Тренінг "Запобігання насильству"

Про матеріал

Мета: надати інформацію про насилля, у тому числі сексуальне насилля; сприяти усвідомленню ризику віктимної поведінки, сформувати навички відповідальної поведінки в ситуаціях соціального тиску: примусу, насилля, пропозиції з використанням недостовірної інформації

Перегляд файлу

“Запобігання насильству”

Мета: надати інформацію про насилля, у тому числі сексуальне насилля як фактор ризику інфікування ВІЛ та виникнення вагітності; сприяти усвідомленню ризику віктимної поведінки, сформувати навички відповідальної поведінки в ситуаціях соціального тиску: примусу, насилля, пропозиції з використанням недостовірної інформації (щодо найму на роботу в межах України та за кордоном).

Поняття для засвоєння: віктимна поведінка, насилля, торгівля людьми, сексуальна експлуатація.

Час: 3 год.

 

Зміст тренінгового заняття 7 (1,5 години)

Знайомство (5 хв.)

Правила (5 хв.)

Вступ (5 хв.)

На цьому та наступному заняттях ми з вами будемо говорити про речі, про я які важко говорити. Скоріш за все, цю тему ви не з ким не обговорювали, тим паче із дорослими. Мова піде про насилля, про сексуальне насилля і про те, як його уникнути. Я бажаю вам бути активними та ставити питання, якщо щось не зрозуміло. Якщо хтось не схоче задавати питання на групі – підійдіть після занять. Ця тема може бути дуже важливою для декого з вас.

Очікування (5 хв.)

Інформаційне повідомлення “Види насилля “ (5 хв.)

Мета: дати визначення поняттям “Насильство”, “сексуальне насильство”, проінформувати про види насильства.

Педагог-тренер пропонує учасникам обговорити питання: “Які дії однієї людини стосовно іншої ви вважаєте насиллям?” Усі висловлювання учасників записуються на фліп-чарті. Потім тренер дає визначення поняттю “насилля”.

 Насилля – це дії, що вчиняються у примусовій формі і принижують людську гідність, завдають школи здоров’ю, а іноді і життю людини”.

 Всесвітня Організація Охорони здоров’я (ВООЗ) визначає насилля як глобальну загрозу здоров’ю. Згідно соціологічних досліджень, проведених у різних країнах світу, фізичного чи психічного насилля зазнає більше ніж 30%. За даними статистики, у світі кожна четверта жінка та кожен десятий чоловік зазнає насилля.

 Існують і описані такі основні види насилля: фізичне – побиття, штовхання та нанесення інших тілесних пошкоджень, фізичних каліцтв; психічне і емоційне – глузування, пригнічення волі, образа, приниження, примус, пліткарство і все, що спричиняє негативний ефект на емоційний і поведінковий розвиток людини; моральне – залякування та погрози; релігійне – примушення до участі у релігійних обрядах; духовне – позбавлення людини можливості вчитися та розвиватися; сексуальне – ймовірна або фактична сексуальна експлуатація людини; ігнорування – зневага важливими аспектами турботи про людину, що може призвести до погіршення її здоров’я.

 Виявляється, що, на жаль, в житті існує багато дій, які можна назвати насильницькими. Не всі про це знають. Тому, можливо, багато підлітків піддаються насильству, але не всі усвідомлюють це. Дуже важливо знати таку інформацію, щоб не допустити в подальшому випадків насильства стосовно себе. Про те, яким чином уникнути насильства, буде розмова далі.

 

Мозковий штурм “Хто може здійснювати насильство” (5 хв.)

Мета: підвести учасників до розуміння, що насильство можуть здійснювати різні люди.

Хід вправи.

Педагог-тренер, звертаючись до учасників, наголошує: “Ми з’ясували, що таке насильницькі дії, назвали випадки насильства. А тепер давайте подумаємо, хто може здійснювати насильство чи від кого може йти насильство.

 До уваги педагога-тренера.

Тренер занотовує всі висловлювання учасників і підводить підсумок: “Насильство може здійснювати ровесник або більш дорослий школяр, доросла людина, яку ви знаєте, або зовсім незнайомі люди”.

 

Інформаційне повідомлення “Сексуальне насилля” (5 хв.)

Мета: надати інформацію про сексуальні насилля.

Ми зупинимось на одному з найбільш розповсюджених видів насилля, які часто трапляються з молоддю, особливо з жінками. Сексуальне насилля – це особливо небезпечний злочин, пов’язаний із задоволенням сексуальної потреби у примусовій формі.  Сексуальне насилля завдає шкоди не тільки здоров’ю людини, а ще його гідності, лишаючи глибоку психічну травму. В Україні сексуальне насилля карається позбавленням волі на строк від 3 до 12 років.

 Найбільш розповсюджені види сексуального насилля – це зґвалтування, сексуальні примуси, небажані дотики сексуального характеру, сексуальні домагання, а також сексуальні переслідування та чіпляння. Проблема сексуальних насильств є актуальною в кожному суспільстві, й Україна – не виключення. Останні роки дуже гостро постали питання сексуального використання дітей, дитячої проституції, сексуального розбещення малолітніх. Сексуальна експлуатація дітей є найскладнішим порушенням прав дитини.

 Сексуальні насилля приводять до зростання кількості випадків небажаної вагітності та інфекцій, що передаються статевим шляхом, зокрема ВІЛ. Найбільш вразливими у цьому відношенні є підлітки. Саме вони найчастіше зазнають сексуального насилля – і це не випадково. Підлітки прагнуть до самостійності, полюбляють ризик, не довіряють авторитету дорослих. При цьому у них ще немає достатнього життєвого досвіду та критичного ставлення до оточуючих. Треба зважати на те, що, відповідно до фактів, насилля дуже часто здійснює знайома людина. Підлітки можуть здійснювати необмірковані дії, а потім жалкувати про це. Про дії підлітка, які можуть призвести до насилля над ним, ми поговоримо у наступній вправі.

 

Вправа “Твої вчинки” (20 хв.)

Мета: сприяти розумінню підлітками дій, які можуть призвести до насилля; надати визначення понять “віктимна поведінка”, “провокуюча поведінка”, “необережна поведінка”.

Хід вправи: тренер робить невеликий вступ: “Бувають ситуації, які можуть спровокувати насилля. Часто людина сама, своєю поведінкою, діями створює умови для виникнення таких ситуацій. Що це за дії? Які дії можуть призвести до насилля над ним?”

 Тренер пропонує учасникам об’єднатись у групи та написати усі можливі варіанти дій підлітка. Він роздає кожній групі аркуш паперу, на якому пропонує все це записати. На опрацювання завдання дається 10 хвилин. Після роботи у групах відбувається дискусія на загальній групі.

Питання для обговорення:

  • Які висновки ми можемо зробити?
  • Які думки виникли у вас в результаті виконання цієї вправи?

 

До уваги педагога-тренера!

Перелік дій, які часто пишуть підлітки: вживає алкоголь, вживає наркотики, зухвало одягається, занадто фарбується, опиняється один у темряві на дорозі чи в темному провулку. Погоджується на ризиковану пропозицію піти кудись із малознайомою людиною. Погоджується випити з малознайомою, незнайомою людиною, чіпляється до оточуючих.

Після дискусії тренер робить висновок.

 Висновок.

Ми з вами говорили про поведінку, котра може спровокувати насилля, таку поведінку називають “віктимною” (від лат. “Victima” – жертва), тобто людина поводить себе як потенційна жертва, створюючи передумови до насилля. Віктимна поведінка може бути провокуючою та необережною. Провокуючою вважається поведінка, коли потенційна жертва спілкується з повністю незнайомими чи малознайомими людьми. Відвідує їх квартири, залишається наодинці з цими людьми, вживає з ними спиртні напої, не відхиляє натяки на сексуального характеру, дозволяє дотики.

 Необережна поведінка не є провокуючою, але створює відповідні умови для насилля. Це частіш за все необережні вчинки, наприклад, поява у темну пору доби у безлюдному місці.

 Знання про безпечну статеву поведінку, віктимну поведінку допомагає уникнути насилля.

 

Вправа “Як уникнути насилля” (30 хв.)

Мета: формувати належне та відповідальне ставлення щодо уникнення сексуального  насилля (на прикладі життєвої ситуації).

Хід вправи.

Тренер робить вступ: “Розповсюджена думка, що насилля, а саме зґвалтування, коять тільки незнайомі люди, але це не так. Статистика свідчить, що біля половини ґвалтівників знайомі і навіть родичі жертви. Дуже важливо навчитися передбачати ситуації, що загрожують сексуальним насиллям, і знати, як діяти в разі загрози насилля”.

 Тренер об’єднує учасників у декілька груп і роздає аркуші із ситуаціями (додаток до вправи). Далі тренер переходить до дискусії на загальній групі та пропонує обговорити відповіді на запитання.

 

Додаток до вправи.

 Андрій та Ольга були знайомі давно, але бачились рідко, переважно на дискотеках. Одного разу подруга Олі запросила її прогулятись із цікавими хлопцями. Ольга запропонувала зайти до неї додому, тим більше, що батьків не було вдома (вони поїхали на два дні на дачу). Коли гості прийшли, Оля пізнала Андрія серед них. Випивши чаю, усією компанією пішли прогулятись. Дуже скоро подруга Олі разом із своїм хлопцем “зникли”, і вона залишилась наодинці з Андрієм. Він запросив дівчину до кафе випити вина. Оля відмовилась від вина, й Андрій випив усю пляшку сам. Хлопець став чіплятись до дівчини і досить агресивно промовив: “Йдемо до тебе додому чи до мене!” Дівчина розгубилась, не знала, що робити. Навколо було багато народу, але вона соромилась просити допомоги. Ольга привела його до себе додому, вона дуже сподівалась, що прийдуть батьки. Але чуда не відбулося. Дівчина до останньої хвилини сподівалась, що Андрій не скоїть насилля, та мовчки чекала своєї участі. Андрій зґвалтував дівчину і наказав мовчати, залякавши погрозами.

 

Запитання для обговорення.

 

  • Чи могла Ольга припустити, що така ситуація може статися з нею? Що свідчило про це?
  • Що треба було робити Ользі, коли вона залишилась наодинці з Андрієм?
  • Як на вашу думку, чи потрібно Ользі розповісти комусь про те, що сталося?
  • Що необхідно зробити Ользі після злочину?

До уваги педагога-тренера!

 Необхідно особливо підкреслити, що у випадку сексуального насилля потрібно обов’язково звернутись до лікаря. Тому що, на жаль, існує можливість інфікуватись ІПСШ та завагітніти.

Після обговорення запитань тренер роздає пам’ятки “Як уникнути сексуального насильства” (див. Додаток). Тренер пропонує учасникам уважно ознайомитись з ними, а потім робить висновок. Пам’ятки залишаються в учасників.

Висновок:

Сексуального насилля можна уникнути! Потрібно поводити себе впевнено та при найпершій можливості звернутись за допомогою (звати на допомогу!) та спробувати втекти. Пам’ятайте, що багато ґвалтівників у минулому самі зазнали насилля. Вони можуть злякатись вашої впевненості та дій. Не можна поводити себе пасивно! Дійте!

Але якщо зґвалтування відбулось, необхідно розповісти про це рідним або людям, яким довіряєш. Можна зателефонувати на телефон довіри. Вам розкажуть, що потрібно робити. Ні в якому разі не можна замикатись в собі, це тільки поглибить стрес та негативні хвилювання. Якщо це відбулось з вашим знайомим, другом – потрібно підтримати його, проявити турботу, не залишати одного.

 

Додаток до вправи

Пам’ятка “Як уникнути сексуального насилля”

  • Твоє тіло належить тільки тобі. Ніхто не має права без твоєї згоди навіть торкатись до нього.
  • Якщо хто-небудь доторкнеться до тебе так, що тобі це не сподобається, або попросить тебе доторкнутись до нього, а тобі цього не хочеться робити, непотрібно навіть розмовляти з такою людиною. Ти можеш відповісти такій людині “Ні!” або “Не торкайтеся до мене”. У тебе є також право піти від такої людини.
  • Про те, що сталося, потрібно розповісти дорослому, до якого маєш довіру (це можуть бути родичі, знайомі батьків, сусіди, вчителі тощо).
  •  Жодна доросла людина, за винятком лікаря, який робить це для твого здоров’я, не повинна торкатися твоїх інтимних частин тіла. Якщо хтось інший проти твоєї волі доторкнеться до тебе і скаже: “Це наша таємниця” – обов’язково треба розповісти дорослим, яким ти довіряєш (ніколи, ні за яких обставин не слід зберігати такі таємниці).
  • Жодна людина не має права просити тебе торкатися інтимних частин його тіла.
  • Намагайся уникати ситуацій, які можуть призвести до насилля.
  • Якщо ти не хочеш сексу, не треба поводитись провокуюче.
  • Зупиняй усі спроби схилити тебе до сексуальних стосунків. Дій впевнено та наполегливо.    Твої впевненість та наполегливість можуть зупинити насильника.
  • У разі застосування до тебе сили – кричи, кусайся, дряпайся – роби усе, щоб вирватись та втекти. Застосовуй будь-які хитрощі, обман!
  • Будь впевнений, що дорослі, яким ти довіряєш, повірять тому, що ти їм розповіси та завжди захистять: це не твоя провина.

 

Підсумки: Тренер пропонує усім учасникам висловитися по черзі.

 

Що було цікавим?

Що було корисним?

До уваги педагога-тренера.

Тренер ще раз наголошує: “Після заняття ви можете підійти до тренера із запитанням, яке ви соромились обговорювати на групі”.

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
28 липня 2018
Переглядів
3108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку