших форм самовираження та способів виявів людської індивідуальності.
11.Вправа «Квітка толерантності» (слайд №19)
Учасникам пропонується на всі літери слова “ТОЛЕРАНТНІСТЬ” назвати риси та ознаки толерантної особистості.
12. Вправа-демонстрація «Вплив слова на психологічний стан людини» (слайд №20)
(психолог демонструє дослід як наочний приклад впливу поганих , необдуманих слів на людину)
Візьмемо склянку з водою. Уявімо, що це людська душа - чиста, прозора, здатна вбирати в себе і хороше, і погане. Сіль - грубі, солоні слова; перець - гіркі, пекучі; грудка землі - неуважність, байдужість; цукор - теплі та добрі слова. Коли ми все це перемішаємо (перемішує паличкою до утворення мутного розчину), то умовно отримаємо емоційний стан людини. Скільки мине часу доки все це осяде, забудеться? А варто потім лише легенько збовтати і все це знову підніметься на поверхню. Все це - наші переживання, стреси, неврози. Коли ми кажемо людині щось неприємне, образливе, ми залишаємо у її душі такі сліди. І не важливо скільки разів потім попросимо вибачення - негативні наслідки все одно залишаться. Тому свою терпимість ми повинні виявляти по різному: спокійно, без критики, без образ, доброзичливо тобто ТОЛЕРАНТНО.
13. Вправа «Народ скаже, як зав'яже” (слайд №21-22)
Учасникам пропонується прочитати народні прислів’я та приказки та визначити про які риси людини в них йдеться.
За рідний край і життя віддай (патріотизм)
На дерево дивись як родить, а на людину - як робить
(працьовитість)
Чого навчився, того за плечима не носити (мудрість, розум)
Чого сам не любиш, того й іншому не чини (повага до інших, доброзичливість)
Хто любить людей, того й люди люблять (любов, доброзичливість)
З добрими людьми завжди згоди можна дійти ( вміння порозумітися)
Нема товариша - шукай, а знайшов - бережи (дружба, товаристкість)
Ти йому і хліба, і солі, а він - камінь у пазусі (зло, підступність)
Гризуться, як собаки за кістку (конфліктність)
Не всяка стежечка без спориша, не в кожної людини добра душа (зло, підступність
Їж хліб-сіль з водою, живи правдою святою (щирість, порядність)
Жалить, як кропива, а колеться, як їжак (зло, підступність)
Мій батько не брехав і мені не велів (справедливість, правда)
Коли люди до тебе добрі, то ти будь іще добрішим (доброта, порядність)
14. Проектний психологічний тест для педагогічних працівників для визнапчення свого ставлення до життя та професії
Інструкція. Уявіть, що ви подумки здійсните прогулянку лісом, де з вами може статися все що завгодно. Уважно слухайте, і все, що уявили, запишіть.
1. Отже, ви йдете лісом. Який це ліс: світлий чи темний, рідкий чи просторий, чистий чи густий? Ідете ви стежкою чи самі прокладаєте шлях? Запишіть.
2. Ви зустрічаєте перешкоду у вигляді заростей чагарнику. Що робитимете? Запишіть.
3. У лісі ви натрапили на хатинку. Розгляньте й опишіть, який вигляд вона має.Увійдіть до хатинки. Що ви там побачили? Що ви робитимете в хатинці? Запишіть.
4. У лісі вам зустрівся вовк. Опишіть свої дії під час зустрічі зі страшним вовком.
5. А тепер ви вийшли до озера. Що ви робитимете біля водойми? Запишіть.
Обробка отриманих даних.
1. Ліс, як відомо, - це суспільство, соціальне середовище, у якому живе людина. Характеристика лісу — це сприйняття і ставлення людини до цього середовища. Якщо страху немає перед майбутнім і перед суспільством, то ліс світлий і просторий. Впевненість і відсутність тривожності виявиться у наявності стежки чи дороги. Якщо людина не впевнена в собі, то ліс для неї темний, а стежки вона не бачить. Може бути й таке, що ліс темний, а людина сама прокладає шлях. Це свідчить про невпевненість і острах, але наполегливість і спробу подолати свої страхи.
2. Подолання заростей чагарників говорить про вміння переборювати труднощі в реальному житті. Якщо людина йде напролом, то вона сама долає труднощі. Якщо обходить їх —не вміє переборювати або полюбляє створювати їх собі сама.
3. Опис хатинки характеризує сприйняття людиною своєї сім'ї. Міцна хата —це гарна сім'я, у якій людині затишно, там вона захищена. Іноді описують багатоповерховий дім. Це свідчить про те, що людині замало уваги, яку приділяють їй у сім'ї. Яка хатинка всередині і як поводиться людина, говорить про стосунки в сім'ї.
Якщо затишно і світло —то в сім'ї все добре. Темні кімнати, бруд свідчать про неблагополуччя, самотність і незахищеність людини.
4. Зустріч із вовком і поведінка в цій ситуації говорить про вміння людини переборювати свої страхи. Якщо тікає, то шукає захисту в інших. Якщо намагається вмовити вовка, то заганяє страх всередину себе, тому зростає тривожність.
Використання зброї та спроба перемогти вовка демонструє агресію і злість людини.
5. За поведінкою біля озера можна сказати про ставлення людини до життя. Якщо в озеро спробували ввійти, замочили ноги або скупалися -активне ставлення до життя; якщо до води підійшли, але не торкнулися її або не підійшли взагалі, це свідчить про певні риси депресії.
15. Вправа “Оплески” (5 хв) (слайд 23)
Всі учасники стають по колу. Тренер дає команду: Нехай вийдуть на середину ті, хто... ( по черзі зачитує твердження 1-10, зміст твержень повинен відповідати позитивним якостям та ознакам педагога). При виході окремих учасників всі присутні їм аплодують.
1. ...хто працює в ліцеї більше 10 років.
2. ..хто в цьому році підвищував свою кваліфікацію.
3. ..хто передплачує фахові видання.
4. ..хто любить читати художню літературу
5. ...хто легко встановлює контакт з учнями.
6. ..хто у колективі має друзів.
7. ..у кого не буває конфліктів з дирекцією.
8. ..хто має педагогічне звання.
9. ..хто володіє навиками роботи на ПК..
10. .. хто любить свою роботу.
Тренер підводить підсумок, акцентуючи увагу на тому, що кожен з членів колективу має риси та властивості, які є показниками професійної компетентності, і безперечно кожен працівник заслуговує на оплески, особливо ті, хто любить свою роботу і любить дітей.