Тренінгове заняття для педагогів "Рівень конфліктності вчителя та його педагогічна діяльність"

Про матеріал
Тренінгове заняття для педагогів "Рівень конфліктності вчителя та його педагогічна діяльність", метою якого є виявити рівень конфліктності, відпрацьовувати способи вираження почуттів за допомогою різних типів поведінки, відчути зміни у ставленні до людини в залежності від організації простору спілкування. Орієнтовна тривалість заняття - 95 хвилин. Кількість учасників: 15-20 осіб.
Перегляд файлу

Рівень конфліктності вчителя та його педагогічна діяльність

Мета: виявити рівень конфліктності, відпрацьовувати способи вираження почуттів за допомогою різних типів поведінки, відчути зміни у ставленні до людини в залежності від організації простору спілкування.

Цільова група: педагоги.

Форма проведення: тренінгове заняття.

Тривалість заняття: 95 хв.

Орієнтовна кількість учасників: 15-20 осіб.

 

п/п

Зміст

Обладнання

Час

1.

Привітання. Оголошення теми. Саморефлексія внутрішнього стану.

 

5 хв.

2.

Правила.

плакат

5 хв.

3.

Очікування (по колу).

 

5 хв.

4.

Знайомство «Найбільше я дратуюся, коли...»

     Метод: незакінчені речення.

     Мета: актуалізувати психологічний стан людини під час ситуацій, що виводять її з рівноваги.

     Резюме: у кожної людини є такі моменти, коли їй стає непросто утримувати внутрішню рівновагу. Іноді це може стати причиною для конфліктної ситуації.

 

10 хв.

5.

Вправа «Психологічні скульптури»:

А) інструктаж;

Б) виконання вправи в парах;

В) шерінг.

      Мета: відчути зміни у ставленні до людини в залежності від організації простору спілкування.

      Резюме: вислуховуючи чи проговорюючи будь-яку проблемну ситуацію, ставлення до людини змінюється, якщо змінюється простір спілкування.

     В парі одна людина ділиться своєю проблемою. За командою тренера один учасник стає на стілець, а інший – присідає, продовжуючи розповідь. Зміна ролей.

 

20 хв.

6.

Тест самооцінки конфліктності С.М. Ємельянова:

А) інструктаж;

Б) виконання тесту;

В) загальні результати;

Г) обговорення отриманих вражень.

   Мета: виявлення рівня конфліктності.

     Резюме: рівень конфліктності впливає на взаємини з оточуючими, в тому числі у професійній діяльності вчителя.

бланки для виконання тесту, ручки

10 хв.

7.

Інформаційне повідомлення «Типи поведінки».

У ситуаціях, коли треба не дати себе скривдити, відмовитися від чогось, звернутися по допомогу або висловити власну думку, люди поводяться по-різному. Одні намагаються будь-що уникати конфліктів і при цьому нехтують своїми інтересами. Таку поведінку називають пасивною. Вона, можливо, зручна для когось, та невигідна для самої людини. Інші, навпаки, домагаються свого у будь-який спосіб, вдаючись до тиску, погроз, лайки або фізичної сили. Це — агресивна поведінка, яка не викликає симпатії і призводить до того, що з цією людиною ніхто не хоче спілкуватися.

Тому більшість людей прагнуть до рівноправних стосунків, намагаються відстоювати свої права, не порушуючи прав інших. Таку поведінку називають упевненою, гідною, рівноправною або асертивною.

Пасивна  поведінка

Якщо людина нехтує власними інтересами, за будь-яку ціну намагається уникати конфліктів, вона демонструє пасивну поведінку.

Пасивність характерна передусім для тих, у кого занижена самооцінка, хто не поважає себе і вважає гіршим за інших. Пасивні люди дозволяють використовувати їх і тому нерідко стають об’єктами уїдливих жартів і знущань.

Такі люди не вміють захистити себе, не здатні самостійно приймати рішення й переважно «пливуть за течією». Вони  зазвичай не можуть нікому відмовити, навіть якщо пропозиція невигідна для них, а то й небезпечна. Легко піддаючись впливу реклами, вуличних компаній, швидше призвичаюються до цигарок, алкоголю, наркотиків, стають жертвами шахраїв.

Агресивна поведінка

Іншим є «портрет » агресивної людини. Вона прагне лідерства і командує навіть там, де це недоречно, або у справах, в яких нічого не тямить. Завжди намагається відстояти лише власну точку зору; навіть усвідомлюючи її хибність, нізащо  цього не визнає. Про таких іноді кажуть, що вони живуть за законами джунглів: «Має рацію той, хто сильніший». У своїх словах і діях ці люди не зважають на інтереси і почуття інших. У спілкуванні нехтують ввічливістю й тактовністю, вдаються до тиску, шантажу, погроз, лайки, навіть фізичної сили. Найчастіше агресивну поведінку демонструють ті, хто вважає себе найкращим, зневажливо ставиться до оточення. Іноді до агресії вдаються пасивні люди, яким увірвався терпець, але вони не вміють гідно захистити свою позицію.

Асертивна поведінка

На відміну від пасивної чи агресивної, упевнена поведінка є запорукою рівноправних стосунків, у яких ніхто не почуватиметься ображеним чи приниженим. Це ввічливе і приязне спілкування, уміння передбачати наслідки своїх слів і вчинків, тактовність і гарні манери. Водночас це вміння домовлятися з урахуванням інтересів усіх сторін, здатність обґрунтувати й відстояти власний погляд на щось із повагою до опонента.

Це також здатність ввічливо відмовитися від того, що тобі не підходить, і рішуче — від того, що може бути небезпечним.

Таку поведінку ще називають гідною, рівноправною, відповідальною чи асертивною (англ. assertive — самостверджувальний). Та вона можлива за умови, що людина не тримає «каменя за пазухою», тобто не прикидається доброзичливою для того, щоб когось обхитрувати, нав’язати свою точку зору. Адже в такому разі це не гідна поведінка, а шахрайство чи маніпуляції.

 

5 хв.

8.

Вправа «Конфлікти»:

А) інструктаж;

Б) виконання вправи в парах;

В) шерінг;

Г) резюме.

Мета: відпрацювання способів вираження почуттів за допомогою різних типів поведінки.

Резюме: в залежності від багатьох чинників, потрібно вміти користуватися різними типами поведінки, в тому числі і в конфліктних ситуаціях.

    Перший учасник звинувачує іншого в чомусь. Другий повинен прореагувати, використовуючи різні типи поведінки.

До уваги тренера:

Тренер може заздалегідь приготувати завдання для кожного учасника групи. Якщо група творча, то можна запропонувати кожному учаснику самому придумати свою ситуацію і розіграти її.

 

20 хв.

8.

Притча «Лагідність».

    Одного разу сонце і вітер посперечались між собою. Вітер хвалився, що він набагато сильніший від сонця:

  • Я тобі доведу, що я сильніший від тебе. Подивись на цього старенького в плащі. Б’юся з тобою об заклад, що швидше за тебе змушу його скинути плащ.
  • Гаразд, - мовило сонце. – Побачимо.

Сонце заховалося за хмару, залишаючи в ній невелику шпарину, щоб спостерігати за вітром. А вітер дув, дув з усієї сили, викликав велику бурю. Але чим сильніше дув вітер, тим щільніше старий закутувався у свій плащ. Нарешті вітер стомився, почав слабнути і вкінці зовсім стих. Тепер прийшла черга сонця. Воно визирнуло з-за хмари, лагідно посміхнулось до старенького. Через кілька хвилин так пригріло його, що той почав витирати з чола піт, а потім скинув із себе плащ.

Таким чином сонце виграло суперечку з вітром.

 

5 хв.

9.

Завершальний шерінг.

 

5 хв.

10.

Вправа «Іскра».

 

5 хв.

 

 

 

ТЕСТ «САМООЦІНКА КОНФЛІКТНОСТІ»

Тест дозволяє визначити ступінь особистісної конфліктності. 

Інструкція. Оцініть за 7-бальною шкалою, наскільки вам притаманна кожна якість, яка наведена в таблиці. Сім балів означає, що у вашій поведінці завжди проявляється якість, яка описана в лівій частині таблиці, 1 бал – що вона не проявляється ніколи, для вас характерна її протилежність, яка описана в правій частині таблиці.

 

Прагнете сперечатись 

7 6 5 4 3 2 1

Ухиляєтесь  від суперечок

Свої висновки супроводжуєте тоном, який не терпить протиріч 

7 6 5 4 3 2 1

Свої висновки супроводжуєте тоном вибачення

Вважаєте, що досягнете свого, якщо будете сильно  сперечатися

7 6 5 4 3 2 1

Вважаєте, що якщо будете сперечатися, то не доб’єтесь свого

Не звертаєте уваги на те, що інші не приймають  доказів

7 6 5 4 3 2 1

Жалкуєте, якщо бачите, що інші не приймають доказів

Спірні питання обговорюєте в присутності опонента

7 6 5 4 3 2 1

Обговорюєте спірні питання за відсутності опонента

Не хвилюєтесь, якщо по-трапляєте в напружену обстановку

7 6 5 4 3 2 1

В напруженій ситуації почуваєтесь незручно

Вважаєте, що в конфліктній ситуації потрібно проявляти свій характер

7 6 5 4 3 2 1

Вважаєте, що в конфліктній ситуації не потрібно проявляти свої емоції

Не поступаєтесь у конфліктних ситуаціях

7 6 5 4 3 2 1

Поступаєтесь у конфліктних ситуаціях

Вважаєте, що люди легко виходять з конфліктної ситуації

7 6 5 4 3 2 1

Вважаєте, що люди із труднощами виходять із конфліктної ситуації

Якщо вибухаєте, то вважаєте, що без цього не можна

7 6 5 4 3 2 1

Якщо вибухаєте, то відчуваєте  вину

Обробка та аналіз результатів: підрахуйте загальну суму балів і оцініть свою ступінь конфліктності.

60 і більше балів – висока ступінь конфліктності. Найчастіше ви самі шукаєте приводи для спорів. Не ображаєтесь, якщо вас будуть вважати любителем посперечатись. Краще подумайте, чи не ховається за такою поведінкою глибинне відчуття особистої неповноцінності?

50 - 60 балів – виражена конфліктність. Ви наполегливо відстоюєте свою думку, навіть якщо це може негативно вплинути на ваші взаємовідносини з оточуючими. За це вас не завжди люблять, проте поважають.

30 – 50 балів – конфліктність слабо виражена.   Ви вмієте згладжувати конфлікти і уникати критичних ситуацій, але при необхідності готові рішуче відстоювати свої інтереси.

15 – 30 балів – конфліктність не виражена. Ви тактовні, не любите конфліктів. Якщо ж вам доводиться вступати в суперечки, ви завжди враховуєте, як це може відбитися на ваших взаємовідносинах з оточуючими.

Менше 15 балів – вам притаманно ухилятися від конфліктних ситуацій. Ви переважно відмовляєтесь від своєї мети, щоб уникнути якої-небудь напруги у відносинах. Чи не думаєте ви, що тим самим втрачаєте повагу оточуючих?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Чернякова Олеся Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Намака Олеся Сидорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
27 вересня 2019
Переглядів
2104
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку