ТРЕНІНГОВА ПРОГРАМА
«Будуємо майбутнє разом»
Побудова життєвої та професійної перспективи.
(10 занять)
Виконала
Заступник з ВР
Гайн Ганна
2023 рік
Тема, мета і завдання тренінгу:
Тема: Побудова життєвої та професійної перспективи «Будуємо майбутнє разом»
Мета: полягає в розкритті особистісного потенціалу учасників, формуванні уявлень щодо самопізнання та позитивного ставлення до себе. Сформувати вміння працювати над розвитком необхідних навичок щодо реалізації себе в професійному становленні, удосконалювали навички прийняття рішень, визначали наявні та необхідні ресурси для побудови позитивної життєвої перспективи.
Завдання тренінгу:
• активізувати інтерес учасників до самостійного вибору майбутньої професії на основі індивідуальних властивостей, схильностей, здібностей та вимог до сучасного ринку праці; оволодіти інструментами для свідомого і відповідального вибору професійної діяльності у житті.
• розвивати рівні усвідомлення учасника «Я-образу» і «Я-образу майбутньої професії»;
• формувати усвідомлене ставлення учасників до дослідження і вирішення проблеми самостійного вибору майбутньої професії: самооцінка індивідуальних можливостей і їхнє співвідношення з вимогами різного типу професійної діяльності на ринку праці;
• обґрунтовувати вибір профільних напрямків знань, необхідних для вибору майбутньої професії: самовиховання, само тренінги як професійно важливі якості в процесі навчання; вибір технології і розробка алгоритму професійного самовизначення.
Цільова аудиторія: учні 11-х класів, студенти ВНЗ.
ТИПОВА ПРОГРАМА ТРЕНІНГУ
Заняття |
Тема |
Завдання |
Перелік активностей |
1 |
Відкриття, знайомство, індивідуальний досвід, очікування, оцінювання початкового рівня знань |
|
Відкриття тренінгу, привітання Прояснення організаційних моментів Презентація мети і очікуваних результатів тренінгу Знайомство учасників Самооцінка тренерських навичок З'ясування очікувань Анкетування «ДО»: з’ясування знань учасників з питань здорового способу життя і освіти на основі розвитку життєвих навичок |
2 |
Оголошення мети і основних результатів курсу |
|
Повідомлення про роль курсу з побудови життєвої та професійної перспективи Комп’ютерна презентація 1: «Курс з доведеною ефективністю Повідомлення про двокомпонентну модель життєвої перспективи |
3 |
Інформаційне повідомлення “Світ професій” |
|
Комп’ютерна презентація 2: «Світ професій», обговорення Комп’ютерна презентація 3: «Тренінг – ефективний метод навчання життєвим навичкам», обговорення Об'єднання в групи: «Знайомств», «Руханки», «Об’єднання в групи», «Метафори» |
4 |
Формування ключових компетентностей |
|
Самопідготовка за тренінговими вправами Демонстрація вправ |
5 |
«Управління професійною кар’єрою» |
|
Комп’ютерна презентація 4: «Формування кар’єрних орієнтацій і розвитку професійної кар’єри»
|
6 |
Алгоритм “ 7 кроків до вагомого рішення” |
|
Демонстрація уроку-тренінгу відповідно до опорного плану його проведення Зворотній зв’язок за результатами проведення тренінгу |
7 |
Список помилок при виборі професії |
|
Комп’ютерна презентація 5: «Правила вибору підходящої професії»
|
8 |
Алгоритм “Послідовність прийняття рішення” |
|
Експрес-опитування:
|
9 |
«Аналіз життєвої ситуації» |
|
Виконанна практичних завдань: 1.«підіть в установу, фірму, торговий центр тощо». 2.«дізнайтеся про наявність вакансій, особливості роботи тощо». 3. «осмисліть інформацію» |
10 |
Розвиток критичного мичлення. Підведення підсумків рефлексія, завершення тренінгу
|
|
Експрес-опитування «Що ми взяли для себе від тренінгу?» Робота в колі, відкритий мікрофон Завершення програми тренінгу
|
Тренінг № 1
Тема: Відкриття, знайомство, індивідуальний досвід, очікування, оцінювання початкового рівня знань
Мета: Ознайомлення учасників з метою, завданнями і процедурами роботи на тренінгу. Створення сприятливої психологічної атмосфери. Аналіз потреб учасників. Проведення першого етапу оцінювання ефективності тренінгу
Обладнання: вправа «Дерево очікувань», презентація, вправа «Рефлексія».
Хід тренінгу
1. Вступна частина.
1.1. Знайомство.
Привітання «Мене звуть... Я люблю себе за те, що...». Вправа проводиться в колі. Кожен по черзі говорить дві фрази «Мене звуть...» і «Я люблю себе за те, що…».
1.2. Виявлення очікувань.
- Вправа «Дерево очікувань»
Мета: визначити очікування учасників.
На стікерах у вигляді квіток слід написати очікування від заняття, озвучити і почепити на дерево.
1.3. Повторення правил.
Складаються разом і записуються на дошці.
1. Не викрикувати.
2. Не перебивати один одного.
3. Говорити по черзі.
4. Бути доброзичливим.
5. Бути толерантним.
6. Дотримуватись конфіденційності.
7. «Тут і тепер».
2. Основна частина.
2.1. Теоретичний блок.
- Презентація мети і очікуваних результатів тренінгу
2.2. Практичний блок.
2.2.1. Знайомство учасників. Самооцінка тренерських навичок
2.2.2. Анкетування «ДО»: з’ясування знань учасників з питань здорового способу життя і освіти на основі розвитку життєвих навичок
2.3. Допоміжні вправи.
2.3.1. Вправа- руханка «Тітонька з Бразилії»
Мета: зняти напруження, підтримати бадьорий настрій у групі.
Всі учасники стають у коло. Ведучий робить певні рухи, супроводжуючи їх фразами: «У мене є тітонька з Бразилії», «Вона висока», «У неї довгі вії», «Губи вона фарбує рожевим кольором», «Вона любить плавати», «І грати на піаніно», «І читати книжки», «І варити смачну їжу»… Учасники повторюють рухи за ведучим.
3. Заключна частина.
3.1. Підбиття підсумків.
- Чи сподобався вам тренінг?
- Що нового ви для себе взяли?
- Що цікавого дізнались?
- Чи справдились ваші очікування?
3.2. Зворотній зв’язок. Рефлексія
Тренінг № 2
Тема: Оголошення мети і основних результатів курсу
Мета: досягти усвідомлення учасниками ролі курсу з побудови життєвої та професійної перспективи. Повідомити про роль курсу з побудови життєвої та професійної перспективи. Повідомити про двокомпонентну модель життєвої перспективи
Обладнання: вправа «Дерево очікувань», презентація, вправа «Формула щастя», вправа «Це чудово!», вправа «Рефлексія».
Хід тренінгу
1. Вступна частина.
1.1. Привітання
1.2. Виявлення очікувань.
- Вправа «Дерево очікувань»
Мета: визначити очікування учасників.
На стікерах у вигляді квіток слід написати очікування від заняття, озвучити і почепити на дерево.
1.3. Повторення правил.
Складаються разом і записуються на дошці.
1. Не викрикувати.
2. Не перебивати один одного.
3. Говорити по черзі.
4. Бути доброзичливим.
5. Бути толерантним.
6. Дотримуватись конфіденційності.
7. «Тут і тепер».
2. Основна частина.
2.1. Теоретичний блок.
2.1.1. Комп’ютерна презентація 1: «Курс з доведеною ефективністю
2.2. Практичний блок.
2.2.1. Вправа «Формула щастя»
Мета: усвідомити цінність поняття «щастя».
Учасники отримують листочки із зображенням сонечка з промінчиками. В центрі сонечка написане слово «щастя», на промінчиках учасники мають написати відповідь на запитання «Що потрібно для щастя?». Після цього відбувається обговорення позицій кожного учасника.
Любов + Здоров’я + Мир + Освіта
Щастя = Сім’я + Кохання + Друзі * (Повага + Розуміння)
Існує формула щастя, яка має такий вигляд. Формула Щастя записана як твір дробу, в чисельнику записані доданки складників цінностей. Знаменник дробу складається з людей, з якими можна розділити щастя. Дріб множиться на співмножники Повагу і Розуміння. Міри складників Щастя показують моральні цінності, як є найактуальнішими.
2.3. Допоміжні вправи.
2.3.1. Вправа «Це чудово!»
Мета: зняти напруження, підтримати бадьорий настрій у групі.
Всі учасники стоять півколом, достатньо великим, щоб промовцям було зручно виступати. Тренер пропонує кожному по черзі вийти в центр півкола і розповісти про якусь свою якість, уміння чи талант (наприклад, "я люблю танцювати", «я» вмію стрибати через калюжі тощо). У відповідь на кожне таке висловлювання всі, хто стоїть у півколі, повинні хором відповісти: "Це чудово!" і одночасно підняти вгору великий палець.
3. Заключна частина.
3.1. Підбиття підсумків.
- Чи сподобався вам тренінг?
- Що нового ви для себе взяли?
- Що цікавого дізнались?
- Чи справдились ваші очікування?
3.2. Зворотній зв’язок. Рефлексія
Тренінг № 3
Тема: Інформаційне повідомлення “Світ професій”
Мета: формувати навички самоаналізу, допомогти учасникам у визначенні своєї мети стосовно майбутньої професії, намітити шляхи її досягнення, дати рекомендації щодо правильного вибору професії, формувати в учнів потребу у самовдосконаленні, розвивати уміння та навички організації оптимального спілкування.
Обладнання: плакат з правилами роботи в групі; макет дерева, листочки, плоди – яблуко; чарівний мішечок , смужки, ручки; бланки з назвами професій та вимогами до професій; м'ячик, вправа «Рефлексія».
Хід тренінгу
1. Вступна частина.
1.1. Привітання
1.2. Виявлення очікувань.
- Вправа «Дерево очікувань»
Мета: визначити очікування учасників.
На стікерах у вигляді квіток слід написати очікування від заняття, озвучити і почепити на дерево.
1.3. Повторення правил.
Складаються разом і записуються на дошці.
1. Не викрикувати.
2. Не перебивати один одного.
3. Говорити по черзі.
4. Бути доброзичливим.
5. Бути толерантним.
6. Дотримуватись конфіденційності.
7. «Тут і тепер».
2. Основна частина.
2.1. Теоретичний блок.
2.1.1. Слово вчителя.
«Ким ви працюєте?» - це чи не найперше запитання, яке ставлять під час знайомства будь-якій дорослій людині. «Ким працюють твої мама й тато?» - цікавляться навіть діти. І це не випадково, адже професія – одна з найважливіших характеристик людини.
Ви теж підійшли до цієї межі, за якою вже слід вибирати життєвий шлях. І тут важливо не помилитися.
Як говорив філософ Сенека : «Якщо людина не знає, до якої пристані вона прямує, для неї жодний вітер не буде попутним».
Адже вибір професії – це велика відповідальність. Відповідальність перед батьками, перед суспільством, та найголовніше – перед собою. Відповідальність перед собою, мабуть, найважливіша, і полягає вона в тому, щоб обрати саме свій життєвий шлях і ним йти. Бо тільки сама людина може побачити до чого в неї більший хист, до чого відчуває вона покликання. Кожен відчуває, що йому легше «дається» і, отже, чому зможе присвятити життя. І тут головніше – не схибити. Вибір професії – це друге народження.
2.1.2. Вправа «Мозковий штурм».
Мета: визначити рівень знань учасників групи, початкове ставлення до проблеми, створити підґрунтя для подальшої роботи.
Завдання: учасникам потрібно назвати одне, два слова, які спадають їм на думку коли вони чують слово «професія». Учасники по колу висловлюють одну, дві асоціації, які викликає дане слово. Асоціації записуються на дошці. Після цього всі названі асоціації обговорюються, з’ясовуються причини виникнення подібних асоціацій.
Асоціації бувають різними, найчастіше вони відображають особистісне ставлення людини до тієї проблеми, яка її хвилює ( може навіть не усвідомлене).
2.1.3. Міні повідомлення «Світ професій».
У первісному суспільстві не існувало проблеми вибору професії, тому що в той час кожен умів робити усе для забезпечення життя. З розвитком людства відбувається збільшення розподілу праці, тому і виникають професії. В наш час за підрахунками спеціалістів нараховують понад 50 тисяч професій.
Професія – це визначений вид трудової діяльності, що виник у результаті суспільного розподілу праці і вимагає для її виконання здібностей, теоретичних знань, практичних навичок, які набуваються в процесі спеціального навчання і досвіду роботи.
Слід відмітити, що кількість професій швидко змінюється. Щорічно виникає більше 500 нових професій, причому процес природного відмирання старих професій проходить значно повільніше ніж народження нових. Цікаво, що більше 50% існуючих в наші дні професій ще 30 років тому взагалі були не відомі. Особливо багато нових професій являють собою різновидності назв різних агентів і менеджерів, наприклад, комерційний агент, рекламний агент, менеджер з персоналу, фінансовий менеджер, менеджер з реклами, офіс-менеджер тощо.
Відносно нові професії з’явилися в галузі інформаційного проектування і забезпечення: менеджер інформаційних систем, адміністратор комп’ютерних мереж, адміністратор баз даних, інженер системотехнік, спеціаліст з комп’ютерного дизайну тощо.
Наведені факти ситуації вибору професії переконливо свідчать, що для його правильності необхідно знати, з чого вибирати. Для цього доцільно мати класифікацію професій, виділення певних груп, об’єднаних спільністю вимог до працівника.
Тобто, орієнтація в світі професій можлива за наявності добре розробленої класифікації професій. З метою ознайомлення зі світом професій найкраще користуватися класифікацією професій, побудованою за ознаками, які йдуть безпосередньо від людини як учасника праці.
Справді, коли людина працює, її увага спрямовується на предмет праці. Те, що потрібно робити з предметом – мета праці, що реалізується за допомогою тих чи інших засобів, і що для людини суттєво – у певних умовах. Саме на цих чотирьох ознаках і будується профорієнтаційна класифікація професій (дивись табличку додаток) розроблена Є. Климовим.
В залежності від предмету праці усі професії розділяються на п’ять типів:
«людина – природа» (усі професії, пов’язані з рослинництвом, тваринництвом і лісовим господарством; представники цього типу мають справу з рослинними й тваринними організмами, мікроорганізмами й умовами їхнього існування) це такі професії як: садівник, зоотехнік, мисливець, лісник, ветеринарний лікар, геолог, бджоляр, рибалка.
«людина – техніка» (усі технічні професії; працівники цих професій мають справу з неживими, технічними об’єктами праці). Це такі професії як: сантехнік, автослюсар, інженер, механік, технолог, шофер.
«людина – людина» (усі професії, пов’язані з обслуговуванням людей, зі спілкуванням; предметом інтересу, розпізнання, обслуговування). Це такі професії як: продавець, юрист, бармен, вчитель, перукар.
«людина – знакова систем» (усі професії, пов’язані з обчисленнями, цифровими й іншими знаками, у тому числі й музичні спеціальності; природні й штучні мови, умовні позначки, символи, цифри, формули). Це такі професії як: програміст, нотаріус, касир,бухгалтер, програміст, кресляр.
«людина – художній образ» (усі творчі спеціальності; явища, факти художнього відображення дійсності ). Це такі професії як: дизайнер, візажист, хореограф, архітектор, скульптор, художник, музикант.
2.2. Практичний блок.
2.2.1.Робота в групах
Зараз ми закріпимо свої знання по працюючи в групах. Кожній групі роздаю бланки з професіями ти вимогами до професії. Ваше завдання визначити до якого типу відносяться ці професії.
Обговорення:
- Чи можуть люди помилятися у своєму виборі? Якщо так, то чому?
- На вашу думку, чи треба знати правила вибору професії?
- Що це за правила?
Необхідно підвести учнів до самостійного висновку, чому люди припускаються помилок у виборі своєї професійної кар’єри, що необхідно знати, аби такого не сталось.
Висновок: необхідні певні специфічні знання щодо основ вибору професії. Це особливо важливо за умов конкурентного середовища та потреб ринку праці, що формується в Україні. В умовах жорстокого ринку праці, можливо, доведеться неодноразово змінювати професію, спеціальність, посаду та ін.
Тому необхідно бути готовим до цих змін психологічно і вибирати професію усвідомлено.
2.3. Допоміжні вправи.
2.3.1.Вправа «Гра в лотерею»
Мета: показати учасникам наслідки випадкового вибору професії; дати зрозуміти необхідність активних дій щодо вибору професії
Обладнання: картки, ручки, чарівний мішечок.
Інструкція.
Вам потрібно на маленьких аркушах записати професію, яку ви б хотіли отримати. Потім ми перемішуємо всі картки і кожен витягує випадково одну (як лотерейний квиток)
Обговорення:
Що ви відчували, коли витягнули те, що не записували?
Що відчували, коли витягли те, що вам до вподоби?
3. Заключна частина.
3.1.Притча «Все залежить від тебе».
Колись у древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин (вельможа). Аж ось країною пройшов поголос, що з’явився найрозумніший мудрець.
Почув це і мандарин. Він розлютився: як якийсь там чинець може бути найрозумнішим у світі? Запросивши мудреця до себе у палац, задумав обдурити його: «Я візьму у руки метелика, сховаю за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. Як скаже живе - роздушу метелика, а як – мертве – випущу його…» І ось настав день зустрічі. До зали, де на троні сидів мандарин і тримав за спиною метелика, ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання.
Зло посміхаючись мандарин запитав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Все в твоїх руках!» Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю. Отже, лиш від вас залежить: буде ваше життя цікавим, змістовним чи навпаки.
Вибір професії – це справа не одного дня. Сьогодні ми зробили початок, а вдалий вибір залежить від вас.
3.2. Підбиття підсумків.
- Чи сподобався вам тренінг?
- Що нового ви для себе взяли?
- Що цікавого дізнались?
- Чи справдились ваші очікування?
3.2. Зворотній зв’язок. Рефлексія
Тренінг № 4
Тема: Формування ключових компетентностей
Мета: розвивати критичне мислення учнів, вміння аналізувати, робити висновки. Виховувати самостійність, відповідальність, інтерес до пізнання навколишнього середовища, розуміння важливості охорони атмосфери
Обладнання: макет повітряної кулі, написи етапів уроку(«Наші правила»), вправа «Рефлексія», вправа «Мій кумир»
Хід тренінгу
1. Вступна частина.
1.1. Привітання
1.2. Виявлення очікувань.
- Вправа «Дерево очікувань»
Мета: визначити очікування учасників.
На стікерах у вигляді квіток слід написати очікування від заняття, озвучити і почепити на дерево.
1.3. Повторення правил.
Складаються разом і записуються на дошці.
1. Не викрикувати.
2. Не перебивати один одного.
3. Говорити по черзі.
4. Бути доброзичливим.
5. Бути толерантним.
6. Дотримуватись конфіденційності.
7. «Тут і тепер».
2. Основна частина.
2.1. Теоретичний блок.
2.1.1. Вступне слово вчителя.
Основними характерними рисами лідера є наступні:
2.1.2. Вправа «Мій кумир»
Мета: стимулювати роздуми на тему лідерства, апелювати до конкретних особистісних прикладів.
Час: 5-7 хвилин.
Учасники по черзі називають людину, яку вони вважають своїм кумиром та на яку прагнуть бути схожими. Після цього тренер задає їм питання – чи можна цю людину вважати лідером? Якщо так, то чому, які якості, дії, досягнення роблять її лідером?
2.2. Практичний блок.
2.2.1. Вправа «Асоціативний ланцюжок»
Мета: актуалізувати емоційно забарвлений асоціативний ряд із поняттям лідерства, означити його змістові межі (робота через ірраціо).
Час: 5-7 хвилин.
Після хвилинних роздумів учасники по черзі називають асоціації, які у них викликає слово «лідерство»; всі асоціації записуються на плакаті. Інший варіант виконання – по колу передається прапорець, той, хто його отримав, має назвати свою асоціацію.
2.3. Допоміжні вправи.
2.3.1. Вправа «Портрет лідера»
Мета: актуалізувати та узагальнити уявлення учнів про лідерство, його складові, необхідні риси лідера (робота через раціо), додатково – розвиток вміння працювати в команді, узгоджувати роботу, виявлення уже сформованих лідерів (хто буде організовувати роботу групи, представляти результати).
Час: 15 хвилин.
Учні діляться на дві або більше мікрогрупи залежно від кількості учасників. Кожна команда отримує ватман або аркуші паперу, завдання учнів – розписати, як вони розуміють, що таке лідерство, що означає бути лідером, хто може ним бути, якими рисами він має володіти, якими мають бути поведінка і спілкування лідера тощо. На роботу дається 10 хвилин, за результатами групи по черзі вивішують ватмани на дошку та презентують свою роботу, можливе загальногрупове обговорення, додаткові пропозиції.
[Лідер – авторитетний член невеликої групи людей, особистісні якості якого дозволяють йому відігравати головну роль в соціальних ситуаціях і процесах, під час прийняття групових рішень та організації спільної діяльності.
Лідер – це людина в групі, за якою всі інші з групи визначають право ухвалювати відповідальні рішення в значущих для групи ситуаціях - рішення, які стосуються інтересів інших та визначають напрям і характер діяльності всієї групи.
3. Заключна частина.
3.1. Підбиття підсумків.
- Чи сподобався вам тренінг?
- Що нового ви для себе взяли?
- Що цікавого дізнались?
- Чи справдились ваші очікування?
3.2. Зворотній зв’язок. Рефлексія
Тренінг № 5
Тема: «Управління професійною кар’єрою»
Мета: ознайомити учасників з поняттям кар’єри, її видами, мотивацією вибору професії; розкрити практичні аспекти можливостей побудови професійної кар’єри спеціаліста , види та форми роботи , сформувати практичні навики побудови плану професійного зростання та його реалізації.
Обладнання: проектор, тестові бланки, листи А1, А4 , маркери, ручки, стікери, вправа «Рефлексія».
Хід тренінгу
1. Вступна частина.
1.1. Привітання
1.2. Виявлення очікувань.
- Вправа «Дерево очікувань»
Мета: визначити очікування учасників.
На стікерах у вигляді квіток слід написати очікування від заняття, озвучити і почепити на дерево.
1.3. Повторення правил.
Складаються разом і записуються на дошці.
1. Не викрикувати.
2. Не перебивати один одного.
3. Говорити по черзі.
4. Бути доброзичливим.
5. Бути толерантним.
6. Дотримуватись конфіденційності.
7. «Тут і тепер».
2. Основна частина.
2.1. Теоретичний блок.
2.1.1. Вступне слово вчителя
Доброго дня, дорогі діти, шановні гості. Шановні діти, ви вже десятикласники і стоїте на порозі прийняття важливих рішень. Вам уже зараз потрібно пам’ятати, що через рік від вас очікують здійснення певних кроків у виборі життєвого шляху тобто у виборі професії та побудові в майбутньому успішної кар’єри в певній галузі. Думаю, кожен з вас погодиться, що перш , ніж ви почнете будувати кар’єру, вам потрібно обрати професію, у якій ви будете самореалізуватися. Вибір професії - дуже важливий і відповідальний процес. Негативні наслідки неправильно обраної професії стосуються як самої людини, так і всього суспільства в цілому.
Звичайно, успішне вирішення проблеми вибору майбутньої професії залежить від багатьох обставин життя молодої людини. Але провідну роль досягнення успіху у виборі професії та побудові успішної кар’єри тут відіграє вміння правильно планувати своє життя, будувати життєвий прогноз, передбачати можливі наслідки власних рішень і вчинків. Метою нашої сьогоднішньої роботи є розвиток названих умінь.
Тепер давайте визначимо значення вживання поняття "кар’єра» та «професія":
Яке питання первинне, а яке вторинне.( Первинне - це професія)
Що таке професія у десятому класі пояснювати не потрібно.( Діти відповідають)
Це вибір сфери діяльності.( слайд12)
Професія — рід трудової діяльності людини, яка володіє комплексом спеціальних знань, практичних навичок, одержаних шляхом спеціальної освіти, навчання чи досвіду, які дають можливість здійснювати роботу в певній сфері виробництва.
Тож почнемо ми з професій, а потім дійдемо до кар’єри.
На які ж групи поділяються професії?
2.2. Практичний блок.
2.2.1. Ігрова вправа "Ланцюжок професій"
Мета вправи: розвиток в учнів уміння виділяти загальне в різних видах трудової діяльності
Час проведення: -10-15 хвилин.
Інструкція. Для того,щоб ви впевнилися у правильності свого вибору я вам пропоную гру. Зараз ми по колу побудуємо "ланцюжок професій". Я назву першу професію, наприклад, металург, наступний назве професію, у чомусь близьку до професії металурга, наприклад, кухар. Наступний - назве професію, близьку кухареві і т.д.
Важливо, щоб той, хто називає зміг пояснити, в чому схожість названих професій, наприклад, і металург, і кухар мають справу з вогнем, з високими температурами, з печами.
По ходу гри ведучий іноді ставить уточнюючі питання: "У чому ж схожість вашої професії з тільки що названою?" Остаточне рішення про те, вдало названа професія чи ні, приймає група.
Обговорення
При обговоренні гри важливо звернути увагу учасників, що між різними професіями іноді виявляються найцікавіші подібності. Наприклад, на початку ланцюжка називаються професії, пов'язані з металообробкою (як у нашому прикладі), в середині - з автотранспортом, а в кінці - з балетом.
(Приклад подібного ланцюжка: металург - кухар – м’ясник - слюсар (теж рубає, але метал) - автослюсар - таксист - сатирик естрадний (теж "зуби заговорює") - артист драмтеатру - артист балету і т.д.)
Такі несподівані зв'язки між різними професіями свідчать про те, що тим людям, які обрали свій професійний шлях, не слід обмежуватися тільки одним вибором, адже важливо те, що шукає людина в одній (тільки в одній!) професії, може опинитися в інших, більш доступних.
2.3. Допоміжні вправи.
2.3.1. Вправа "Хочу, можу, треба"
Мета вправи: вправа спрямована на аналіз ситуації професійного самовизначення. Вона змушує замислитися над проблемною ситуацією та в цілому спонукає учасників до активного пошуку рішення позначених проблем.
Учитель Перед вами бланки. Зазначте, будь ласка, ще раз, ким би ви хотіли бути, потім напишіть три слова: хочу, можу, треба, далі я вас попрошу проаналізувати свій вибір за цими поняттями. Дайте собі відповідь на питання: а чи є у вас для цього необхідні вміння на даний момент. Якщо ні, то чи дозволяють ваші психофізіологічні можливості їх придбати.
Далі подумайте та напишіть для себе, які професії зараз затребувані, чи є затребуваною обрана вами професія. Чи немає якихось особливих обставин, які можуть перешкоджати займатися обраним вами видом діяльності. Якщо є, то позначте їх.
На виконання роботи вам відводиться 5 хвилин.
3. Заключна частина.
3.1. Підбиття підсумків.
- Чи сподобався вам тренінг?
- Що нового ви для себе взяли?
- Що цікавого дізнались?
- Чи справдились ваші очікування?
3.2. Зворотній зв’язок. Рефлексія
Тренінг № 6
Тема: Алгоритм “ 7 кроків до вагомого рішення”
Мета: ознайомити учнів із видами рішень, навчити аналізувати проблеми та
вміти ухвалювати зважені рішення, розвивати навички прийняття виважених
рішень, виховувати почуття відповідальності за прийняття рішень
Обладнання:
- «Вчимося жити разом» Практикум з розвитку соціальних навичок учнів
основної та старшої школи у курсі « основи здоров’я»
- « Вчимося жити разом» Посібник для вчителя з розвитку соціальних
навичок учнів основної та старшої школи у курсі « основи здоров’я»
- Плакат « Правила роботи»
- Плакат « Очікування»
- Стікери
- Маркери
- Презентація
- Відеофільм « Усе в твоїх руках»
- Роздруковані завдання
- Таблички із написами « Прості», « Щоденні або звичні», «Складні»
- Таблички «Прості», «Складні»
- Картки до Вправи «Голосуй ногами»
- вправа «Рефлексія».
Хід тренінгу
1. Вступна частина.
1.1. Привітання
1.2. Виявлення очікувань.
- Вправа «Дерево очікувань»
Мета: визначити очікування учасників.
На стікерах у вигляді квіток слід написати очікування від заняття, озвучити і почепити на дерево.
1.3. Повторення правил.
Складаються разом і записуються на дошці.
1. Не викрикувати.
2. Не перебивати один одного.
3. Говорити по черзі.
4. Бути доброзичливим.
5. Бути толерантним.
6. Дотримуватись конфіденційності.
7. «Тут і тепер».
2. Основна частина.
2.1. Теоретичний блок.
2.2.1. Слово тренера « Види рішень»
Усі рішення, які ми приймаємо, є:
• прості – не потребують особливого
розміркування ( яке морозиво купити, який фільм подивитися);
• щоденні або звичні (що сьогодні вдягнути, вчити уроки чи
йти гуляти);
• складні (ті, що можуть мати серйозні
наслідки: скажімо, рішення, яку спеціалізацію у навчанні обрати,
впливає на подальшу долю людини).
( одночасно на дошку викладаються таблички з написами)
Приймаючи прості рішення, ми зазвичай покладаємося на свій смак,
чиюсь пораду, робимо так, як раніше, як чинять інші. Адже ціна такого
рішення невисока. У крайньому разі, нам не сподобається смак
морозива чи фільм, який ми вибрали.
Дехто звик так розв’язувати всі проблеми. Однак у більшості випадків
краще діяти не імпульсивно, а добре усвідомлюючи наслідки своїх
вчинків (що буде, коли підеш гуляти, замість того
щоб виконати домашнє завдання). Ціна такого неправильного рішення
— низька оцінка, зіпсований настрій і навіть твоя репутація, якщо
тебе раніше вважали старанним учнем.
Особливої зваженості потребують рішення, які можуть вплинути на
життя і здоров’я людей. Та все у твоїх руках, майже як у китайській
легенді.
2. Перегляд відеофільму « Усе в твоїх руках»
Запитання для обговорення:
• Наведіть приклади рішень, які можуть вплинути на здоров’я і
долю людей (сісти за кермо у нетверезому стані, обрати професію до
душі … ).
Підсумок: «Особливої зваженості потребують рішення, які можуть
вплинути на життя і здоров’я людей».
3. Вправа «Голосуй ногами» (учасники розрізняють види рішень)
• З одного боку класної кімнати покладіть картку зі словом «Просте», з
іншого –«Складне».
• Один за одним зачитуйте приклади рішень і запропонуйте учням
визначити, якими вони є (простими чи складними). Учні
висловлюватимуть свою думку, рухаючись до певної картки. Якщо
рішення не може бути ідентифіковане як «Просте» чи «Складне»,
можна стати посередині.
Запропонуйте 1-2 охочим пояснити, чому вони обрали певну
позицію.
Рішення до вправи «Голосуй ногами»
1. Що подарувати другові?
2. Що вдягнути на вечірку?
3. Кого запросити на свій день народження?
4. Купити песика чи котика?
5. Що з’їсти на сніданок?
6. Яку іноземну мову почати вивчати?
7. Що одягнути до школи?
8. Яку спортивну секцію вибрати?
9. Яку книжку почитати?
10. Що подарувати мамі на День матері?
11. Який подарунок привезти бабусі і дідусеві?
12. На який фільм піти до кінотеатру?
13. Яку спеціалізацію обрати у навчанні?
14. Учити уроки чи піти погуляти?
15. Які засоби гігієни вибрати?
16. Яке морозиво купити?
17. Пригостити друга солодощами чи з’їсти їх самому?
18. Як кардинально змінити зачіску?
19. Куди поїхати відпочивати на канікулах?
20. Допомогти із хатньою роботою чи піти погуляти з друзями?
Запитання для обговорення:
• Які ситуації викликали у вас найбільше сумнівів?
Підсумуйте: «Щодня ми ухвалюємо багато рішень. Деякі з них є
простими, інші потребують зваженого підходу»
2.2. Практичний блок.
2.2.1. Повідомлення «Правило світлофора»
(ознайомити з алгоритмом ухвалення рішень)
• За допомогою презентації ознайомити з алгоритмом ухвалення рішень
«Правило світлофора».
Презентація « Правило світлофора»
Підсумок: «Ухвалювати зважені рішення допомагає "Правило
світлофора"».
2.3. Допоміжні вправи.
2.3.1. Повправляйтеся обирати правильні рішення у наведених нижче
ситуаціях.
Прошу об’єднатися у дві команди «Просто», « Складно»
( Час 3 хв)
Ситуація 1.
Завтра в Олега тренінгова атестація. Якщо він не підготується, то матиме
низьку оцінку за семестр і проблеми з батьками. Однак друг кличе його на
фільм, який вони давно збиралися по-дивитися.
Ситуація 2. Олені купили нову сукню, і вона хоче вдягнути її
наступного дня до школи. Однак у них суворі прави-ла щодо носіння
шкільної форми. Якщо Олена це зробить, їй запишуть зауваження у
щоденник, і весь клас буде покарано.
3. Заключна частина.
3.1. Підбиття підсумків.
- Чи сподобався вам тренінг?
- Що нового ви для себе взяли?
- Що цікавого дізнались?
- Чи справдились ваші очікування?
3.2. Зворотній зв’язок. Рефлексія
Тренінг № 7
Тема: Список помилок при виборі професії
Мета: Ознайомити учнів з важливістю вибору професії в житті людини та основними видами професій, класифікацією професій за Є. Клімовим. Забезпечити учнів необхідним обсягом профорієнтаційних знань та навичок. Розвинути в старшокласників уміння розуміти самого себе, свої потреби та нахили. Показати важливість та позитивні сторони «улюбленої роботи», допомогти учням визначити власні професійні інтереси.
Обладнання: вправа «Дерево очікувань», презентація, дошка. Цитати на дошці:
- »Оберіть собі роботу до душі, і Вам не доведеться працювати жодного дня у своєму житті». Конфуцій;
- «Життя – це ряд зусиль. Ми бачимо мету, але не завжди бачимо дорогу». В. Шкловський;
«Проблема самовизначення є,насамперед,проблема визначення свого способу життя «. С. Рубінштейн.
вправа «Рефлексія».
Хід тренінгу
1. Вступна частина.
1.1. Дерево привітань
Мета: створення сприятливої, довірливої атмосфери для згуртування групи, заохочення до співпраці.(10хв)
На великому аркуші паперу намальовано дерево. На дереві висять листочки (кількість листочків відповідає кількості учасників у групі), зі зворотної сторони яких записані різні завдання.
- Привітайся зі всіма, подаючи руку.
- Скажи іншим щось приємне.
- Скажи комусь з учасників, що він чудовий.
- Посміхайся іншим.
- Привітайся з іншими поглядом.
- Обійми когось з учасників у знак дружби.
- Затанцюй з кимсь привітальний танець.
- Скажи іншим учасникам, що ти радий їх бачити і т.д.
Учасники беруть листочки представляються і одночасно виконують свої завдання, вільно рухаючись по кімнаті.
1.2. Виявлення очікувань.
- Вправа «Дерево очікувань»
Мета: визначити очікування учасників.
На стікерах у вигляді квіток слід написати очікування від заняття, озвучити і почепити на дерево.
1.3. Повторення правил.
Складаються разом і записуються на дошці.
1. Не викрикувати.
2. Не перебивати один одного.
3. Говорити по черзі.
4. Бути доброзичливим.
5. Бути толерантним.
6. Дотримуватись конфіденційності.
7. «Тут і тепер».
2. Основна частина.
2.1. Теоретичний блок.
2.1.1. Інформаційне повідомлення. (3хв)
Мета: розширити кругозір учнів, надати більше інформації про професії
Цікаво знати: Кількість професій швидко змінюється. Вважається, що протягом 10 років зникає близько 5000 професій і майже стільки ж виникає нових. При цьому зазнають змін характер і зміст праці у межах як нових, так і старих професій. Більшість назв нових про¬фесій є запозиченими з досвіду зарубіжних фірм, а деякі являють собою модифіковані назви вже існуючих професій. Особливо багато нових про-фесій являють собою різновидності назв різних агентів і менеджерів, на-приклад, комерційний агент, рекламний агент, менеджер з персоналу, фінансовий менеджер, менеджер з реклами, офіс-менеджер тощо.
У світі налічується понад 40 тисяч професій . Як знайти серед них свою ? Як не розгубитися при виборі ? На сьогодні існує декілька класифікацій професій . У нашій країні зазвичай користуються класифікацією професора психологічних наук Євгенія Олександровича Клімова. В основу класифікації покладено ідею про розподіл всіх професій на 5 типів за ознакою предмета ,з яким взаємодіє людина в процесі праці. Людина – Природа. Людина – Техніка. Людина – Людина. Людина – Знакова система. Людина – Художній образ
2.2. Практичний блок.
2.2.1. Вправа Мозковий штурм (5хв)
Мета: визначити рівень знань учасників, залучити до подальшої роботи
Фактори, що необхідно враховувати при виборі професії
( учасники тренінгу по черзі висловлюють свої думки)
Слід перш за все брати до уваги фізичний та психологічний стан людини, стан здоров'я. Так, небажано обирати будівельні професії, якщо ор¬ганізм схильний до застудних захворювань і ре¬акцій алергійного характеру; тим, хто має дефек¬ти зору, не рекомендуються професії водія авто¬транспорту та електронника (доводиться працю¬вати з дрібними деталями), кравчині і закрійника, в'язальниці і гаптувальниці; тим, хто має слабкий вестибулярний апарат — обирати професії, пов'язані з мореплавством та керуван¬ням літака.
Крім стану здоров'я, при виборі професії важливо враховувати темперамент людини. Лю¬дині з темпераментом холерика протипоказана робота, пов'язана з посидючістю, монотонністю (бухгалтера, оператора, референта і т. д.) і три¬валою нервовою напругою.
У той же час флегматику і меланхоліку не ножна обирати професії водія або шахтаря. Має значення здатність людини до адаптації (для професій геолога, шахтаря, підводника, водо¬лаза та ін.).
Людина, яка обирає професію, повинна мати повну інформацію про існуючі професії, які можна одержати в центрі зайнятості населення, під час проведення днів відкритих дверей у навчаль¬них закладах, ярмарок професій, у довідковій літературі тощо.
2.3. Допоміжні вправи.
2.3.1. Вправа «Правильний вибір» ( 10 хв.)
Мета: пояснити наслідки неправильного вибору професії; зрозуміти необхідність активних дій по вибору професії та зацікавленості.
Потрібно троє бажаючих. Перед вами 4 – ри пакети. Вам потрібно вибрати один пакет. Торкатись їх не можна. Ті, хто не бере участь, може підказувати, який пакет вибрати. А ті, хто вибирає, може прислуховуватись до порад. Будь ласка, зробіть свій вибір(для вправи необхідно 4 – ри пакети різних кольорів, в одному – яблуко,в другому – блокнот, в третьому – ручка без стержня, а четвертий, взагалі,порожній). Обговорення : - Чому ви обрали саме цей пакет ? - Чого вам не вистачало під час ухвалення рішень? - Що ви відчули відкривши пакети? Ми з вами побачили, що для повного ухвалення рішень потрібно мати достатню кількість інформації, а наші учасники її не мали, тому вони зробили свій вибір керуючись інтуїцією і порадами однокласників. Тому – коли кожен із вас буде вибирати професію ,потрібно враховувати не тільки інформацію про «Хочу» і «Можу» ,але й мати інформацію про »Треба», про потреби ринку праці. Якщо враховувати інформацію про «Хочу» і «Можу «можна вибрати професію, яка не дасть реалізувати себе. Саме тому остання складова формули – «Треба» - потреба ринку праці (тобто є попит на цю професію ,бо ми маємо виробляти те, що купують, а не навпаки).
8) Вправа «Аукціон життя» (10хв)
Мета: оцінити пріорітети та загальні життєві цінності.
Роздумуючи над питаннями «Яким спеціалістом стати у майбутньому?», кожному з вас насамперед важливо і досить чітко розставити пріоритети своїх загальних життєвих цінностей. Обрана професія повинна вкладатися в схему бажаного вами стилю життя, допомагати в досягненні мети. Для того щоб зважити і цю ситуації, пропоную вам взяти участь у грі, яку можна назвати «Аукціон життя».
Кожному з вас я даю 10 жетонів, які під час гри будуть символізувати саме вас: ваші зусилля, ваш час, здоров'я, тобто ваше життя. В процесі гри жетони можна обміняти на той чи інший лот, в якому буде запропоновано 2 «товари». Але придбати можна лише щось одне. Свій вибір серед двох запропонованих альтернатив потрібно робити швидко.
Максимальна кількість лотів —10, але в них може бути різна (вартість, тобто будуть лоти, ціна яких більше, ніж один жетон. Якщо (ви використаєте всі жетони, ви уже нічого не зможете «купити». Назву « товару», який ви готові« купити », напишіть на жетоні і відкладіть його набік, як уже використаний. Пере¬хід до наступного лоту означає, що попередній знято з «торгів».
Отже, починаємо аукціон.
Перелік лотів
1. Гарна квартира чи будинок
(1 жетон) Новий спортивний автомобіль
( 1жетон)
2. Відпочинок у будь-якому місці земної кулі на 1 місяць на двох
( 2 жетони) Успішна кар’єра
(2 жетони)
3. Стрімка політична кар’єра
9» жетони) Можливість постійного самовдосконалення
( 2 жетони)
4. Якісна освіта
( 2 жетони) Підприємство, що приносить великі прибутки
( 2 жетони)
5. Міцна родина
( 3 жетони( Всесвітня слава
( 3 жетони)
6. Чиста совість
( 2жетони) Успіх за будь-яку ціну
( 2 жетони)
7. Матеріальне благополуччя
(1 жетон) Повага і визнання оточуючих
(1 жетон)
Це гра і ми можемо зіграти ще раз, а можемо змінити правила гри. А чи реально зробити це в житті? На жаль, ні. Тому треба серйозно помислити над тим, до якого життя ви прагнете. І це, поряд з оцінкою своїх здібностей, нахилів, вивченням потреб сучасного ринку праці, повинно стати одним з важливих критеріїв у виборі свого професійного майбутнього.
3. Заключна частина.
3.1. Підбиття підсумків.
- Чи сподобався вам тренінг?
- Що нового ви для себе взяли?
- Що цікавого дізнались?
- Чи справдились ваші очікування?
3.2. Зворотній зв’язок. Рефлексія
Тренінг № 8
Тема: Алгоритм “Послідовність прийняття рішення”
Мета: допомогти учням зрозуміти, що таке успіх, як досягти успіху, як стати успішною людиною; прагнення до саморозвитку, самовдосконалення; створення власної формули успіху.
Обладнання: вправа «Дерево очікувань», презентація, аркуші А4 кожному, кольорові олівці, таймер для фіксації часу;аркуші у формі «слідів від ніжок»; аркуші у формі «паркана»; ключі на яких написані твердження плакат «Наша група», плакат «Наші очікування», аркуші у формі «слідів від ніжок», аркуші у формі «камінців-перешкод», аркуші у формі «квіточок», аркуші у формі «джерела», вправа «Рефлексія».
Хід тренінгу
1. Вступна частина.
1.1. Привітання
1.2. Виявлення очікувань.
- Вправа «Дерево очікувань»
Мета: визначити очікування учасників.
На стікерах у вигляді квіток слід написати очікування від заняття, озвучити і почепити на дерево.
1.3. Повторення правил.
Складаються разом і записуються на дошці.
1. Не викрикувати.
2. Не перебивати один одного.
3. Говорити по черзі.
4. Бути доброзичливим.
5. Бути толерантним.
6. Дотримуватись конфіденційності.
7. «Тут і тепер».
2. Основна частина.
2.1. Теоретичний блок.
2.1.1. Міні лекція « Як стати успішним»
Мета : надати інформацію про особливості успіху
Думаю багато хто з вас ставить собі запитання, як досягти успіху? Що таке успіх? Ми не завжди знаходимо відповіді. Чому? Напевно, тому, що успіх – для кожного щось своє. Від народження нас програмують на якийсь певний успіх: бути слухняним, добре вчися, вступи до інституту, мати добре оплачувану роботу. Тільки чи буде це все успіхом?
Стати успішним. Можливість бути успішним закладена в кожному із нас . Бажання досягати успіху природне, і саме воно є відправною ( і дуже важливою) точкою довгого шляху до успіху. Однак лише «хочу» в досягненні бажаного(а успіх -це і є досягнення),звичайно ,мало. Потрібно діяти. Успіх приходить лише до того, хто його прагне, і максимально використовує свої вміння ,свій характер, вміє долати труднощі.
2.1.2.Притча « Сила слова». (Розігрування притчі у ролях шляхом пантоміми про маленьких жабенят.)
Маленькі жабенята приймали участь у змаганнях. Їх метою було забратися на вершину вежі. Зібралося багато глядачів, які хотіли подивитися на ці змагання і посміятися над їхніми учасниками. Змагання розпочалися. Правда в тому, що ніхто з глядачів не вірив, що жабенята зможуть забратися на вершину вежі. Чутні були такі репліки: “Це занадто складно! Вони НІКОЛИ не заберуться на вершину!”, або: “Немає шансів! Вежа занадто висока!”. Маленькі жабенята почали падати. Один за одним… За винятком тих, у яких відкрилося друге дихання і вони стрибали усе вище й вище. Натовп все одно кричав: “Занадто важко! Жоден не зможе це зробити!”. Ще більше жабенята втомлювалися й падали. Тільки один учасник піднімався все вище і вище. Згодом всі піддалися, за винятком того одного жабеняти, який, приклавши всі зусилля, забрався на вершину! Тоді всі жабенята захотіли дізнатися, як йому це вдалося? Один учасник запитав, як же цьому жабеняті, яке дісталося до вершини, вдалося знайти у собі сили? Виявляється, переможець був ГЛУХИМ!!!
Ніколи не слухай людей, які намагаються передати тобі свій песимізм і негативний настрій. Вони віднімають у тебе твої найзаповітніші мрії та бажання. Ті, які ти плекаєш у своєму серці!
Не забувай про силу слів.
Все, що ти чуєш чи читаєш, впливає на твою поведінку!
Завжди налаштовуйся на позитив!
Будь глухим, коли люди тобі говоритимуть, що твої мрії нездійсненні!
Завжди думай:Я зроблю це! Я зможу!
2.1.3.Інформаційне повідомлення « Умови досягнення успіху»
Психолог: Хочу вас ознайомити із основними умовами досягнення успіху, а саме, це:
Об’єктивне ставлення до результату. Не слід забувати про «Закон досягнення успіху»: щоб бути успішним, треба вміти зберігати баланс між тим, чого ми прагнемо, і тим, яким чином ідемо до мети.
2.2. Практичний блок.
2.2.1. Психологічний практикум «Шлях до успіху»
Мета: надати можливість учасникам усвідомити власне бачення реалізації ними власного успіху, спланувати реальні кроки для реалізації цієї мети.
Пропонується учасникам об’єднатися в групи по 4 .
Психолог.Я знаю, що у кожного з вас є певні бажання, думки про майбутнє. Усі ви мрієте про те, що б хотіли мати, вміти, ким бути, чого досягти в житті. Завдання:
Висновок: Отже, успіх – це здійснення мрії. Мрія – це власне бачення бажаного майбутнього успіху в житті.
(роздаються аркуші у формі «слідів від ніжок» (по 3 – 5 шт.), на яких учасники пишуть власні кроки до мети). Час для виконання – 5 хвилин.
Після обговорення учасники прикріплюють свої «сліди» на стіну до малюнка-мети, утворюючи доріжку до неї.
( роздаються аркуші у формі «паркана» ,на яких учасники їх прописують). Час виконання – 5 хвилин.
Після обговорення учасники прикріплюють свої «паркани-перешкоди» на стіну, утворюючи перепони на своєму шляху до мети.
( роздаються ключі на яких написані твердження. Завдання групи вибрати ті твердження як дадуть можливість розв’язати проблемну ситуацію. Учасники вибирають з усіх відомостей саме ті, що потрібні для прийняття правильного рішення.
Проблемна ситуація: «Як досягти успіху в житті?».
Пропонуємо такий список:
Обговорення. Обговорюють з іншими учасниками та психологом наслідки вибору та разом шукають найефективніші засоби досягнення мети.
2.3. Допоміжні вправи.
2.3.1. Притча «Олівець»
Перш ніж покласти олівець у коробку Майстер відклав його вбік.
«Є п'ять істин, які ти повинен знати до того, як я відправлю тебе у світ, — сказав Він олівцю. – Завжди пам'ятай про них, і тоді ти станеш найкращим олівцем.
По-перше, ти зможеш зробити багато великих справ, але лише в тому разі, якщо дозволиш Іншому тримати себе в Його руці.
По-друге, ти час від часу будеш переживати болюче обточування, але це потрібно, щоб стати добрим олівцем.
По-третє, ти будеш здатним виправляти свої помилки.
По-четверте, твоя найбільш важлива частина буде завжди всередині тебе.
І по-п'яте, на якій би поверхні тобою не писали, ти завжди залишатимеш свій слід. Незалежно від свого стану, ти повинен писати».
3. Заключна частина.
3.1. Підбиття підсумків.
- Чи сподобався вам тренінг?
- Що нового ви для себе взяли?
- Що цікавого дізнались?
- Чи справдились ваші очікування?
3.2. Зворотній зв’язок. Рефлексія
Тренінг № 9
Тема: «Аналіз життєвої ситуації»
Мета: вчити учасників планувати, продумувати власне життя, позитивно мислити, створювати власну формулу мрії, вірити у себе. Розвивати креативність, прагнення до саморозвитку, самовдосконалення, комунікативні функції, уяву, зв’язне мовлення, позитивну Я-концепцію.
Обладнання: вправа «Дерево очікувань», презентація, вправа «Повітряні кульки», вправа «Сім умов досягнення мрії», вправа «Ми - скульптори свого щастя», вправа «Рефлексія».
Хід тренінгу
1. Вступна частина.
1.1. Знайомство.
Привітання «Мене звуть... Я люблю себе за те, що...». Вправа проводиться в колі. Кожен по черзі говорить дві фрази «Мене звуть...» і «Я люблю себе за те, що…».
1.2. Виявлення очікувань.
- Вправа «Дерево очікувань»
Мета: визначити очікування учасників.
На стікерах у вигляді квіток слід написати очікування від заняття, озвучити і почепити на дерево.
1.3. Повторення правил.
Складаються разом і записуються на дошці.
1. Не викрикувати.
2. Не перебивати один одного.
3. Говорити по черзі.
4. Бути доброзичливим.
5. Бути толерантним.
6. Дотримуватись конфіденційності.
7. «Тут і тепер».
2. Основна частина.
2.1. Теоретичний блок.
2.1.1. Вступне слово вчителя
Доброго дня! Думаю багато хто з вас ставить собі запитання, як досягти своєї мрії? Що таке мрія? Як треба правильно мріяти, щоб наші бажання здійснился?
Мрії бувають різні! У кожної людини віна своя! Будь-яка перемога є успіхом незалежно від того, чим ви займаєтесь і кроком до здійснення заповітної мрії. Але чи замислювалися ви: що таке мрія саме для вас? Як ставити цілі і добиватися їх? Саме про це і буде наш сьогоднішній тренінг «Як досягти своєї мрії».
2.1.2. Інформаційне повідомлення «Сім умов досягнення мрії» (5 хв.)
Тренер: Хочу вас ознайомити із основними умовами досягнення мрії, а саме, це:
Найбільшого успіху, як правило, досягають ті у кого очі горять пристрастю до справи.
Не слід забувати про «Закон досягнення мрії»: щоб бути успішним, треба вміти зберігати баланс між тим, чого ми прагнемо, і тим, яким чином ідемо до мети.
2.2. Практичний блок.
2.2.1. Вправа «Мій зірковий портрет» (5 хв.)
Мета: створити в групі доброзичливу атмосферу.
Хід вправи: тренер роздає кожному учаснику аркуш А4 і пропонує створити свій портрет у вигляді зірки, на променях якої коротко написати: ім’я, яке подобається, коли вас ним називають; життєве кредо або вислів, який вам подобається; образ або графічний символ, з яким ви себе асоціюєте, тобто стисло написати або зобразити те, що вас характеризує.
Далі тренер пропонує кожному презентувати свій зірковий портрет. Після цього учасники прикріплюють свої зірки на плакат «Наша група».
До уваги тренера!
Тренер також бере участь у вправі і створює свій портрет.
2.2.2.Вправа «Повітряні кульки» (5 хв.)
Тренер: Наші з вами мрії дуже різні, але всі вони яскраві, різнокольорові, легкі, як ось ці повітряні кульки. Вони можуть злетіти в небо і здійснитися, а можуть і лопнути, якщо бути необережним у своїх побажаннях або навіть і не надутися, якщо не докласти потрібних зусиль.
(Кожному з учасників дається повітряна кулька, яку вони повинні надути і написати на ній маркером свою мрію. Повинно бути одне-два слова, наприклад, ВЗАЄМНЕ КОХАННЯ або ВЕЛИКИЙ БУДИНОК та ін.) Потім кульки збираються до купи і прив’язуються біля дошки). Протягом усього заняття наші мрії-кульки знаходяться перед нами, і ми вирішуємо, як їх досягати.
2.3. Допоміжні вправи.
2.3.1. Вправа «Ліпемо своє щастя самі» (5 хв).
Притча «Щастя»
Мета: усвідомити,що досягти мрії можна тільки працюючи.
Хід вправи:
«Щастя»
Бог зліпив людину з глини, і залишився у нього невикористаний шматок.
Нічого не відповів Бог, а тільки поклав людині у руки шматочок глини, який залишився.
Тренер: Діти, а давайте уявимо, що і нам дістався шматочок такої глини. Зараз я роздам вам спеціальний пластилін, з якого ви і зліпите своє «щастя».
(Можна зліпити маленьке серце, як символ великого щасливого кохання, можна, маленьку машину або будиночок, або голуба як символ миру та ін.)
2.3.2. Вправа «Карта цінностей» (10 хв).
«Якщо ви можете це уявити, то ви обов’язково зможете це і зробити» - сказав Уолт Дісней.
Я хочу познайомити вас з модним нині методом- «дошка візуалізації» чи «карта цінностей». Він передбачає не просто уяву, а ще і її матеріалізацію:малюнки, фото, колажі, що відображають бажане. Є деякі правила роботи з нею:
«Я багатий, знаменитий,маю щасливу родину…»
Акценти:
- Здоров’я: зображуйте себе здоровим,красивим, активним.
-Ви та ваша краса: покажіть себе таким, яким ви хочете бути.
-Стосунки з іншими людьми: наклейте своє фото та інших людей, з якими -хочете бути, поставте символи, які відображатимуть ваш стан (щастя,кохання…)
-Навчання, робота, кар’єра: зобразіть себе у тій обстановці про яку мрієте…
-Сім’я та друзі: абсолютно гармонійні стосунки!
-Подорожі, інтереси:зобразіть себе там, де Ви хотіли б побувати. У вас достатньо на все грошей та часу!!!
3. Заключна частина.
3.1. Підбиття підсумків.
- Чи сподобався вам тренінг?
- Що нового ви для себе взяли?
- Що цікавого дізнались?
- Чи справдились ваші очікування?
3.2. Зворотній зв’язок. Рефлексія
Тренінг № 10
Тема: Розвиток критичного мислення. Підведення підсумків рефлексія, завершення тренінгу
Мета: ознайомити учасників з основами розвитку критичного мислення, сформувати первинні практичні навички критичного мислення, дати мотивувальну інформацію про можливості та переваги критичного мислення, дати можливість практично опанувати навичок критичного мислення.
Обладнання: вправа «Дерево очікувань», ноутбук, проектор, екран, фліп-чарт, допоміжні матеріали для проведення тренінгу, презентація, вправа «Рефлексія».
Хід тренінгу
1. Вступна частина.
1.1. Привітання
1.2. Виявлення очікувань.
- Вправа «Дерево очікувань»
Мета: визначити очікування учасників.
На стікерах у вигляді квіток слід написати очікування від заняття, озвучити і почепити на дерево.
1.3. Повторення правил.
Складаються разом і записуються на дошці.
1. Не викрикувати.
2. Не перебивати один одного.
3. Говорити по черзі.
4. Бути доброзичливим.
5. Бути толерантним.
6. Дотримуватись конфіденційності.
7. «Тут і тепер».
2. Основна частина.
2.1. Теоретичний блок.
2.1.1. Інформаційний блок «Критичне мислення- якісне мислення»
Мислення– це передусім психічний процес самостійного пошуку й відкриття суттєво нового, тобто процес опосередкування та узагальнення відображення дійсності під час її аналізу й синтезу, що виникає на основі практичної діяльності й досвіду.
Критичне мислення - той тип мислення, який допомагає критично ставитися до суджень і тверджень, не брати нічого на віру без доказів, але бути при цьому відкритим новим ідеям. Критичне мислення - необхідна умова, що допомагає нам робити усвідомлений вибір, прогнозувати і планувати наслідки наших вчинків і нести відповідальність за прийняті рішення.
Критичне мислення - синонім якісного мислення. Це скоріше ім'я, ніж поняття, але саме під цим ім'ям з рядом міжнародних проєктів в наше життя прийшли багато з тих прийомів і методів, з якими нам належить познайомитися.
Слово «критичний» походить від двох грецьких слів: «kritike» - мистецтво судити і «kriterion» - засіб для судження. Таким чином, «критичне мислення» означає «мистецтво судження, засноване на критеріях». Дослідження показують, що звичайне, що не розвинене і не структуроване мислення найчастіше призводить до забобонів, необґрунтованих узагальнень, помилок, самообману, упертості й обмеженості.
Критично мислячі люди шукають шляхи порозуміння свого власного розуму, щоб потім інтелектуально розвивати його і звести до мінімуму помилки, прорахунки і спотворення.
Елементами критичного мислення є
Спостереження - в результаті серії спостережень ми можемо прийти до…
Фактів - від фактів або їх відсутності ми можемо перейти до…
Умовиводу, перевіривши обґрунтованість якого, ми переходимо до…
Суджень, від яких залежать наші…
Переконання. Спираючись на переконання, ми, керуючись логікою, підбираємо
Аргументи. А коли ми хочемо перевірити аргументи, ми вдаємося до…
Критичного аналізу, за допомогою якого перевіряємо наші спостереження, факти, судження, переконання і аргументи.
З критичним мисленням тісно пов'язані такі вміння і навички, як:
• Уміння задавати питання;
• Уміння формулювати проблему;
• Уміння доводити свою точку зору;
• Уміння аналізувати припущення й упередження;
• Уміння уникати емоційних суджень;
• Уміння уникати спрощень;
• Розглядати всі наявні інтерпретації;
• Толерантність;
• Метапізнання - вміння думати про те, як я думаю.
Якщо проаналізувати методи критичного мислення, то побачимо, що всі вони спрямовані на правильну постановку питання. Знак питання нагадує риболовний гачок. Будь-який знає, що з його допомогою можна зловити рибу. Знаючи, що кожен тип питання задіє одну зі сторін мислення, ми зможемо свідомо керувати як свої мисленням, так і мисленням наших здобувачів освіти, щоб реалізувати інтелектуальний потенціал в повній мірі.
2.2.1. Вправа . «Складання кластера» (робота в малих групах)
А тепер ми об’єднаємося в малі групи і складемо кластер. Напишіть в центрі аркуша паперу слова «критичне мислення», а навколо в кружечках якомога більше слів, які ви тепер пов'язуєте з цим поняттям. З'єднайте кружечки стрілками, показавши взаємозв'язок і залежність. Приготуйтеся представити свій кластер іншим учасникам тренінгу і відповісти на можливі запитання.
Кластери - графічні систематизатори, які показують кілька різних типів зв'язків між об'єктами або явищами.
Кубування — це приклад ігрової методики, а також один із методів навчання, що полегшує всебічне розглядання теми. Здобувачі освіти можуть виконувати кубування в парі, потім об'єднатися в групи. Слід провести через кубик слово. Це може бути літературний термін, визначення або якась інша назва. Дуже важливо застосовувати кубування до того, що вже добре відомо здобувачам освіти. Його можна використовувати на стадії актуалізації чи рефлексії. (Додаток 2).
Питання на гранях куба
1. Опишіть слово «критичний»?
2. Яка різниця між«мисленням» та «критичним мисленням»?
3. Добери синонім до словосполучення критичне мислення
4. Проаналізуйтеетапи критичного мислення
5. З якими вміннями та навичками тісно пов'язане критичне мислення?
6. Запропонуйте аргументи «за» або «проти» використання критичного мислення на уроках.
2.3. Допоміжні вправи.
2.3.1. Вправа . Діаграма Венна
Діаграми з кіл використовувалися ще в XIII столітті. Діаграми Венна популяризував англійський логік Джон Венн у 1880 році. Вони також називаються первинним діаграмами, логічними схемами або діаграмами множин.
Джона Венна надихнув швейцарський математик і логік XVIII століття Леонард Ейлер, який використовував аналогічний підхід до організації даних за допомогою кіл, однак його кола не перетиналися. Винахід Ейлера іноді називають діаграмами Ейлера, а Венн назвав свій власний винахід «колами Ейлера». Приблизно через 30 років виникла назва «діаграма Венна».
Діаграми Венна були створені для використання в галузі математики, яка називається теорією множин. У теорії множин розглядаються чіткі категорії об’єктів, якими можуть бути не лише числа.
Практичне заняття. Найти відмінності та спільне між роботою викладача та майстра виробничого навчання та побудувати діаграму Венна.
3. Заключна частина.
3.1. Підбиття підсумків.
- Чи сподобався вам тренінг?
- Що нового ви для себе взяли?
- Що цікавого дізнались?
- Чи справдились ваші очікування?
3.2. Зворотній зв’язок. Рефлексія