Зона комфорту вчителя
Мета: підвищувати рівень згуртованості між колегами, знижувати рівень тривожності, пов’язаної із професійною діяльністю.
Цільова група: педагоги.
Форма проведення: тренінгове заняття.
Тривалість заняття: 100 хв.
Орієнтовна кількість учасників: 15-20 осіб.
№ п/п |
Зміст |
Обладнання |
Час |
1. |
Привітання. Оголошення теми. Саморефлексія внутрішнього стану. |
|
5 хв. |
2. |
Правила. |
плакат |
5 хв. |
3. |
Очікування (по колу). |
|
5 хв. |
4. |
Знайомство «Я – вчитель, який...» Метод: незакінчені речення. |
|
10 хв. |
5. |
Притча «Каменяр». Був собі каменяр, дуже невдоволений своїм скромним життям. Одного дня, проходячи повз дім багатого купця, він побачив через відчинене вікно, як той у розкоші бенкетував зі своїми поважними гістьми. «Напевно, це дуже впливовий купець», - подумав каменяр. Побачене викликало в нього таку велику заздрість, що він також захотів стати великим купцем. Вже і миті не хотів жити, як бідний каменяр. На превелике своє здивування, каменяр раптом став купцем і почав жити у розкоші і мати владу, про яку раніше не міг навіть подумати. Ті ж, які були менш багаті, заздрили йому. Незабаром до їх міста завітав високий урядовець. Його несли на ношах у супроводі чисельної прислуги і солдатів, які били в барабани. Всі, бідний чи багатий, мусили низько кланятись урядовцю. «Такий урядовець є дуже могутньою людиною», - подумав колишній каменяр. – Хочу стати урядовцем». І тут же став ним і його також носили на ношах. Одного гарячого літнього дня новоспеченому урядовцеві стало погано в нагрітих ношах. Він подивився на небо і побачив сонце, яке припікало і не рахувалося ні з якими урядовцями. «Сонце, напевно, могутніше, - подумав він. – Хочу стати сонцем». І він став сонцем, і світив кожному як хотів. Тим часом з’явилася величезна хмара між ним і землею, і його проміння вже не могло досягнути землі. «Та хмара має, напевно, величезну силу, - подумав. Хочу стати хмарою". І став він хмарою. Але незабаром зауважив одначе, що його несе якась невидима сила, і зрозумів, що це вітер. О, вітер, мабуть, найсильніший, - подумав він. – Хочу стати вітром». І став він вітром. Але через деякий час, коли почав дути з усієї сили, натрапив на щось, що не хотіло йому піддатися, незважаючи на велетенські зусилля. Це була величезна кам’яна брила. «Такий камінь, напевно, ніхто не зрушить, - подумав. – Хочу стати каменем». І став він каменем, найбільшим на землі. Але раптом почув удари молотка, що вбивав клин у кам’яний моноліт. І відчув, що починає змінюватися. «Невже може бути щось потужніше за мене?» - подумав він. Озирнувся і на обрії побачив постать каменяра. |
|
5хв. |
6. |
Вправа «Диригент»: А) інструктаж; Б) виконання вправи; В) шерінг. Мета: згуртування групи, можливість побути в центрі уваги. Резюме: не кожному легко дається роль «диригента», не зважаючи на те, що робота вчителя зобов’язує часто перебувати в центрі уваги. Час від часу це може виснажувати. Вся група стає в коло. Один учасник групи виходить в центр і починає виконувати якісь дії в ролі «диригента»: дає звук, який має відтворити група, або з допомогою співу, або якийсь словесний вигук. «Диригент» може показувати фізичні рухи або поєднання звуків голосу і фізичних рухів. |
|
10 хв. |
7. |
Вправа «Моє дитинство»: А) інструктаж; Б) виконання вправи; В) шерінг. Мета: актуалізувати дитячі спогади, надати групову підтримку, діагностика. Резюме: дитячі спогади, особливо болючі, можуть впливати на ставлення вчителя до своїх учнів. Тренер пропонує кожному в колі розповісти радісний і сумний спогад дитинства, який щасливо закінчився. До уваги тренера: Якщо учасник не хоче ділитись своїм сумним спогадом, не варто наполягати. Якщо розповідь викликала в учасника яскраві негативні емоції, можна запропонувати бажаючим учасникам групи надати йому підтримку (обійняти, погладити по руці та ін.) |
|
20 хв. |
8. |
Вправа «Настрій»: А) інструктаж; Б) виконання вправи; В) шерінг. Мета: релаксація, діагностика, корекція. Резюме: дану вправу можна використовувати з метою релаксації в будь-який час. Кожен учасник пасивною рукою малює абстрактний сюжет. Якщо малюнок видався похмурим, то перевернути на іншу сторону і утворити новий веселий малюнок. Відчути задоволення від зміни малюнка і настрою. |
кольорові олівці, папір |
10 хв. |
9. |
Вправа «Яким я був в ході заняття»: А) інструктаж; Б) виконання вправи; В) шерінг. Мета: підвищення емоційного фону групи. Кожен учасник малює «своє перебування в ході заняття» і передає малюнок сусіду праворуч. Той домальовує щось за бажанням. І так далі по колу, поки кожен не отримає свій малюнок. |
кольорові олівці, фломастери, фарби, аркуші А-4 |
20 хв. |
10. |
Притча «Приклад». Китайський мудрець попросив своїх учнів відповісти на питання, що в житті може дати найбільше задоволення. Відповідей було багато: щасливе подружжя, міцне здоров’я, вірний приятель. Але мудрець сказав, що ніхто з них не дав правильної відповіді.
|
|
5 хв. |
11. |
Завершальний шерінг. |
|
5 хв. |