Великокиріївська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Тренінгове заняття
для батьків
«Мудрість батьківської любові»
Розробила: пр. психолог
В.П.Мазурик
2017-2018 н.р.
Мета: розширення свідомості батьків про важливість любові у розвитку дитини, підвищення психологічної компетентності із питань застосування різних методів виховання дітей.
Кількість учасників: 10
Структура тренінгу
№ з/п |
Вид роботи |
Час, хв |
Ресурсне забезпечення |
1. |
Привітання, знайомство
|
2 хв. |
|
2. |
Вправа «Правила роботи»
|
2 хв. |
Плакат «Правила роботи»
|
3. |
Вправа «Мої очікування» |
5 хв. |
Плакат "Наші очікування", липучі стікери, ручки
|
4. |
Інформаційне повідомлення "Батьківська любов" |
3 хв. |
Мультимедійна презентація
|
5. |
Перегляд відеоролика «Хочу бути телевізором» |
3хв. |
Відео |
6. |
Вправа «Малювання в парах» |
7 хв. |
Картки з зображенням геометричних фігур, чисті аркуші, ручки
|
7. |
Вправа «Квітка дитинства» |
10 хв. |
Паперові квіти, плакат «Чим діти прагнуть оточити себе»
|
8. |
Вправа «Ситуації з життя» |
5 хв |
Аркуші із ситуаціями
|
9. |
Релаксаційна вправа «Тропічний острів» |
3 хв |
|
10. |
Виправдання очікувань. Підведення підсумків |
5 хв. |
Плакат "Наші очікування", липучі стікери, ручки |
Хід тренінгового заняття
Психолог. Пропоную кожному привітатися, назвати своє ім’я та згадати, як вас лагідно називали в дитинстві.
Психолог. Щоб ми могли ефективно працювати, необхідно прийняти правила роботи у групі.
Психолог.
Послухайте, будь ласка, притчу «Не продаємо…»
Одна молода пара зайшла у крамницю дитячих іграшок, де довго оглядала на полицях ляльок, які плакали і сміялися, електронні іграшки, маленькі печі, що пекли торти і піци… Однак батьки ніяк не могли вирішити, що купити. До них підійшла ввічлива продавчиня, запитала, чим допомогти.
Розумієте, — почала пояснювати жінка, — у нас маленька дівчинка, але ми цілими днями не буваємо вдома.
Дівчинка, яка мало усміхається, — вів далі чоловік.
Ми хотіли б купити їй щось, що б її ощасливило, — говорила далі жінка, — навіть коли нас немає поруч. Щось, що б її розрадило, потішило, коли вона сама.
Вибачте, — усміхнулася продавчиня, — ми не продаємо батьків.
Отже, сьогодні ми з вами поговоримо про важливе в житті кожної людини - батьківську любов. Потреба в батьківській любові - одна з найсильніших і найтриваліших потреб людини будь-якого віку, особливо раннього.
Батьківська любов гарантує почуття безпеки, підтримує сприятливий емоційний стан, вчить любові, моральної поведінки й загалом стає джерелом життєвого досвіду. Від задоволення цієї життєво важливої потреби багато в чому залежить фізичний і психічний розвиток дитини, відчуття захищеності.
Учасникам роздаються невеликі аркуші паперу у вигляді сердечок різного кольору, на яких необхідно написати, чого саме вони очікують від заняття. Після чого кожен учасник зачитує свій запис і прикріплює його на плакат «Наші очікування»
Усі ми - діти своїх батьків, а зараз і самі є батьками. Усі ми любимо своїх дітей. Але батьки мають не тільки любити своїх дітей, а й давати їм право на помилки та самостійний вибір. Турбота про дітей зовсім не означає, що їх треба захищати від будь-яких самостійних кроків. Кожна проблема, яка виникає в житті дитини, - це, насамперед, проблема батьків. Ваша любов та ваше ставлення до дитини визначають те, як ваші діти будуть справлятися з більшістю своїх проблем. У міру сил і можливостей ми виражаємо свою любов, але не завжди знаходимо бажану відповідь на неї в душах своїх дітей. Можливо, ми щось робимо не так? Або, чого ми взагалі не робимо для того, щоб наші діти могли з повагою впевнено сказати: «Мої батьки люблять мене».
Вищим проявом любові у стосунках з рідними є любов безумовна, коли ми приймаємо інших такими, якими вони є. Безумовно приймати дитину – означає любити її не за те, що вона красива, розумна, слухняна, добре навчається, а просто за те, що вона є! Дитина повинна відчувати, що вона залишається для батька, матері любимою незалежно від її оцінок, успіхів-неуспіхів, поведінки, наявності-відсутності таланту тощо: «Я тебе люблю і приймаю тебе такою, якою ти є».
Деякі батьки думають, що проводять час разом з дитиною, однак в дійсності вони просто живуть під одним дахом. Вони в одному і тому ж будинку, в один і той же час, але вони не разом. Коли ви сидите поруч зі своєю дитиною і приділяєте їй двадцять хвилин безроздільної уваги, то ви даруєте один одному двадцять хвилин життя. Ці двадцять хвилин не повторяться ніколи; ми даруємо один одному наші життя. Це могутній емоційний засіб передачі любові. Пам’ятайте про це!
6. Вправа «Малювання в парах»
Учасники об’єднуються в пари, сідають спиною один до одного і отримують картки з геометричними фігурками, з’єднаними між собою різними способами. Завдання: той, хто отримав аркуш з фігурками, розповідає іншому, що на ньому зображено. Інший учасник намагається за словами партнера намалювати це в себе на чистому аркуші.
- Які труднощі ви відчували, виконуючи це завдання?
- Що було легше - розповідати чи малювати?
Отже, важливо вміти слухати і чути свою дитину.
7. Вправа «Квітка дитинства»
Кожний учасник отримує паперову квітку. Ведучий пропонує написати на серединці квітки слово «дитина», а на пелюстках - ті потрібні речі, якими кожен батько хоче оточити свою дитину. Потім учасники обговорюють зміст написаного, визначають спільне й відмінне. Спільне ведучий записує на плакаті із заголовком: «Чим батьки хочуть оточити свою дитину?»
Потім показує учасникам плакат із заголовком «Чим діти прагнуть оточити себе?» (вибірка дітей зі школи виконували цю вправу раніше)
Після цього ведучий звертає увагу учасників на обидва плакати й пропонує всім відповісти на такі запитання:
Отже, щоб розбіжностей не виникало – батькам і дітям необхідно спілкуватися та довіряти один одному.
Кожен учасник отримує картку з ситуацією. Завдання учасників — зрозуміти і описати почуття, які відчуває в цій ситуації дитина
1. Випадково розбив кришталеву вазу.
2. Розмалював щоденник старшого брата.
3. Поламала мамину губну помаду.
4. Пофарбував волосся в неймовірний колір.
5. Хотів полагодити магнітофон, розібрав, а зібрати не зміг.
Психолог. Я бажаю вам, щоб ви отримували тільки радість та задоволення від спілкування зі своїми дітьми.
Психолог пропонує учасникам сісти зручно і заплющити очі.
Інструкція: «Уявіть собі, що ви на березі маленького тропічного острова, лежите на піску і ваших ніг ледь торкаються морські хвилі. Вода тепла, і її дотики майже непомітно легкі. Над головою від вітерцю тихенько колишуться пальми. Їхнє листя так високо над землею, що здається, начебто вони торкаються хмар і розгойдуються разом з ними. Вам так добре, що навіть лінь поворухнути рукою чи ногою. Все спокійно, все гаразд. Пробиваючись через крони пальм,на ваше праве плече падає сонячний промінь, і по руці повільно розходиться тепло. Воно поволі переходить з правої руки на груди і далі – на ноги й ліву руку. Разом з теплом приходить відчуття припливу енергії, сили. Ви знаєте,що тепер все буде гаразд, і все, що задумано, здійсниться. Ви надовго запам’ятаєте цей острів і завжди зможете повернутися сюди»
На рахунок 3 розплющіть очі. Зробіть глибокий вдих – видих і з новими силами приступайте до роботи.
Психолог пропонує кожному учаснику відповісти на питання: яку важливу річ я зрозумів (або ще раз переконався) сьогодні? І записати це на стікерах різного кольору у формі сердечок.
Далі всі учасники по колу озвучують свої записи і прикріплюють їх на плакат «Наші очікування», об’єднуючи їх в одне велике серце.
Я бажаю, щоб у ваших серцях та серцях ваших дітей завжди жила любов один до одного.
Відеоролик «Бережіть своїх дітей»