Тренінг «Відновлення власного ресурсу в командній взаємодії».

Про матеріал
Матеріал призначений для практичних психологів, соціальних педагогів, педагогічних працівників. В наш час створити дружній та ефективний колектив складне завдання. Адже є велика різниця між такими поняттями як «команда» і «колектив» або «робоча група». Команда не може виникнути сама по собі, її треба сформувати, іноді прикладаючи для цього достатньо часу і зусиль. Вміння взаємодіяти в команді – це разом шукати сильні рішення, проявляти повагу до інших і викликати повагу до себе. Водночас, саме командоутворення, командна взаємодія, може дійсно мати терапевтичний ефект, стати ефективним засобом підтримки ментального здоров’я, відновлення власного ресурсу. Матеріал подано у вигляді тренінгу.
Перегляд файлу

Тренінг «Відновлення власного ресурсу в командній взаємодії».

 

  1. Вправа привітання-знайомство «Як би я…». (5-10 хв.)

Мета: сформувати та закріпити норми спілкування у групі (за іменами), встановити рівність позицій, привітати один одного, сприяти згуртованості групи та створенню комфортної атмосфери для успішної комунікації.

Обладнання: роздруківки - «малюнків авто»(на яких пишуть ім'я), маркери, малярний скотч.

Хід вправи:

Тренер: Пропоную учасникам написати своє ім'я,  привітатися, назвати своє ім’я групі  та продовжити фрази:

     Якби я булла/був, машиною (якою? Якої марки?)…

     Якби я подорожував/ла, то поїхав/ла би …?

     Моя подорож буде цікавою, якщо я  обов'язково зроблю…

 

  1. Вправа  - тест «Виявлення групових ролей в команді» (5-10 хв.)

Мета: з’ясувати розподіл командних ролей у колективі для успішної командної роботи.

Обладнання: роздруківки бланків тестів на кожного учасника.

Хід вправи: учасники проходять тест, отримані результати фіксують на аркуші  фліп-чарту.

 

  1. Вправа-очікування «Весняний вітерець». (5-10хв)

Мета: згуртування групи, створення позитивної атмосфери, налаштування на роботу.

Обладнання: стікери, аркуш  фліп-чарту.

Хід вправи:

Кожному учасникові заняття пропонується написати на стікерах - свої очікування від зустрічі. Учасники промовляють свої очікування й наклеюють сікер на аркуш  фліп-чарту.

 

 

  1. Вправа «Правила» (5 хв. ).

Мета: встановлення групових норм, мотивація на комунікацію, створення робочої та «екологічної» атмосфери групи.

Хід вправи:

Тренер. Для того, щоб наша робота була ефективною, пропоную вам вигадати сьогодні власні правила, відповідно до теми тренінгу. Активуйте свій креатив. Наприклад….

 Правила групи:

1. Правило «кава-брейк».

2. Дарувати посмішки один одному.

3. «Аплодисменти».

5. «Сьогодні тільки - позитив».

6. «Гарний настрій беремо з собою».

7. «Конфіденційність».

8. Телефон - «лежить у рюкзаці».

Об'єднуємо у групи (по 5 осіб = 5 груп), роздаємо аркуші. Кожна група, на загал, пропонує 2 правила від групи. Будемо мати – 10 правил.

 

 

  1. Вправа «Як ви почуваєтеся?» (10 хв. )

 Мета:  профілактика ментального здоров’я, актуалізація наявних емоцій, розвиток навичок самодіагностики психоемоційного стану.

Обладнання: аркуш фліп-чарту з намальованамими «Чудиками», роздатковий матеріал - кольорові « папірчики-чудики».

Хід вправи: тренер пропонує учасникам подивитися на плакат і обрати собі «Чудика», залежно від того, як зараз себе почуваєте. Потім,  приклеїти поряд з обраним на фліп-чарті «Чудиком», свій кольоровий «стікер».

 

  1. Вправа-руханка «Хвиля». (3 хв.)

Мета: фізичне розвантаження учасників

Хід вправи:

Група стає в коло, учасники беруться за руки. Тренер показує як утворюються хвилі: піднімає одну руку разом з рукою учасника, який поряд. Вийшла хвиля. Щоб передати її далі, учаснику потрібно підняти другу руку разом з рукою свого сусіда і тощо. Тренер прискорює рух хвиль. Потім пускає зустрічні хвилі. Коли хвиля повертається до тренера, він може або передати її далі, або зупинити. Учасникам пропонується позбутися напруження: кілька разів високо підняти руки на глибокому вдиху і ніби кинути їх вниз (видих), відпустити напруження.

 

  1. Вправа-руханка «Цифри» (5 хв.)

Мета: зняти напруження, порухатися, підтримати бадьорий настрій у групі.

Хід вправи: Всі учасники стають у коло. Тренер: «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб. Для цього використаємо наше тіло. 

Цифру 1 - «пишемо» носом (кажемо і виконуємо),

цифру 2 – підборіддям,

цифру 3 – правим плечем,

цифру 4 – лівим плечем,

цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,

цифру 6  – лівим ліктем,

цифру 7   правим коліном,

цифру 8   лівим коліном,

цифру 9  – правою ногою,

а десяточку – «хвостиком».

 

  1. Вправа «Пальчикова гімнастика» (5 хв.)

Мета: розвиток міжпівкульних зв'язків, їх синхронізація, покращити розумову діяльність, сприяти поліпшенню пам'яті та уваги, зняти напруження, порухатися, підтримати бадьорий настрій у групі, формувати навички використання релаксаційних прав, як профілактику ментального здоров’я.

Обладнання: музичні композиції.

Хід вправи: Всі учасники стають у коло. Тренер показує рухи пальцями, учасники мають їх повторити. Спочатку темп повільний, потім темп виконання гімнастики прискорюється.

«Зима-весна-літо-осінь».        «Вправи з олівчиком».         «Вухо-ніс».

 

  1.                   Вправа-руханка «Принцеса – дракон – самурай» (10-12 хв.)

Мета: активує учасників, об’єднує їх, дає можливість відчути командний дух.

Хід вправи: Тренер розповідає, що в цій грі можна виконувати три ролі: принцеси, дракона чи самурая. Принцеса - робить реверанс, дракон - гарчить, піднімає руки догори і рухається в напрямку іншої команди, а самурай - імітує рух помаху шаблі.

Учасники  об'єднуються у дві команди і стають одна команда навпроти іншої. Домовляються, кого в цьому раунді зображатиме їхня команда: принцесу, дракона чи самурая.

Правила гри такі:

- принцеса зачаровує самурая й отримує 1 бал;

- самурай вбиває дракона, самураю - 1 бал;

- дракон з'їдає принцесу й отримує 1 бал.

У разі якщо дві команди продемонстрували пари: принцеси-принцеси, дракони-дракони, самураї-самураї, то жодна не отримує балів. Гра триває 4-6 раундів. Виграє команда, якій вдалося зібрати більше балів.

  1.  Вправа «Паперовий  літачок» (10 хв.)

Мета: активує учасників, об’єднує їх, дає можливість відчути командний дух, практикувати навички командної роботи, спілкування, делегування та управління часом.

Хід вправи: Тренер об’єднує учасників у 2 групи, роздає папір. Дайте кожній команді від 10 до 15 хвилин на те, щоб вигадати  назву авіакомпанії, створити паперовий літачок, який зможе пролетіти якомога далі (користуватися інтернетом для пошуку варіантів можна). Коли паперові літаки будуть готові, проведіть змагання в довгому коридорі, щоб дізнатися, який повітряний засіб пролетить далі за всіх.

 

  1.  Вправа «Незвичне малювання». (25 хв. )

Мета: тілесно-орієнтована вправа на зняття  тривожності, хвилювання, м’язового напруження, розвиток комунікації, підвищення ефектності командної роботи, створення гарного настрою.  

Обладнання: фломастери(25 штук), 2 маркери – різного кольору,аркуш фліп-чарту. 

Хід вправи: тренер об’єднує всіх учасників у 2 команди (за кольором стрічок), які вишикуються пере фліп чартом. Тренер розповідає учасникам про те, що малювати ми сьогодні будемо фломастерами, але у незвичний спосіб – не відкриваючи їх. І холст для малювання обираємо незвичний – тіло, а точніше – спини наших учасників. 

Слова тренера:

  • Ми будемо малювати один одному на спині  
  • Малювання має бути приємним та не спричиняти болю жодному з учасників
  • Кожен учасник вигадує нескладний малюнок, який буде малювати
  • Малюємо по черзі: передаємо малюнок один одному. Тобто, на спині попереднього гравця потрібно «намалювати» те, що «намалював останній учасник».
  • Кожен учасник має зрозуміти, про що йдеться, який малюнок малюють йому на спині, й намалювати такий самий, учаснику, що стоїть перед ним. 
  • Перший учасник, який стоїть перед фліп-чартом, малює отриманий малюнок (той, що намалювали йому на спині) – на  аркуші.
  • Обговорення, чи правильно передали учасники задум художника…
  • Після закінчення гри учасники ніжними рухами рук «витирають» все, що намалювали,  злегка масажуючи спину.

 

  1.  Вправа «Скринька позитиву» (25 хв.)

 

Мета: формувати навички самопідтримки у негативних ситуаціях.

Хід вправи:

Тренер говорить, що від кожної людини залежить, розірве вона ланцюг негативних думок і покращить своє майбутнє, чи буде продовжувати потерпати від хвороб, невдач, зазнавати стресу. Ми вже зрозуміли, що позитивне (оптимістичне) мислення послаблює емоційне напруження, допомагає знайти ефективне рішення і діяти відповідно до обставин.

Зараз ми повчимося з вами мислити позитивно.

Для цього попрацюємо в групах.

Вам потрібно буде змінити негативні думки на позитивні.

Кожна група отримує аркуш, поділений на дві частини: в одній із частин – наперед підготовлені записи негативних думок, в іншій порожні місця потрібно заповнити, перетворивши негативні висловлювання на позитивні.

Наприклад, негативна думка: «У мене нічого не вийде». Перефразувати вислів на такий, що матиме позитивний зміст, можна так: «Я зроблю все, що в моїх силах, а коли не вийде, я це переживу».

«Це не можливо»,- сказала Причина.

«Це безвідповідально»,-зауважив Досвід.

«Це марно»,-відрізала Гордість.

«Спробуй …»- прошепотіла Мрія.

Ситуації.

 «У мене нічого не вийде»;

«Я повинен бути першим»;

«Не варто й починати»;

«Я не зможу»;

«Мені обов’язково треба мати це»;

«Вони зобов’язані так робити».

«Усе втрачено».

Виявляється, шановні учасники, відчути себе щасливим можливо в будь-якій ситуації, при цьому досить лише знайти правильний спосіб. Які наслідки створення ситуації успіху?

Учасникам слід пам'ятати про те, що:

• Успіх, дістався ціною невеликих зусиль, може призвести до завищеної оцінки своїх можливостей.

• За сильним переживанням який-небудь емоції обов'язково слід розслаблення.

 

 

  1.  Рефлексія

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
19 квітня
Переглядів
496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку