Тренінгова програма "Формування толерантної свідомості підлітків"

Про матеріал
Даний посібник містить розробку тренінгу «Формування толерантної свідомості підлітків» для дітей 12-15 років. В ньому представлений комплекс вправ, що направлені на формування уявлення про толерантність як універсальний принцип життя людини; виховання толерантності як необхідної особистісної якості учнів. Посібник рекомендується соціальним педагогам, практичним психологам, класним керівникам та спеціалістам, котрі цікавляться даною проблемою.
Перегляд файлу

Управління освіти Сновської міської ради Сновської ОТГ

Сновська гімназія

 

 

 

 

ТРЕНІНГОВА ПРОГРАМА

на тему:

«ФОРМУВАННЯ ТОЛЕРАНТНОЇ СВІДОМОСТІ ПІДЛІТКІВ»

 

 

 

 

                                                                                Підготувала

                                                                               соціальний педагог

                                                                                ЗАГУМЕННА В. О.

 

 

 

 

 

 

«Кожна людина – як літера в алфавіті: щоб утворити слово,
потрібно злитися з іншими.»
Осип Мандельштам

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Сучасне українське суспільство переживає складний період свого саморозвитку, позначений труднощами перехідного періоду, коли демократичні, гуманістичні цінності утверджуються суперечливо і надто повільно. Це зумовлює падіння моралі, культури взаємостосунків між людьми, криміналізацію суспільних відносин тощо. Значні суперечності особливо позначаються на молодому поколінні, в свідомості й поведінці якого не сформувалися та міцно не закріпилися позитивні установки й мотиви, значущі ціннісні орієнтації.

За таких обставин вкрай важливим стає виховання в молодого покоління толерантності, оскільки утвердження принципів і норм толерантності є необхідною умовою взаєморозуміння між людьми, взаємодії, злагоди, згуртування і консолідації суспільства.

Здійснюються наміри по-новому подивитися на світ, подолати перепони, які роз’єднують людей, утвердити між ними стосунки на засадах взаєморозуміння та гуманізму.

Важливим фактором світового визнання необхідності вивчення даної проблеми є Декларація принципів толерантності, затверджена резолюцією Генеральної конференції ЮНЕСКО від 16 листопада 1995 р., що надає міжнародне визначення поняттю толерантності: толерантність означає повагу, прийняття й правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, наших форм самовираження й способів прояву людської індивідуальності. Толерантність уможливлює досягнення миру й сприяє заміні культури війни культурою миру [5]. Прояви толерантності не означають терпимого відношення до соціальної несправедливості, відмови від своїх переконань або поступки іншим. Толерантність означає, що кожний вільний дотримуватися своїх переконань і визнає таке ж право за іншими; означає визнання того, що люди за своєю природою розрізняються за зовнішнім виглядом, положенням, мовою, поведінкою й цінностями, мають право жити у світі й зберігати свою індивідуальність і не можуть нав'язувати погляди однієї людини іншим.

Толерантність – складне інтегративне особистісно-моральне утворення, що характеризується здатністю людини з повагою ставитися до інтересів, думок, поглядів, звичок, вірувань інших людей, прагненням зрозуміти та досягнути взаємної злагоди без застосування  тиску, насилля. Вона виявляється у ціннісному ставленні до інших людей, оточуючого середовища, самого себе, тобто охоплює весь спектр соціальних відносин, у якому реалізується особистість. Толерантність визначається сформованими в особистості установками, звичками, світоглядом; підлягає цілеспрямованому вихованню й самовихованню.

Наростання агресивності на всіх рівнях людського буття – війни, тероризм, національна й релігійна нетерпимість, конкурентно-агресивний спосіб поводження – викликали практичну необхідність досліджень щодо профілактики цих явищ, механізмів протистояння. У останні десятиліття поняття «толерантність» стало міжнародним терміном і одним із ключових слів у проблематиці світу.

Як свідчить світова й вітчизняна література ідеї терпимості, толерантності висвітлювалися науковцями різноманітних галузей вже протягом досить тривалого історичного періоду, починаючи з XVIII століття (Ж. Боден, І.Кант, Ш. Монтеск'є, Ф.Ратцель і ін.).

Уперше про толерантність написав англійський філософ Дж. Локк. Розвиваючи  його  думки  про  справедливе  суспільство, англійський    філософ 

Дж. Ролс  висунув  теорію  справедливості, у якій  описав  толерантність  як моральну чесноту, політичну цінність, одне із втілень принципу справедливості, рівності; раціональну чесноту, засновану на рівності людей, що володіють інтуїтивним «почуттям справедливості» і поділяючих «тонку» теорію блага. Він також затверджував, що ніякі філософські й релігійні погляди не можуть розглядатися як підстави толерантності [13, с. 17].

Слід відзначити, що у дослідження психологічних особливостей процесу формування толерантної свідомості великий внесок внесли як закордонні, так і вітчизняні вчені. Ефективно досліджувалися соціально-психологічні механізми ідентифікації, конформізму, уподібнення, зараження, наслідування, переконання, які проявляються не тільки у системі відносин особистостей, груп, класів, але й у системі відносин націй, народів, етносів (О.Г. Асмолов С.К. Бондирева, Л. Кольберг, Т. Нельсон, Г. Олпорт, Ж. Піаже, К. Роджерс, Г.У. Солдатова, В.Г. Третьяк, К.-Г. Юнг і ін.).

Одним з перших узагальнену характеристику толерантної особистості дав  

Г. Оллпорт, який виділив основні її параметри: орієнтація на себе, потреба у визначеності, менша прихильність до порядку, здатність до емпатії, перевага волі, демократії, знання самого себе, відповідальність, захищеність. С.Д. Щеколдіна відносить до критеріїв показників толерантності людини: соціальну активність, мобільність поведінки, здатність нестандартно вирішувати звичайні проблеми, емпатію, сформованість соціально-моральних мотивів поведінки особистості в процесі взаємодії з людьми інших етнічних і соціальних народностей [13, с.35].

Формування толерантності слід починати ще в ранньому дитинстві, коли закладається першооснова людського спілкування і основні моральні категорії (доброта, чуйність, чесність і т.д.) Однак ми часто спостерігаємо несформованість толерантності у школярів. Одвічні життєві негаразди, стрімкий темп життя, соціальні проблеми і природні катаклізми, виховна інерція батьків по відношенню до дітей, агресія, що панує з екранів телевізорів, - це далеко ще не всі причини несформованості толерантності у дитини. Навряд чи хтось із нас зможе усунути всі ці причини, але от не дати їм затьмарити чуйне ставлення і активну перетворюючу позицію дитини до світу, що розвиваються ми зобов'язані.

На даний момент існує необхідність учити підлітків свідомому ослабленню реагування на несприятливі чинники, знижуючи їх чутливість до дії, тобто свідомо формувати толерантність в процесі тренінгу.

 

 

 

На підставі вищесказаного та для профілактики негативних явищ нетерпимого відношення серед підлітків розроблений даний тренінг, що націлений на сприяння формування навичок толерантної поведінки у підлітків.

Мета: формування уявлення про толерантність як універсальний принцип

життя людини;  виховання толерантності як необхідної особистісної якості учнів.

Завдання:

  •                 ознайомити підлітків з поняттями «толерантність» і «толерантна особистість», показати певні рівні толерантної поведінки людини;
  •                 розвивати уяву, здатність до емпатії, співпереживання і співчуття, довіру, гідність і самопізнання як елементи толерантності в контексті взаємин з іншими.
  •                 виховувати спостережливість, чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість,  уважність і повагу до інших людей;
  •                 виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі;
  •                 сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок;
  •                 навчити учасників конкретних прийомів, що допомагають розвинути в собі якості толерантної особистості.

Учасники  тренінгу:  підлітки  12  – 15 років.

Структура тренінгу:  5 занять тривалістю 60 хвилин.

Форма роботи:  групова.

Методи роботи: психодіагностика, рухливі ігри, бесіди, обговорення, мозковий штурм, метод групової дискусії, робота в підгрупах, групах (виконання творчих завдань), виконання малюнків.

 

 

 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

 

ПЛАН

 

 

Назва заняття

 

Тривалість

 

Ресурсне забезпечення

 

1.

 

«Будьмо знайомі!»

  1.        Правила роботи групи
  2.        Вправа «Моє  ім’я – мій характер»
  3.        Вправа «повір у себе»
  4.        Вправа «Чекаючи потяг»
  5.        Вправа «Направлене інтерв’ю»
  6.        Рефлексія заняття

 

 

2 хв.

 

10 хв.

 

10 хв.

 

5 хв.

 

30 хв.

 

3 хв.

 

 

плакат «Правила групи», різнокольорові маркери; ручки, аркуші паперу; м’яч; картки з запитаннями (додаток).

2.

«Що таке толерантність

2.1. Вправа «Сусід праворуч, сусід ліворуч»

2.2.  Вправа «Чарівний кошик»

2.3. Вправа «Що таке толерантність?»

2.4. Гра  «Плутанина»

2.5. Інформаційний блок

2.6. Рефлексія заняття

 

 

3 хв.

 

7 хв.

 

30 хв.

 

5 хв.

5 хв.

10 хв.

 

м’яч; кошик чи пакет з дрібними предметами (наприклад, іграшками з «кіндер-сюрпризів», значками), кількість предметів має перевищувати кількість учасників групи; визначення толерантності, написані на ватмані (додаток ); маркери, ватман; плакат «5 фактів про толерантність».

3.

«Наскільки ви толерантні?»

3.1. Вправа «Загальний ритм»

3.2. Вправа «Мозковий штурм»

3.3. Тест «Наскільки Ви толерантні?»

3.4. Вправа «Команди, що змінюються»

3.5. Рефлексія заняття

 

 

5 хв.

 

5 хв.

 

20 хв.

 

25 хв.

 

5 хв.

 

 

конверт з висловами відомих людей; бланки тесту (додаток), ручки.

 

4.

«Толерантна особистість»

4.1. Вправа «Сніжинки»

 4.2. Лекція «Чим відріз-няється толерантна осо-бистість від інтолерант-ної»

4.3. Вправа «Тридцять три»

4.4. Вправа «Чарівна крамниця»

4.5. Рефлексія заняття

 

 

5 хв.

20 хв.

 

 

 

10 хв.

 

20.хв.

 

5 хв.

 

 

аркуш паперу; бланк з переліком якостей толерантної особистості (додаток).

5.

«Толерантність до себе і до інших»

5.1. Вправа «Передача ритму»

5.2. Гра «Як проявляти толерантність?»

5.3. Вправа «Павич»

5.4. Вправа «П’ять добрих слів»

5.5. Вправа «Емблема толерантності»

5.6. Рефлексія заняття

5.7. Вправа «Аплодис-менти по колу»

 

 

5 хв.

 

5 хв.

 

15 хв.

10 хв.

 

20 хв.

 

3 хв.

2 хв.

 

Додаток до гри «Як проявляти толерантність?»(картки з SMS); кольоровий папір, фломастери, ножиці, клей, аркуші паперу; ватман; павич.

 

 

 

Заняття 1

 

Тема: «Будьмо знайомі!»

Мета: підготувати учасників до роботи; створити невимушену, доброзичливу  атмосферу, хороший настрій; сприяти згуртованості групи, допомогти краще пізнати один одного, підвищити довіру та злагодженість  учасників тренінгу.

Тривалість заняття: 60 хв.

Ресурсне забезпечення: плакат «Правила групи», різнокольорові маркери; ручки, аркуші паперу; м’яч; картка інтерв’юера.

 

Хід заняття

Тренер: Доброго дня, шановні учні! Сьогодні ми розпочинаємо наші зустрічі, котрі стануть для вас корисними і цікавими. Кожна людина прагне бути розумною, справедливою, сильною. Природнім являється бажання мати багато друзів, бути людиною, котру поважають і люблять; розуміти і любити себе та інших. Під час наших зустрічей ми навчимось бути небайдужими, людяними,  добрими, співчутливими, чуйними, уважними і спостережливими.

Та для початку нам потрібно виробити спільні правила роботи групи.

 

Правила роботи групи

Мета: показати необхідність ухвалення і дотримування певних правил, за якими будується взаємодія людей у групі; прийняти правила для продуктивної роботи групи.

Орієнтовна тривалість: 2 хв.

Ресурсне забезпечення: плакат «Правила групи», різнокольорові маркери.

Всі учасники повинні виробити, обговорити і затвердити прийнятні правила роботи групи, а тренер тим часом  записує їх на плакаті «Правила групи».

       Орієнтовні правила:

       1. Дотримуватися регламенту.

       2. Слухати і чути: один говорить – усі слухають.

       3. Бути позитивними.

       4. Бути активними.

       5. Говорити лише від свого імені.

       6. Не критикувати, кожен має право на власну думку.

       7. Правило конфіденційності.

       8. Говорити коротко, по черзі.

 

 

Вправа «Моє ім’я – мій характер»

Мета: познайомити учасників один з одним, здійснити емоційний розігрів.

Орієнтовна тривалість: 10 хв.

Ресурсне забезпечення: ручки, аркуші паперу.

Тренер. Кожен при народженні отримує ім’я, яке супроводжує його все життя. По імені нас називають близькі, знайомі і зовсім незнайомі люди. Наприклад, Поліна - розмовна форма імені. Аполлінарія, походить від слова Аполлон (у давньогрецькій міфології - бог сонця, покровитель мистецтв, бог пророкувань). Ось і наші імена допоможуть нам краще дізнатись один одного. Для цього Вам потрібно подумати над своїм характером -  назвіть риси свого характеру, що починаються на кожну літеру свого імені. Наприклад, Поліна:

П - принципова,

О - організована,

Л - лагідна,

І - інтелігентна,

Н - наполеглива,

А - акуратна.

Подумайте дві хвилини і запишіть свої роздуми, а потім по черзі назвіть ознаки свого характеру, пов'язані з вашим ім'ям.

Якщо у вашому імені є дві або навіть три однакові букви, то ви можете обмежитися розшифровкою цієї букви тільки один раз. Буква «Й» замінюється на «І» та «И» або за вашим бажанням можуть бути замінені будь-якими іншими буквами.

При обговоренні імені група має право вимовити сумнів з приводу будь-якої риси характеру.

Запитання для обговорення:

  • Що ваше ім’я означає?
  • Чи знаєте ви значення вашого імені?
  • Подобається воно вам?
  •  Вам би хотілося, щоб вас називали по-іншому? Як?
  • Чому на час тренінгу ви взяли саме це ім'я?
  • Це ваше справжнє ім'я чи ні? Чому?
  • Що воно виражає?

 

Вправа  « Повір у себе »

Мета: продовжити знайомство учасників; створити невимушену, доброзичливу атмосферу в групі, підвищити довіру та злагодженість  учасників тренінгу.

Орієнтовна тривалість: 10 хв.

Ресурсне забезпечення: м’яч.

Тренер: А зараз  я прошу, щоб ви,  кидаючи один  одному  м’яч, сказали, чим ви унікальні. Отже, кожен повинен сказати «Я унікальна(ий) тим, що…»  і продовжити фразу. Так ми ще краще дізнаємося  один про одного.

Дякую всім, приємно було дізнатися  про унікальність кожного з вас!

Запитання для обговорення:

  • Чи є в нашій групі дві однаково унікальні людини?
  • Приємно мати певні унікальні властивості?

 

 

Вправа «Чекаючи потяг»

Мета: з’ясування настрою, з яким діти прийшли на заняття, та їхніх очікувань від роботи у групі.

Орієнтовна тривалість: 5 хв.

Один учасник групи виходить у центр кола, повідомляє всім, який у нього настрій і чого він чекає від сьогоднішнього заняття. Потім до нього «чіпляється» інший учасник зі своїм повідомленням, і так усі учасники, поки всі діти не висловляться, й не утвориться потяг.

Новостворений потяг «проходить» будь-яку фігуру по кімнаті. Перед цим той, хто веде потяг, говорить усім, яку фігуру вони сьогодні пройдуть.

Запитання для обговорення:

  • Чи всі прийшли з гарним настроєм?

 

Вправа «Направлене інтерв'ю»

Мета: краще познайомитися з членами групи.

Орієнтовна тривалість: 30 хвилин.

Ресурсне забезпечення: картки з запитаннями, аркуші паперу, ручки.

Тренер: Зараз у вас з'явиться щаслива можливість ще краще пізнати інших членів групи, задаючи їм питання в певній послідовності. Кожен з вас обирає партнера,  якого буде інтерв'ювати за допомогою питань, представлених на картці. Відповіді або думки, що виникають у вас по ходу інтерв'ю , можна записувати тут же.

Етапи вправи: 

1.Потрібно вирішити, хто буде відповідати першим (назвемо його А), хто - другим (Б). У першому раунді перше питання задає А, а Б відповідає. Потім Б задає те ж саме питання, А відповідає.

2. На другому питанні гравці міняються місцями: тепер першим повинен питати Б. Далі учасник, що бере інтерв’ю та учасник, що дає його, змінюються при кожному новому питанні.

3. Гравці розподіляються попарно. Пару повинні скласти цікаві один одному люди. На виконання завдання відводиться 20 хвилин.

4. Після закінчення інтерв'ю група збирається разом. Кожен учасник представляє партнера і розповідає про нього те, що здалося йому самим цікавим.

Картка учасника гри

1. Як ти можеш себе охарактеризувати?

2. Коли ти буваєш щасливий?

3. Що тобі особливо вдається?

4. Які якості цінують в тобі друзі?

5. Що ти сам найбільше цінуєш в людях?

6. Чим ти пишаєшся?

7. Як іде твоє життя в останні п’ять років?

8. Що ти найбільше любиш робити?

9. Про що ти мрієш?

10. Чому ти найбільше дивуєшся?

11. Твоє улюблене заняття у вільний час?

12. Що приносить тобі найбільше задоволення?

13. Якщо ти отримаєш в спадщину дуже багато грошей, як ти будеш їх витрачати?

14. Через що ти хвилюєшся?

15. Як ти себе почуваєш в даний момент?

16. Твої сильні сторони?

17. Ти  буваєш сентиментальним?

18. Яку книгу ти візьмеш з собою на безлюдний острів?

19. Якби ми з тобою могли провести разом цілий день, як би він проходив?

20. Що ти цінуєш в мені?

21. Якби прекрасна фея дозволила тобі загадати три бажання, які б вони були?

22. Як би ти охарактеризував того, хто до тебе ставиться вороже?

23. У чому ти бачиш сенс свого життя?

Запитання для обговорення:

  • Що цікавого ви дізнались один про одного?
  • Чи важко було відкритись людині, що бере інтерв’ю?
  • Як гадаєте, чи були неправдиві відповіді?

 

Рефлексія заняття

Мета: підвести підсумки заняття.

Орієнтовна тривалість: 3 хв.

Учасники по колу характеризують настрій, обмінюються думками і почуттями стосовно проведеного заняття  (сподобалось – не сподобалось, що було самим цікавим і корисним, що відчували, які думки виникали і т.д.).

 

 

Заняття 2

 

Тема «Що таке толерантність?»

Мета:  Ознайомити підлітків з поняттям «толерантність»; стимулювати  уяву учасників у пошуках власного розуміння толерантності трьома способами: на основі вироблення «наукового визначення»,  за допомогою експресивної форми,  з використанням асоціативного ряду.

Тривалість заняття: 60 хв.

Ресурсне забезпечення: м’яч; кошик чи пакет з дрібними предметами (наприклад, іграшками з «кіндер-сюрпризів», значками), кількість предметів має перевищувати кількість учасників групи; визначення толерантності, написані на ватмані (додаток ); маркери, ватман; плакат «5 фактів про толерантність».

 

Хід заняття

Тренер. Сьогодні на занятті ми познайомимось з поняттям «толерантність».

 

Вправа «Сусід праворуч, сусід ліворуч»

Мета: пригадати імена учасників тренінгу; підвищення згуртованості членів групи.

Орієнтовна тривалість: 3 хв.

Ресурсне забезпечення: м’яч.

Учасник, в руках  якого знаходиться м'яч, називає імена сусідів праворуч і ліворуч від себе, а потім представляється сам. Після цього він кидає м'яч будь-якому з членів групи. Учасник, що отримав м'яч, також повинен назвати імена своїх сусідів праворуч і ліворуч і представитися сам, і так далі.

Запитання для обговорення:

  • Чи всі пригадали імена один одного?
  • Багато учасників не пригадали імена один одного?

 

Вправа "Чарівний кошик"

Мета: робота з поняттям «толерантність» за допомогою асоціативного ряду; розвиток фантазії, творчого мислення.

Орієнтовна тривалість: 7 хв.

Ресурсне забезпечення:  кошик чи пакет з дрібними предметами (наприклад, іграшками з «кіндер-сюрпризів», значками). Кількість предметів має перевищувати кількість учасників групи.

Ведучий проходить по колу з кошиком, в  якому перебувають різні дрібні предмети. Учасники, не заглядаючи в кошик, беруть якийсь один предмет. Коли всі готові, ведучий пропонує кожному знайти якийсь зв'язок між цим предметом і поняттям  толерантності. Наприклад: «Мені дістався м'ячик. Він нагадує мені земну кулю. Гадаю, що толерантність має бути поширена по всьому світі».

Запитання для обговорення:

  • Чи важко було знайти зв’язок між предметом та поняттям толерантності? Чому?
  • Чи повторювались ваші відповіді?

 

Вправа «Що таке толерантність?»

Мета:: дати можливість учасникам сформулювати наукове поняття толерантності; показати багатоаспектність поняття «толерантність».

Орієнтовна тривалість: 30 хв.

Ресурсне забезпечення: визначення толерантності, написані на ватмані (додаток ); маркери, ватман.

Підготовка: написати визначення толерантності на великих аркушах і прикріпити їх перед початком заняття до дошки чи до стін зворотним боком до аудиторії.

Процедура проведення: тренер розподіляє учасників на групи з 3 - 4 осіб. Кожна група має виробити в результаті «мозкового штурму» своє визначення толерантності. Визначення повинно бути коротким і ємним. Після обговорення представник від кожної групи знайомить із визначенням усіх учасників.

Після закінчення обговорення у групах кожне визначення виписується на ватмані.

Після того, як групи представлять свої формулювання, ведучий повертає заздалегідь заготовлені визначення «обличчям» до аудиторії. Учасники мають можливість ознайомитися з існуючими визначеннями і висловити своє ставлення до них.

 

Запитання для обговорення:

  •  Що відрізняє кожне визначення?
  • Чи є щось, що поєднує якісь із запропонованих визначень?
  •  Яке визначення найбільш вдале?
  •  Чи можна дати одне визначення поняттю «толерантність»?

До уваги тренера. Під час обговорення зверніть увагу на наступні моменти:

  • Поняття «толерантність» має безліч аспектів.
  •  Кожне з визначень виявило якусь грань толерантності.

 

Гра «Плутанина»

Мета: підвищення рівня згуртованості, взаєморозуміння і погодженості дій у групі.

Орієнтовна тривалість: 5 хв.

Учасники стоять у тісному колі  і по команді тренера кожен з них береться лівою рукою за ліву руку сусіда праворуч, а правою рукою - за праву руку людини, що стоїть навпроти. Після цього їм дається завдання розплутатися, не відпускаючи руки; дозволяється тільки провертати кисті відносно один одного. Оптимальне число учасників у колі від 6 до 8; при більшій їх кількості доцільно виконувати вправу в декількох колах, організувавши між ними змагання на швидкість.

Запитання для обговорення:

  • Які емоції виникали в учасників на різних етапах роботи ?
  • Хто висунув ідеї, що дозволили наблизитися до вирішення проблеми?
  • Чи відразу ці ідеї були почуті іншими учасниками і почали втілюватися?
  • Якщо ні, то завдяки яким діям це врешті-решт вдалося?

 

Інформаційний блок

Орієнтовна тривалість: 5 хв.

Ресурсне забезпечення: плакат «5 фактів про толерантність».

Тренер:  Існує  5 ФАКТІВ ПРО ТОЛЕРАНТНІСТЬ:

  1.               НАВКОЛО ТЕБЕ РІЗНІ ЛЮДИ! ТОБІ ВИРІШУВАТИ, ЯК З ЦИМ ДАЛІ ЖИТИ.

Всі люди відрізняються — навколо нас завжди будуть ті, хто в чомусь на нас не схожі. З іншого боку — з точки зору інших людей, ми відрізняємось від них.

2. КСЕНОФОБІЯ  - СТРАШНА РІЧ! РОЗКРИЙ ОЧІ, БУДЬ АДЕКВАТНИМ!

Ксенофобія (гр.) — нетерпимість до чогось чужого, незнайомого, незвичного. Причини — незнання та стереотипи. Наслідки — дискримінація, злочини на ґрунті ненависті, релігійні переслідування, голокост, геноцид, рабство, расові війни, етнічні чистки.

3. ТОЛЕРАНТНІСТЬ – ЦЕ СВОБОДА! РУЙНУЙ СТЕРЕОТИПИ! ТАК І СПРАВДІ ЛЕГШЕ ЖИТИ!

Толерантність — ставлення, під час якого людина визнає, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж вона сама.

4.ТОЛЕРАНТНІСТЬ – ЦЕ АКТИВНА ПОЗИЦІЯ! ЗМІНЮЙСЯ САМ! ЗМІНЮЙ ЛЮДЕЙ НАВКОЛО!

Толерантність — це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.

5.ТОЛЕРАНТНІСТЬ – ЦЕ ВЗАЄМНА ПОВАГА! ПОВАЖАЄШ СЕБЕ? ПОВАЖАЙ ІНШИХ!

Толерантність — це двосторонній процес. Толерантності можна досягнути лише за умови взаємної поваги.

 

Рефлексія заняття

Мета: підвести підсумки заняття.

Орієнтовна тривалість: 10 хв.                                                                 

Тренер. Деякі з вас уперше познайомилися з поняттям «толерантність».

  • Яке з визначень толерантності викликало у вас найбільший відгук?
  •  Чи є для вас тема толерантності актуальною, і якщо так, то чому?

 

Заняття 3

Тема: «Наскільки ви толерантні?»

Мета: дати можливість підліткам оцінити ступінь своєї толерантності, ознайомити учасників з основними рисами толерантної особистості.

Тривалість заняття: 60 хв.

Ресурсне забезпечення: конверт з висловами відомих людей; бланки тесту (додаток), ручки.

 

Хід заняття

Тренер: Сьогодні ми дізнаємось наскільки ми толерантні і познайомимось з основними рисами толерантної особистості.

 

Вправа «Загальний ритм»

Мета: підвищення згуртованості групи.

Орієнтовна тривалість: 5 хв.

Процедура проведення: учасники стоять у колі. Ведучий кілька разів плескає в долоні з певною швидкістю, задаючи ритм, який група повинна підтримати в такий спосіб: учасник, що знаходиться праворуч ведучого, робить один плеск, за ним наступний і т.д., так, аби створювалося відчуття, начебто в заданому ритмі плескає одна людина, а не всі члени групи по черзі. Ця вправа рідко вдається з першого разу. Після кількох спробних кіл із гри поступово вибувають учасники, які порушують загальний ритм.

Модифікація вправи. Ведучий плескає в долоні яку-небудь нескладну музичну фразу. Потім кожний по черзі її повторює можливе одночасне відбивання ритму всією групою.

Запитання для обговорення:

  • Чи вийшла вправа з першого разу? Чому?
  • Які особисті якості Вам допомогли справитись із завданням?

 

Тренер: Кожна людина – це велетенський і неповторний світ. Ця неповторність, унікальність кожної людини роблять її незамінною. Але цінуючи і поважаючи власну унікальність, людина повинна бачити її також і в інших, боротися з власним егоїзмом, не допускати збіднення свого „Я“. Якщо ж вона не дотримується цих принципів, то проявляється нетерпимість. Серед причин нетерпимості можна назвати невігластво і брак розуміння.  Тому ми, люди, повинні розвивати в собі здатність критично мислити та самостійно приймати рішення.

 

Вправа « Мозковий штурм»

Мета: ознайомити учасників з відомими висловами, що стосуються рис толерантності.

Орієнтовна тривалість: 5 хв.

Ресурсне забезпечення: конверт з висловами відомих людей (додаток).

Тренер: Шановні учасники, розділіться на чотири підгрупи за порами року (зима, осінь, літо і весна). Для кожної групи я підготувала  конверт з   висловами відомих людей світу, які вам  потрібно скласти та зачитати.

Люди, будьте людяними! Це ваш перший обов’язок. (Ж.Ж. Руссо)

Терпимість – це чеснота людини, яка має власні переконання. (Ф.Майор, ген. директор ЮНЕСКО)

Чим більш гідна людина, тим більшій кількості людей вона співчуває.. (Ф.Бекон)

Людина – міра всіх речей. ( Протагор)

Тренер: Від себе хочу ще зачитати деякі прислів’я світу:

“Нетерпимі часто платять дорого за те, що терплячим дістається безкоштовно” – говорять французи.

 „Якщо у трьох одна мета, вони землю перетворять на золото, якщо ж мета різна, вони золото перетворять на порох” – говорять услід китайці.

 „За терпіння дасть Бог спасіння” – вважають українці.

Араби запевняють: „Мир існує для людини – людина для миру”.

 „Сварка до добра не доведе, усяка сварка гарна мировою” – підтримують їх росіяни.

Індійці запевняють: „У людини, яка живе заради інших, навіть коротке життя буде сповнене щастям”.

 Індонезійці впевнені: „Любов людини до людини – це повноводе і прозоре джерело, води якого очищують усе, чого торкаються”.

 Ці прислів’я створені в різні часи, різними народами, які належать до різних світів, культур, релігій, але усі вони закликають до згоди, до терпіння, до миру.

Запитання для обговорення:

  • Які риси наведені у висловах, що ви склали?
  • Чи є в цих висловах риса, яку ви почули вперше?
  • Чи зустрічали ви такі риси у людей, що вас оточують?

 

Тест „Наскільки Ви толерантні?”

Мета: дати можливість підліткам оцінити ступінь своєї толерантності.

Орієнтовна тривалість: 20 хв.

Ресурсне забезпечення: бланки тесту (додаток), ручки.

Бланк тесту:

1.     Ви вважаєте, що у Вас виникла цікава ідея, але її не підтримали. Це Вас 

     засмутить?

а) так;                 б) ні.

2.     Друзі пропонують розпочати гру. Чому Ви віддасте перевагу?

а) щоб у ній брали участь ті, хто грає добре;

б) щоб грали й ті, хто навіть  не знає правила.

3.   Чи зможете Ви спокійно сприйняти погану для Вас новину?

а) так;                 б) ні.

4.     Чи дратують Вас люди, які з’являються в громадських місцях в нетверезому вигляді?

а) якщо вони поводяться пристойно, це мене  взагалі не  цікавить;

б) мені завжди були неприємними люди, які не вміють себе контролювати.

5.     Чи легко Ви знайдете контакт з людьми іншої професії, матеріального стану,  іншими звичками?

а) ні, це мені важко було б зробити;

б) так, бо я не звертаю на це увагу.

6.     Над Вами пожартували. Як Ви на це відреагуєте?

а) мені не подобаються ані жарти, ані жартівники;

б) хоча цей жарт може бути неприємним, відповім тим  самим.

7.     Чи згодні Ви з тим, що багато людей „знаходяться не на своєму місці” і „роблять не свою справу”?

а) так;                 б) ні.

8.     У компанії Ви з другом (подругою), який стає об’єктом загальної уваги,  відвертаючи її від Вас. Як Ви на це відреагуєте?

а) мені неприємно, що мене позбавляють уваги;

б) я лише зрадію за нього (неї).

9.     У гостях ви зустрічаєте людину похилого віку, яка критикує сучасне покоління і розхвалює старі часи. Ваша реакція:

а) підете раніше, зіславшись на якийсь привід;

б) почнете сперечатися.

Підрахуйте бали.

 По 2 бали дається за відповіді: 1б, 2б, 3б, 4б, 5б, 6б, 7б, 8б, 9б.

          За інші варіанти відповідей бали не нараховуються.

Від 0 до 4 балів.

         Ви безкомпромісний та упертий. Де б Ви не перебували, створюється таке враження, що Ви намагаєтесь усім нав’язати свої думки. Ви можете виявити агресію, навіть підвищити голос, аби досягти своєї мети, тому з Вами важко підтримувати стосунки  тим, хто дотримується іншої точки зору, хто не погоджується з тим, що Ви робите.

 

 

Від 6 до 12 балів.

         Ви спроможні відстоювати свою точку зору і вести діалог, змінювати свою думку, якщо це необхідно. Хоча іноді можете бути і занадто різким, нечемним до свого співрозмовника. В такі моменти Ви справді можете виграти суперечку з людиною більш слабкого характеру. Але чи варто одержувати перемогу таким чином, якщо цього можна досягти, не принижуючи чиєїсь гідності? 

Від 14 до 18 балів.

         Твердість Ваших переконань поєднується з Вашою толерантністю. Ви можете прийняти будь-яку ідею, з розумінням поставитися до  неочікуваного вчинку, навіть якщо Ви його не схвалюєте. Ви досить критично ставитесь до своєї думки і здатні з повагою і тактом відмовитись від поглядів, які, як виявляється, були помилковими.

 

Вправа «Команди, що змінюються»

Мета: отримання досвіду спілкування та взаємодії в різних командах.

Орієнтовна тривалість: 25 хвилин.

Етапи гри:

1. Дайте сигнал (подзвоніть в дзвіночок) і крикніть, наприклад, "Четвірки!". Це означає, що гравці повинні якнайшвидше утворити групи по чотири особи в кожній.

2. Як тільки команди з'явилися, назвіть дію, яку повинні виконати гравці, наприклад, "потисніть кожному руку і представтеся один одному", потім подайте наступний сигнал.

3. Слідкуйте за тим, щоб кожен раз по Вашому сигналу утворювалися нові команди. Пропонуйте нові дії, цікаві теми. Основна ідея гри полягає в тому, щоб учасники весь час перебували в русі, спілкувалися і розмовляли з якомога більшою кількістю людей.

4. Можливі варіанти раундів представлені нижче:

• "Трійки!" - Учасники беруться за руки і розповідають один одному, які запахи їм особливо подобаються;

• "Шістки!" - Гравці виставляють вперед праве плече, кожен говорить про те, що вміє добре робити;

• "Четвірки!" - Всі члени команди піднімають руки над головою і повідомляють про місце свого народження;

• "П'ятірки!" - Гравці піднімають брови, кожен говорить про те, кого вважає кращим з чоловіків або найгарнішою з жінок;

• "Сімки!" - Спробувавши поворушити вухами, члени групи розповідають один одному про звуки, які їм приємно чути;

• "Двійки!" - Гравці ляскають себе по плечу і вголос згадують свої досягнення за минулий рік;

• "Вісімки!" - Кожен учасник, почухавши підборіддя, задає яке-небудь запитання.

5. В кінці заняття гравці збираються в середині кімнати, шикуються в коло і обхоплюють один одного за талію. Тренер пропонує всім зробити крок вперед, щоб коло стало настільки тісним, наскільки це можливо, і голосно крикнути: "А-а-а!"

Запитання для обговорення:

  • Чи легко було зорієнтуватися?
  • Які особисті якості допомогли вам взаємодіяти в грі?
  • Чи використовували ви риси толерантності?
  • Чи допомогли вони у командному спілкуванні?

 

 

Рефлексія заняття

Мета: підвести підсумки заняття.

Орієнтовна тривалість: 5 хв.

Тренер: Сьогодні ви оцінювали ступінь своєї толерантності.

  •  Які вправи вам сьогодні сподобались?
  • Чи задоволені ви результатами тестування?
  • Які риси толерантності ми обговорювали?

Заняття 4

Тема: «Толерантна особистість».

Мета: Дати уявлення про особливості толерантної та інтолерантної особистості й основних розбіжностей між ними.

Тривалість заняття: 60 хв.

Ресурсне забезпечення: аркуш паперу; бланк з переліком якостей толерантної особистості (додаток).

 

Хід заняття

Вправа «Сніжинки»

Мета: створення робочого настрою.

Орієнтовна тривалість: 5 хв.

Ресурсне забезпечення: аркуш паперу.

Учасники працюють індивідуально і в тиші. Необхідно взяти аркуш паперу, скласти його навпіл і відірвати правий верхній кут. Ця операція повторюється ще двічі. Потім аркуш потрібно розвернути і порівняти зі сніжинками, які зробили інші учасники.

Запитання для обговорення:

  • Чи маємо ми однакові сніжинки?
  • Який би був світ, якщо б ми всі були однакові?

 

Лекція «Чим відрізняється толерантна особистість від  інтолерантної»

Мета: ознайомлення з уявленням відомих психологів про толерантну особистість.

Орієнтовна тривалість: 20 хв.

 

Лекція підготовлена на основі робіт Г. Олпорта

Розподіл людей на толерантних та інтолерантних є досить умовним.  Крайні позиції зустрічаються рідко. Кожна людина у своєму житті робить як толерантні, так і інтолерантні вчинки. Проте, схильність поводитися толерантно чи інтолерантно може стати стійкою особистісною рисою, що й дає змогу розрізняти толерантні та інтолерантні особистості й характеризувати їх.

1. Знання самого себе. Толерантні люди більше знають про свою гідність й недоліки. Критично ставлячись до себе, вони не прагнуть у всіх своїх негараздах звинувачувати оточуючих. Психологи дійшли висновку, що в толерантної особистості значно більший розрив між «Я-ідеальним» (тобто, уявленням про те, яким би «Я» хотів стати) і «Я-реальним» (уявленням про те, який «Я» є), ніж у інтолерантної людини (у якої «Я-ідеальне» і «Я-реальне» практично збігаються). Толерантні люди краще знають самих себе, причому не тільки свою гідність, а й недоліки, тому менш задоволені собою. У зв'язку з цим потенціал для саморозвитку в них вище. Інтолерантна людина зауважує в себе більше гідностей, ніж недоліків, тому у всіх проблемах частіше схильна обвинувачувати оточуючих.

2. Захищеність. Інтолерантній людині важко жити у згоді як із самою собою, так і з іншими людьми. Вона побоюється свого соціального оточення і навіть себе, своїх інстинктів. Над нею ніби нависало відчуття постійної загрози. Толерантна людина зазвичай почувається безпечно. Тому вона не прагне захищатися від інших людей і груп. Відсутність загрози чи переконаність, що з нею можна справитися — важлива умова формування толерантної особистості.

3. Відповідальність. Інтолерантна людина вважає, що події, які відбуваються, від неї не залежать. Вона не владна над долею. Вона переконана, наприклад, що багато подій пояснює астрологія, їй легше думати, що щось відбувається із нею, звинувачуючи астрологічні чинники.  Толерантні люди, навпаки, переконані, що доля залежить не від розташування зірок, а від них самих. Толерантні люди не перекладають відповідальність на інших, вони несуть її самі. Інтолерантні прагнуть зняти із себе відповідальність за те, що відбувається з ними і довкола них. Ця особливість пов'язана з прагненням в усьому звинувачувати інших і лежить в основі формування забобонів у ставленні до інших груп — не я ненавиджу і заподіюю шкоду іншим, це вони ненавидять і заподіюють мені шкоду.

4. Потреба у визначеності. Інтолерантні особистості поділяють світ навпіл — на чорне і біле. Для них не існує півтонів, є тільки два типи людей — погані і гарні, тільки один правильний шлях у житті. Вони наголошують на розбіжностях між «своєю» і «чужою» групами. Вони не можуть ставитися до чогось нейтрально: усе, що відбувається, або схвалюють, або ні. Толерантна людина, навпаки, визнає світ у його різноманітті і готова вислухати будь-яку думку.

5. Орієнтація на себе — орієнтація на інших. Виявилося, що толерантна особистість більше орієнтована на себе в роботі, у фантазіях, творчому процесі, теоретичних міркуваннях. У проблемних ситуаціях толерантні люди схильні звинувачувати себе, а не оточуючих. Такі люди прагнуть до особистісної незалежності більше, ніж до приналежності зовнішнім інститутам і авторитетам, тому що їм не потрібно за когось ховатися.

Дослідження психологів засвідчили, що прагнення належати до суспільних інститутів у інтолерантних людей виражено значно сильніше, ніж у толерантних.

6. Схильність до порядку. Психологи з'ясували, що інтолерантна людина надто великого значення надає охайності, гарним манерам, ввічливості. Для неї важливо, щоб в усьому був порядок. Для толерантних людей ці якості не представляють такої великої цінності і відходять на другий план.

Інтолерантна людина не тільки любить порядок узагалі, вона особливо любить соціальний порядок. У своєму прагненні належати партії, національності, угрупованню вона знаходить безпеку і визначеність. Ця приналежність дає їй захист від постійного занепокоєння.

7. Здатність до емпатії. Здатність до емпатії визначається як соціальна чутливість, уміння давати правильні судження про інших людей.

Що є основою емпатйних здібностей — точно не визначено. Можливо, це продукт сприятливої сімейної атмосфери, розвинених естетичних почуттів, високих соціальних цінностей.

В одному з експериментальних досліджень виявлялася здатність до емпатії в толерантних та інтолерантних студентів. Упродовж 20 хвилин студенти однієї статі і віку розмовляли на різні теми одне з одним наодинці. Кожний формував своє уявлення про співрозмовника. Після бесіди експериментатор попросив студентів заповнити опитувальник, що виявляє ступінь толерантності, за свого співрозмовника. Виявилося, що інтолерантні студенти оцінювали своїх партнерів по експерименту відповідно до своїх власних переконань, тобто вони виглядали в їхніх очах більш інтолерантними, ніж були насправді. Толерантні студенти виявили точніші судження про людей — вони адекватніше оцінювали як толерантних, так і інтолерантних співрозмовників.

8. Почуття гумору. Почуття гумору і здатність посміятися над собою -важлива риса толерантної особистості. У того, хто може посміятися над собою, менша потреба відчувати перевагу над іншими.

9. Авторитаризм. Для інтолерантної особистості надзвичайно важлива суспільна ієрархія. Коли американських студентів попросили назвати людей, яких вони вважають великими, інтолерантні назвали імена лідерів, що мали владу і контроль над іншими (Наполеон, Бісмарк), у той час як для толерантних більш властиво називати артистів, учених (Чаплін, Ейнштейн). Інтолерантну особистість влаштовує життя в упорядкованому, авторитарному суспільстві сильною владою. Інтолерантна людина вважає, що зовнішня дисципліна надзвичайно важлива. Толерантна людина воліє жити у вільному, демократичному суспільстві.

Таким чином, є два шляхи розвитку особистості: інтолерантний і толерантний. Інтолерантний шлях характеризується уявленням про власну винятковість, прагненням переносити відповідальність на оточення, відчуттям навислої загрози, потребою в порядку, у бажанні сильної влади. Інший шлях —шлях людини вільної, яка добре себе знає. Добре ставлення до себе співіснує з позитивним ставленням до оточуючих і доброзичливим ставленням до світу.

 

 

 

Вправа "Тридцять три"

Мета: дати учасникам можливість відволіктись та відпочити.

Орієнтована тривалість: 10 хв.

Учасники  стають у коло, після чого по порядку (по колу) має дорахувати до 33, замінюючи цифри, які діляться на три і в яких є цифра три (3, 6, 9, 12, 13, 15, 18, 21, 23, 24, 27, 30, 31, 32, 33) виразом – «У мене дуже хороший настрій». Якщо один з учасників помиляється, гра починається спочатку. Вправа триває доти,  поки команда без помилок не дорахує до 33.

 

Вправа «Чарівна крамниця»

Мета: дати учасникам можливість з'ясувати, яких якостей їм бракує для того, щоб вважатися справді толерантними людьми.

Орієнтовна тривалість: 20 хв.

Ресурсне забезпечення: бланк з переліком якостей.

Процедура проведення: попросіть учасників групи уявити, що є крамниця незвичайних «речей»: терпіння, поблажливості, прийняття інших, почуття гумору, чуйності, довіри, альтруїзму, терпимості до розбіжностей, уміння володіти собою, доброзичливості, схильності не засуджувати інших, гуманізму, уміння слухати, допитливості, здатності до співпереживання. Бланк із переліком якостей повинен висіти  на дошці. Тренер  виступає в ролі продавця, що обмінює одні якості на інші. Викликається один із учасників. Він може придбати одну чи декілька «речей», яких у нього немає. (Це ті якості, що на думку групи важливі для толерантної особистості). Наприклад, покупець просить у продавця «терпіння». Продавець з'ясовує, скільки йому потрібно «терпіння», навіщо воно йому, у яких випадках він хоче бути «терплячим». Як плату продавець просить у покупця щось взамін, наприклад, той може розплатитися «почуттям гумору», якого в нього з надлишком.

Запитання для обговорення:

  • Чи багато якостей ви придбали в крамниці?
  • Яких якостей більше всього ви придбали?
  • Які якості ви залишали в крамниці?

 

Рефлексія заняття

Мета: підвести підсумки заняття.

Орієнтовна тривалість: 5 хв.

  • Які якості притаманні толерантній особистості?
  • Які якості характерні для інтолерантної особистості?
  • Які умови, на ваш погляд, необхідні для формування толерантної особистості?

 

Заняття 5

 

Тема: «Толерантність до себе і до інших».

Мета: показати, як ставлення до себе пов'язане з толерантністю до інших; показати, як толерантність до інших виростає з толерантності до себе і толерантності стосовно партнерів по групі; навчити прийомам становлення стосунків на доброзичливій основі.

Тривалість заняття: 60 хв.

Ресурсне забезпечення: картки з SMS; кольоровий папір, фломастери, ножиці, клей, аркуші паперу; ватман; павич.

 

Хід заняття

Вправа «Передача ритму»

Мета: налаштування на робочу атмосферу.

Орієнтовна тривалість: 5 хв.

Етапи гри:

1. Група сідає в тісний кружок  на стільцях.

2. Учасники легко тримають один одного за руки.

3. Кожен один раз стискає руку свого сусіда справа.

4. Тепер скажіть гравцям приблизно наступне: "Стислі руки - сигнал, який ми будемо використовувати в грі. Гра починається, коли я потисну руку свого сусіда праворуч. Коли він відчує потиск, то повинен передати його направо своєму сусідові. Так рукостискання проходить зліва направо по колу, поки не повернеться до мене. У перший раз ми можемо працювати зовсім повільно і спокійно. Ви можете не поспішати передавати рукостискання далі ".

5. Коли перший раунд завершено, Ви можете запропонувати учасникам закрити очі і грати так далі. Від раунду до раунду пропонуйте злегка прискорювати темп гри.

6. На закінчення учасники повинні сильно стиснути руки обом своїм сусідам і потім відкрити очі.

До уваги тренера:

1."Багаторазові імпульси": після того як Ви відправили рукостискання, пошліть слідом за ним друге. Це спонукає групу ще більше сконцентруватися.

2. У групі з дванадцяти чоловік Ви можете встигнути відправити близько п'яти "імпульсів", поки перші рукостискання не повернуться. У більш численної групи одночасно можна пускати ще більше імпульсів. Перевірте, скільки імпульсів до Вас насправді повертається. Спробуйте одночасно відправити імпульси в обидва напрямки.

Запитання для обговорення:

  • Чи справились ви з поставленим завданням?
  • Що допомогло вам сконцентруватись і виконати вправу правильно?
  • Чи виникали у кого-небудь суперечки?

 

Тренер: Для того, щоб досягти успіху у власному житті, не витрачати сил на конфлікти, «побутові війни», кожному доцільно сформувати у собі толерантність як рису характеру. Для цього необхідно:

  • бути готовими до того, що всі люди різні – не кращі й гірші, а просто різні;
  • навчитися сприймати людей такими, якими вони є, не намагаючись змінити в них те, що нам не подобається;
  • цінувати в кожній людині особистість і поважати її думки, почуття, переконання незалежно від того, чи збігаються вони з нашими;
  • зберігати «власне обличчя», знайти себе і за будь-яких обставин залишатися собою.

 

 

Гра  «Як проявляти толерантність»

Мета: створити позитивну атмосферу в групі, підвести учасників до розуміння, як бути толерантним.

Орієнтовна тривалість: 5 хв.

Ресурсне забезпечення: картки з SMS (додаток).

Тренер: Зараз я пропоную розбитися на три групи. До кожної з групи надійшли SMS, вам  потрібно проаналізувати надіслані SMS  та обрати  свій варіант і пояснити його.

SMS №1

Я маю африканську зачіску – занадто довге   в  косичках волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається? З повагою Тимур Аврелій.

Варіанти:

  • демонструвати своє негативне ставлення та в грубій формі рекомендувати змінити зачіску;
  • особистість має право на самовираження і тому може робити будь-що зі своїм власним волоссям;
  • вимагати слідувати стилю «охайної зачіски»;
  • демонструвати позицію: «мені немає ніякого діла до зачіски»;
  • вимагати виїзду в країни африканського континенту.

SMS №2

Надійка часто пропускає факультатив: «Християнської етики» без поважних причин. Як ставитися до цього? Христина.

Варіанти:

  • засуджувати вчинки Надійки;
  • вважати, що це – особиста справа Надійки, і не втручатися;
  • з розумінням ставитися до її вибору.

SMS №3

Олександр постійно виявляє неповагу до осіб інших етносів. Проявляє грубість. Як бути? З повагою Володимир!

Варіанти:

  • уникати спілкування з Олександром;
  • відповісти грубістю на грубість;
  • проводити з Олександром роз’яснювальну бесіду;
  • «з’їдати образи».

Запитання для обговорення:

  • Чи виникали у ваших групах розбіжності в поглядах?
  • Як ви приходили до одностайного рішення?
  • Чи всі групи обрали правильну толерантну поведінку до відповідей?

 

Вправа «Павич»

Мета: допомога учасникам відчути свою цінність згуртованості; сприяння усвідомленню, що з багатьох індивідуальностей складається цілісне «обличчя» групи.

Орієнтовна тривалість: 15 хв.

Ресурсне забезпечення: кольоровий папір, фломастери,ножиці, клей; павич.

Учасникам пропонується створити загальну аплікацію «Павич». Сам павич намальований заздалегідь на окремому аркуші, а учасники вирізають пір’я. Для цього їм дається кольоровий папір (можна використовувати кольорові обкладинки від шоколаду тощо). Пір’я може бути різного розміру і форми.

 При цьому повідомляється, що кожна пір’їна має символізувати якусь рису характеру, здібність, уміння, те, що в собі цінуєш, любиш. Ця риса характеру чи вміння записується на пір’їну. Кожен учасник може вирізати скільки завгодно пір’їн. Усі пір’їни тренер за допомогою групи розкладає на великому аркуші паперу так, щоб утворився хвіст павича, потім пір’я приклеюється, а в центрі приклеюється сам павич.

Кожен учасник може подивитись, які риси характеру, здібності чи вміння відображені всіма учасниками, який запалом потенціал групи.

Запитання для обговорення:

  • Яких здібностей, вмінь, рис характеру набув наш павич?
  • Які показники часто повторюються?
  • Чи легко було знайти в собі які-небудь позитивні риси, здібності й похвалити себе?

 

Вправа «П'ять добрих слів»

Мета: одержання зворотного зв'язку від групи, підвищення самооцінювання, самопізнання, можливість зробити приємне іншій людині.

Орієнтовна тривалість: 10 хв.

Ресурсне забезпечення:аркуші паперу , фломастери.

Процедура проведення: учасники діляться на підгрупи (по п'ять осіб).

Тренер. Кожен з вас має обвести свою руку на аркуші і на долоньці написати своє ім'я. Потім ви передаєте свій аркуш сусідові праворуч, а самі одержуєте малюнок від сусіда ліворуч. В одному з «пальчиків» отриманого чужого малюнка ви пишете яку-небудь привабливу, на ваш погляд, якість її власника (наприклад, «Ти дуже добрий», «Ти завжди заступаєшся за слабких», «Мені дуже подобаються твої вірші» тощо). Інша людина робить запис на іншому пальчику тощо, поки аркуш не повернеться до власника».

До уваги тренера. Вправу можна продовжити. Коли всі написи будуть зроблені, ведучий збирає малюнки і зачитує «компліменти», а група повинна здогадатися, кому вони адресовані.

Наприкінці вправи учасники забирають аркуші зі своїми долоньками.

 

 

Запитання для обговорення:

  • Які почуття у вас виникли, коли ви зачитували  написи на своїй «долоні»?
  • Чи всі твої достоїнства, про які написали інші, вам відомі?

 

Вправа «Емблема толерантності»

Мета: узагальнення  роботи з визначенням толерантності; розвиток фантазії, експресивних способів самовираження.

Орієнтовна тривалість: 20 хв.

Ресурсне забезпечення: фломастери, аркуші паперу, ватман.

Інструкція: кожному учаснику самостійно потрібно намалювати емблему толерантності на основі існуючих і особистих визначень толерантності.

Після завершення роботи учасники розглядають малюнки один одного.

Потім учасникам потрібно розбитись на підгрупи на основі схожості між малюнками. Важливо, щоб кожен учасник самостійно прийняв рішення про приєднання до тієї чи іншої групи.

Кожна створена група пояснює що спільного в їхніх малюнках і висуває лозунг, що відображає сутність їх емблем.

Кожна група обирає спікера, який презентує емблему.

Запитання для обговорення:

  • Що з вами відбувалось?
  • Всім сподобались емблеми?
  • Чи важко було знайти зв’язок між емблемою і поняттям толерантності?

 

Рефлексія заняття

Мета: підбиття підсумків тренінгу.

Орієнтовна тривалість:  3 хв.

Обмін враженнями від занять. Залежно від того, чи справдилися їхні очікування від тренінгу.

  • Що сподобалось на заняттях?
  • Чи справдились ваші очікування від тренінгу?
  • Що нового для себе дізнались?
  • Чи використовуватимете набуті знання в подальшому житті?

Тренер: Підсумовуючи викладене, слово ТОЛЕРАНТНІСТЬ є сьогодні одним з найпопулярніших, найуживаніших у світі. Воно, як пароль, який свідчить про належність до кола людей з сучасними поглядами на життя.

 Толерантність – це інтегративна моральна категорія, що характеризує терпиме ставлення до відмінних поглядів, думок, вірувань, передбачає вміння конструктивно розв’язувати конфлікти, долати суперечності, контролювати власну поведінку.

Отже, толерантність є доволі тонкою категорією, якої безумовно потрібно дотримуватись, оскільки вона визначає моральний, суспільний і демократичний розвиток суспільства. Тільки мир і злагода, взаємодопомога, подолання особистого егоїзму принесуть щастя та впевненість у майбутньому. Яким буде світ в майбутньому, вирішувати і нам.

 

Вправа «Аплодисменти по колу»

Орієнтовна тривалість: 2 хв.

Тренер. Протягом п’яти зустрічей ми добре попрацювали, і наостанок мені хочеться вам запропонувати  гру, під час якої  для нас звучатимуть аплодисменти.

Тренер починає плескати в долоні, дивлячись на одного з учасників і поступово підходячи до нього. Потім цей учасник вибирає з групи наступного, кому вони аплодують удвох. Третій вибирає четвертого і т. д. Останньому учаснику аплодує вже вся группа (аплодисменти повинні звучати спочатку тихенько, а потім повинні ставати все сильнішими).

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

До вправи «Направлене інтерв’ю»

 

Картка учасника гри

1. Як ти можеш себе охарактеризувати?

2. Коли ти буваєш щасливий?

3. Що тобі особливо вдається?

4. Які якості цінують в тобі друзі?

5. Що ти сам найбільше цінуєш в людях?

6. Чим ти пишаєшся?

7. Як іде твоє життя в останні п’ять років?

8. Що ти найбільше любиш робити?

9. Про що ти мрієш?

10. Чому ти найбільше дивуєшся?

11. Твоє улюблене заняття у вільний час?

12. Що приносить тобі найбільше задоволення?

13. Якщо ти отримаєш в спадщину дуже багато грошей, як ти будеш їх витрачати?

14. Через що ти хвилюєшся?

15. Як ти себе почуваєш в даний момент?

16. Твої сильні сторони?

17. Ти  буваєш сентиментальним?

18. Яку книгу ти візьмеш з собою на безлюдний острів?

19. Якби ми з тобою могли провести разом цілий день, як би він проходив?

20. Що ти цінуєш в мені?

21. Якби прекрасна фея дозволила тобі загадати три бажання, які б вони були?

22. Як би ти охарактеризував того, хто до тебе ставиться вороже?

23. У чому ти бачиш сенс свого життя?

 

 

До вправи «Що таке толерантність?»

 

 

Визначення толерантності

Красивими великими літерами напишіть ці визначення на ватмані в такий спосіб: на одному боці слова «Толерантність — це…», а на іншому — визначення. Перед початком заняття прикріпіть ватман на дошку чи на стіни так, щоб на лицьовому боці було написано «Толерантність — це…». Після виступів представників підгруп поверніть їх іншим боком.

Толерантність це:

1 Співпраця, дух партнерства.

2 Готовність приймати чужу думку.

3 Повага людського гідності.

4 Повага прав інших.

5 Прийняття іншого таким, яким він є.

6 Здатність поставити себе на місце іншого.

7 Повага права бути іншим.

8 Визнання різноманіття.

9 Визнання рівності інших.

10 Терпимість до чужих думок, вірувань і поведінки.

11 Відмовлення од домінування, заподіяння шкоди і насильства.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

До вправи «Чарівна крамниця»

 

Якості толерантної особистості

Прийняття інших

Поблажливість

Терпіння

Почуття гумору

Чуйність

Довіра

Альтруїзм

Терпимість до розбіжностей

Уміння володіти собою

Доброзичливість

Уміння не засуджувати інших

Гуманізм

Уміння слухати

Допитливість

Здатність до співпереживання

 

 

 

 

До гри «Як проявляти толерантність?»

SMS №1

Я маю африканську зачіску – занадто довге   в  косичках волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається? З повагою Тимур Аврелій.

Варіанти:

  • демонструвати своє негативне ставлення та в грубій формі рекомендувати змінити зачіску;
  • особистість має право на самовираження і тому може робити будь-що зі своїм власним волоссям;
  • вимагати слідувати стилю «охайної зачіски»;
  • демонструвати позицію: «мені немає ніякого діла до зачіски»;
  • вимагати виїзду в країни африканського континенту.

 

SMS №2

Надійка часто пропускає факультатив: «Християнської етики» без поважних причин. Як ставитися до цього? Христина.

Варіанти:

  • засуджувати вчинки Надійки;
  • вважати, що це – особиста справа Надійки, і не втручатися;
  • з розумінням ставитися до її вибору.

 

SMS №3

Олександр постійно виявляє неповагу до осіб інших етносів. Проявляє грубість. Як бути? З повагою Володимир!

Варіанти:

  • уникати спілкування з Олександром;
  • відповісти грубістю на грубість;
  • проводити з Олександром роз’яснювальну бесіду;
  • «з’їдати образи».

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

 

1.   Анн Л. Ф. Психологічний тренінг із підлітками. СПб.: Питер, 2007.

 

2. Антоненко О. Н., Шабаліна Н. В.  Тренінги по толерантності http://gym1596.mskzapad.ru/activity/experemental_work1/articles8/1/

 

3.    Бернадська  Л. В. Теоретичні   аспекти   виховання   толерантності /

Бернадська Л. В. // Теоретичні питання культури, освіти та виховання : зб. наук. пр.; [за заг. ред. М. Б. Євтуха, уклад. О. М. Михайличенко].– К.: Вид. центр КНЛУ, 2005. – Вип. №  29. – С. 97 – 99.

 

4. Богатирьова Т. Л. Практичному психологу. Цикл занять з підлітками

     10 - 12 років. Педагогічне товариство Росії. М., 2007.

 

5. Декларація принципів толерантності / / Століття толерантності: Науково-публіцистичний вісник. - М.: Изд-во Моск. ун-ту, 2001. - 152 с.

 

6.  Казарова Е. Емблема толерантності [Текст] / Е. Казарова // Шкільний психолог – 2009.- №23 – 8-9 с.

 

7.   Олпорт Г. Становлення особистості: вибрані праці. Москва: Смисл, 2002. – 462 с.

 

8.    Пахальян В.Е.  Груповий психологічний тренінг: Навчальний посібник. - СПб.: Питер, 2006. - 224 с.

 

9.  Солдатова Г.У. Жити в мирі з собою та іншими: тренінг толерантності для підлітків [Текст] / Г.У. Солдатова, Л.А. Шайгерова, О.Д. Шарова – М: Генезис, 2000.

10.     Тренінг «Способи  формування  толерантності  у підлітків»

http://ua-referat.com/Способи_формування_толерантності_у_підлітків

 

11.  Фопель К. Згуртованість і толерантність в групі. Психологічні ігри та вправи. - М.: Генеза, 2006 р. - 336 с.

 

12. Чікер В. А. 18 програм тренінгів: Керівництво для професіоналів/ під наук. ред. В. А. Чікер – СПб.: Речь, 2007. – гл.13 176-193 с.

 

13. Щеколдіна С.Д. Тренінг толерантності. - М.: «Ось-89», 2004. - 80 с.

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
22 лютого 2021
Переглядів
2776
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку