Розробка виховної години годиться для використання класним керівникам та практичним шкільним психологам.
Мета заняття:
-ознайомити учнів із поняттям «любов до ближнього»,« милосердя» , « альтруїзм» ;
- формувати в учнів ціннісне ставлення як до власного життя, так і до життя інших людей.;
- пробуджувати та стимулювати в учнів бажання творити «добро»,
-виховувати милосердя та спонукати до альтруїзму.
Борщівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2
Виховна година з елементами тренінгу
«Возлюби ближнього свого…»
/ для учнів 6-7 класів /
Автор: класний керівник 6 класу
Котик М.М.
Мета:
« милосердя» , « альтруїзм» ;
Обладнання:
оформлення класу: макет «Серце «ЛЮБОВ», «Дерево хороших
справ»;
- роздатковий матеріал: фломастери, різнокольорові серця, картки
з ситуаціями, картки з завданнями.
Тип заняття: вихонна година з елементами тренінгу
Хід заняття:
Розділ 1.Вступ. Християнські чесноти.
Розділ 2. Я і Любов
Розділ 3. Любов до ближнього.
1. Вступне слово. Християнські чесноти.
Учитель. Сьогодні , у дні Великого посту , коли ми повинні переглянути свої вчинки, очиститись від поганих думок, я хочу запропонувати вам тему нашої виховної години взятої їз Святого письма « Возлюби ближнього свого…» і ви мабуть уже знаєте завершення цієї фрази «.. як самого себе». Що хотів донести до нас Господь…? А чи почули ми його ?
(Діти сидять у колі. Звучить заспокійлива музика. Проводиться тренінг)
І для початку мені хочеться, щоб ви дали мені відповідь на запитання
«Чи любите ви себе?»
Розділ 1 «Любов»
Вчитель. Для початку давайте виконаємо таку вправу.
Вправа 1. Продовжіть речення:
«Любити це….»
Вправа 2. Дайте відповідь на запитання «Де живе любов?»
Вчитель. Для більшості любов живе у серці. Тому я сьогодні виготовила такий великий макет серця і поселила у ньому ЛЮБОВ.
Протягом заняття ми будемо звертатись до нашого серця та знаходити там те, що у ньому є, або ж доставлятимемо щось своє.
Чим ми заселимо наше серце Любові?
Вправа 3. Підберіть слова, що асоціюються чи доповнюють ЛЮБОВ.
/ доброта, милосердя, щирість, радість, взаємодопомога, /
Підберіть до кожного терміну відповідний колір, запишіть термін на сердечку та прикріпіть його на наше велике серце.
Розділ 2 ««Я і Любов»»
Вчитель. Кожен із нас в тій чи іншій мірі любить себе.
Вправа 4 Пропоную вам обрати сердечко того кольору , який асоціюється у вас з ставленням вас до самого себе та написати на ньому своє ім’я. На зворотному боці запишіть на вибір вислів запропонований на дошці та продовжіть його « Я люблю себе тому, що..» « Я не люблю себе тому, що..» .
Вчитель: Діти продемонструйте мені ваші кольорові серця. Хто вибрав речення « Я люблю себе тому, що..». Чи хоче хто із вас озвучити те, що написав? А Хто вибрав речення « Я не люблю себе тому, що..»./ учні озвучують свій вибір прикріплюють свої серця навкруг великого серця./
Важче мабуть себе хвалити, хочеться, щоб про вас щось добре сказали інші: батьки, друзі, знайомі.
Споконвіку в українській нації існували такі людські чесноти як добро, щирість, ввічливість, милосердя, відкритість, добродушність, взаємодопомога, повага. І якщо слідувати цим чеснотам ви отримаєте любов оточуючих.
Вправа 5 «гарячий стілець»
Вчитель: пропоную сьогодні посидіти на цьому стільці / вчитель називає учня, який засмучений, сором’язливий, або того, хто асоціював себе із тривожними кольорами /. Кожен із нас дивлячись у вічі зробіть будь-ласка комплімент або ж скажіть щось приємне тому, хто сидить на стільці.
Вчитель: / звертається до сидячого на стільці / Поділись своїми відчуттями на початку вправи та по її завершенні.
Діти , як ви гадаєте, для чого я провела дану вправу ? Що я хотіла продемонструвати ? / демонстрація того, що комплімент, слова підтримки допомагають людині почувати себе комфортно /
Розділ 3 «Любов до ближнього»
- А чи може людина яка себе не любить , полюбити когось?
Вчитель: пропоную прислухатись до звуків, що лунають у нашому класі, до стану вашої душі та уявіть, що кожен із нас має у своєму внутрішньому світі промінчик любові . Цей промінчик дає нам духовну силу, вміння приймати правильні рішення. Адже кожна хвилина нашого життя — це вибір. Вибір поведінки, вибір вчинку, вибір життєвого шляху. Наш промінчик бере силу у великого серця ЛЮБОВІ, головними чеснотами якого є доброта і милосердя
Доброта – найбільша цінність нашого життя. Так, це саме та якість, що коштує так дешево, але цінується так дорого. Її не можна купити ні за які гроші, вона по краплиночці виховується змалечку, її вбирає дитина з молоком матері і протягом усього життя дарує світу.
- Діти, на що, на Вашу думку, схожа доброта? (Діти висловлюють свої думки) Так, і мені здається, що вона схожа на тепле, ласкаве, усміхнене сонечко. (Вчитель вивішує на дошку сонечко, на якому у вигляді усмішки написане слово «доброта»). - -
- Скажіть мені, будь ласка, а яку людину можна назвати доброю? (Учні відповідають).
- Чи можна поставити знак = у даному рівнянні
Доброта, милосердя = любов
Словник української мови витлумачує цю чесноту як співчутливе ставлення до когось. Милосердною людиною називають людину, готову прийти на допомогу іншим, сповнену доброти та чуйності. У цьому значенні слова «милосердний» та «добрий» є синонімами. Отже, милосердя — це діяльне добро, тобто таке, яке виявляється у наших вчинках. Воно є втіленням високої любові до ближніх.
Вправа 6 «Ділимось враженнями»
Днями у Facebook мене вразив один допис. І я хочу вас з ним познайомити.
«Вранці дочка побігла вигулювати собак. Їй повідомила одна з сусідок, що у нас в під’їзді на 5 поверсі ВМИРАЄ ХЛОПЕЦЬ. Зі словами, помер вже напевно … коли його бачила мовляв, він уже вмирав …Дочка забігла додому з собаками в крику зриваючи голос повідомила цю страшну новину …Ліфтом спустилися я і дочка на 5 поверх …А там зовсім юний хлопець б’ється за ЖИТТЯ !!! Весь побілілий з синіми губами і тремтячими тілом лежить на підлозі в під’їзді. Підбігла. Віддала телефон Емілії. Щоб набирала швидку Не з першого разу вдалося повернути хлопця до тями. Говорити він не міг. Встати не міг. Судомами охопило все тіло. Судома і тремтіння … Повзаючи перед ним піднімаючи його голову, щоб не захлинувся піною і намагаючись розтиснути зуби, щоб протримати. Запаху алкоголю немає. Запаху наркотиків немає. Значить тільки одне. ВПАВ ЦУКОР !!! я кричала на весь під’їзд, ДОПОМОЖІТЬ ДОПОМОЖІТЬ ….А у відповідь відголосок … і тиша …. Ще в під’їзді коли Данила почав приходити в себе я у нього запитала, як зв’язатися з рідними ??? Він ледве бурмотів. Телефон … телефон в кишені …Але там телефону не було …А номери він згадати не міг
А я побігла трясти тих хто переступав через нього коли йому було погано. Телефон знайшовся у тої, яка повідомила нам що вмирає, помер напевно вже. Тобто переступаючи через вмираючу Людину, її обшукали і витягли з кишені телефон …
Вчитель: Хочу, почути:
/ учні обговорюють ситуацію/
Вчитель: Мені сподобався останній абзац цього допису:
«Початок жорстокості завжди такий.Розтоптані квіти, потім відірвані крильця у метеликів і мух, потім виколотий язик у кота, потім відрубана голова у собаки, і завершує ланцюжок завжди Людина.
Я ВАМ ВСІМ БАЖАЮ, ЩОБ ЧЕРЕЗ ВАС НІХТО НІКОЛИ НЕ переступав … .І ЗАПАМ’ЯТАЄТЕ ВСІ - ЧУЖОГО ГОРЯ НЕ буває. БІДУ ГОРЕ БІЛЬ ТРЕБА ДІЛИТИ ПОРІВНУ НА ВСІХ.»
Вчитель: у християнському віровченні обов'язком кожної людини визначено такі милосердні вчинки: голодного нагодувати; спраглого напоїти; роздягнутого одягнути; подорожнього прийняти й нагодувати; недужого та ув'язненого відвідати; померлого поховати. Вияв духовного милосердя — це добра порада, слова втіхи та розради. Милосердними є й ті, хто ділиться знаннями, досвідом, терпеливо зносить кривду, прощає і не тримає зла.
Милосердя несумісне з пихою, байдужістю, брутальністю. Тільки той учинок є милосердним, який засвідчує повагу до людини.
Вправа 7 «Милосердя – яке воно ?»
Вчитель. Оберіть одну із ситуацій та складіть таке її продовження, щоб персонажі засвідчили милосердне ставлення один до одного.
Ситуація 1. Учителька природознавства Наталя Петрівна перший рік працювала в школі. Шестикласники ставилися до неї непогано, проте не завжди дотримувалися порядку. Одного разу під час уроку в неї здали нерви, вона почала кричати і враз розплакалася. Учні...
Ситуація 2. В маршрутний автобус зайшла бабуся, вона попросилась у водія проїхати по пенсійному квитку, бо грошей на проїзд у старенької не було. Водій вилаявся, мовляв пільговиків уже набрав а возити всіх не буде, бо йому держава не повертає за пенсіонерів гроші. Ви…
Ситуація 3. В день Святого Миколая на перерві учні зібравшись юрбою жваво хизувались хто новими гаджетами, хто обновками і тільки Васько сидів осторонь за партою, вони з мамою жили незаможньо, батька у Васька не було а мати ледве зводила кінці –з-кінцями. Вихвалятись цукерками та мандаринкою було якось недоречно. Щоб не розплакатись , хлопець непомітно вийшов з класу.
Учні… Васько….
Ситуація 4. В черговий раз вчителька об’явила в класі про збір коштів в зону АТО для українських воїнів.
Вчитель.Сьогодні я хочу познайомити вас з новим для вас терміном « Альтруїст» Слово «альтруїзм» походить від латинського «інша людина», «ближній». Альтруїзм — це безкорисливе піклування про благо інших, готовність заради цього зректися власних інтересів. Приклади альтруїзму завжди вражають. Альтруїстів часто вважали святими. Пригадуєте подробиці земного життя покровителя й оборонця дітей Святого Миколая? Його безкорисливі вчинки, безперечно, є виявом альтруїзму. Серед шанованих альтруїстів варто згадати й Святого Валентина, який, за Легендою, всупереч імператорському наказові вінчав закоханих, даруючи їм щастя бути разом.
Протилежністю альтруїзму є егоїзм. Егоїстом називають людину, яка нехтує інтересами інших заради власних. Проявом егоїзму, приміром, є паління на дитячому майданчику або в кав'ярні, де поряд з курцем перебувають інші люди, які не палять. Егоїстичною є поведінка тих, хто в людних місцях вживає брутальні слова, голосно слухає музику тощо. Та щоб егоїстичних учинків в нашому житті поменшало, варто передусім озиратися на себе.
Сьогодні в Україні проживає 2 мільйони одиноких людей, 15 тисяч у будинках престарілих, у злиднях живе 1 мільйон 150 тисяч, багато на вулиці безпритульних, немічних. Усі вони потребують нашої уваги, теплого слова, допомоги, підтримки. Будьмо ж милосердними до тих, хто плаче і страждає, хто потребує нашої уваги.
Давайте повернемось до нашої теми « Возлюби ближнього свого…».. як самого себе»щоб дати відпоідь на запитання
- «Що хотів донести до нас Господь?
-Чи почули ми його ?
Вправа 8 «Дерево добрих справ»
Вчитель. Перед Вами «дерево добрих справ». Воно допоможе нам планувати важливі справи, які ми запишемо на листочках. Весною і влітку дерево буде зеленим, восени – жовтим, а взимку – білосніжним. Надворі початок весни, і наше дерево доброти сьогодні вперше одягнеться у зелене вбрання. Я пропоную кожному взяти один листочок і записати ту добру справу, яку Ви плануєте зробити навесні. Коли ж ці справи будуть виконані, листочки замінимо на нові. Беріться до роботи.
(Учні пишуть свої задуми на фоні пісні «Даруй добро»)
Вчитель. Підходить до завершення наша виховна година. Я вірю в те, що від сьогодні стала добрішою кожна дитина. Я вірю, що велике серце ЛЮБОВІ наповнене людськими чеснотами буде допомагати кожному з вас, а милосердя та доброта поселиться у ваших серцях назавжди.