Виконала. Практичний психолог ХЗОШ№90 Аркатова О. С. Тренінг як метод профілактики девіантної поведінки
Номер слайду 2
Девіантна поведінка (відхильна поведінка) - один з видів поводження, пов'язаний з порушенням відповідних віку соціальних норм і правил поведінки, характерних для мікросоціальних відносин (сімейних, шкільних) і малих статевовікових соціальних груп.
Номер слайду 3
ПРИЧИНИ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИпорушення в становленні, формуванні і розвитку особистості;вплив соціокультурних особливостей, способу життя сім'ї та сімейних відносин - дитячо-батьківських, дитячо-дитячих, батьківських;характерологічні і особистісні зміни, обумовлені взаємодією з оточенням;виражений перебіг підліткової кризи;членство в неформальних об'єднаннях асоціальної спрямованості, наявність в підліткових групах антисоціальних норм;вплив засобів масової інформації, низькопробної кінопродукції, пропаганди сексуальної розбещеності;вплив світу комп'ютерних ігор; спотворення ціннісних орієнтацій.
Номер слайду 4
ПІДЛІТОК З ДЕВІАНТНОЮ ПОВЕДІНКОЮ МАЄ СВОЇ ОСОБЛИВОСТІ: негативну психічну напруженість; акцентовану готовність до ризику; психічну ригідність;виражену орієнтацію на норми девіантної підліткової групи; непередбачуваність поведінки; високу агресивність.
Номер слайду 5
МОТИВАЦІЙНІ ЦІЛІ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ: привернення уваги, влада,помста, уникнення невдачі.
Номер слайду 6
ПРИВЕРНЕННЯ УВАГИ СУТЬ: ДЕМОНСТРАТИВНІСТЬАктивна поведінка: вчинки учнів відволікають весь клас, вчитися і працювати стає вже неможливо. Пасивна поведінка: учні не відмовляються виконувати ваші вимоги, але роблять все в темпі, який можна назвати «в-годину-по-чайної-ложці» Причини: 1. починаючи з дошкільного віку дитина отримує увагу тільки коли погано себе поводить.2. ніхто не вчить дитину, як попросити уваги в прийнятній манері. 3. чим менше уваги вдома - тим більша ймовірність поведінки, спрямованої на привернення уваги в школі.
Номер слайду 7
ВЛАДААктивна поведінка: спалахи обурення, словесне обурення - учні йдуть на конфронтацію і нагнітають напруженість. Пасивна поведінка: тихий непослух: учні обіцяють і ввічливо відповідають нам, але продовжують робити своє. Різні форми виправдань. Причини:1. Соціальні установки змінилися: від відносин панування-підпорядкування в рольовому суспільстві минулого до відносин емансипації і рівних соціальних прав. 2. Мода на «сильну особистість» вчить ствердженню своєї сили, а не конструктивного підпорядкуванню.
Номер слайду 8
ПОМСТААктивна поведінка: прямі фізичні і непрямі психологічні акти насильства: учень шкодить усіма силами вчителю. Пасивна поведінка: ігноруються всякі доброзичливі спроби контакту. Причини: Відображення зростання насильства в суспільстві. Поширення через засоби масової інформації стилю «силового» вирішення конфліктів.
Номер слайду 9
Уникнення невдач Активна поведінка: спалахи обурення: учень втрачає контроль над собою, коли тиск відповідальності стає занадто сильним. Пасивна поведінка: відкладання на потім. Недоведення до кінця. Тимчасова непрацездатність. Офіційні діагнози. Причини: Ставлення по типу «червоного олівця». Необґрунтовані очікування батьків і вчителів. Віра учня, що йому підходить тільки перфекціонізм. Упор на змагання в класі.
Номер слайду 10
Профілактика – використання сукупності заходів з метою попередження виникнення і розвитку відхилень.
Номер слайду 11
Основними видами профілактики є:1. Первинна профілактика спрямована на усунення факторів, що викликають певні несприятливі явища, на підвищення стійкості особистості до впливу цих факторів.2. Вторинна профілактика спрямована на раннє виявлення і роботу з "Групою ризику": підлітками, які мають схильність до формування відхилень без прояву такої в даний час. 3. Третинна профілактика – комплекс соціальних, освітньо-виховних, психологічних і нормативно-правових мір, направлених на запобігання рецидивним відхиленням в поведінці і спрямованих на відновлення особового і соціального статусу учня.
Номер слайду 12
Тренінг- напрям профілактичної роботи, який реалізується за допомогою методів активного соціально-психологічного навчання.
Номер слайду 13
Тренінг стійкості до негативного соціального впливу- мета якого зміна установки на поведінку, що відхиляється, формування навичок розпізнавання рекламних стратегій, розвиток здатності говорити "ні" в разі тиску;
Номер слайду 14
Тренінг розвитку емоційного інтелекту. В основі підходу лежить уявлення про те, що девіантна поведінка пов'язана з емоційними порушеннями (не вміння розпізнавати емоції і виражати в соціально прийнятній формі). В ході групової взаємодії здійснюється розвиток навичок емоційного інтелекту, формуються навички прийняття рішення, ведеться робота по підвищенню самооцінки, стимулюються процеси самовизначення і розвитку позитивних цінностей.
Номер слайду 15
Тренінг життєвих навичок. Під життєвими навичками розуміються важливі соціальні вміння особистості: вміння спілкуватися, підтримувати дружні зв'язки і конструктивно вирішувати конфлікти.
Номер слайду 16
Тренінг може допомогти дитині:1) усвідомити проблему;2) знайти достатню кількість потенційних варіантів вирішення проблеми;3) вибрати найвдаліший до проблеми підхід і розробити відповідний план;4) одержати можливість оцінити ефективність обраного підходу.
Номер слайду 17
Структура тренінгового заняття1) привітання;2) з’ясування самопочуття учасників;3) представлення теми заняття;4) вступне слово тренера (притча, легенда, казка) як пролог до роботи;5) розминка (вправи);6) основна частина;7) підбиття підсумків;8) резюме;9) прощання.
Номер слайду 18
Критеріями ефективності проведених занять будуть виступати такі зміни:• зниження рівня тривожності та агресивності;• формування адекватної самооцінки• зростання рівня відповідальності підлітків за власні поступки;• розвиток здібності до самоаналізу і контролю поведінки;• формування позитивних життєвих цілей і підвищення мотивації і можливостей їх досягнення;• розкриття творчого потенціалу підлітків і актуалізація прагнень до його реалізації;• зниження ризику повторних правопорушень, направлених на самостверждення.