Тренінг має за мету ознайомити учнів із типами професій та з результатами їхнього тестування за методикою «Класифікація типів професій Клімова», допомогти визначити риси характеру, які потрібні для опанування професії, яка їм подобається. Діагностичний блок заняття містить матеріали за методикою «Класифікація типів професій Клімова». Практичний блок містить вправи – асоціації, енергизатори, рухавки, вікторини, елементи проектної діяльності, рольових ігор, театралізованих хвилинок, мозковий штурм. До того ж учасники тренінгу мають змогу розвинути творчу уяву, вміння порівнювати, аналізувати, працювати в групі, формувати зв'язне висловлювання, культуру відповіді. А ще це прекрасна можливість згуртувати клас, виховувати взаємоповагу один до одного.
Тема заняття: ПРОФЕСІЇ МАЙБУТНЬОГО
Освітньо – виховні завдання теми: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність; підняти настрій, зарядити енергією для виконання завдань заняття.
Навчальна мета: ознайомити учнів із типами професій та з результатами їхнього тестування за методикою «Класифікація типів професій Клімова», допомогти визначити риси характеру, які потрібні для опанування професії, яка їм подобається.
Розвиваюча мета: розвивати творчу уяву, вміння порівнювати, аналізувати, працювати в групі, формувати зв’язне висловлювання,
Виховна мета: згуртувати клас, виховувати взаємоповагу, культуру відповіді: логічність, обґрунтованість, емоційність.
Тип заняття: просвітницький тренінг з профорієнтації
Обладнання: мольберти з ватманами, фломастери, плакат з темою заняття, виставка дитячих малюнків «Професії моїх батьків», оброблені бланки тестування за методикою «Класифікація типів професій Клімова»; стільці, розставлені «колом», конверти із завданнями, таблички для театрального конкурсу.
Діагностичний блок заняття. Тестування учасників тренінгу за методикою «Класифікація типів професій Клімова» (Додаток 2),психолог та соціальний педагог обробляють анкети.
Хід заняття
I.Організаційний момент.
Діти сідають на стільці, розставлені «колом», за групами:
II. Актуалізація опорних знань.
-Які заняття-знайомства з професіями ми проводили? ( присвячені гайсинським ремеслам, бубнівським майстрам кераміки, проводили діагностику за методикою «Класифікація типів професій Клімова»)
- Хто із батьків був у нас в гостях і розповідав про свою професію?
III. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
Розробка правил групи
V. Вивчення нового матеріалу (його первинне сприйняття).
1. Вправа-енергизатор(мета-підняти настрій, зарядити енергією)
Прошу підвестися і потиснути один одному руки тих, хто:
Отже, ми зарядилися енергією і налаштувалися на активну роботу.
За 5 хвилин на ватманах кожна група має скласти проект, що зображатиме ваш тип професій, наприклад: людина- людина, людина-художній образ. Ваше завдання розказати нам, які саме це професії і чому вони так важливі сьогодні.
Обираючи професію, важливо врахувати професійно важливі якості. Отже 3 хвилини на роздуми – і група повинна назвати якості людини, її риси характеру, без яких неможливо опанувати професії вашого типу.
А зараз таке завдання, яке називається «Асоціація».
Я роздам кожній групі картки із словами-помічниками, а ви біля них напишете ту професію, із якою, на вашу думку, асоціюються ці слова , наприклад:
Розслідування, злочин -ДЕТЕКТИВ
Трамвай, білет, зупинка -КОНДУКТОР
Людина- людина
Халат, ліки, термометр (лікар)
Людина-художній образ
Олівець, фарби, малюнок (художник)
Людина-природа
Ікебана, квіти, гармонія (флорист)
Людина –знакова система
Програмне забезпечення,розробка програм, аналіз математичних алгоритмів (програміст)
Людина-техніка
Колесо, відрегулювати, зібрати, обслуговування (слюсар із ремонту автомобілів)
А тепер ускладнюємо завдання.
Людина- людина
Людина-художній образ
Людина-природа
Людина –знакова система
Людина-техніка
Тренер прикріплює на спину учасників картку із назвою професії, учасники невербально, пантомімою зображують цю професію, доки він її не вгадає.
Людина- людина - екскурсовод
Людина-художній образ -кулінар
Людина-природа- птахівник
Людина –знакова система- бібліотекар
Людина-техніка – газозварник
Кожна група отримує конверт із завданням
Людина- людина
Учитель, як батько й мати, вчить честь шанувати
(Учитель)
Людина-художній образ
Хата без рушників – що родина без дітей
(Вишивальниця)
Людина-природа
Не вини бджіл – вини пасічника
(Бджоляр, пасічник)
Людина –знакова система
Заняття математикою – це гімнастика розуму
(Математик)
Людина-техніка
Без сокири не тесляр - без голки не кравець
(Тесляр та кравець)
Рефлексія по колу. Висновок: будь-яку проблему можна розв’язати.
Висновок: як я взаємодію в колективі, хто я (лідер, подаю ідеї, сперечаюсь, налагоджую контакт, мовчу, не наважуюсь висловити свою думку).Особистісні якості важливі для вибору професії (розповідь про мовчазну сором’язливу дівчину- менеджера).
Рефлексія по колу.
Висновок: важливість ефективної комунікації в різних ситуаціях майбутньої професійної взаємодії.
Уявімо собі таку картину : ні на виробництві, ні в школі ніхто нічого не робить. Що б сталося?
ЗРАЗОК:
-Не працює електрик….
(відповідь дітей) – немає світла, у квартирі темно, не працюють телевізори, холодильники, праски…
-Не вийшов на роботу пекар…
(відповідь дітей) – усі залишилися без хліба, булочки, пиріжків…
-Вирішив відпочити кочегар…
(відповідь дітей)- холодно в школі, вдома, в лікарні.
Людина- людина
Не вийшов на роботу вчитель…
Людина-художній образ
Не вийшов на роботу перукар…
Людина-природа
Не вийшов на роботу ветеринарний лікар…
Людина –знакова система
Не вийшов на роботу перекладач…
Людина-техніка
Не вийшов на роботу будівельник…
VI.Осмислення нових знань і умінь.
Про що я дізнався на занятті? Що зрозумів?
2.Підбиття підсумків уроку – слово Майстрам
3. Рухавка «Броунівський рух: приємне слово на згадку»
Додатки
Додаток 1
Таблиця для оцінювання
Група |
Захист проектів (до 5 б.) |
Завдання «Професійно важливі якості» (до 4 б.) |
Вправа «Асоціація» (до 2б.) |
Вікторина по колу «Вгадай професію» (до 2б.) |
Театральна вітальня «Напис на спині» (до 2б.) |
Вправа «Скла ди прислів’я» (до 3 б.) |
«Кора бельна аварія» (до 3 б.) |
Мозко вий штурм |
ЗАГАЛЬНА СУМА БАЛІВ |
Найактивніші учасники |
Людина-людина
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Людина-художній образ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Людина-
природа
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Людина-знакова система
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Людина-техніка
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 2
Класифікація типів професій Є.О. Клімова
Методика призначена для відбору до різних типів професій. Можна використовувати при профорієнтації підлітків і дорослих. Випробовуваний повинен в кожній з 20 пар запропонованих видів діяльності вибрати лише один варіант (а чи б) і у відповідній клітці аркуша відповідей поставити знак « + ». Час обстеження не обмежується. Хоча, випробовуваного слід попередити про те, що над питаннями не слід довго замислюватися і зазвичай на виконання завдання відводять не більше, як 20-30 хвилин.
Інструкція до тесту
«Передбачимо, що після відповідного навчання Ви зможете виконати будь-яку роботу. Але якби Вам довелося вибирати лише з двох можливостей, чому саме б Ви надали перевагу?»
Тестовий матеріал
1а. |
Доглядати за тваринами |
1б |
Обслуговувати машини, прилади (стежити, регулювати) |
2а |
Допомагати хворим |
2б |
Складати таблиці, схеми, програми для обчислювальних машин |
3а |
Стежити за якістю книжкових ілюстрацій, плакатів, художніх листівок, грамплатівок |
3б |
Стежити за станом, розвитком рослин |
4а |
Обробляти матеріали (дерево, тканина, метал, пластмасу і тому подібне) |
4б |
Доводити товари до споживача, рекламувати, продавати |
5а |
Обговорювати науково-популярні книги, статті |
5б |
Обговорювати художні книги (або п'єси, концерти) |
6а |
Вирощувати молодняк (тварин якої-небудь породи) |
6б
|
Тренувати товаришів (або молодших) у виконанні яких-небудь дій (трудових, учбових, спортивних) |
7а |
Копіювати малюнки, зображення (або налаштовувати музичні інструменти) |
7б |
Управляти яким -небудь вантажним (підіймальним або транспортним) засобом – підіймальним краном, трактором, тепловозом і ін. |
8а |
Повідомляти, роз'яснювати людям потрібні їм відомості (у довідковому бюро, на екскурсії і так далі) |
8б |
Оформляти виставки, вітрини (або брати участь в підготовці п'єс, концертів) |
9а |
Ремонтувати речі, вироби (одяг, техніку, житло) |
9б |
Шукати і виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках |
10а |
Лікувати тварин |
10б |
Виконувати обчислення, розрахунки |
11а |
Виводити нові сорти рослин |
11б |
Конструювати, проектувати новий вигляд промислових виробів (машини, одяг, будівлі, продукти харчування і тому подібне) |
12а |
Розбирати суперечки, сварки між людьми, переконувати, роз'яснювати, карати, заохочувати |
12б |
Знатися на кресленнях, схемах, таблицях (перевіряти, уточнювати, упорядковувати) |
13а |
Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності |
13б |
Спостерігати, вивчати життя мікробів |
14а |
Обслуговувати, налагоджувати медичні прилади, апарати |
14б |
Надавати людям медичну допомогу при пораненнях, ударах, опіках і тому подібне |
15а |
Складати точні описи-звіти про спостережувані явища, події, вимірювані об'єкти і інше |
15б |
Художньо описувати, змальовувати події (спостережувані і уявні) |
16а |
Робити лабораторні аналізи в лікарні |
16б |
Приймати, оглядати хворих, розмовляти з ними, призначати лікування |
17а |
Фарбувати або розписувати стіни приміщень, поверхню виробів |
17б |
Здійснювати монтаж або збірку машин, приладів |
18а |
Організовувати культпоходи однолітків або молодших в театри, музеї, екскурсії, туристичні походи і таке подібне |
18б |
Грати на сцені, брати участь у концертах |
19а |
Виготовляти по кресленнях деталі, вироби (машини, одяг), будувати будівлі |
19б |
Займатися кресленням, копіювати креслення, карти |
20а |
Вести боротьбу з хворобами рослин, із шкідниками лісу, саду |
20б |
Працювати на клавішних машинах (машинці, що пише, телетайпі, набірній машині і ін.) |
Ключ до тесту
Типи професій Номери питань
Людина-природа 1а, 3б, 6а, 10а, 11а, 13б, 16а, 20а
Людина-техніка 1б, 4а, 7б, 9а, 11б, 14а, 17б, 19а
Людина-людина 2а, 4б, 6б, 8а, 12а, 14б, 16б, 18а
Людина- знакова система 2б, 5а, 9б, 10б, 12б,15а, 19б, 20б
Людина- художній образ 3а, 5б, 7а, 8б, 13а, 15б, 17а, 18б
За кожен збіг із ключем нараховується один бал.
Інтерпретація результатів тесту
Випробовуваному рекомендується вибрати той тип професій, який отримав максимальну кількість балів.
Назва типів професій:
«людина-природа» – всі професії, пов'язані з рослинництвом, тваринництвом і лісовим господарством;
«людина–техніка» –всі технічні професії;
«людина-людина» –всі професії, пов'язані з обслуговуванням людей, із спілкуванням;
«людина–знак» -всі професії, пов'язані з обрахунками, цифровими знаками і літерами, у тому числі комп'ютерні і музичні спеціальності;
«людина–художній образ» –всі творчі спеціальності.
1. Людина- Техніка (Л-Т). Праця людей цієї групи професій пов'язана із: перетворенням деталей, виробів, механізмів (виготовлення деталей, машин, механізмів уручну, на верстатах і автоматичних лініях, слюсарно-складальні роботи, монтажні і електромонтажні, будівельно-оздоблювальні, роботи по видобутку і переробці промислової сировини, виготовлення харчових продуктів); обслуговуванням технічних об'єктів (наладка і обслуговування устаткування, управління верстатами, машинами, механізмами, транспортними засобами і будівельними машинами); відновленням (відновлення і ремонт технічного устаткування, виробів); вивченням (контроль і аналіз якості виробів і механізмів, визначення якості виробів). Це –інженер-механік, інженер-конструктор, інженер-електрик.
2. Людина - Людина (Л-Л). Праця людей цієї групи професій пов'язана з: вихованням, навчанням, тренуванням інших людей (вихователь дошкільних установ, дитячих будинків, викладач в школах, коледжах, вищих навчальних учбових закладах, майстер виробничого навчання, тренер по спорту і ін.); медичним обслуговуванням людей і доглядом за ними (лікар, зубний технік, медична сестра); правовою допомогою (митник,суддя, адвокат, юрисконсульт, працівник міліції і так далі); організацією людей, керівництвом і управлінням ними (адміністратор, менеджер і пр.); вивченням, описом, дослідженням інших людей (соціолог, психолог, журналіст, слідчий і ін.).
3. Людина - Знакова система (Л-З). Праця людей цієї групи професій пов'язана з: перетворенням, розрахунком, сортуванням (бухгалтер, економіст, листоноша і ін.); шифровкою, дешифровкою, розпізнаванням символів (програміст, стенографіст, радист, лінгвіст, філолог, історик, математик, бібліотекар і ін.); управлінням руху (диспетчер, інспектор ДАІ і ін.); складанням і зберіганням документації (нотаріус, архіваріус, діловод і ін.); відновленням, усуненням помилок (коректор, редактор і ін.)
4. Людина - Природа (Л-П). Праця людей цієї групи професій пов'язана з: перетворенням, переробкою (садівник, технолог харчової промисловості, працівник рибного господарства ін.); обслуговуванням, охороною флори і фауни (працівник лісового господарства, квітникар, птахівник, тваринник і ін.); заготівкою продуктів, експлуатацією природних ресурсів (мисливець, рибак, лісоруб, агроном, зоотехнік і ін.); відновленням, лікуванням (ветеринар, еколог, лісовод і ін.); вивченням, описом, дослідженням (генетик, геолог, ботанік, зоолог, метролог і ін.).
5. Людина - Художній образ (Л-Х). Праця людей цієї групи професій пов'язана з: перетворенням, створенням (архітектор, дизайнер, скульптор, модельєр, художник, режисер, композитор і ін.); виконання, виготовленням виробів за зразком в одиничному екземплярі (диригент, музикант, вокаліст, актор, ювелір, реставратор, оформлювач і ін.); з відтворенням, копіюванням, розмноженням художніх творів (майстер по розпису, шліфувальник по каменю, маляр і ін.).