Тренінг з розвитку комунікативних навичок у школярів

Про матеріал
Цей тренінг сприятиме формуванню у школярів важливих комунікативних навичок, що допоможуть їм не лише в шкільному середовищі, але й у майбутньому житті.Ці навички допоможуть учням: Розвивати емоційний інтелект — здатність розуміти і контролювати власні емоції, а також враховувати почуття інших людей. Будувати здорові взаємини — вміння спілкуватися конструктивно і безконфліктно, що є ключовим фактором у будь-яких стосунках, будь то дружні, робочі або сімейні. Підвищувати самоповагу — вміння відкрито висловлювати свої потреби і захищати свої межі сприяє розвитку впевненості у собі та своїх можливостях. Розвивати навички вирішення конфліктів — конструктивне спілкування допомагає уникати ескалації конфліктів і знаходити рішення, які влаштовують усіх учасників. Покращувати академічну успішність — здатність ефективно спілкуватися з однокласниками і вчителями сприяє створенню позитивної атмосфери в класі, що, в свою чергу, полегшує процес навчання.
Перегляд файлу

Тренінг з розвитку комунікативних навичок у школярів

Цільова аудиторія: учні 6-11 класів

Мета тренінгу:

  • Розвинути в учнів навички ефективного спілкування.
  • Сприяти формуванню вміння слухати та розуміти співрозмовника.
  • Підвищити здатність конструктивно вирішувати конфлікти та працювати в команді.
  • Покращити самооцінку та впевненість у власних комунікативних здібностях.

Очікувані результати:

  Покращення навичок вербального спілкування: здобувачі освіти навчаться виражати свої думки та почуття чіткіше й ефективніше.

  Розвиток навичок активного слухання: учні стануть уважнішими слухачами, навчаться концентруватися на співрозмовнику та розуміти його точку зору.

  Зміцнення емпатії: школярі розвиватимуть здатність розуміти емоції інших людей, що допоможе їм у побудові здорових міжособистісних відносин.

  Розвиток навичок командної роботи: здобувачі освіти навчаться ефективно співпрацювати з іншими, що важливо для успішної роботи в групі.

  Зниження рівня конфліктів: завдяки покращенню комунікативних навичок, школярі зможуть краще вирішувати конфліктні ситуації, уникати непорозумінь.

  Збільшення впевненості в собі: впевненість у власних комунікативних здібностях допоможе учням легше адаптуватися до різних соціальних ситуацій.

Матеріали та обладнання:

  • Маркери, фліпчарт або дошка.
  • Папір, ручки для учасників.
  • Картки для рольових ігор і вправ.
  • Проєктор для презентацій (за потреби).
  • Аудіо-/відеоматеріали (за потреби).

Тривалість тренінгу: 2 години (може бути адаптовано до кількох сесій)

Орієнтовний план

Активності

Час

1

Вступ (знайомство, правила роботи)

10 хв

2

Розминка «Ланцюжок компліментів»

15 хв

3

Вправа «Активне слухання»

20 хв

4

Міні-лекція «Компоненти ефективного спілкування»

15 хв

5

Вправа «Передача інформації»

25 хв

6

Вправа «Я-повідомлення»

20 хв

7

Рольова гра «Вирішення конфліктів»

30 хв

8

Завершення тренінгу та підведення підсумків

15 хв

 

Усього тривалість

150 хв

1. Вступ (10 хвилин)

  • Привітання та знайомство: Ведучий  представляється та розповідає про мету і завдання тренінгу. Кожен учасник коротко розповідає про себе.
  • Правила роботи на тренінгу: Разом з учасниками визначаються правила роботи (активна участь, повага до думок інших, конфіденційність).

2. Розминка «Ланцюжок компліментів» (15 хвилин)

  • Мета: Зняти напругу, налаштувати учасників на позитивний лад.
  • Опис: Учасники стають у коло. Перший учасник говорить комплімент сусіду праворуч, той передає комплімент наступному, і так далі. В кінці всі аплодують один одному.

3. Вправа «Активне слухання» (20 хвилин)

  • Мета: Розвинути навички активного слухання та емпатії.
  • Опис: Учасники діляться на пари. Один учасник розповідає про свою нещодавню проблему або ситуацію, яка викликала емоції, інший уважно слухає, перефразовує сказане і висловлює підтримку. Потім ролі змінюються.
  • Обговорення: Після виконання вправи учасники діляться відчуттями, що було складним, що допомагало слухати і бути почутим.

4. Міні-лекція «Компоненти ефективного спілкування» (15 хвилин)

  • Мета: Ознайомити учасників з основними елементами ефективного спілкування.
  • Опис: Ведучий розповідає про ключові аспекти комунікації: вербальні та невербальні засоби, важливість тону голосу, виразів обличчя, жестів, уміння слухати, задавати питання і давати зворотний зв'язок. (можуть бути використані для демонстрації наочні приклади та короткі відео).

Пояснення ведучого

      Комунікація – це процес передачі інформації, який включає як вербальні, так і невербальні засоби. Вміння ефективно комунікувати важливе як у повсякденному житті, так і в професійній діяльності. Ось ключові аспекти комунікації, які варто розглянути:

  •       Вербальні засоби комунікації

Вербальна комунікація включає слова та мову, яку ми використовуємо для спілкування. Основні елементи вербальної комунікації:

  • Словниковий запас: Чим ширший словниковий запас, тим точніше і зрозуміліше ви можете висловлювати свої думки та ідеї.
  • Ясність і чіткість: Використання простих, зрозумілих слів та уникнення двозначностей. Важливо говорити чітко і логічно, щоб ваші думки були зрозумілі слухачеві.
  • Граматика і побудова речень: Коректне використання граматики робить мовлення більш професійним та зрозумілим.
  • Інтонація та акценти: Правильне наголошення та зміна інтонації можуть змінювати значення сказаного і допомагати передавати емоції.
  •      Невербальні засоби комунікації

Невербальна комунікація передає інформацію через мову тіла, вирази обличчя, жести та інші невербальні сигнали. Вона може підсилювати або суперечити вербальним повідомленням.

  • Тон голосу: Важливість того, як сказане, часто має більше значення, ніж саме сказане. Тон голосу може виражати радість, смуток, злість або сарказм.
  • Вирази обличчя: Обличчя відображає емоції, такі як радість, здивування, гнів або страх. Наприклад, посмішка сигналізує про доброзичливість, а нахмурені брови можуть означати роздратування.
  • Жести: Рухи рук, пальців, тіла можуть підкреслювати або пояснювати сказане. Наприклад, відкриті долоні сигналізують про щирість і відкритість, тоді як схрещені руки можуть означати оборону або незгоду.
  • Поза тіла: Те, як ви стоїте або сидите, може передавати вашу впевненість, комфорт або навпаки, напругу і невпевненість. Відкрита, розслаблена поза зазвичай сприймається як доброзичлива.
  • Контакт очима: Погляд має велике значення у спілкуванні. Прямий контакт очима зазвичай означає увагу і зацікавленість, тоді як його відсутність може свідчити про дискомфорт або нещирість.
  •      Важливість тону голосу

Тон голосу — це ключовий аспект, який може змінювати значення слів. Він включає висоту, гучність і темп мовлення.

  • Гучність: Гучний голос може передавати впевненість, але також може сприйматися як агресивний, тоді як тихий голос може виражати нерішучість або скромність.
  • Висота голосу: Високий голос може сигналізувати про збудження або нервозність, тоді як низький голос часто асоціюється зі спокоєм і впевненістю.
  • Темп мовлення: Занадто швидке мовлення може створити враження поспіху або нервозності, тоді як надто повільне — може викликати втрату уваги або нетерпіння.
  •      Уміння слухати

Слухання є не менш важливою частиною комунікації, ніж мовлення. Воно допомагає зрозуміти співрозмовника і відповісти на його потреби.

  • Активне слухання: Це вміння включає концентрацію на співрозмовникові, уникання перебивання, підтвердження того, що ви зрозуміли сказане (наприклад, киванням голови або повторенням основних ідей).
  • Питання на уточнення: Під час розмови важливо ставити уточнюючі питання, щоб переконатися, що ви правильно зрозуміли інформацію.
  • Рефлексивне слухання: Повторення або перефразування сказаного співрозмовником для підтвердження вашого розуміння.
  •       Задавання питань

Питання допомагають підтримувати розмову, отримувати додаткову інформацію та сприяють кращому розумінню.

  • Відкриті питання: Вони вимагають розгорнутої відповіді і сприяють детальнішому обговоренню (наприклад, "Що ви думаєте про це?").
  • Закриті питання: Вимагають короткої відповіді, зазвичай "так" або "ні", і допомагають уточнити конкретні деталі (наприклад, "Ви згодні з цим?").
  • Уточнюючі питання: Використовуються для уточнення незрозумілих моментів (наприклад, "Що ви маєте на увазі під цим?").
  •      Зворотний зв'язок

Зворотний зв'язок є важливою частиною комунікації, оскільки він показує, як було сприйняте ваше повідомлення, і дозволяє коригувати подальшу взаємодію.

  • Позитивний зворотний зв'язок: Підкреслює сильні сторони і мотивує до подальшої взаємодії (наприклад, "Мені сподобалося, як ти це виклав").
  • Конструктивний зворотний зв'язок: Включає як позитивні, так і негативні аспекти, але поданий у спосіб, який не ображає, а допомагає зрозуміти, що можна покращити (наприклад, "Це було добре, але можливо, наступного разу варто звернути увагу на...").
  • Негативний зворотний зв'язок: Повинен бути використаний обережно і лише з метою виправлення помилок без приниження співрозмовника.

5. Вправа «Передача інформації» (25 хвилин)

  • Мета: Навчити чітко передавати і сприймати інформацію.
  • Опис: Учасники діляться на дві команди. Перша команда придумує коротку історію і передає її представнику другої команди через одного учасника, який має донести історію до всіх інших. Завдання другої команди — відтворити початкову історію.
  • Обговорення: Чи була історія змінена? Що заважало передати інформацію чітко? Що допомогло краще зрозуміти один одного?

6. Вправа «Я-повідомлення» (20 хвилин)

  • Мета: Розвинути вміння висловлювати свої почуття та думки без звинувачень.
  • Опис: Ведучий пояснює принципи "Я-повідомлень", де акцент робиться на власних відчуттях і думках, а не на звинуваченнях іншого. Наприклад, замість "Ти завжди мене перебиваєш!" можна сказати "Я відчуваю себе непочутим, коли мене перебивають".

Пояснення ведучого

"Я-повідомлення" — це техніка ефективної комунікації, яка дозволяє висловлювати свої почуття, не звинувачуючи інших. Вона складається з чотирьох основних компонентів:

  1. Я відчуваю... (опис почуттів)
  2. Коли ти... (опис конкретної поведінки)
  3. Тому що... (пояснення, чому ця поведінка викликає такі почуття)
  4. Я б хотів/хотіла... (прохання або пропозиція альтернативної поведінки)

 

  • Практика: Учасники тренуються висловлювати свої почуття через "Я-повідомлення" в різних ситуаціях.

Ситуація 1: Однокласник постійно списує у вас домашнє завдання.

("Я почуваюся ніяково, коли ти списуєш моє домашнє завдання, тому що це зменшує мої зусилля і може призвести до проблем у навчанні. Я б хотів, щоб ти старався виконувати завдання самостійно.")

 Ситуація 2: Друзі не запрошують вас на зустрічі або заходи.

("Я відчуваю себе сумним, коли ви не запрошуєте мене на зустрічі, тому що я хочу бути частиною нашої компанії. Я б хотів, щоб ви враховували мене, коли плануєте щось разом.")

Ситуація 3: Однокласник постійно говорить під час уроку і заважає вам слухати вчителя.

("Я відчуваю роздратування, коли ти говориш під час уроку, тому що це відволікає мене і я не можу зосередитися на навчанні. Я б хотів, щоб ти залишав свої коментарі на час перерви.")

Ситуація 4: Хтось критикує вашу роботу або зусилля без підстав.

("Я відчуваю себе засмученим, коли ти критикуєш мою роботу, не пропонуючи конструктивних порад, тому що це знижує мою мотивацію. Я б хотів, щоб ти пояснив, як я можу покращити свої результати.")

Ситуація 5: Друг постійно використовує ваші речі без дозволу.

("Я відчуваю себе незручно, коли ти береш мої речі без дозволу, тому що я турбуюсь, що вони можуть пошкодитись. Я б хотів, щоб ти запитував мене перед тим, як щось взяти.")

  • Обговорення: Як змінилося сприйняття ситуації при використанні "Я-повідомлень"?

7. Рольова гра «Вирішення конфліктів» (30 хвилин)

  • Мета: Відпрацювати навички конструктивного вирішення конфліктів.
  • Опис: Учасники отримують картки із ситуаціями конфлікту (наприклад, конфлікт між друзями, суперечка в класі, конфлікт через нерозуміння). Вони розігрують ці ситуації, намагаючись знайти рішення, використовуючи техніки, вивчені під час тренінгу.
  • Обговорення: Після кожної гри учасники аналізують, як було вирішено конфлікт, що вдалося, а що можна було б зробити інакше.

Картка 1: Конфлікт між друзями

Ситуація: Петро і Олександр — найкращі друзі, але нещодавно вони посварилися через те, що Петро випадково розбив новий телефон Олександра. Петро вибачився, але Олександр відмовляється розмовляти з ним, вважаючи, що він зробив це спеціально.

Завдання: Розіграйте цю ситуацію. Один із вас буде Петром, інший — Олександром. Спробуйте вирішити конфлікт, використовуючи активне слухання та "Я-повідомлення". Як би ви змогли відновити дружбу?

Картка 2: Суперечка в класі

Ситуація: Оксана і Марина — однокласниці. Під час підготовки до групового проекту Марина взяла на себе більшу частину роботи і не звернула уваги на пропозиції Оксани. Оксана відчула себе ігнорованою і під час захисту проекту відмовилася виступати разом з командою.

Завдання: Розіграйте цю ситуацію. Один із вас буде Оксаною, інший — Мариною. Використайте техніки ефективного спілкування, щоб знайти компроміс і покращити співпрацю в команді.

Картка 3: Конфлікт через нерозуміння

Ситуація: Іван постійно перебиває Катерину під час уроків, коли вона намагається висловити свою думку. Катерина відчуває себе неважливою і злиденною через це, але не наважується сказати Івану, як їй неприємно.

Завдання: Розіграйте цю ситуацію. Один із вас буде Іваном, інший — Катериною. Спробуйте вирішити конфлікт, використовуючи "Я-повідомлення" і техніки активного слухання.

Картка 4: Конфлікт через розподіл обов’язків

Ситуація: У класі проходить прибирання, і Віктор та Андрій домовилися розподілити обов'язки. Але коли прийшов час, Андрій відмовився виконувати свою частину роботи, залишивши весь обсяг Віктору.

Завдання: Розіграйте цю ситуацію. Один із вас буде Віктором, інший — Андрієм. Використовуючи навички переговорів і компромісу, знайдіть рішення, яке влаштує обох.

Картка 5: Конфлікт у групі

Ситуація: Кілька однокласників домовилися спільно підготувати виступ на шкільному заході. Але через різні уявлення про те, як має виглядати виступ, група посварилася, і деякі учасники відмовилися брати участь.

Завдання: Розіграйте цю ситуацію в групі. Оберіть учасників, які будуть представниками кожної зі сторін конфлікту, і спробуйте знайти рішення, яке дозволить продовжити роботу над виступом без подальших сварок.

Картка 6: Конфлікт через плітки

Ситуація: В школі почали поширюватися плітки про Аню, що дуже її засмутило. Вона дізналася, що плітки почалися від її подруги Світлани, яка не думала, що це може завдати шкоди.

Завдання: Розіграйте цю ситуацію. Один із вас буде Анею, інший — Світланою. Використайте техніки емпатії та конструктивного вирішення конфліктів, щоб знайти шлях до примирення.

Картка 7: Конфлікт через суперництво

Ситуація: Андрій і Сергій завжди конкурували між собою за кращі оцінки. Коли Сергій отримав нагороду за кращу наукову роботу, Андрій став уникати його і висловлювати негативні коментарі.

Завдання: Розіграйте цю ситуацію. Один із вас буде Андрієм, інший — Сергієм. Використайте техніки ефективної комунікації, щоб зменшити напругу і знайти шлях до дружнього суперництва.

Картка 8: Конфлікт через непорозуміння в соцмережах

Ситуація: Оля опублікувала пост у соцмережі, який Олена сприйняла як образу на свою адресу. Олена відповіла гнівним коментарем, що призвело до сварки між подругами.

Завдання: Розіграйте цю ситуацію. Один із вас буде Олею, інший — Оленою. Використовуючи навички порозуміння, вирішіть конфлікт, обговоривши ситуацію і висловивши свої почуття.

8. Завершення тренінгу та підведення підсумків (15 хвилин)

  • Обговорення тренінгу: Учасники діляться своїми враженнями, розповідають, що нового дізналися, що було корисним.
  • Вправа «Відкритий мікрофон»: Кожен учасник має можливість сказати останнє слово або подякувати колегам.
  • Підбиття підсумків: Ведучий підсумовує основні моменти тренінгу, наголошує на важливості використання здобутих навичок у повсякденному житті.
  • Роздача буклетів або пам’яток: Ведучий може роздати учасникам матеріали з короткими порадами щодо ефективного спілкування.

9. Домашнє завдання (за бажанням)

  • Практичне завдання: Протягом наступного тижня спробувати застосувати вивчені техніки в реальному житті (наприклад, використання "Я-повідомлень" або активного слухання), а потім поділитися досвідом на наступній зустрічі.

Ресурси для ведучого:

Книги:

"Невербальна комунікація: як розуміти мову жестів і рухів тіла" — Аллан та Барбара Піз.

"Я-повідомлення: основи ненасильницького спілкування" — Маршалл Розенберг.

Онлайн ресурси:

Відео та презентації з тематики комунікативних навичок (YouTube).

Інтерактивні ігри та симуляції для тренування комунікативних навичок.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
12 серпня
Переглядів
866
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку