Тренінгове заняття «Цінність життя»
Мета: навчити здобувачів освіти 7-10 класів розглядати життєвий феномен як процес, у якому особистість творить сама себе і своє життя; формувати поняття про життя як найвищу цінність і неповторність; розвивати усвідомлення кожною дитиною оригінальності, індивідуальності, уміння адекватно реагувати на життєві випробування, учитися жити, використовувати всі можливості, які дає освіта, самоосвіта, самоаналіз та життєві обставини; виховувати прагнення до активності, творчості в житті, бажання самому творити свою долю, уміння поважати людей і відповідально ставитися до власного життя.
Обладнання: фліп-чарт, квіти з фетру, стікери, журнали, ножиці, клей, аркуші паперу.
Хід тренінгу
Привітання. Вступне слово (2 хв)
Мета: налаштувати учасників на подальшу роботу, повідомити мету та завдання тренінгу.
Соціальний педагог. Доброго дня! Вітаю вас на нашому занятті-тренінгу присвяченому цінності життя.
Життя…Воно дивовижне, непередбачуване, гірке і солодке, одноманітне і барвисте, часто сумне чи радісне, але водночас цікаве й чудове. А найголовніше (дуже шкода) – дається один раз. Людина повинна дорожити своїм життям навіть тоді, коли воно в неї чомусь не складається, коли в ньому більше невзгод, ніж радощів. Сьогодні ми з’ясуємо. У чому ж цінність людського життя та його неповторність.
Прийняття правил. Вправа «Скарбничка правил роботи» (3 хв)
Мета: визначити правила для продуктивної роботи під час заняття; створити сприятливий психологічний клімат для активної роботи. Учасники пропонують правила, соціальний педагог записує на ватмані.
Орієнтовні правила:
Вправа – знайомство: «Іра любить футбол» (5 хв)
Мета: у ігровій формі познайомити учасників тренінгу; скласти асоціативний ланцюжок, створити доброзичливу атмосферу.
Завдання: учасники вправи по черзі називають своє ім'я та що вони люблять (наприклад, Іра любить футбол). Наступний учасник називає своє ім'я та те, що він любить і повторює слова попереднього. Наступний знов називає себе і те, що він любить, повторює попереднього використовуючи правило «сніжної кулі». Ведучий, який починав ланцюжок, має повторити все коло.
Визначення очікувань. Вправа «Віночок» (3 хв)
Мета: створити атмосферу відкритого спілкування; спланувати та сформувати очікування кожного учасника тренінгу; використати елементи патріотичного виховання.
Завдання: кожен учасник тренінгу отримує пелюстку – частинку квітки із українського віночку, на якому йому пропонують записати свої очікування від тренінгу. Після того, як він сформулював свої очікування, можна "висадити" свої квіти на галявину.
Мозковий штурм «Коло асоціацій» (1 хв)
Мета: усвідомити багатогранність життя, його різноманітність.
Запитання до аудиторії.
Що включає в себе слово «життя?»
Висновок: життя дуже багатогране, це яскравий світ, але для кожного він свій зі своїми радощами, переживаннями, значущими подіями. Все залежить від пріоритетів та цінностей, які людина для себе обрала.
Вправа в парах «Незакінчене речення» (4 хв)
Педагог пропонує підліткам висловити свої міркування за методикою незакінчених речень:
Учасники записують свої думки індивідуально на аркушах, які заздалегідь для них приготували організатори (час виконання: 2 хв). Потім обговорюють у парах і по бажанню зачитують свої міркування.
Запитання для обговорення:
Створення колажу в групах «Життя – це дивна казка» (7 хв)
Мета: нагадати учасникам цінні моменти життя; згадати миті задоволення від комуні кування з оточуючим світом.
Обладнання: журнали з різноманітними кольоровими картинками.
Хід виконання вправи
Завдання: створити колаж із картин життя, які приносять нам хвилини щастя.
Гра «Як розпорядитися своїм життям?» (15 хв)
Мета: допомогти кожному учаснику знайти відповідь на запитання «Як розпорядитися своїм життям?».
(Роздається 10 папірців кожному учаснику.)
Психолог. Напишіть на кожному папірці своє ім'я. Протягом наступних кількох хвилин ці 10 папірців будуть уособлювати вас і відіграватимуть роль символічних грошей, тобто засобу, за який можна купити певний товар. Через 7 хв кожен постане перед вибором: витратити чи заощадити свої папірці, тобто себе самого, частину себе. На продаж будуть виставлені різноманітні пари «товарів». Правила гри не дозволяють купувати обидва товари водночас, лише щось одне або нічого.
Зрозуміло, що коли закінчаться ваші папірці, уже нічого не можна буде купити.
Усі покупки можна зробити лише тоді, коли «товари» пропонуються на продаж. Не можна повернутися до попередньої пари, якщо на продаж уже виставлено наступну пару. (Пропонується «товар», який написаний на окремих аркушах. Ціна кожного товару — кількість папірців, які треба віддати за нього покупцю.)
(після завершення вибору з цієї пари оголосити: тим, хто обрав сім'ю, повертають 2 папірці назад як винагороду);
(ті, хто обрав п'ять років насолоди, повинні додатково сплатити 1 папірець (за певні речі ми маємо платити більше, ніж видається спочатку));
Соціальний педагог. Наші торги завершені, роздивіться ще раз свої покупки і скажіть:
Висновок. Правила гри можна змінити, але життя — це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте в минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю. Не можна передбачити, які можливості будуть у вас через тиждень або рік. Вам завжди бракуватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей тощо. Ви повинні будете платити за кожен свій вибір у житті — і часто ця плата буде перевищувати ваші сподівання.
Вправа «Банка життя» (3 хв)
Мета: сприяти формуванню відповідального ставлення до свого життя, виробленню (або усвідомленню) життєвих цінностей.
Ставимо на стіл велику скляну банку.
Сьогодні ми хотіли б поговорити з вами про життя. Що ви можете сказати про цю банку? (учні починають давати відповіді. Наприклад: «Вона порожня» або «вона скляна» і т. д.). Далі дістаємо з-під столу мішок із великими мушлями й починаємо вкладати їх у банку доти, доки вони не заповнять її до самого верху.
- А тепер що ви можете сказати про цю банку?
Далі дістаємо пакет із горохом і засипаємо його також. Горох заповнив простір між мушлями.
- А тепер?
Тоді дістаємо пакет із піском, його теж засипаємо в банку. Через якийсь час у банці не залишилося вільного простору. Тоді витягаємо пляшку води і вливаємо її в банку.
А от тепер банка повна!
Тож зараз я буду пояснювати вам, що щойно відбулося.
Банка – це наше життя. Мушлі – це найважливіші речі в нашому житті, це наша родина, це наші діти, наші кохані – все те, що має для нас величезне значення.
Горох – це речі, не настільки значимі для нас, це може бути дорогий костюм або машина тощо.
Пісок – це все найдрібніше й незначне в нашому житті, всі ті дрібні проблеми, які супроводжують нас впродовж усіх прожитих днів.
Якби ми спочатку засипали у банку пісок, то в неї уже не помістилися б ані горох, ані камені. Ніколи не дозволяйте різній дрібноті заповнювати ваше життя, закриваючи вам очі на значно важливіші речі.
Вправа «Повернення до очікувань» (3 хв)
Мета: з’ясувати, наскільки справдилися очікування учасників, дізнатися з яким настроєм вони завершують заняття.
Соціальний педагог запитує учасників «Чи справдилися їхні очікування?», учасники у яких справдилися очікування підходять до галявини з квітами і свою пелюстку заплітають у віночок.
Вправа «Імпульс по колу» (2 хв)
Мета: навчитися переключати увагу, налаштовуватися на атмосферу звичайного життя.
У колі всі беруться за руки, і починаючи з тренера передають одне одному потиск руки, при цьому зберігаючи повну тишу. Коли імпульс дійде до тренера з іншого боку, учасники піднімають руки вгору і промовляють: «До побачення! До наступної зустрічі!».