Тренінг з основ волонтерської діяльності
«Добро дій, добро твори, до людей з добром іди»
Мета: обговорення шляхів організації роботи волонтерських загонів у кожній школі і визначення алгоритму цієї роботи; мотивація дітей до партнерства, сприяння усвідомленню учнями пріоритетних цінностей, необхідних для самостійного життя, формування позитивної самооцінки, лідерських якостей, розвитку емпатії, навичок прийняття відповідальних рішень, групової роботи, уміння переконувати і створювати мотивації для інших.
Тренінг з основ волонтерської діяльності
«Добро дій, добро твори, до людей з добром іди»
Мета: обговорення шляхів організації роботи волонтерських загонів у кожній школі і визначення алгоритму цієї роботи; мотивація дітей до партнерства, сприяння усвідомленню учнями пріоритетних цінностей, необхідних для самостійного життя, формування позитивної самооцінки, лідерських якостей, розвитку емпатії, навичок прийняття відповідальних рішень, групової роботи, уміння переконувати і створювати мотивації для інших.
Обладнання і матеріали: аркуші паперу формату А1 і А4; олівці, ручки, фломастери, маркери; скотч, стікери, м'ячик, іграшка «Червоне серце», мультимедійне обладнання.
Хід тренінгу
Вправа на знайомство: «Червоне серце»
Мета: познайомити учасників, підвищити їх самооцінку, створити дружню атмосферу.
Тренер бере в руки іграшку у вигляді великого червоного серця і починає першим, називє своє ім’я «Я, Софія, за родом занять педагог, маю відкрите серце, тому хочу поділитися знаннями щодо важливості волонтерської роботи»
Вправа «Мозковий штурм»
Мета: з’ясувати рівень знань учасників з теми тренінгу.
Учасникам роздаються аркуші паперу, на яких їм пропонують написати хто такі волонтери і чим вони можуть займатися. Кожен учасник озвучує свою думку.
Інформаційне повідомлення «Хто такі волонтери»
Мета: мотивувати учнів розвивати лідерські якості, приєднатися до волонтерського руху.
1859 рік вважається роком виникнення волонтерського руху у світі. Саме в цей період Анрі Дюран, відомий французький письменник-журналіст, вражений наслідками кривавої битви при Сольферіно, запропонував створити Червоний Хрест – організацію, яка б працювала на волонтерських засадах і надавала першу медичну допомогу полоненим та пораненим. Принципами, сформульованими Анрі Дюраном, керуються волонтерські організації усього світу.
Волонтéр — добровільний помічник. Це люди, які цілком безкоштовно займаються громадською діяльністю, допомагають всім без виключення, хто цього потребує.
Волонтерська допомога — один із важливих методів добровільної соціальної роботи. Основні підходи до неї сформульовані у Загальній декларації волонтерів, яку прийнято на IX Конгресі Міжнародної асоціації волонтерів (Франція, 14 вересня 1990 p.).
Волонтерство — інструмент соціального, культурного, економічного та екологічного розвитку. Це добровільна, непрофесійна соціальна робота, яка сприяє поліпшенню якості життя особистості, особистісному зростання, поглибленню почуття солідарності, задоволенню потреб людини.
Найпоширенішим напрямком добровільної допомоги є соціальна допомога інвалідам, сиротам, дітям, які залишилися без піклування батьків, дітям вулиці, особам, схильним до наркоманії та алкоголізму та ін.
В Україні волонтерській рух – одна з найефективніших форм роботи з різними категоріями клієнтів. Він є невичерпним джерелом набуття громадянської освіти, дає людині можливість реалізувати себе у служінні суспільству. Велика кількість громадських організацій поєднує молодих людей, які на добровільних засадах беруть участь у соціальних програмах щодо попередження негативних явищ у молодіжному середовищі та надання допомоги іншим в їх розвитку, соціальному становленні, інтеграції у суспільство тощо.
Найважливіше у роботі волонтера – усвідомлення необхідності власної діяльності та наявність бажання працювати. Головна перевага волонтерів полягає в тому, що вони виконують роботу, яка їм подобається, й отримують задоволення, коли бачать результати. Але люди почуваються так, коли знають, що вони цінуються і визнаються. Крім цього, для кожної людини, котра виконує роботу, а тим більше на добровільних засадах, важлива оцінка її діяльності. Кожен, хто бере участь у волонтерській діяльності, має бути оцінений об'єктивно.
У Записці Генерального секретаря ООН виділено найважливіші риси волонтерства. Серед них:
– турбота про людей. Адже співчуття, моральна підтримка, допомога, піклування сприяють формуванню важливої для людського суспільства атмосфери – взаємопідтримки.
– солідарність і гуманна корисливість. Люди добровільно жертвують своїм часом заради встановлення взаємодовіри та причетності, що робить їх зацікавленими в благополуччі інших;
– духовна якість і громадянська чеснота. Його значення полягає в принципі „ми те, що ми робимо для інших”;
– багате джерело людського досвіду. Милосердя, толерантність, солідарність, співробітництво, подолання конфліктів, лобіювання, емоційні й соціальні зв’язки, захист від небезпечного впливу тощо.
– нові інтелектуальні ресурси. Волонтери – це не лише виконавці програм, але й джерело нових ідей, нового життєвого досвіду;
– участь і відповідальність як суть активної громадянської позиції.
Міжнародною експертною групою з питань волонтерства та соціального розвитку в 1999 р. були визначені три характерні особливості волонтерської діяльності:
– діяльність має бути неприбутковою;
– діяльність повинна бути добровільною, згідно з особистою волею індивідуума;
– діяльність повинна бути корисною кому-небудь, не тільки волонтеру, або суспільству загалом.
У Загальній декларації про волонтерську діяльність, яка була прийнята на XVI Всесвітній конференції волонтерів у 2001 році в Амстердамі (Нідерланди), визначено такі принципи діяльності волонтерів:
– визнання права на закріплення за всіма чоловіками, жінками та дітьми, незалежно від їхньої раси, віросповідання, фізичних особливостей, відповідного соціального та матеріального становища;
– поважання гідності й культури всіх людей;
– надання допомоги, безкоштовних послуг особисто чи організовано в дусі партнерства та братерства;гг
– визнання рівної важливості особистих і колективних потреб, сприяння їх забезпеченню;
– перетворення волонтерства на елемент набуття нових знань і навичок, удосконалення здібностей, стимулюючи при цьому ініціативу та творчість людей, надаючи кожному можливість бути творцем, а не користувачем, спостерігачем.
Вправа: Дискусія
Мета: досягти розуміння по темі тренінга, дати можливість учасниками обмінятися думками.
Учасникам пропонується 2 історії, які вони мають прослухати і відповісти на запитання.
1 історія: Представниця громадської організації Катерина, на зібрані кошти під час благодійної акції, купила фірмові спортивні костюми Adidas і передала їх пораненим в зоні АТО солдатам, які лікуються в одному з госпіталів. Коли Катерина передавала військовим костюми, вона зробила селфі і, згодом, виклала на сторінку у соціальній мережі.
2 історія: Одного дня, коли студент Денис повертався з навчання, він побачив поряд зі сміттєвими баками маленьке нещасне кошеня. Не роздумуючи, Денис забрав кошеня додому, викупав, нагодував його і залишив жити у себе.
Хто з героїв дійсно є волонтером?
Чи можна сказати, що обидва героя історій є волонтерами? Чому?
Вправа: Невербальна комунікація
Мета: розвинути навички невербальної комунікації, розвивати увагу, реакцію.
Учасники сідають в 2 колони один навпроти одного. В кінці цих колон кладеться іграшка. Учасники беруться за руки і відвертаються так, щоб бачити іграшку, але не бачити тренера. На тренера дивиться тільки перша пара. Перед початком гри тренер загадує одну особливу карту і каже про це учасникам. Коли починається гра, тренер показує різні карти, коли випадає загадана карта, перший учасник стискає руку сусіда і так по ланцюжку учасники стискають руку наступного учасника. Останній учасник хапає іграшку. Після цього, учасники міняються місцями, перша пара пересідає в кінець. Перемагає команда, ка схопила іграшку більше разів.
Вправа: Цінності
Мета: визначити найважливіші цінності в житті людини, зокрема цінності волонтера.
Учасники отримують стікери у вигляді руки. На кожному пальчику їм пропонується написати по одній цінності в своєму житті. Після цього, учасники передають по колу стікери, читають цінності, які там написані, обирають для себе найважливішу і біля неї ставлять «+». Коли стікери зробили коло і повернулись до своїх володарів, підраховуються ті цінності, які набрали найбільше «+» і створюється загальний список цінностей групи.
Вправа: Рефлексія
Мета: підведення підсумків.
Учасники стають у коло, перший учасник бере у руки моток ниток, розказує свої враження від тренінга, чого він навчився і що запам’яталось. Після цього тримається за кінець нитки, а моток кидає іншому учаснику і так по черзі. Учасники створюють «павутину» зі своїх вражень. Коли останній учасник закінчив свою розповідь, то на рахунок три всі одночасно відпускають «павутину» з ниток, так, щоб вона не пошкодившись впала на підлогу.