Тренінгове заняття для педагогів "Удосконалення ціннісного ставлення до себе"

Про матеріал
Тренінгове заняття рекомендоване для роботи психолога з вчителями. Спрямоване на підвищення самооцінки, усвідомлення свого "Я".
Перегляд файлу

Удосконалення ціннісного ставлення до себе

 

Мета: допомогти колегам усвідомити важливість прийняття свого «Я», сприяти виробленню адекватної самооцінки, удосконалювати  вміння пошуку шляхів для покращення настрою

 

Хід заняття

Вступ

  1. Вправа «Пухнастики й колючки»

Мета: Підготувати учасників до роботи, ство­рити комфортну атмосферу, хороший настрій, сприяти згуртованості групи.

Перш, ніж розпочати заняття, давайте з’ясуємо, з якими емоціями ви  прийшли на сьо­годнішнє заняття (з «колючкою», яка символі­зує неприємності, роздратування, негатив чи з «пухнастиком» — радістю, піднесеністю). Ось у мене, наприклад, на даний момент веселий, піднесений настрій, а у вас?

(Всі по черзі вибирають з кошика «колючку» (кнопку) чи «пухнастика» (ватна кулька) і проговорюють свої емоції, кладучи їх у скриньку).

  • Що дало нам виконання даної вправи?

 

  1. Вправа «Правила роботи»

Щоб забезпечити сприятливу атмосферу на занятті, необхідно прийняти правила роботи групи. 

  • Які ви можете запропонувати правила?

(Бути активними, уміти вислухати, не критикувати, кожний має право на власну думку, бути позитивними, говорити коротко і по черзі)

 

  1. Повідомлення теми і мети заняття

Наше «Я» — це одна з найскладніших зага­док. Сприйняття людиною себе залежить від того, наскільки вона вірить у себе та свої можли­вості. Людина зможе по­чуватися щасливішою, налагоджувати добрі взаємини з іншими людьми, якщо навчиться поважати себе. Ті, хто навчився поважати себе, як правило, приймають і інших. Ми знаємо, що «Я» утворюється пластами, як земна кора — чим глиб­ше, тим давніші пласти власного усвідомлення. Тож давайте здійснимо екскурсію, занурюючись у власне «Я». А тема нашого заняття «Удосконалення ціннісного ставлення до себе»

 

  1. Вправа-очікування «Квітуче дерево»

Мета: визначення очікувань учасників гру­пи.

А зараз нам час визначити свої очікування.

 Але спочатку вам  потрібно об’єднатися у 5 груп.

На аркушах паперу запишіть свої очікування від сьогоднішнього заняття. Обговоріть їх у групі  та найважливіші, на вашу думку, запишіть на стікері, зображеному у вигляді квітки.

Один учасник з кожної групи зачитує очікування та прикріплює їх на дереві.

 

Основна частина

  1.  Мозковий штурм «Хто я?»

Мета: усвідомити важливість прийняття сво­го «Я» з усіма перевагами та недоліками.

Методом «мозкового штур­му», не розмірковуючи, 10 разів дайте відповідь на запитання «Хто я?», використову­ючи характеристики, риси, інтереси й почуття для опису себе, розпочинаючи кожне речення із займенника «Я». Доречі, записуємо як негативні, так і позитивні якості.

Потім навпроти кожної відповіді позначте «+» чи «—».

- Чи легко було писати про себе? Чому?

- Яких рис більше: позитивних чи негатив­них? Чому?

- Чи часто ви замис­люєтесь над запитанням «Хто я?» В яких ситуаціях?

 

Далі вам потрібно замінити негативні твердження на більш позитивні, але таким чином, щоб речення не втратило правдивості. (Я лінива – часом дозволяю собі побайдикувати).

- Що ви відчули, коли змінили твердження?

- Хто бажає продемонструвати свої записи на питання «Хто я»?

- Давайте заслухаємо по одному учаснику від кожної групи

- Що дало виконання даної вправи?

(Важливо відмітити, що самороз­криття в процесі виконання і обговорення вправи приносить цікаву і важливу інформацію для себе і для інших)

 

2. Вправа «Гори та долини»

У самопізнанні важливо спостері­гати за своїми відчуттями, уміти їх називати, бути відкритим своєму внутрішньому світу, мати бажання знати про себе правду й бути готовим до прийняття та розкриття себе.

Для виконання наступної вправи розділіть аркуш горизонталь­ною лінією навпіл. Ліворуч поставте дату свого народження, праворуч — сьогоднішнє число. Пригадайте найважливіші події вашо­го життя, хороші й погані, що так чи інакше вплинули на вас, запам'яталися. Позитивні події позначте  у верхній частині аркуша. Чим значніша по­дія, тим вище її позначте. У нижній частині зафіксуйте негативні події: чим гірша подія, тим вона нижче.

Іншим кольором з'єднайте крапки зліва на­право так, щоб утворилися «гори та долини».

Зрозуміло, що у верхній частині аркуша зображено гори, а у нижній – долини. Уважно подивіться на свій малюнок. Що у вас утворилось гори і долини, чи тільки гори або долини? Якщо ви подорожуєте горами, долаєте складні вершини – дуже добре. Якщо вам  часто доводиться блукати долинами - задумайтесь, можливо потрібно щось змінити.

- Що дало вам виконання даної вправи?

Життя — неоднозначне. Іноді нам здається, що все складається не так, як ми цього хотіли б. На людину звалюються проблеми, труднощі, які ускладнюють життя. Кажуть: усе, що нас не вбиває, робить нас сильніши­ми. Якщо глибоко копнути, подивитися на ситуацію з різних сторін, то можна в ній від­найти користь, побачити плюси.

 

3. Інформаційне повідомлення «Сфери людського життя»

Ми проживаємо наше життя, перебуваючи в чотирьох сферах, а саме:

      «тіло» -  це зовнішній вигляд, режим, здоров’я,  профілактика, наші хвороби, харчування,  активність.

     «діяльність» - це робота, навчання, професія,   бізнес, наука.

     «контакти» -  це відносини з друзями, чоловіком, дітьми, родичами, колегами та іншими людьми.

     «фантазії, сенс життя» – це мрії, творчі задуми, роздуми  і переживання про сенс життя, планування майбутнього, наші фантазії, сни.

В ідеальній балансній моделі наша життєва енергія (100%) гармонійно розподіляєть­ся у 4 сферах (по 25 % у кожній). У реальному житті буває дисбаланс. При виникненні проблем одні люди «тікають» у хворобу (тіло), інші з головою занурюються в роботу (діяльність), треті замика­ються в собі (контакти), четверті поринають у фантазії (фантазія).

 

4. Вправа «Мій баланс»

Яким чином ви реагуєте на життєві проблеми, підкаже вправа «Мій баланс»

 Попрошу  вас записати  12 речей, які ви найбільше цінуєте у своєму житті.

 Розкладіть їх на відповідні сфери балансної моделі.

Обговорення:

  • Що ви можете сказати про своє життя?
  • Яка із сфер перевантажена, яка відчуває дефіцит?
  • Чи це впливає на ваше життя?

 

  1. Вправа  «Мій план»

Іншим кольором напишіть у кожній сфері (тіло, діяльність, контакти, фантазії), що б ви хотіли покращити в собі, щоб поліпшити якість свого життя і стати більш успішною людиною.

Обговорення:

  •     Чи є у вас віра і надія на те, що виконаєте свій план?
  •     Які внутрішні і зовнішні ресурси вам у цьому допоможуть?
  •     Як зміниться ваше життя?

- Що дало нам виконання даних вправ?

 

6. Вправа «Точка опори»

 Деякі життєві ситуації можна сприймати як негативні, а можна спробувати побачити в них щось позитивне. У кожного з нас є сильні сторони: те, що ми цінуємо, любимо, що нам дає відчуття внутрішньої свободи, упевне­ності у власних силах — наша точка опори.

В Архімеда є вислів: «Дайте мені точку опо­ри і я переверну світ!» Цю фразу ми чуємо часто і, мабуть, теж хотіли би мати таку точку опори. Вона має бути в кожної людини, аби допомага­ти їй будувати своє життя, кар'єру, давати змо­гу бути щасливою, вижити, вистояти, зберіга­ючи гідність у найскладніших ситуаціях.

Вам необхідно в групах поспілкуватися і визначити свої точки опори в житті, написати та озвучити їх.

Точки опори:

1. Віра (у Бога, в ідею, в людину).

2. Надія на краще.

3. Любов.

4.  Природа, бо людина є її частинкою, її витвором, живе за її законами й саме в ній знаходить відчуття життя.

б. Справа, яку людина робить, якій слу­жить із радістю, насолодою, професійно.

7. Мистецтво (література, музика, художня творчість, театр, кіно) та його цінності.

8. Люди: не тільки друг, мати, дитина, ко­ханий, а ще й знайомі, колеги, всі, із ким до­водиться зустрічатися.

9. І головне — ви самі, ваше «Я» — із усвідом­ленням власних сильних сторін, гідності.

 

7. Релаксація  «Внутрішня сила»

 Сядьте зручно. Заплющте очі. Уявіть, що ви — маленький поплавок у велико­му океані... У вас немає компаса, карти, керма, весел... Ви рухаєтесь туди, куди несуть вас ві­тер та океанські хвилі... Велика хвиля може на якийсь час накрити вас, але ви знову виринаєте на поверхню... Спробуйте відчути ці поштовхи виринання... Відчуйте рух хвиль, тепло сонця, краплі дощу, глибінь моря під вами... Прислу­хайтесь до себе, які відчуття виникають у вас? Якщо ви відчуваєте страх, то переконайте себе, що ви сильніші за хвилі й вітри, ви не можете потонути, бо маєте на це певні причини, про­говоріть їх про себе... Ви знову й знову вирина­єте з таємничих глибин, куди вас намагається загнати стихія. Удалині стає видно скелястий острів... На вершині острова — високий, міцно збудований маяк. Удень і вночі, у гарну й пога­ну погоду він посилає потужний промінь світ­ла, що слугує орієнтиром для тих, хто в морі. У вас з'являється багато енергії... Ця енергія зі­гріває вас... Вона проходить у ваше тіло й напо­внює його. Ви повні внутрішніх сил — це ваші внутрішні ресурси. Наша подорож наближа­ється до кінця. Для того, щоб повернутись, вам достатньо розплющити очі.

  • Які відчуття у вас виникли після виконання даної вправи?

8. Історія для роздумів 

Успішним психологом в історії американського баскетболу був Пет Райлі. Гравці його команди «Лос-Анджелес Лейкерс» були в 1986 році переконані, що досягли піку своєї спортивної форми. А він попросив їх всього на 1% поліпшити свої досягнення. Один відсоток здався їм до смішного маленьким результатом. Але Райлі довів їм, що якщо 12 гравців в п’яти аспектах гри покращаться всього на один відсоток, то команда стане на 60% ефективнішою. Він їм також пояснив, що швидше за все хватить і 10% для того, щоб виграти. Один відсоток виявився можливим і дуже навіть легким досягненням. Отже, гравці постаралися і виграли чемпіонат, як виявилось без особливих зусиль!

Уявляєте, якщо це правило застосувати в звичайному житті! Наприклад, в 4 аспектах свого життя (здоров’я, робота, людські відносини, плани на майбутнє) поліпшити свої показники всього лише на 1%. І якщо робити це кожного місяця впродовж всього лише одного року, можна стати набагато ефективнішим, а значить – успішнішим! Відмінна формула успіху, правда. Є лише одне АЛЕ: це потрібно РОБИТИ! Тому що, «свої здібності людина може взнати, лише спробувавши застосувати їх» (Сенека).

- Які у вас виникли думки, прослухавши дану історію?

Заключна частина

  1. Очікування

- Скажіть, чи справдились ваші очікування?

На стікерах, вирізаних у вигляді яблука продовжіть речення

  • Мені було цікаво (корисно) сьогодні дізнатися…

(Відповіді зачитуються по групках, хтось один яблука своєї групи кріпить на дерево)

Ось погляньте, які чудові плоди дав наш цвіт, і я гадаю, що сьогоднішній майстер-клас також не залишить вас байдужими. Пам’ятайте,  наше життя – в наших руках, і те, як ми його побудуємо, яким змістом наповнимо, залежить від нашої позиції і від нашої особистісної поведінки.

  1. Прощання

Давайте візьмемось за руки, подивимось один одному у вічі і подякуємо за співпрацю.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Сценарії
Додано
2 листопада 2022
Переглядів
767
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку