Тренінг "Збереження репродуктивного здоров’я".

Про матеріал
Людина, її життя та здоров’я є найвищими соціальними цінностями держави, визначеними Конституцією України. Майбутнє держави обумовлюється комплексом політичних, економічних, соціальних факторів, що впли­вають на демографічну ситуацію та стан здоров’я населення. Результати аналізу змін населення за останні 10—15 років свідчать про те, що Україна перебуває у стані глибокої демографічної кризи, зумовленої депопуляцією, збільшенням питомої ваги осіб похилого віку і зменшенням середньої тривалості життя. Зазначене негативно впливає на розвиток продуктивних сил, рі­вень добробуту людей та економічну ситуацію в державі. Особливе занепокоєння викликає стан репродуктивного здоров’я, яке є невід’ємною складовою частиною здоров’я нації в цілому і має стратегічне значення для забезпечення сталого розвитку суспільства. Спостерігається тенденція до зменшення кількості абортів, зниження рівня материнської та дитячої смертності, однак ці показники залишаються високими і значно перевищують середньоєвропейські. Потребують розв’язання проблеми невиношування вагітності та безпліддя, що є наслідками не­безпечної статевої поведінки і причиною значних репродуктивних втрат. Такий стан справ зумовлює необхідність подальшого здійснення комплексу заходів, спрямованих на поліпшення репродуктивного здоров’я населен­ня.
Перегляд файлу

«Збереження репродуктивного здоров’я»

 

Мета: підвищити рівень поінформованості молоді  з питань репродуктивного здоров’я.

Завдання:

-                     визначити основні поняття: «здоров’я», «здоровий спосіб життя», «репродуктивне здоров’я».

-                     розглянути фактори впливу на стан репродуктивного здоров’я.

 

Хід зустрічі

Вступне слово тренера.

 

  1.                   Вправа на  знайомство «Інтерв’ю» (10 хв.)

Ресурси: плакат фліпчарту «дівчинка з книгою», роздруківки сердечок , ручки, білі аркуші для інтерв’ю.

Хід проведення:

Привітання учасників. Всі учасники об’єднуються у пари, спілкуються. Під час інтерв’ю дізнаються про свого партнера цікаву інформацію. Зокрема: 2 правди, 1 брехню (про кожного учасника). Вся група відгадує, що є брехнею.

 Плакат, на якому занотовано тему тренінгу, бажано прикріпити на видному місці та звертатися до нього протягом усього тренінгу.

 

  1.                   Вправа  «Очікування» (7 хв.).

Ресурси: плакат фліпчарту «будинок з кульками», роздруківки повітряні кульки зі стрічками – пишуть очікування, маркери, ручки.

Хід проведення: Учасники пишуть на повітряних кульках, що вони очікують від зустрічі.

 

  1.                   Вправа  «Як ти себе почуваєш?» (7 хв.)

Ресурси: великий аркуш фліпчарту  з «Чудиками», роздатковий матеріал заготовки «повітряні кульки», клей.

Мета:  визначити психоемоційний стан учасників, профілактика ментального здоров’я, актуалізація наявних емоцій, розвиток навичок самодіагностики психоемоційного стану.

Хід вправи: тренер пропонує учасникам подивитися на плакат і обрати собі «Чудика», залежно від того, як зараз себе почуваєте. Потім, приклеїти поряд з обраним на фліп-чарті «Чудиком», свій кольоровий стікер «повітряні кульки».

 

  1.                   Вправа «ПРАВИЛА». (7 хв).

Обговорення правил роботи на зустрічі

Ресурси: великий аркуш фліпчарту з надрукованими правилами, папір, маркери, аркуші-заготовки під правила, які можливо допишуть учасники.

Мета: визначити правила роботи групи на тренінгу.

Хід проведення

Тренер: «Для ефективної зустрічі, тобто для досягнення поставленої мети, завдань і створення дружньої, творчої атмосфери, необхідно домовитись щодо правил співпраці».

Тренер пропонує учасникам звернути увагу на підготовлені правила, обговорити і погодити їх. А також, за бажанням додати власні.

Орієнтовними правила співпраці можуть бути:

  • бути позитивними до себе та інших,
  • бути доброзичливими,
  • не критикувати;
  • виявляти терпимість,
  • повагу,
  • працювати на результат,
  • бути активними,
  • говорити по черзі,
  • бути пунктуальним,
  • дотримуватись регламенту.

Запитання для обговорення:

Як ви вважаєте, чому необхідно на зустрічі домовлятися щодо правил співпраці?

 

  1.  Вправа «Яку назву має книга мого життя» (до 8 хв.)

Ресурси: заготовки-роздруківки «великий аркуш з книгою», маленькі нотатники, кольорові метелики, ручки, маркери, клей.

Мета: підтримати учасників, створити гарний настрій  та емоційно комфортну атмосферу в групі.

Хід проведення: Учасники отримують всі необхідні матеріали, і записують на нотатниках назву книги, яка у них вийшла. Потім нотатники з назвами книг приклеюють на «аркуш з великою книгою».

 

  1. Вправа «Скринька понять» (8 хв).

Ресурси: аркуш фліпчарту «Скринька понять»,  кольорові маркери, скоч, ручки, білі аркуші, стікери.

Мета: ознайомити учасників із сучасними концепціями у сфері охорони здоров’я, сприяти усвідомленню учасниками своєї відповідальності за особисте здоров’я.

Хід проведення:

Тренер об’єднує учасників у 3 групи за словами: «здоров’я», «здоровий спосіб життя» та «відповідальність».

Учасникам пропонується згадати все, що вони знають про поняття, за яким була об’єднана група. Необхідно обговорити пригадану інформацію в групі, а потім кожна група формулює і записує визначення цього поняття на стікері. Група може також, вигадати стільки визначень, скільки учасників у команді.

Після закінчення стікери з визначеннями понять «ЗДОРОВ’Я, ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ, ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ», кожна група приклеює на фліпчарт.

 

Слово тренера. Тренер говорить, що визначення, які створили групи стануть  «понятійним багажем» щодо теми охорони здоров’я, які будуть використані пізніше. І пропонує долучити до цього багажу інформаційне повідомлення.

 

Інформаційне повідомлення тренера

Здоров’я – багатовимірне, багатогранне поняття. Визначення, сформульоване ВООЗ:

Здоров’я – стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб чи фізичних вад.

 

Тренер запитує групу: «Від чого залежить здоров’я людини, від яких чинників?»  Відповідають учасники свої версії і варіанти…..

Здоров’я залежить від таких основних чинників:

  • спадковість - на 20%
  • рівня медицини - на 10%
  • екології – на 20%
  • способу життя – на 50%.
  1. Вправа «Скріпка» (до 8 хв.)

Ресурси: кольорові скріпки за кількістю учасників.

Хід проведення:

Мета: проілюструвати наочно незворотність змін при порушенні здоров’я.

1. Роздайте кожному з учасників звичайну канцелярську скріпку та запропонуйте розігнути її.

2. Наступним кроком запропонуйте відновити скріпку.

3. Поговоріть з групою про невідворотність змін. Як видно з експерименту відновити первинний вигляд скріпки неможливо. Проведіть аналогію зі здоров’ям людини. Якщо людина втрачає своє здоров’я, то, навіть користуючись самими сучасними методами та засобами медицини, не завжди можна відновитися без будь-яких наслідків.

4. Підведіть групу до висновку, що порушене здоров’я неможливо повністю відновити. Завжди потрібно пам’ятати про істину, що збереження здоров’я та його профілактика завжди ефективніше, ніж лікування, навіть саме сучасне.

 

  1. Вправа-руханка «Принцеса-дракон-самурай» (до 10 хв.)

Мета: розвантаження, рухова активність, активує учасників, об’єднує їх, дає можливість відчути командний дух, налагодити комунікацію в групі, підтримка гарного настрою.

Хід вправи: Тренер розповідає, що в цій грі можна виконувати три ролі: принцеси, дракона чи самурая. Принцеса - робить реверанс, дракон - гарчить, піднімає руки догори і рухається в напрямку іншої команди, а самурай - імітує рух помаху шаблі.

Учасники  об'єднуються у дві команди і стають одна команда навпроти іншої. Домовляються, кого в цьому раунді зображатиме їхня команда: принцесу, дракона чи самурая.

Правила гри такі:

- принцеса зачаровує самурая й отримує 1 бал;

- самурай вбиває дракона, самураю - 1 бал;

- дракон з'їдає принцесу й отримує 1 бал.

У разі якщо дві команди продемонстрували пари: принцеси-принцеси, дракони-дракони, самураї-самураї, то жодна не отримує балів.

Гра триває 4-6 раундів. Виграє команда, якій вдалося зібрати більше балів.

Інформаційне повідомлення тренера

Узагальнення сучасних підходів до розуміння здоров’я можна представити у такій інтерпретації.

Здоров’я – це:

-  довге життя

(наповнити життя роками)

-  бути здоровим якомога довше

(наповнити роки життям)

-  розвинути свій потенціал

(наповнити життя життям).

В контексті сучасних поглядів на здоров’я як феномена, що інтегрує принаймні 4 його сфери:

фізичну,

психічну (розумову),

соціальну (суспільну) і

духовну, таке розуміння цього поняття і відповідно дії, поведінка не можуть забезпечити благополуччя всіх складових здоров’я.

Здоровий спосіб життя – усвідомлене, відповідальне, активне ставлення до власного здоров’я, метою якого є формування, збереження і зміцнення всіх складових здоров’я.

Людське здоров’я та життя – найбільші життєві цінності, вартість яких складно  оцінити. Відповідальне ставлення до їх збереження та покращення – найбільше, що людина може зробити для себе та оточуючих.

Доречно пригадати висловлювання автора системи природного оздоровлення Г.Шаталової: «Людський організм — найдосконаліша цілісна система, що саморегулюється і самооновлюється. Не заважайте йому своїм нездоровим, що йде врозріз із приписами природи, способом життя, і він віддячить вам гармонією повного духовного, психічного та фізичного здоров'я».

Далі тренер акцентує увагу учасників у наведеному визначенні поняття на «відповідальне ставлення».

Тренер запитує учасників, як вони розуміють поняття «відповідальність». А потім пропонує таке визначення:

«Відповідальність – означає покладений на когось або взятий на себе обов’язок відповідати за певну ділянку роботи, справу, дії, вчинки, слова».

Тренер пропонує учасникам подумати: за яких умов людина здатна взяти на себе відповідальність.

Він звертає увагу учасників на те. Що якщо розшифрувати по буквах дане поняття. То ключовими словами будуть: ВІ – володіти інформацією, Д – думати, П – приймати рішення, О – освіта, В – вибір, І – індивідуальність, Д – діяти, А – активність, Л – любов до себе, інших, світу, Н – незалежність, І – інтелект, С – сприяти, Т – творити.

І ці ключові слова виражають ті умови, за яких людина може бути відповідальною. Тобто людина бере на себе відповідальність, коли вона володіє інформацією, з Любов’ю відноситься до себе, особистого здоров’я, інших, володіє навичками прийняття рішень, займає активну позицію.

 

  1. Вправа- руханка «Міксер, Тостер, Пральна машинка» (10 хв).

Мета гри: згуртування  членів групи, встановлення між ними довірчих відносин, підняття настрою.

Інструкція: «Всі учасники  об’єднуються  по три особи. За командою: «Міксер» учасник посередині виставляє руки в сторони наче тримає вінчики від міксеру, а колеги мають крутитися навколо своєї осі. За командою: «Тостер» учасники тримаються за руки, а колега в середині виставляє руки в гору та підстрибує. Відповідно команда: «Пральна машинка» учасники так само тримаються за руки, а той хто знаходиться в середині обертається. Якщо хтось з учасників швидко не зреагував то виходить на місце ведучого і продовжує гру».

Аналіз вправи:

-  Що, на вашу думку, не вдалося?

-  Як це можна виправити, що необхідно зробити?

-  Які емоції відчували під час даної гри?

 

  1.          Інформаційне повідомлення тренера «Репродуктивне здоров’я».

Тренер:  Ось ми переходимо до терміну  «Репродуктивне здоров’я», до якого нас підвели розмірковування на тему здоров’я, здоровий спосіб життя.

-         Давайте поміркуємо, що ж таке «репродуктивне здоров’я»?

-         Якщо ми пригадаємо визначення поняття «здоров’я», то як можна співвіднести його з визначенням поняття «репродуктивне здоров’я»?

Тренер. Хтось народжений бути митцем, хтось – фінансовим генієм, а хтось – майбутнім олімпійцем. Та більшість людей можуть почуватися щасливими, лише виконавши особливе призначення – продовження роду. Створення сім’ї, народження та виховання дітей стануть найважливішим і найвідповідальнішим у житті кожного з вас.

Визначення термінів : Репродуктивне здоров’я. Охорона репродуктивного здоров’я. Сексуальне здоров’я. Охорона сексуального здоров’я. Планування сім’ї .

 

  1.  Вправа «Сенкан» (10-15 хв.)

Мета: проілюструвати важливість збереження репродуктивного здоров’я, як головної людської цінності; з’ясувати, як розуміють це поняття учасники.

Ресурси: роздруківки-підказки, як писати сенкан, білі аркуші ф А4, аркуш фліпчарту, маркери, ручки, клей.

Хід проведення:

Учасники об’єднуються у 2 групи, створюють груповий сенкан на тему «Репродуктивне здоров’я», потім представляють його на загальну аудиторію.

 

Сенкан – це вірш, що складається з п'яти рядків.

  1.          Перший рядок – тема (іменник).
  2.          Другий – опис теми (два прикметники).
  3.          Третій – називає дію, пов'язану з темою, складається з трьох дієслів.
  4.          Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.

Далі тренер пропонує обмінятися сенканами і прокоментувати його з позиції таких ролей: «батьки» і «діти». Команди навмання витягають ролі, з позиції якої будуть коментувати сенкан.

Обговорення.

 

  1.  Вправа «Казковий День народження» (10-15 хв.)

Ресурси: картинка люлька з немовлям, роздруківки-аркуші для побажань і чарівних якостей…, олівці чи маркери.

Мета: проілюструвати важливість турботи про багато чинників для здоров’я як головної людської цінності.

Хід проведення:

Тренер пропонує уявити, що учасники - це феї, які завітали на ДР до немовляти Короля і Королеви. Та принесли з собою незвичайні, чарівні подарунки (якості) якими обдаровують немовля, орієнтуючись на тему репродуктивного здоров’я.

 

  1.  Вправа «Захисти своє здоров’я» (до 15 хв.).

Мета: проілюструвати важливість збереження здоров’я як головної людської цінності.

Ресурси: 60 трубочок, 3 сирих яйця, ножиці – 3 шт., скоч - 3 шт.

Хід проведення:

Учасники об’єднуються у три групи.

Слово тренера: Яйце вважається символом таємниці життя, сім’ї, зародження. Загадковий ріст відбувається всередині закритої шкаралупи, і те, що здається неіснуючим, активно розвивається і живе, тому яйце є емблемою безсмертя.

Тренер роздає матеріал для роботи: кожній команді - 20 трубочок, 1 сире яйце, скотч.

Потрібно створити захисну конструкцію для яйця (уособлює репродуктивне здоров’я), щоб воно не розбилося, коли його кинути з висоти.

Обговорення:

Якщо яйце порівняти зі здоров’ям, які можна зробити висновки?

— Хто в реальному житті має виконувати роль підпорок і скотчу для підтримки репродуктивного здоров’я?

 

Тренер: Як зберегти репродуктивне здоров’я?

Для продовження життя на Землі природа забезпечила усьому живому здатність до розмноження – репродукції. Але тільки людина може вирішувати питання про час народження дітей та їх кількість. Та часто людина стикається з досить значними проблемами, більшість з яких пов’язана з незнанням елементарних фактів про своє репродуктивне здоров’я і можливості його збереження.

Репродуктивна система людини закладається, як і багато інших систем органів, ще в період внутрішньоутробного розвитку. Тому про репродуктивне здоров’я дитини повинні подумати, перш за все, її батьки. Передумовою правильного розвитку та функціонування репродуктивної системи майбутнього малюка є фізіологічний перебіг вагітності та пологів у матері. Оптимально, коли батьки майбутньої дитини здорові, на жаль, з віком проблеми зі здоров’я накопичуються. Тому оптимальним часом для перших пологів медики вважають період з 20 до 25 років, а для наступних – вік до 30 років. Після вагітності і пологів для повного відновлення організму жінки необхідно близько 3 років – це оптимальна перерва між вагітностями. Згідно даних наукових досліджень, якщо перерва між вагітностями менше 2-ох років, підвищується ризик передчасних пологів і народження дітей з малою вагою.

 

Від чого виникають проблеми у стані репродуктивного здоров’я?

Основними проблемами дітородного періоду життя людини в сфері репродуктивного здоров’я є аборти, які використовуються багатьма, як метод регулювання народжуваності, і захворювання, що передаються статевим шляхом, хронічні захворювання, шкідливі звички.

Інформаційне повідомлення тренера.

Шкідливі звички

Тютюнокуріння, зловживання алкогольними напоями, наркотична залежність сприяють виникненню стійкої і тяжко виліковної залежності. Наносячи величезну втрату загальному стану здоров’я людини, ці шкідливі звички завдають удар і репродуктивній функції. Наявність цих шкідливих звичок сприяє розвитку імпотенції, несумісної з нормальним перебігом вагітності, викликає затримку внутрішньоутробного розвитку плоду, формування тяжких вад розвитку, наявність наркотичної залежності у новонародженого, розумову відсталість, серйозні ушкодження психічного та фізичного розвитку у дитини. Лікування будь-якої залежності є досить складним та довготривалим процесом.

 

Інфекції, що передаються статевим шляхом

Другою значною проблемою є інфекції, що передаються статевим шляхом. У наш час їх налічується близько 30 і більшість із них негативно впливає на репродуктивну функцію: ряд інфекцій викликає розвиток запальних процесів у статевій сфері, утворення злук, які перешкоджають нормальному шляху статевих клітин та нормальному перебігу вагітності. Деякі інфекції, особливо при зараженні під час вагітності, сприяють розвитку тяжких вад плоду.

Такі захворювання, як СНІД, гепатити В, С також можуть передаватися статевим шляхом. Вони загрожують не тільки репродуктивному здоров’ю людини, але й життю. Одним із способів запобігання цих інфекцій є захищений статевий акт. Інфекції, що передаються статевим шляхом можуть супроводжуватися болем, виділеннями із статевих шляхів, різзю під час сечовипускання і т. д. або мати безсимптомний перебіг і виявлятися випадково. В такому випадку необхідно пройти повний курс лікування, призначений лікарем. Слід пам’ятати, що дострокове припинення лікування може сприяти переходу інфекції в хронічну форму, або розвитку інфекції, стійкої до лікарських препаратів, труднощів з лікуванням та попередженням ускладнень хвороби.

Аборти

Проблема абортів досі залишається актуальною. Аборт є серйозним ударом по репродуктивному здоров’ю жінки, викликає гормональний стрес, призводить до різних порушень фізичного та психологічного стану. Не є секретом, що він може спричинити у майбутньому безпліддя, але, як часто буває, небажання використання засобів контрацепції сильніше, ніж страх перед ускладненнями після аборту. Найчастіше зустрічаються такі ускладнення, як запалення, утворення злук, що в подальшому може призвести до трубної непрохідності, позаматковій вагітності. Гормональні зміни та запальні процеси після аборту призводять до порушення функції яєчників, ендометрії, недостатності шийки матки, що в подальшому може викликати безпліддя, звичайного не виношування вагітності. Розвиток тяжких ускладнень в перебігу послідуючих вагітностей і пологів – гірка розплата за зроблений колись аборт.

 

  1.  Вправа-руханка «Цифри» (5 хв.)

Мета: зняти напруження, порухатися, підтримати бадьорий настрій у групі.

Хід вправи: Всі учасники стають у коло. Тренер: «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб. Для цього використаємо наше тіло. 

Цифру 1 - «пишемо» носом (кажемо і виконуємо),

цифру 2 – підборіддям,

цифру 3 – правим плечем,

цифру 4 – лівим плечем,

цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,

цифру 6  – лівим ліктем,

цифру 7  –  правим коліном,

цифру 8  –  лівим коліном,

цифру 9  – правою ногою,

а десяточку – «хвостиком».

 

  1.  Вправа «Життєві історії» (10 хв.).

Ресурси: плакат фліпчарту «дівчинка з книгою», роздруківки ситуацій, ручки, білі аркуші.

Хід проведення:  учасниці об’єднуються у 2-3 команди, отримують «життєві історії», обговорюють їх, знаходять рішення і представляють вирішення ситуації на загальне обговорення.

Приклади ситуацій:

Перша ситуація:

Юнак, зайшовши додому своєї знайомої, побачив, що її батьків немає вдома. Він починає наполягати на сексуальних стосунках. Поміркуйте, якими можуть бути дії дівчини в даній ситуації, спираючись на знання та відповідальне ставлення про збереження репродуктивного здоров’я.

Друга ситуація.

Юнак, обіймаючи і цілуючи дівчину, починає роздягати, пропонуючи незахищений секс… Дії дівчини, в даній ситуації, спираючись на знання та відповідальне ставлення про збереження репродуктивного здоров’я.

 

Обговорення:

 - Чому рішення про початок статевого життя важливо саме приймати, а не покладатися на те, як вийде? (Бо перш, ніж мати сексуальні стосунки, варто дізнатися про наслідки та обговорювати їх з коханою людиною).

Тренер: Уявімо хлопця та дівчину, які мають статеві стосунки. Кожен з них, можливо, до цих стосунків мав інших партнерів. А у партнерів, вочевидь, теж були партнери…… Далі – партнери партнерів тощо. Отже….. які ми маємо зробити висновки. Навіть, якщо є довіра до партнерів, є ймовірність заразитися хворобами, що передаються статевим шляхом.

Перегляд відеороликів: «З ким ти спиш?» – відео ролик про безпечний секс. https://youtu.be/1tSB-TwqnaM?feature=shared

«Профілактика СНІДу відео № 2». https://youtu.be/zHHz0pyps6c?feature=shared

 

  1.               Вправа «Кроки до репродуктивного здоров'я» (10 хв).

Ресурси: 2 плакати фліпчарту з написом «Стежина репродуктивного здоров'я»,  роздруківки відбитків ніг – на кожну команду по 5-6, маркери, ручки, клей.

Хід проведення:  учасниці об’єднуються у 2 команди.

Тренер: Щоб прийняти в житті правильне рішення, потрібно спочатку продумати всі „за” і „проти”, задачі і цілі в житті, що стоять перед людиною, вирішити, що важливіше і лише потім робити вибір. Зважаючи на те, що ви сьогодні почули, і те про що ми розмовляли, пропонуємо розробити вам власний шлях до здоров’я і побудувати стежину під назвою «Репродуктивне здоров’я».

Учасники об’єднуються у 2 команди. Тренер роздає сліди, на яких учасники пишуть власні кроки до здоров'я і йдуть по ним, прокладають свою стежину «репродуктивного здоров’я».

Обговорення.

 

  1.                 Вправа Рефлексія ( до 7 хв.).

Кожний учасник проговорює: що сьогодні дізнався нового, що  було корисно і що він візьме з собою (буде практично використовувати).

Тренер дарує всім присутнім презентики : буклети та календарики.

Тренер: Кожна людина коваль свого щастя, а отже й репродуктивного здоров’я. Бажаємо всім вам здоров’я й наснаги!

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
26 травня
Переглядів
125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку