Тренінг на тему: «Здоров’я – цінність нашого життя»
(для учнів 3-4 класів)
Мета: виховувати у дітей ціннісне ставлення до власного здоров’я та стимулювати бажання дбати про нього; сприяти усвідомленню учнями необхідності ведення здорового способу життя; нагадати корисні звички, які допоможуть зміцнити здоров’я; прищеплювати інтерес до занять фізичною культурою і спортом.
Завдання:
створити комфортну атмосферу, актуалізувати відчуття важливості здоров’я, розуміння складності його досягнення та збереження;
за допомогою вправ тренінгу допомогти учням зробити вибір на користь здорового способу життя;
надати учасникам тренінгу інформацію про здоров’я, здоровий спосіб життя та фактори, що впливають на формування здоров’я.
Форма проведення: тренінг з виконанням вправ, бесід, малювання.
Обладнання : плакати; кольоровий папір, олівці, фломастери, ножиці.
Вступна частина
Вправа « Знайомство»
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, сприяти згуртованості групи.
Хід вправи
Учасники сідають у коло, промовляючи за ведучим слова:
Наше коло, мов сім’я.
Друзі ми: і ти, і я.
Добрий день, сусіде справа,
Добрий день, сусіде зліва.
Ми – одна сім’я,
Наше коло, мов сім’я.
Друзі ми: і ти, і я.
Обніми сусіда зліва,
Обніми сусіда справа.
Ми - одна сім’я.
Встановлення правил групи
На плакаті записують правила, що колективно складаються в групі.
1, Бути чесними.
2. Бути толерантними.
3, Не критикувати, а допомагати.
4. Один говорить – всі слухають.
5. Правило піднятої рук.
6. Дотримуватись регламенту.
7. Бути активним і позитивним.
Вправа «Очікування»
Визначити сподівання і очікування учасників щодо тренінгу.
Учасники на стікерах записують свої очікування від тренінгу. Потім, виголошуючи свої очікування, приклеюють їх на дошку, де з двох боків річки зображені береги – «Берег надій» та «Берег реалізованих сподівань». Учасники приклеюють свої стікери ближче до «Берега надій», вирушаючи у подорож до протилежного берега.
Бесіда
Складіть із літер Д З О Р В’ О Я слово. (Здоров’я).
Що таке здоров’я?
Визначення поняття здоров’я Всесвітньої Організації Охорони Здоров’я : « Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад».
Чи можете ви сказати про себе: «Я здоровий»?
Продовжимо бесіду вправою «Мікрофон». Свої відповіді починайте зі слів: «Я здоровий, тому що …».
Слово тренера
Народна мудрість каже: «Без здоров’я немає щастя», «Найбільше в світі багатство – це здоров’я».
Як ви розумієте цю мудрість? (Відповіді дітей).
Правда, здоров’я – всьому голова. Коли людина здорова, то вона дужа, весела, красива, сильна, витривала, смілива, тому що вона себе прекрасно почуває і може наполегливо працювати, навчатись, може робити те, що їй до душі, займатись улюбленою справою. А коли щось болить, то сили немає, радості також, бо всі думки про одне – позбутись болю. Отже, бажаю всім доброго здоров’я! Будете здорові –будете щасливі й радісні.
А як же берегти своє здоров’я? (Думки дітей).
Берегти своє здоров’я – це означає вести здоровий і активний спосіб життя: робити зарядку, ходити в походи, займатись посильною фізичною працею, відвідувати спортивні секції, любити і дотримуватись чистоти, тому що чистота – запорука здоров’я, вживати корисну та здорову їжу. А ще виробляти в собі добрі, корисні звички, позбавлятись та уникати поганих, шкідливих.
Вправа «Як виглядає здорова людина»
Кожна група має картку із зображенням обличчя людини і підготовлені силуети носа, очей, ротика (у різних емоційних станах). Вам потрібно, працюючи разом, наклеїти все це на силует обличчя.
Проаналізуйте, яка людина у вас вийшла – здорова чи хвора, весела чи сумна? На яку людину ви б хотіли бути схожі? Чому?
Подорож стежинами «Чарівної країни Здоров’я»
(основна частина тренінгу)
Стежина «Режим дня»
Режим дня – це правильне чергування праці і відпочинку.
Робота з сигнальними картками (зелені та червоні)
1) Завдання: якщо я чітко дотримуюся режиму дня, то:
все виконую вчасно;
завжди запізнююся;
встигаю багато чого зробити;
почуваюся бадьорим і веселим;
ходжу похмурий і втомлений.
Гра «Режим дня»
Діти отримують малюнки із серії «Режим дня» і розташовують їх у відповідності до свого «Режиму дня».
Висновок: для того, щоб бути здоровим, слід дотримуватись режиму дня.
Стежина «Особиста гігієна»
Хто здоровим хоче буть,
Умиватись не забудь
Ти ранесенько вставай,
Ручки милом умивай.
Завдання: установіть зв'язок між словами, підбери відповідні слова: (зубна щітка, гребінець, ножиці, ніс, лице, мило, зуби, волосся, нігті, хустка, дзеркало, вода).
Висновок: щоб бути здоровим, необхідно дотримуватися правил особистої гігієни: кожний ранок умивайся, чисть зуби, мий вуха та шию; завжди мий руки перед їжею; коротко зістригай нігті; тримай у порядку своє волосся; користуйся носовою хусткою.
Стежина «Ранкова зарядка і спорт»
Вчитель: Зарядкою починають свій день спортсмени, туристи, солдати. Бо фізичні вправи зранку - це заряд бадьорості на весь день. Після неї ви почуваєте себе бадьоро. А зі щоденної бадьорості і складається здоров'я .
Віршована фізкультпауза. Каченята.
В качки двадцять каченят —
Поставали всі у ряд.
Повела вона до ставу
Всю компанію пискляву.
Кожний ранок для порядку
Роблять уті фіззарядку.
Раз, два, три, чотири, п'ять —
Починаємо пірнать.
(Вадим Крищенко)
Запитання до учнів:
- Хто з вас займається спортом?
- Для чого люди займаються спортом?
- А які види спорту ви знаєте?
- Якими хотіли б ви займатися?
Спортом слід займатися для того, щоб тіло перебувало в русі. Рух необхідно для нормального життя людського організму. Коли працюють м'язи, майже всі органи і системи працюють швидше і краще для дитячого організму дуже необхідний рух. Завдяки руху ви розвиваєтеся фізично, стаєте сильнішими. Тому після навчання найкращим відпочинком для вас буде заняття спортом, рухливі ігри, плавання, катання на велосипеді, самокаті, роликових ковзанах, взимку - на санчатах, фізична праця на свіжому повітрі. Пам'ятайте й те, що рости здоровими і сильними вам допоможуть уроки фізкультури, заняття у спортивних секціях.
Стежина: „Їжа – джерело росту і здоров’я"
„Хто до ста років хоче жити, той правильно їсти повинен вміти".
Розповідь учителя.
Щоб їжа, яку ми споживаємо зміцнювала наше здоров'я, давала організму поживні речовини, забезпечувала силою енергією, приносила і емоційне задоволення потрібно вибирати тільки корисні продукти. Іноді, повністю довіряючись рекламі харчових продуктів, багато хто з нас дійсно починає вірити в те, що ті самі чіпси наповнюють організм корисними вітамінами або продукти швидкого приготування зовсім не шкодять організму. Однак, це не так. Якщо добре ознайомитись зі складовим «штучних» продуктів, можна зрозуміти, що «штучна» їжа може просто шкодити здоров'ю.
Отже, треба вміти вибирати продукти для споживання та, звичайно, віддавати перевагу продуктам натурального походження: фрукти, ягоди, овочі, соки, каші з круп, м'ясо, риба, молочні продукти.
Визначення впливу корисних продуктів на наш організм
(На дошці прикріплений малюнок із зображенням дитини, учням роздаються малюнки продуктів: молоко, яйця, горіхи, йогурт, помідор, апельсин, чорнослив, картопля, риба, м'ясо і т.д.).
Завдання для учнів: разом із вчителем визначити яку користь несе в собі той продукт, що потрапив до них в руки, для нашого організму, а саме для: очей, серця, печінки, шкіри, волосся і т.д.
Вчитель: Харчування - неодмінна умова нашого життя. Без їжі людина не може жити. З їжею ми отримуємо поживні речовини, необхідні для роботи мозку, серця, легенів, м'язів та інших органів. їжа забезпечує наш організм енергією, яка міститься в продуктах харчування. А ще здоров'я залежить від того, як швидко і часто ми їмо, наскільки ретельно пережовуємо їжу. Отже, щоб бути здоровим, потрібно знати правила харчування.
Пам'ятка
- Їсти потрібно 4 рази на день в один і той самий час. Якщо дотримуватися цього правила, то у вас завжди буде хороший апетит, їжа краще засвоюватиметься. Обов'язково снідайте.
- Їжа повинна бути різноманітною і складатися з різних продуктів.
- Корисно їсти молочні продукти, м'ясо, рибу, багато овочів і фруктів. Не захоплюйтеся надмірно солодощами, виробами з борошна, жирною і солоною їжею.
- Їсти потрібно правильно, добре пережовуючи. Нехтування цим правилом спричиняє шлунково-кишкові захворювання.
- Під час вживання їжі не можна відволікатися, займатися іншими справами. Це знижує апетит і погіршує засвоєння продуктів.
- Не можна переїдати. Переїдання є причиною багатьох хвороб організму.
Стежина «Активного відпочинку»
1) Складання асоціативного куща.
Як ми з вами проводимо свій відпочинок ?
«Екологічна стежина і загартування»
Які фактори природи сприяють зміцненню здоров'я?
1. Голуба хустина, жовтий клубок:
По хустині качається, людям усміхається. (Сонце).
2. Чисте, напоєне запахом квітів.
Дихати без нього не можна ... (Повітря).
3. Вона прозора, як сльоза,
І кольором, мов бірюза,
На все вона спроможна,
Без неї прожити не можна...
Тепер відгадайте, хто вона
Ота звичайна рідина. (Вода).
Ще в давні часи вчені зрозуміли необхідність використання людиною природно-кліматичних факторів, які загартовують: сонце, повітря, воду. Досвід показує, що тільки за допомогою загартування можна вилікувати багато хвороб. Але починати загартовування потрібно поступово. Загартований організм не боїться хвороб і холоду.
Гра «Переставлянки». (Робота в групах. Скласти із слів вислови).
- Добре здоров’я допоможе прожити цікаве життя.
- Життя – це найцінніше, що має людина.
- Здоров’я дитини – багатство родини.
- Здоров’я народу – багатство країни.
- Здоров’я дітей – здоров’я нації.
Діти по групах складають, зачитують прислів’я, пояснюють їх значення.
Висновок: коли кожна людина буде здорова, то і все суспільство буде здоровим. Житимемо ми набагато краще, бо люди творчо працюватимуть; діти значно краще вчитимуться, успішно пізнаватимуть світ.
Заключна частина
Вправа «Стежина здоров’я»
І на кінець нашого уроку, ми з вами, діти, спробуємо викласти «стежину здоров’я». Чи буде вона довгою – залежить від вас. Для того, щоб прокласти хоча б один слід до здоров’я, необхідно пригадати правила здорового способу життя. Відповіді позначимо на листках у формі сліду дитячої ноги і ними викладемо «стежину здоров’я».
Очікувані відповіді:
1) Вставай щодня в той самий час.
2) Чисть зуби двічі на день.
3) Регулярно вживай їжу.
4) Мий руки після туалету.
5) Регулярно виконуй фізичні вправи.
6) Виконуй обіцянки.
7) Будь ввічливим.
8) Частіше посміхайся.
9) Не будь жадібним і заздрісним.
10) Говори ввічливі слова.
Перевірка очікувань від заняття.
Чиї сподівання справдились? Чиї ні? Чи сподобалося вам заняття? Що воно дало вам ?
Листочки з відповідями прикріплюють на дошку на «Берег реалізованих сподівань»
Здоров’я — основа усього на світі,
Здоровими бути бажають всі діти,
Для цього потрібно щоденно вмиватись,
Робити зарядку і тепло вдягатись.
Себе гартувати водою і сонцем.
І солодко спати з відкритим віконцем.
І їсти усе, що на стіл подають,
Бо страви нам росту і сил додають.
(Людмила Лисенко)
Я сподіваюсь, що кожен із вас буде зростати здоровим! Бережіть себе і свій організм, радійте життю. Набувайте хороші звички, привчайте себе до активного і здорового способу життя, будьте розумними і мудрими, обирайте самі правильні стежини, крокуйте ними до «Чарівної країни Здоров'я» і пам'ятайте, що ваше здоров'я - у ваших руках.