Тренінг «Здоров’я починається з добра!»

Про матеріал
Здоров’я починається з добра: до самого себе, один до одного! Саме тому наша школа обирає для свого розвитку програми та проєкти, орієнтовані на створення безпечного освітнього середовища, сприятливого мікроклімату в колективах учнів, батьків, педагогів; підтримання психологічних умов, які б забезпечували повноцінний розвиток кожної дитини. Ми переконані, що сучасний навчальний заклад повинен не тільки дати знання (розвинути пізнавальну сферу дитини), а й розкрити індивідуальні можливості, здібності, інтереси дитини, сформувати прагнення до самопізнання, самовдосконалення, навчити діяти з оточуючими, не втрачаючи своєї унікальності та неповторності. Але одним з провідних принципів роботи нашого освітнього закладу є активне впровадження технологій збереження й укріплення здоров’я всіх учасників навчально-виховного процесу. Саме з цією метою наш колектив уже другий рік поспіль є активним учасником впровадження програми «Демократична школа», «Healthy Schools». А з вересня 2019 року ми стали однією з 26 шкіл із 23 областей України щодо впровадження у школах системи соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН або SEE Learning), яка не тільки розвиває м'які навички, але й має змінити атмосферу в школі та ставлення учнів до вчителів, навчання, один до одного та до самих себе. Мета тренінгу — познайомити учнівство з соціально-емоційним і етичним навчанням через вивчення того, що таке доброта і для чого вона нам. Доброта і співпереживання лежать в основі СЕЕН, тому важливо починати саме з них. Усі ми хочемо доброго ставлення до себе, оскільки усі прагнемо до щастя і благополуччя. Ніхто не хоче сумувати чи переживати проблеми і труднощі у житті. Коли ми це усвідомимо, то зрозуміємо, чому варто проявляти доброту до інших — адже ці люди, як і ми, хочуть бути здоровими, щасливими.
Перегляд файлу

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №8

Мелітопольської міської ради Запорізької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка

 

Тренінг для учнів

«Здоров’я починається з добра!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                     Практичний психолог

                                                                                     МЗОШ №8                                                                                                                                                           

                                          Шкурметова Інна Василівна

 

 

 

 

 

2020 рік

Здоров’я починається з добра: до самого себе, один до одного! Саме тому наша школа обирає для свого розвитку програми та проєкти, орієнтовані на створення безпечного освітнього середовища, сприятливого мікроклімату в колективах учнів, батьків, педагогів; підтримання психологічних умов, які б забезпечували повноцінний розвиток кожної дитини. Ми переконані, що сучасний навчальний заклад повинен не тільки дати знання (розвинути пізнавальну сферу дитини), а й розкрити індивідуальні можливості, здібності, інтереси дитини, сформувати прагнення до самопізнання, самовдосконалення, навчити діяти з оточуючими, не втрачаючи своєї унікальності та неповторності. Але одним з провідних принципів роботи нашого освітнього закладу є активне впровадження технологій збереження й укріплення здоров’я всіх учасників навчально-виховного процесу. Саме з цією метою наш колектив уже другий рік поспіль є активним учасником впровадження програми «Демократична школа», «Healthy Schools». А з вересня 2019 року ми стали однією з 26 шкіл із 23 областей України щодо впровадження у школах системи соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН або SEE Learning), яка не тільки розвиває м'які навички, але й має змінити атмосферу в школі та ставлення учнів до вчителів, навчання, один до одного та до самих себе. У EdCamp Ukraine визначають СЕЕН як програму, яка сприяє розвитку базових людських цінностей, системному та критичному мисленню, зосередженню уваги, запобіганню стресу й стійкості до нього, співпереживанню до себе й інших. Розробники ж кажуть, що СЕЕН базується на трьох вимірах знань та компетенцій: усвідомленості, залученості та співпереживанні, які перетинаються між собою.

Всі перелічені програми спрямовані на реалізацію технологій збереження й укріплення здоров׳я в освітньому закладі. Здоров’язберігаючі технології -  сукупність прийомів, методів, методик, засобів навчання і підходів до освітнього процесу, що дозволяють зберегти здоров׳я особистості.

Вимоги до здоров׳язберігаючих технологій:

  1. Урахування індивідуальних (інтелектуальних, емоційних, мотиваційних та інших) особливостей особистості, темпераменту, характеру сприйняття, типу пам`яті, характеру функціональної асиметрії півкуль головного мозку тощо.
  2. Попередження надмірного інтелектуального і нервового навантаження,

 прагнення досягти оптимальних результатів праці за мінімальних витрат часу і сил особистості;

  1. Забезпечення такого підходу до освітнього процесу, що сприяє підтримці здорового способу життя, морально-психологічного клімату в колективі;
  2. Акцент ставиться не тільки на підході, що не шкодить людині, але й на тому, щоб навчити її самостійно зберігати власне фізичне і психічне здоров׳я, захищати себе від стресів, навчити її засобам психологічного самозахисту (Поташник М.М.).

Мета тренінгу:

Ціль першого заняття — познайомити учнівство з соціально-емоційним і етичним навчанням через вивчення того, що таке доброта і для чого вона нам. Доброта і співпереживання лежать в основі СЕЕН, тому важливо починати саме з них. Усі ми хочемо доброго ставлення до себе, оскільки усі прагнемо до щастя і благополуччя. Ніхто не хоче сумувати чи переживати проблеми і труднощі у житті. Коли ми це усвідомимо, то зрозуміємо, чому варто проявляти доброту до інших — адже ці люди, як і ми, хочуть бути здоровими, щасливими і не хочуть сумувати.

  • Формування Я – концепції учнів, що виражається у прагненні зрозуміти себе, свої можливості, особливості та формування вміння взаємодіяти з однолітками; розвиток в учнів вміння керувати власними емоціями; уміння впоратись із стресовими і конфліктними ситуаціями, формування соціальної компетентності; розвиток емоційного інтелекту; підвищення самооцінки, розкриття власних ресурсів.
  • Навчаться бути уважнішими до себе, більш свідомими власних думок та почуттів, більш свідомими інших людей та їхнього психічного життя, більш свідомими взаємозалежності їхнього життя та великих систем, у яких вони живуть.
  • Освоять навички емоційної гігієни та турботи про себе; емпатії та сміливого співпереживання іншим; а також терплячого прийняття загальної людяності, для якої всі люди планети є цінністю.
  • Освоять складні навички управління власною поведінкою та здатність розрізняти, яка поведінка є доброзичливою щодо себе й інших, а яка ні; уміння взаємодіяти з іншими продуктивно й турботливо; а також здатність ефективно й упевнено залучатися до спільнот місцевого й глобального рівня задля суспільної користі.

Рекомендації щодо роботи для успішного проведення заняття:

► чітко усвідомлювати мету та завдання окремого заняття;

► акцентувати увагу на значущості проблеми, уважно слухати учасників;

► створювати атмосферу доброзичливості та довіри для обміну думками і досвідом, з’ясовувати та дотримуватися інтересів учасників;

► дбати про додержання встановлених правил;

► зберігати впевненість у собі, бути спокійним і відкритим для будь-якої інформації;

► ставити відкриті запитання (такі, на які не можна відповісти „так” або „ні”); відповіді на них дадуть змогу отримати цінну інформацію;

► погоджуватись із правом учасників на захист власної думки, дозволяти їм обирати власний тип дії;

► дякувати учасникам за те, що вони поділилися своєю думкою.

Завдання:

  1. Розвиток емоційної сфери.
  2. Зниження рівня тривожності та агресивності.
  3. Формування навичок встановлення контактів та вміння конструктивного спілкування.
  4. Формування толерантного ставлення до людей.
  5. Формування адекватної самооцінки та прагнення до саморозвитку.

Крім того, тренеру необхідно дотримуватися наступних правил:

  1. Приймайте себе, кожного члена групи й групу загалом такими, якими вони є.
  2. Правила тренінгу напрацьовуються дітьми й вивішуються на кожному занятті.
  3. Ігри повинні сприяти згуртуванню групи і мати пізнавальне значення.
  4. У грі повинні брати участь усі охочі, однак нічого не нав’язуйте й не вимагайте. Завжди будьте готові прийти на порятунок.
  5. Сприймайте інтелектуальний зміст і емоційний настрій, наділяючи їх однаковими ступенями значущості.

Заняття має свою структуру і включає в себе наступні види вправ і форми групової роботи, представлені в певній послідовності:

  1. Розігрів у вигляді гри або вправи з подальшим обговоренням, які сприяють включенню в групову роботу.
  2. Вправа-активатор, яка використовується для створення доброзичливої атмосфери і зняття психологічних бар’єрів у спілкуванні.
  3. Теоретичні відомості, необхідні для виконання певної роботи.
  4. Вправа, спрямована на формування адекватної самооцінки.
  5. Вправа, призначена для розвитку емоційного інтелекту.
  6.  Вправа, яка сприяє формуванню позитивних життєвих цілей і розвитку мотивації для їх досягнення.
  7. Рефлексія – підведення підсумків заняття, отримання зворотного зв’язку між учасниками й тренером.

Учасники: підлітки.

Час проведення заняття: 45 хвилин.

Структура заняття :

1. Організаційний етап (повідомлення мети та завдань тренінгу, ознайомлення учасників з правилами роботи на занятті, визначення очікувань від тренінгу та вправа на знайомство) -13 хвилин.

2. Основний етап (вправи відповідно до мети та завдань тренінгу) – 25 хвилин.

3. Заключний етап (підбиття підсумків заняття) – 7 хвилин.

 

 

 

 

 

 

 

Хід проведення

Організаційний етап

«Розігрів» (3 хвилини)

• «Цього навчального року ми щотижня присвячуватимемо трохи часу урокам СЕЕН: соціально-емоційному й етичному навчанню. У СЕЕН ми використовуватимемо науку, вправи, обговорення і обдумування, щоб пізнати світ своїх думок, емоцій, взаємин одне з одним, рішень, які ми приймаємо, та впливу, який ці рішення мають на нас самих та інших.

• Ми вчитимемося давати собі раду з сильними емоціями та стресом, турбуватися про себе, краще розуміти своє тіло й розум, налагоджувати взаємини з іншими людьми і давати собі раду з тим, коли ці взаємини складаються не дуже добре.

• СЕЕН поділене на розділи, і в цьому першому розділі ми говоритимемо про концепцію співпереживання і про те, як перетворити наш клас на щасливе, безпечне та повне співпереживання середовище, де усі ми відчуватимемо, що нас цінують та поважають і зможемо навчатися і зростати разом».

Ознайомлення учнів з поняттями СЕЕН (роздруковані на окремих аркушах паперу та розміщені на видних місцях в аудиторії для візуалізації; не робиться спеціальний акцент на всіх визначеннях, а в процесі заняття робиться роз’яснення зрозумілою мовою для дітей; рівень роз’яснень залежить від загального розвитку учнів певного колективу; на кожному наступному занятті будуть додаватись до словника учнів нові поняття і терміни).

Соціально-емоційне й етичне навчання (СЕЕН) - процес тривалістю ціле життя, за допомогою якого діти й дорослі здобувають і ефективно застосовують знання, погляди та навички, потрібні для того, аби розуміти емоції та керувати ними, ставити позитивні цілі і досягати їх, відчувати і проявляти емпатію до інших людей, установлювати та підтримувати позитивні взаємини, а також приймати відповідальні рішення.

Емпатія - здатність розуміти та співпереживати емоційному станові іншої людини. Емпатію можна розділити на емоційну (відчуття та співпереживання емоційному станові іншої людини) та когнітивну (розуміння емоційного стану іншої людини).

Співпереживання - це емоція, пов’язана з бажанням полегшити або не допустити страждань іншої людини зі щирого переживання за її благополуччя і відчуття ніжності та турботи до неї. Співпереживання як стійке уміння передбачає ставлення до себе, інших та людства загалом через призму доброти, емпатії та бажання щастя й відсутності страждання для себе й інших.

Саморегуляція - здатність орієнтуватися у власних емоціях, нервовій системі та поведінці, скеровувати їх на благополуччя інших і не шкодити собі та іншим.

Ресурс - щось (певна подія, людина, місце, предмет або дія, реальні або уявні), що в людини асоціюється з підвищеними безпекою, щастям чи благополуччям.

Ресурсність - практика, під час якої людина яскраво уявляє свій ресурс, а тіло реагує підвищеним відчуттям комфорту. Ресурсність варто поєднувати зі зчитуванням тілесних самовідчуттів.

Підказки для тренерів, не знайомих з програмою СЕЕН

Суть ресурсу в тому, що коли дитина обдумує й подумки вивчає його, це допомагає їй створити відчуття стійкості, безпеки й комфорту. На те, щоб допомогти дитині зібрати свій набір ресурсів, які підвищують її відчуття безпеки, може піти певний час, але щойно цей процес стане природним, він почне приносити результати. Зі сформованими ресурсами учнівство може практикувати ресурсність (тобто обдумування свого ресурсу задля тілесної збалансованості), а разом з нею і «зчитування». Зчитування означає звертати увагу на всі самовідчуття в тілі, які з’являються у процесі обдумування ресурсу, та прислухатися до їхньої природи — вони приємні, неприємні чи нейтральні. Поступово учні й учениці помітять різницю тілесних самовідчуттів у процесі пригадування свого ресурсу та тоді, коли вони почуваються розхитаними й у стресі. Наприклад, такі сенсорно-моторні практики, як зосередженість на диханні або глибоке дихання можуть спричиняти тривожність та інші стани, особливо у тих, хто пережив емоційну травму, учителям і учителькам варто починати з ресурсності та заземлення, щоб дати учнівству інструменти на випадок негативних ефектів. Також спершу краще познайомити учнів та учениць із базовими інструментами, які будуть прийнятними для кожного/кожної з них окремо, і лише тоді переходити до сенсорно-моторних практик. Навчальна програма СЕЕН вводить ці практики поступово — так, щоб не травмувати і не реанімувати старі травми.

Рефлективні практики - вправи, під час яких учні свідомо й структуровано скеровують увагу на свої внутрішні відчуття, аби глибше зрозуміти матеріал та інтерналізувати конкретні навички і теми.

Вправа на знайомство (10 хвилин)

Павутинка

Всі стають в коло. У ведучого клубок ниток. Він пропонує кожному сказати що-небудь про себе (про улюблену іграшку, тварину, настрої і т. д.). Ведучий говорить про себе, затискає вільний кінець нитки в руці і кидає клубок іншій дитині, зі словами: «Розкажи нам що-небудь про себе, а якщо ти не хочеш поки говорити, то просто візьми нитку в руку, а клубок передай комусь іншому». Таким чином клубок передається далі, поки всі діти не розкажуть про себе. Після цього потрібно розпустити «павутинку». Для цього кожна дитина повинна повертати клубок попередній, звертаючись по імені та бажаючи щось позитивне та приємне.

Вправа для осмислення (10 хвилин)

Зайти і вийти

• «Всі залишаються в колі. Це — коло безпеки. Тут можна думати і почуватися так, як вам хочеться, і ніхто вас не судитиме і не коментуватиме.

• Якщо те, що я зачитаю, стосується вас, заходьте усередину кола, а всі інші аплодують тим, хто опиняється всередині кола і кажуть: «І це чудово!». Давайте спробуємо провести цю вправу без зайвих розмов — просто спостерігайте за тим, що відбувається довкола. 

• Почнімо.

• Зробіть крок усередину кола, якщо у вас є брат або сестра.

• Тепер давайте подивимося, у кого ще є брат або сестра, а в кого немає. Повернімося до початкового кола.

• Тепер давайте поговоримо про те, що ви любите.

• Зробіть крок усередину, якщо ви любите піцу.

• Давайте подивимося, хто ще любить піцу. І знову повернімося до початкового кола.

• Зайдіть у коло ті, хто любить грати у відеоігри.

• Тепер роззирніться на тих, хто теж їх любить. І повертаємося до початкового кола.

• Зайдіть у коло ті, хто любить спортивні або активні ігри.

• Роздивіться, хто ще їх любить. І повернімося назад.

• Ви помітили схожості між собою та ще кимось? Чим ви схожі? [Ці запитання дуже важливі, оскільки вони підштовхують дітей до розуміння спільностей між людьми та готують їх до наступного кроку.]

• Я бачу, що не всі заходять у коло за кожним запитанням. А давайте так: хто любить бути щасливим і радісним, а не сумним, зробіть крок усередину кола.

• О, подивіться. Що відбулося?

• Гляньте, майже всі (чи всі) зайшли всередину кола! Здається, усім подобається бути щасливими, а не сумними. Давайте повернемося до початкового кола.

• Зробіть крок усередину, якщо ви почуваєтеся краще, коли вам радісно, і гірше, коли сумно.

• Озирнімося. Скільки нас тут?

• Зробіть крок усередину, якщо вам подобається, коли до вас ставляться з добротою, а не зі злобою.

• Озирнімося. Ми всі всередині кола?

• Схоже, нам подобається, коли люди ставляться до нас добре. Тепер повернімося назад.

• Зробіть крок у коло, якщо ви почуваєтеся щасливішими, коли люди роблять вам щось хороше, а не щось погане.

• Озирнімося. Здається, усі ми щасливіші від доброти інших.

• Дехто з вас схожий між собою тим, що у вас однакова кількість братів і сестер або чимось іншим. А ще ми всі схожі між собою тим, що нам хочеться бути щасливими і щоб люди ставилися до нас із добротою та співпереживанням.

Рефлективна практика (5 хвилин)

Пригадуємо і малюємо доброту

Учні й учениці намалювали ситуацію, коли хтось проявив до них доброту та співпереживання, і підписали малюнок кількома реченнями з поясненням, що це було і як вони почувалися (завдання було запропоновано виконати учням заздалегідь).

На занятті відбувається обговорення малюнків учнів, які вони зробили раніше.

Обговорення

 Ми здатні пригадувати справжні або уявні добрі вчинки та прояви співпереживання.

 Доброта і співпереживання роблять нас щасливішими.

 Усі ми хочемо бути щасливими.

 Давайте побудемо хвилинку в тиші і згадаємо ситуацію, коли хтось зробив нам щось добре. Іноді буває легше щось пригадати, якщо заплющити очі або дивитися в підлогу. Я буду робити цю вправу із заплющеними очима.

 Це може бути якась дуже особлива ситуація, а може бути звичайна.

 Можливо, хтось допоміг вам або сказав щось хороше.

 Можливо, якийсь друг чи подруга поспілкувалися з вами або хтось подарував вам іграшку чи книжку.

 Дайте відповіді на такі запитання: Як це було? На що це було схоже? Який ви мали вигляд? Як ви почувалися? (Попросіть клас поділитися своїми історіями.)

 Чи є охочі показати свій малюнок і розповісти, що там зображено?

 Ці малюнки залишаться у вас — це буде ваш ресурс, до якого ви зможете повернутися, якщо потрібно буде згадати про щось добре. Ви завжди можете повертатися до цього малюнку і пригадувати собі всі ці позитивні відчуття».

Створення «Класних домовленостей» (10 хвилин)

А тепер я пропоную всім разом внести свої пропозиції щодо конкретних дій, вчинків і справ, які допоможуть створити в нашому колективі сприятливий психологічний клімат, щоб всім було приємно відчувати себе частиною колективу, але при цьому, зберігаючи свою унікальність.

Завдання

Кожен учень може запропонувати та записати на ватмані, що необхідно зробити для того, щоб створити в класі позитивну атмосферу, сповнену доброти, дружби та взаєморозуміння, щоб всі почували себе комфортно та безпечно. Результати спільних домовленостей необхідно вивісити в класній кімнаті/на онлайн-платформі для загального ознайомлення всіх учнів класу їх батьків, вчителів-предметників, які викладають в класі.

Підсумки (5 хвилин)

 «Як гадаєте: чи всі ми хочемо бути щасливими? Чи усім доброта і співпереживання подобаються більше, ніж погане ставлення?

 Як ми почуваємося, коли люди ставляться до нас добре? Як ми почуваємося, коли люди ставляться до нас погано? Як позитивне та негативне ставлення до кожного з нас може впливати на наше самопочуття, стан здоров’я?

 Протягом року ми з вами допомагатимемо одне одному створити клас, у якому живе турбота. Якщо ми всі хочемо бути щасливими, здоровими і усі любимо добре ставлення, отже, ми повинні навчитися бути добрими одне з одним. Цим ми і будемо займатися.

 Опишіть, будь ласка, одним словом або реченням, що ви дізналися сьогодні про доброту і співпереживання?» (Попросіть кількох учнів і учениць поділитися з класом.)

Висновки (2 хвилини)

Отже, ми разом з Вами переконались, що здоров’я починається з добра: до самого себе, один до одного!

Здоров’я - це стан фізичного, психічного та соціального благополуччя, високої працездатності та соціальної активності людини.

 

Види здоров׳я

Здоров׳я людини обумовлюють складові її світогляду:

  • Фізична (ставлення до тіла, способу життя);
  • Психологічна (ставлення до умов життя і себе);
  • Соціальна (ставлення до інших, стосунків з ними);
  • Екологічна (ставлення до природи);
  • Професійна (самовизначення, самореалізація в професії);
  • Інтелектуальна (орієнтація на пошук,  засвоєння, використання життєво важливої інформації);
  • Духовна (цінності, ідеали, світогляд у цілому).

 

Саме тому, відомий вислів «Ваше здоров’я у Ваших руках» - це істина! Тому для того, щоб кожний з нас був цілком здоровим, кожному з нас треба вміти дбати і про себе (співчуття самому собі), і один про одного (співчуття іншим, терміни СЕЕН). Програми, за якими ми разом працюємо «Демократична школа», «Healthy Schools», СЕЕН або SEE Learning нам в цьому обов’язково допоможуть!

Це тільки перше наше заняття! Далі буде…

1

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
1246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку