Красноградський ДНЗ (ясла-садок) №17
Семінар-тренінг
«Толерантне спілкування»
Підготувала:
практичний психолог:
Гелета Ж.Є.
Мета: показати значимість толерантності під час взаємодії з іншими, закріпити знання учасників про компоненти толерантності, учити розуміти і поважати один одного, удосконалювати вміння толерантного спілкування з дітьми та батьками.
Матеріали: аркуші А4, АЗ, ватман, маркери, стікери, ножиці, скотч, плакати «Толерантність», «Веселка», картки з буквами слова «толерантність».
Тривалість: 1 год.
ВСТУП
Оголошення теми й мети тренінгу (2 хв)
Сьогодні ви станете учасниками психологічного тренінгу, метою якого є показати значимість толерантності під час взаємодії з дітьми та батьками, закріплення знань учасників про компоненти толерантності, удосконалення вмінь толерантного спілкування.
Прийняття правил роботи в групі (3 хв)
Мета: визначити правила продуктивної роботи групи під час тренінгу, створити сприятливий психологічний клімат.
Аби досягти гармонії в роботі, необхідно виробити правила роботи, якими будуть керуватися учасники.
Група методом «мозкового штурму» встановлює правила ефективної взаємодії, відповідаючи на запитання: «Що потрібно зробити для того, щоб робота групи була ефективна?», і записують на плакаті «Правила».
Наприклад: відкритість, принцип «тут і зараз», конфіденційність, не критикувати, активність, повага, довіра, регламент, правило піднятої руки, обговорення не людини, а проблеми, слухати й чути, почуття гумору тощо.
Вправа «Веселка» (5 хв)
Мета: визначити очікування й одержати зворотний зв'язок.
Учасникам пропонується на стікерах кількома словами написати свої очікування від тренінгу. Потім по черзі наклеїти їх на плакат із зображенням веселки, при цьому озвучуючи свої думки.
— Я сподіваюся, що ваші очікування виправдаються!
Обговорення
— Що дала нам ця вправа?
Висновок: ми краще пізнали один одного й розрядили атмосферу в групі.
Інформаційне повідомлення «Що таке толерантність?» (7 хв)
Мета: зосередити увагу учасників на основних аспектах толерантності, дати об'єктивну інформацію.
Інтерес до толерантності як однієї зі сторін людської психіки й соціального життя з'явився порівняно недавно.
Термін «толерантність» виник у минулому тисячолітті. Сучасне поняття толерантності багато в чому пов'язане з діяльністю філософів XVI—XVII сторіч, які повстали проти «терпіння нетерпимості» і жорстких релігійних зіткнень. Послідовним критиком фанатизму й захисником толерантності був Вольтер. Англійський філософ Джон Локк уперше поставив питання про необхідність виховання толерантності в «Нарисах у терпимості 1667 року» й у «Листах про терпимість» 1685 року.
Найважливішим результатом роздумів філософів того часу було визнання толерантності загальною цінністю й компонентом миру й розуміння між релігіями, народами й різними соціальними групами.
Складність розуміння поняття «толерантність»» полягає в його різному значенні в різних мовах. Воно залежить від історичного досвіду народів.
терпимість
↑
повага
до людської гідності ← ТОЛЕРАНТНІСТЬ → прощення
↓
милосердя
Tolerance (англ.) — готовність і здатність бути терпимим, без протесту сприймати особистість.
Tolerance (франц.) — ставлення, яке припускає відмінну від твоєї думки та дії інших; повага до волі іншого, його способу мисленння, поведінки, політичних і релігійних поглядів.
Tolerance (іспан.) — здатність визнавати відмінний від власного світогляд.
Kuan rong (китайськ.) — дозволяти приймати, бути до інших доброзичливими.
Tasamul (арабськ.) — прощення, м'якість, милосердя, співчуття, доброзичливість, терпимість.
Перською — це терпіння, витривалість, готовність до примирення.
Російською — здатність терпіти щось або когось.
В українській мові існує два слова з подібним значенням: «толерантність» і «терпимість». Частіше вживають слово «терпимість». Воно означає здатність, уміння миритися з інакшою думкою.
Останнім часом поняття «толерантність» стало міжнародним терміном. Воно має зміст, в основі якого — загальне значення цього слова в будь-якій мові світу.
Отже, толерантність (від лат. tolerantia — стійкий, терпимий, що допускає відхилення) — особистісна риса людини, терпиме ставлення до чужої думки, релігії, поведінки, повага до гідності й прав інших людей; здатність поставити себе на місце іншої людини. Це повага, прийняття й правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження й способів прояву людської індивідуальності.
Генеральна Конференція ЮНЕСКО оголосила 1995 рік роком толерантності й прийняла Декларацію принципів толерантності. 16 листопада названо Міжнародним днем толерантності.
Толерантність вважається показником високого духовного й інтелектуального розвитку особистості, а це є дуже важливим в роботі вихователя і взагалі працівника сфери освіти.
Вправа «Толерантність» (4 хв)
Мета: розширити знання та уявлення учасників про толерантну поведінку.
Здатність поводитися толерантно може стати особистісною рисою, а відтак — забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки. Вони критично ставляться до себе і не звинувачують у своїх бідах інших. Вони не перекладають відповідальність на інших. Толерантна людина не розфарбовує світ двома кольорами — чорним і білим. Вона не акцентує увагу на розбіжностях між «своїми» та «чужими», а тому готова вислухати та зрозуміти думки інших.
Почуття гумору і здатність посміятися над своїм слабким місцем — особлива риса толерантної людини. У здатної до цього людини менша потреба домінувати та зверхньо ставитися до інших.
Примітки
Вправа «Товариський суд» (10 хв)
Мета: тренувати учасників вирішувати конфліктні ситуації за принципом толерантності.
Учасникам пропонуються проблемні ситуації для обговорення в підгрупах. Група відіграє роль товариського суду, який повинен винести «вирок» ситуації. Потім усі учасники тренінгу обговорюють, чи був цей «суд» толерантним, і чи можна бути толерантним у цій ситуації.
Ситуацій
1. В одному з дощкільних навчальних закладів старшої групи, де навчаються представники різних національностей, склалася конфліктна ситуація: побилися хлопчики. Причиною бійки стало й «національне питання». Дорослі — педагоги й батьки — зайняли різні позиції щодо учасників і причин інциденту. Оскільки конфлікт набув розголосу, й батьки «потерпілого» хлопчика вважають себе і свою дитину скривдженими, вони подали до суду для компенсації фізичного й морального збитку.
Яке рішення прийняв товариський суд?
Яке рішення прийняв би товариський суд?
Яке рішення прийняв товариський суд?
Вправа «Згода, незгода, оцінка» (5 хв)
Учасники об’єднуються в дві групи. Кожній групі дається картка з варіантом завдання.
На виконання дається 5 хвилин. Після цього кожна група демонструє результати своєї роботи.
Після обговорення на плакаті записуються ті фрази, які можна використовувати під час толерантного спілкування.
Пам’ятка!
Толерантними висловленнями згоди і незгоди людини можуть бути:
Висловити згоду Вам допоможуть такі фрази:
Ви не скривдите іншого, якщо вираження своєї незгоди почнете зі слів:
Діагностика «Що означає бути толерантним» (10 хв)
Мета: допомогти учням проаналізувати наявність у себе рис толерантної особистості.
Учасникам роздають анкети з рисами толерантної особистості. Такий же набір рис написано на плакаті. За результатами всіх анкет формуються визначення групою толерантної особистості.
Китайська притча «Дружна родина» Жила колись на світі родина. Вона була не проста. Більше 100 людей було в ній. І займала вона ціле село. Так і жили всією родиною й усім селом. Ви скажете: «Ну то й що, є чимало й більших сімей на світі. Але річ у тім, що родина була особлива — мир і спокій панували в ній, а отже, і в селі. Ні сварок, ні лайки, ні, крий Боже, бійок і розбрату.
Чутка про цю родину дійшла до самого володаря країни. І він вирішив перевірити, чи правду кажуть люди. Прибув він у село, і душа його зраділа: навкруги чистота, краса, статок і мир. Добре дітям, спокійно старим. Зачудувався володар. Вирішив довідатися, як жителі села досягли такого ладу, прийшов до глави родини: «Розкажи, чому така згода і лад у твоїй родині?». Той взяв аркуш паперу й став щось писати. Писав довго — видно, не дуже сильний був у грамоті. Потім передав аркуш володарю. Три слова були на папері: «Любов, прощення, терпіння». І наприкінці аркуша: «Сто разів любов, сто разів прощення, сто разів терпіння». Прочитав володар, почухав потилицю і запитав:
Очікування «Святковий салют» (5 хв)
Що цікавого, важливого дав вам тренінг? Напишіть на стікерах. Чи здійснилися ваші очікування?
Підбиття підсумків, прощання Притча про цвяхи. ВІДЕО
Жив собі хлопчик із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами й велів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втратить терпець і з кимось посвариться. У перший день хлопчик забив 37 цвяхів. Згодом він навчився володіти собою, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше навчитися опановувати себе, ніж забивати цвяхи.
Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька й сказав йому про це.
Тоді батько велів синові витягати із паркана по одному цвяху тими днями, коли він не втратить самоконтролю, і ні з ким не посвариться.
Минали дні, і згодом син зміг сказати батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько підвів сина до паркана і сказав: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося... Паркан ніколи не буде таким, як колись».
Коли ви з кимось сваритесь і говорите щось неприємне, ви залишаєте по собі такі ж рани, як ці дірки від цвяхів. І рани зостаються, попри те, скільки разів потім ви попросите пробачення. Словесні рани завдають такого ж болю, як і фізичні.
Не залишайте на своєму шляху цих дірок. Не забивайте цвяхи ворожнечі, нерозуміння і жорстокості в душі людей. Будьте толерантними!
Література:
Т |
О |
Л |
Е |
Р |
А |
Н |
Т |
Н |
І |
С |
Т |
Т – терплячий, товариський, тактовний
О – обережний, об’єктивний, оригінальний, особливий
Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні
Е – енергійний, елегантний, ефективний
Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний
А – активний, акуратний, авторитетний
Н – надійний, найдорожчий
Т – терплячий, толерантний
Н – необхідний людям, ніжний, незалежний
І – інтелігентний, ідеальний, ідейний
С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий
Т – тактовний, товариський
Анкета «Риси толерантної особистості» |
|||
Риси толерантної особистості |
Риси, які у мене є |
3 головні риси толерантної особистості |
Уявлення групи про толерантну особистість |
Інтерес до людей |
|
|
|
Уміння слухати |
|
|
|
Емпатія |
|
|
|
Терпимість |
|
|
|
Альтруїзм |
|
|
|
Тактовність |
|
|
|
Почуття гумору |
|
|
|
Повага інших |
|
|
|
Відмова від тиску та насильства |
|
|
|
Визнання прав інших |
|
|
|
Прийняття інших такими, які вони є |
|
|
|
Взаєморозуміння |
|
|
|
Анкета «Риси толерантної особистості» |
|||
Риси толерантної особистості |
Риси, які у мене є |
3 головні риси толерантної особистості |
Уявлення групи про толерантну особистість |
Інтерес до людей |
|
|
|
Уміння слухати |
|
|
|
Емпатія |
|
|
|
Терпимість |
|
|
|
Альтруїзм |
|
|
|
Тактовність |
|
|
|
Почуття гумору |
|
|
|
Повага інших |
|
|
|
Відмова від тиску та насильства |
|
|
|
Визнання прав інших |
|
|
|
Прийняття інших такими, які вони є |
|
|
|
Взаєморозуміння |
|
|
|
Анкета «Риси толерантної особистості» |
|||
Риси толерантної особистості |
Риси, які у мене є |
3 головні риси толерантної особистості |
Уявлення групи про толерантну особистість |
Інтерес до людей |
|
|
|
Уміння слухати |
|
|
|
Емпатія |
|
|
|
Терпимість |
|
|
|
Альтруїзм |
|
|
|
Тактовність |
|
|
|
Почуття гумору |
|
|
|
Повага інших |
|
|
|
Відмова від тиску та насильства |
|
|
|
Визнання прав інших |
|
|
|
Прийняття інших такими, які вони є |
|
|
|
Взаєморозуміння |
|
|
|
Анкета «Риси толерантної особистості» |
|||
Риси толерантної особистості |
Риси, які у мене є |
3 головні риси толерантної особистості |
Уявлення групи про толерантну особистість |
Інтерес до людей |
|
|
|
Уміння слухати |
|
|
|
Емпатія |
|
|
|
Терпимість |
|
|
|
Альтруїзм |
|
|
|
Тактовність |
|
|
|
Почуття гумору |
|
|
|
Повага інших |
|
|
|
Відмова від тиску та насильства |
|
|
|
Визнання прав інших |
|
|
|
Прийняття інших такими, які вони є |
|
|
|
Взаєморозуміння |
|
|
|
1