Тренінгове заняття „Життя без насильства"
Зміст заняття
І. Вправа „ Знайомство"
Мета: активізувати увагу учасників, створити гарний настрій.
-
Ведучий пропонує учасникам познайомитись, назвавши своє ім'я та висловитись про свій стан зараз ( настрій, самопочутгя тощо). При цьому, слова учасника має супроводжувати якийсь чудернацький рух із якимсь невеличким предметом ( це може бути іграшка, маркер, клей і т.ін. – будь-що , що запропонує ведучий).
-
Ведучий передає обраний предмет одному з учасників, який і розпочинає вправу. А далі - всі по колу.
-
Після того як іграшка пройшла коло, ведучий може подякувати всім за активність та винахідливість і запитати:
- Які враження у вас виникли в результаті виконання вправи?
- Чого ця вправа дозволила нам досягти ?
II. Вправа „ Правила"
Мета: скласти правила , створити доброзичливу атмосферу.
-
Ведучий пропонує скласти „ Правила роботи групи", написавши їх на плакат і запитує: „ В чому необхідність кожного з цих правил ?"
-
На наступному етапі ведучий пропонує учасникам відповісти на запитання: Який зв'язок існує між поняттями „ правила" і,. права"?
Висновок: правила, які є певними нормами поведінки людей, описують все те , що людина має право робити і як діяти там, де є ці правила.
III. Вправа „ Очікування"
Мета: визначити очікування учасників від занять.
-
Ведучий пропонує записати свої очікування на зеленому папірці - яблуні, по черзі назвати свої очікування від заняття, розповісти чому цікавлять саме ці питання і прикріпити його до плаката - дерева.
-
По завершенні ведучий проводить обговорення:
- Як на вашу думку , про що свідчать наші очікування?
IV. Вправа. Мозковий штурм „ Три типи поведінки людей "
Мета: знайомство з трьома типами поведінки людей, засвоєння знань у практичних завданнях.
Відповіді:
Люди :
-
пасивні
-
впевнені
-
агресивні
Підсумок: є люди агресивні, пасивні, впевнені в собі і це проявляється в їх взаємодії.
V. Вправа „ Захист"
1. Учасники діляться на три групи і отримують завдання намалювати по одному типу людей і захистити свій плакат. Підсумок
VI. Вправа Мозковий штурм на основі малюнка „ Коли люди пасивні, агресивні, впевнені":
Відповіді: 1-а картка „Люди агресивні тоді, коли вони:
-
свідомо використовують інших людей;
-
принижують їх;
-
завдають їм болю;
-
переслідують;
-
не зважають на інших (ігнорують їх), вважаючи себе важливішими, „головнішими", („крутішими")".
2- а картка „Люди пасивні (стають жертвами агресії, насильства) тоді, коли вони:
-
дозволяють чи заохочують інших використовувати чи переслідувати себе;
-
не зважають на себе і діють так, ніби інші важливіші, ніж вони самі".
3-я картка „Люди демонструють самоусвідомлений, впевнений тип поведінки тоді, коли вони:
-
поводять себе відкрито і чесно у вираженні своїх потреб , бажань чи почуттів, не ставлячи жодних вимог до інших людей (вона/він повинна/ен для мене...) та зважаючи на їхні потреби, бажання чи почуття;
-
вважають, що кожна, не зважаючи на вік, стать, колір шкіри і т. ін.. заслуговує на повагу".
Висновок: у стосунках між людьми і відбувається насилля.
VII. Вправа „Що таке насилля?"
Відповіді учасників: Я думаю, що насилля це... Підсумок: Насильство - це будь - які дії однієї людини над іншою з метою встановлення контролю. Дії ці наносять загрозливий, умисний характер, вони спричиняють різного роду збитки - фізичні, моральні.
VIII. Інформаційне повідомлення.
Тренер розповідає про насильство. Насильство у стосунках може мати різні форми:
-
фізичне насильство (побиття, загроза зброєю, фізична ізоляція, відмова в їжі, допомозі, коли хвора);
-
сексуальне насильство (примус до сексуальних зносин з чоловіком та іншими людьми проти волі жінки, хворобливих або садистських статевих зносин, примус жінки одягатися більш сексуально всупереч її бажанню);
-
психологічне насильство (ігнорування почуттів іншої людини, її переконань, віросповідань, національної, расової та класової приналежності або походження, публічна образа, приниження, заборона працювати, присвоєння її коштів та ін.)
IX. Вправа. Ситуації.
1. Тетяна, подруга Світлани, на перерві в колі товаришів образливо висловлювалася, що Світлана у неділю йшла з матір'ю до церкви замість того, щоб разом із нею переглянути модний журнал. Оцініть дії Тетяни і як діяти у цій ситуації Світлані.
2.Сашко, хлопець Зіни, сказав, що розірве стосунки з нею. якщо вона не буде одягатися більш сексуально на дискотеку, а їй не подобається так одягатися. Оцініть дії хлопця і дівчини.
3. Мати Івана сказала, щоб син виконав роботу по господарству. Іван грався з товаришами у футбол і не виконав цієї роботи. Мати за непослух Івана сильно набила. Оцініть дії матері і як діяти Івану. Розгляд таблиці.
Мій вибір
З питань захисту своїх прав, підлітки можуть звернутися самостійно до:
-
Держкомітету України з питань сім'ї та молоді;
-
Служби у справах неповнолітніх обласної державної адміністрації, районних ( в селах ) державних адміністрацій, виконкомів міськ (рай ) рад;
-
Територіальних центрів зайнятості;
-
Органів опіки і піклування виконкомів міськ( рай) рад, сільських , селищних рад, райдержадмініс грацій;
-
Закладів охорони здоров'я:
-
Центрів соціальних служб для молоді;
-
В органи та установи освіти;
-
До громадських правозахисних організацій.
X.. Підсумок.
Розповідає тренер.
Кожна людина повинна усвідомлювати золоті слова, проголошені Загальною декларацією прав людини: „Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах. Вони наділені розумом і совістю і повинні ставитись один до одного в дусі братерства. Кожна людина має право на життя, на свободу і на особисту недоторканність". Існує навіть „ Білль про права у стосунках. Прочитайте уважно його і відчуйте вагомість того про що йдеться: У мене є право:
-
мати власні думки, цінності, вірування, стиль житгя, стандарти одягу та виражати все це;
-
сказати «ні» та встановити власні пріоритети; мати час для себе та займатися своїми інтересами та справами;
-
на приватність: я не зобов'язана( ний) ділитися усім, що мене стосується, якщо я роблю це, то роблю з доброї волі;
-
робити помилки;
-
відчувати усі емоції та виражати ці відчуття ненасильницьким та незагрозливим шляхом;
-
мати друзів за своїм вибором, включно з друзями протилежної статі;
-
знати, що я не є причиною насильницької поведінки іншого;
-
переривати розмову і стосунки з тими, хто мене принижує чи знущається наді мною;
-
взяти час, щоб трохи стишитись та поміркувати перед тим, як прийняти рішення;
-
змінювати свою думку;
-
бути розслабленою(ним), щасливою( им), грайливою( вим) та несерйозною(ним);
-
розмовляти з іншими про свої стосунки;
-
пишатися собою та своїми досягненнями;
-
відмовити у побаченні чи телефонній розмові без відчуття провини;
-
сказати: „Я не хочу більше мати ці стосунки'" - так, щоб це рішення поважапось і мене не ображати;
-
бути собою, навіть якщо це відрізняється від норми, чи відтого, як мене хотіли бачити мій друг (подруга);
-
бувати на різних заходах, і не обов'язково в парі з людиною, з якою я зараз зустрічаюсь;
-
не діяти як „зваблива дівчина", „справжній чоловік" - так, як це хтось уявляє;
-
говорити про те. в чому я відчуваю необхідність;
-
сказати „Я кохаю тебе!" - і бути абсолютно впевненою (ним), що це не зобов'язує до сексу;
-
на гідність та повагу.
XI. Вправа. Тренер роздає стікери і учасники пишуть, чи справдились їх очікування і вішають листочки - яблука на дерево-плакат