тренінг "Толерантність"

Про матеріал
основна мета тренінгу • розкрити поняття «толерантність», використовуючи історичні факти, афоризми видатних людей, показати певні рівні толерантної поведінки людини; • розвивати вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію; • виховувати спостережливість, уважність до інших людей, здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; • виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість; • виховувати почуття взаємодопомоги та дружнього прийняття іншої людини; • сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок.
Перегляд файлу

Тема:Вчимося бути толерантними

Мета:

  • розкрити поняття «толерантність», використовуючи історичні факти, афоризми видатних людей, показати певні рівні толерантної поведінки людини;
  •  розвивати вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію;
  • виховувати спостережливість, уважність до інших людей, здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі;
  • виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість;
  •  виховувати почуття взаємодопомоги та дружнього прийняття іншої людини;
  •  сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок.

Епіграф:

«Усі люди мають недоліки –  хто більші, хто менші. Ось чому і   дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами    взаємної терпимості» 

                                            Г. Гвіччардіні    італійський

                                             історик, філософ-гуманіст

Хід тренінгу

І. Організаційний  момент

1 .Привітання

Добрий день усім присутнім! Рада бачити вас у гарному настрої. Сподіваюся, сьогоднішня спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримаєте, знадобляться вам у житті.

Епіграфом є слова італійського історика «Усі люди мають недоліки –  хто більші, хто менші. Ось чому і   дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами    взаємної терпимості» .
Наше  заняття хочу розпочати з притчі про аксакала

Притча про аксакала

 Аксакáл (від тюрк. ак — білий та сакал — борода, тобтобілобородий) — в тюркськихнародівпервісно голова роду, старійшина, в феодальнічаси

Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини й невістки, дочки й зяті жили разом у мирі й злагоді». Не може вже говорити старий – подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі – там 100 разів було написане одне слово. Не здогадуєтесь яке? 100 разів було написане слово – ТЕРПИМІСТЬ!

Отже, поняття «терпимість» є синонімом слова «толерантність», саме так воно звучить латиною. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім'ї, колективі та суспільстві.

Метоювиховної справи є

  • знайомство з поняттям "толерантність"
  • формування позитивного відношення до інших людей
  • корекція міжособистих стосунків.

Останнім часом стало модним говорити про толерантність. «Тепер, коли ми навчилисьлітати в повітрі, як птахи, плаватипід водою, як риби, нам не вистачаєтільки одного: навчитисяжити на землі, як люди». Б. Шоу

Тож , тема нашого заняття:

«Вчимося бути толерантними».

2 .Вправа «Очікування».

+Знайомство«Називали, зовуть, будут звати…»

Завдання розповісти: «Коли я бувзовсім маленьким, мене звали Сашуня, зараз вшколі мене кличутьОлександр, а коли я виросту, мене будуть зватиОлександрМиколайович. Я  очікую…. »

Клеють на символ толерантності вирізану свою долоньку з надписом знайомства, озвучують очікування .

3.  Правила роботи в групі

Для того, щоб досягти гармонії в роботі, необхідно виробити правила, якими будуть керуватись учасники. (Група методом «Мозкового штурму» встановлює правила ефективної взаємодії, відповідаючи на запитання: «Що потрібно зробити для того, щоб робота в групі була ефективною?»

Щирість і відвертість. Виражати почуття. Не брехати – краще відмовитися від відповіді, ніж спонукати групу хибної думки та переінакшувати дійсність.

Правило піднятої руки.

Конфіденційність. Не обговорювати те, що відбувалося вгрупі, а також її учасників за межами групи.

Повага до іншого. Не перебивати, не ображати, не заподіювати фізичного збитку. Не оцінювати інших. Не говорити про присутніх у третій особі, а звертатися прямо до них.

«Тут-і-зараз». В групі обговорюються лише події, що відбулися в цей час і саме зараз. Це дуже важливо.

Активно брати участь в роботі групи. Виражати свою думку. Повідомляти про труднощі участі в групі.

Правило піднятої руки.

Повага до того, хто говорить. Коли висловлюється хтось із учасників, ми його уважно слухаємо, даючи можливість сказати те, що він бажає. Не критикуємоі визнаємо право на висловлення своєї власної думки. Правило передбачає неможливість переривати того, хто говорить.

Слухати один одного.

Сміятися можна, але не з людини (але по-доброму).

Кожна думка має право на існування і висловлення. (Кожна думка – внесок в загальну справу).

Цінування часу.

За будь-якої програми тренінгу завжди існує ліміт часу. Всім учасникам потрібно бути уважними, не відволікатися від теми обговорення, прагнути дотримуватися регламенту, говорити згідно з темою та висловлювати свою думку коротко й чітко.

ІІ. Основна частина  

16 листопада світ святкує Міжнародний день толерантності. Цей День був проголошений Декларацією принципів толерантності, затвердженою  у 1995 році на 28 Генеральній конференції ЮНЕСКО.

Толерантність – глобальна проблема!

Толерантність (від латів. tolerantia) – терпіння, прийняття іншої людини такою, якою вона є, зі всіма її достоїнствами і недоліками. Розвитку толерантності сприяє справжній інтерес до людини, збагнення його емоційного стану, життєвий досвід.

 

«Любоввиникає з любові: коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю»Григорій Сковорода

Толерантність – це повага, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості.

Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті й переконань.

Символ толерантності - райдужний прапор сплетенірізнокольорові руки

З  релігійної точки зору толерантність – це

Іслам: “Ніхто з вас не стане віруючим, доки не полюбить свого брата, як себе самого”

Буддизм:Картинки по запросу Буддизм “Людина може виразити своє відношення до родичів і друзів п’ятьма способами: великодушністю, ввічливістю, доброзичливістю, відношенням до них як до самого себе і вірністю своєму слову”.

Християнство: “У всьому, як ви хочете, щоб з вами чинили люди, так чиніть і ви з ними”

Звучить по різному але суть одна

Перегляд відеоролика - 1

Проявляти толерантність – цеозначаєвизнавати те, що люди відрізняються по зовнішньомувигляді, становищі, інтересах, поведінці і цінностях і володіють правом жити в світі, зберігаючи при цьому свою індивідуальність.

Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки. А як звучить толерантність у різних країнах?

Відповіді дітей:

(Виходятьдітки з прапорцями)

Уперекладі на українськумовутолерантністьце - терпимість. Терпимість до чиєїсь думки, позиції, переконань.

В англійськіймові – цеготовність і здатність без протесту сприйматиособистістьабоподію.

У французькій – повагасвободиіншого, йогоспособи думки, поведінки, політичних і релігійнихпоглядів.

У китайській – уміннядозволяти, допускати, проявлятитерпимість до інших.

В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших.

У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.

Фізкультхвилинка

Робота в групах

Обєднайтеся у  три групи за кольором, цукерок

Завдання “На мою думку…”
Ситуація1

Одного разу взимку однокласники грали у сніжки біля шко­ли. Раптом хтось поцілив одному з хлопців сніжком в обличчя. Не з'ясувавши, хто саме зробив йому боляче, хлопчик підійшов до першого-ліпшого однокласника і став вимагати вибачення. Той обурився, і суперечка перейшла в бійку.

Запропонуйтерозумневирішенняцьогоконфлікту.

Ситуація2

Учениця відповідає біля дошки. Але варто дівчинці трошки замислитись, як однокласники відразу піднімають руки, щоб від­повісти. Деякі з них висловлюють невдоволення і кепкують, що дівчинка «не знає відповіді на таке просте запитання». Учениця, хвилюючись, починає плутатись і невдовзі зовсім збивається, на її очах виступають сльози.

Як у цій ситуації мали б повестися дівчинка, учитель і однокласники?

Ситуація3

Урок фізкультури. Завдання для хлопчиків – підтугування на перекладині. Один з них не можепіднятися і на декількасантиметрів. Лунаєсміх з усіхсторін, чутидошкульні слова. Хлопчик червоніє і цещебільше заводить однокласників.

Як у цій ситуації мали б повестися хлопчик , учитель і однокласники?

Вправа «Повітрянікулі»

Тренер демонструєучасникам три надутихповітрянихкулі. Одна надута дуже сильно, друга — дужеслабко, а третя куля — в міру.

Питання для обговорення

  • Як видумаєте, чимці три кулівідрізняються одна відодної? (За ступенемнаповненостіповітрям.)
  • Щозагрожуєкулі, яка надутанадмірно? (Вона можелуснути.)
  •  ІЦозагрожуєкулі, що надута дужослабко? (Вона занадтом’яка і не можезберегти форму кулінавіть за незначногонатискання на неї.)
  • Яка куля довше «проживе»? (У міру надута.)
  • Читраплялося вам бачитилюдину, про яку можнабулоска­зати, що вона от-от лопне?
  • Як видумаєте, якіпочуттяїїпереповнюють?

Дуже часто джерелом проблем є надмірнороздутіпобоювання і турботи. Це призводитьдозосередженість на поганих думках, у людинипсуєтьсянастрій. Той, хтозанадтобагатопереживає, уже втрачає свою енергію і тому не можезнайти в собісили для вирішенняцілкомпосильних проблем. Той, хтозанадто «кипить» відзлості, не можезнайти в собісили для позитивноговиходуізситуації.

 

Для того, щоб досягти успіху у житті, не витрачати сил на конфлікти, «побутові війни», кожному потрібно сформувати у собі толерантність як рису характеру.

Перегляд відеоролика - 2

Творче завдання «Квітка "ТОЛЕРАНТНІСТЬ"»

На дошцібачите середину квітки, у кожного з вас є пелюсток, напишіть на ньомурису характеру, притаманнутолерантнійлюдині.

(Мудрість, чуйність, відповідальність, взаєморозуміння, терпимість, людяність, об'єктивність, взаємоповага, доброзичливість, виваженість, небайдужість, справедливість, порядність, співчуття, поступливість, тактовність, розсудливість, рівність, дружелюбність , обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.  лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні. енергійний, елегантний, ефективний. рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний. активний, акуратний, авторитетний. надійний, найдорожчий. ніжний, незалежний.  інтелігентний, ідеальний, ідейний. співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

Закріплення

Виступ+вправа психолога школи

Корони

Вправа «Як проявляти толерантність?» (Робота лідера групи)

Ваше завдання, проаналізувати ситуації, обрати свій варіант відповіді і пояснити його.

Ситуація 1

 Дмитро має не типову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

Варіанти:

  •          Постійно демонструвати своє негативне ставлення, в різкій формі рекомендувати змінити зачіску.
  •          Виходити з того, що людина має право на самовираження і може робити будь-що зі своїм власним волоссям.
  •          Вимагати слідувати загальному стилю одягу та зачіски на заняттях у школі.

Ситуація 2

 Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?

 Варіанти:

  •          Засуджувати вчинки учениці.
  •          Вважати, що це – особиста справа Оксани і не втручатися.
  •          Із розумінням ставитись до проблеми Оксани, поступово заохочувати її до навчання

Ситуація 3

 Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до своїх товаришів. Як бути?

 Варіанти:

  •          Прагнути уникати спілкування з Вадимом.
  •          Відповісти грубістю на грубість.
  •          «Ковтати» образи і проводити з учнем роз'яснювальну роботу.

Мішечок порад

Діти отримують буклети

  • бути готовими до того, що всі люди різні – не кращі й гірші, а просто різні;
  • навчитися сприймати людей такими, якими вони є, не намагаючись змінити в них те, що нам не подобається;
  • цінувати в кожній людині особистість і поважати її думки, почуття, переконання незалежно від того, чи збігаються вони з нашими;
  • зберігати «власне обличчя», знайти себе і за будь-яких обставин залишатися собою.

4 правила толерантного спілкування

  •                   Бути завжди уважним;
  •                   Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку;
  •                   Бути гуманним і милосердним;
  •                   Не ображати співбесідника.

Творча робота «ФОРМУЛА ТЕРПИМОСТІ»

До вашої уваги на дошці терези на одній шальці терезів «Я маю право на повагу та терпимість з боку оточуючих» як ви вважаєте, що потрібно написати над іншій шальці, щоб була рівновага. (Над іншою шалькою потрібнозаписати тезу «Оточуючімають право на повагу і терпимість з мого боку».)

Чи здійснилися ваші очікування? Якщо так – складіть яблука у кошик

Пам’ятайте!

  1.                   Толерантна особистість
  2.                   Толерантна сімя
  3.                   Толерантна громада села
  4.                   Толерантна країна
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Платаш Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 січня 2022
Переглядів
2626
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку