Навчати толерантності – починайте з себе
(Заняття з елементами тренінгу для учнів 5 – 11 кл.)
Мета: формування уявлення про толерантність як універсальний принцип життя людини; виховання толерантності як особистісної якості учнів.
Міжнаро́дний день толера́нтності — відзначається 16 листопада в усьому світі. Його запровадили у 1995 за рішенням ЮНЕСКО. Саме цього дня ухвалили Декларацію принципів терпимості. У ній йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповідання, етнічної належності чи кольору шкіри. Ці принципи закріпили у Загальній декларації прав людини, що проголошує неприйняття усіх форм дискримінації, недопущення геноциду і покарання його.
Вправа «Чим ми різні»
Складіть руки в замок.
- Подивіться, чи всі однаково це зробили?
- Підніміть руки ті, у кого є старший брат?
- Підніміться дівчата
- Хто любить яскраво одягатися?
- У кого світле волосся?
А тепер подумайте і скажіть, який висновок ми можемо зробити після виконання цієї вправи?
(Усі люди різні).
Вправа «Неповторні аркуші»
Інструкція: Візьміть свої аркуші і виконуйте те, що я вам буду пропонувати. Як виконують дії інші учасники дивитися забороняється. Дії необхідно виконувати швидко.
Починаємо:
Складіть аркуш навпіл. Відірвіть верхній правий кут.
Знову складіть аркуш навпіл. Відірвіть верхній правий кут.
Ще раз складіть аркуш навпіл. Відірвіть верхній правий кут.
І ще раз складіть аркуш навпіл. Відірвіть верхній правий кут.
Розгорніть аркуш.
Подивіться на свій аркуш і на аркуші учасників тренінгу.
Запитання для учасників:
- У всіх однакові вийшли роботи? (ні).
- Чи можемо ми сказати, що хтось виконував роботу неправильно? (ні).
- Чому аркуші після відрізання такі різні? (всі ми різні, у всіх свій характер, свої особливості поведінки тощо).
- Чи можемо ми сказати, що ті, хто відрізував аркуші інакше, ніж ви, є гіршими за вас? (ні).
- Можливо, у житті буває так, що ми оцінюємо людину лише з огляду на те, чи робить вона так, як ми.
Інформаційне повідомлення
Толерантність — ставлення до інших людей як цінності, що виражається у визнанні, розумінні та прийнятті представників інших культур; це терпимість до чужих думок, вірувань і поведінки. Толерантність особистості є суттєвим фактором соціалізації дитини і значною мірою визначає успішність її подальшого життєвого шляху.
Толерантність — це єдність у різноманітті.
Толерантність — не тільки моральний обов'язок, а й політична та правова потреба.
Толерантність — це те, що уможливлює досягнення культури, сприяє переходу від війни до миру.
Толерантність — це не поступка, поблажливість чи потурання.
Толерантність — це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
Тест «Наскільки ви толерантні?»
1. Чи неприємна вам ситуація, в якій доводиться відмовлятися від придуманого вами плану, тому що точно такий же план вже запропонували ваші друзі?
а) так; б) немає.
2. Ви зустрічаєтеся з друзями, і хтось пропонує почати гру. Що ви віддаєте перевагу?
а) щоб брали участь тільки ті, хто добре грає;
б) щоб грали і ті, хто ще не знає правил.
3. Ви спокійно сприймаєте неприємні для вас новини?
а) так; б) немає.
4. Чи викликають у вас неприязнь люди, які в громадських місцях з'являються в нетверезому вигляді?
а) якщо вони не переступають допустимих меж, вас це взагалі не цікавить;
б) вам завжди були неприємні люди, які не вміють себе контролювати.
5. Чи можете ви легко знайти контакт з людьми, у яких інші звичаї, інше положення?
а) вам дуже важко було б це зробити;
б) ви не звертаєте уваги на такі речі.
6. Як ви реагуєте на жарт, об'єктом якої стаєте?
а) вам не подобаються ні самі жарти, ні жартівники;
б) якщо навіть жарт і буде вам неприємна, то ви будете намагатися відповісти в такий же жартівливій манері.
7. Чи згодні ви з думкою, що багато людей сидять не на своєму місці, роблять не свою справу?
а) так; б) немає.
8. Ви приводите в компанію друга (подругу), який (яка) стає об'єктом загальної уваги. Як ви на це реагуєте?
а) вам неприємно, що таким чином увага відвернута від вас;
б) ви лише радієте за неї (нього).
9. У гостях ви зустрічаєте літню людину, яка критикує сучасне молоде покоління, звеличує минулі часи. Як реагуєте ви?
а) йдете раніше під пристойним приводом;
б) вступаєте в суперечку.
Підрахунок балів.
Запишіть по 2 очка за відповіді: 1б, 2б, 3б, 4а, 5б, 6б, 7б, 8б, 9а.
Ключ до тесту:
0-4 очка: Ви непохитні і, вибачте, вперті. Де б ви не знаходилися, може виникнути таке враження, що ви прагнете нав'язати свою думку іншим. Щоб досягти своєї мети, часто підвищуєте голос. Маючи такий, як у вас, характер, важко підтримувати нормальні відносини з людьми, які мають іншу думку, ніж ви, не погоджуються з тим, що ви говорите і робите.
6-12 очок: Ви здатні твердо відстоювати свої переконання. У той же час ви можете вести діалог і, якщо вважаєте за потрібне, змінювати свої переконання. Але часом ви буваєте надмірно різання, проявляєте неповагу до співрозмовника. І в такий момент ви дійсно можете виграти суперечку з людиною, у якого більш слабкий характер. Але чи варто «брати горлом», якщо можна перемогти і більш гідно?
14-18 очок: Твердість ваших переконань відмінно поєднується з великою гнучкістю вашого розуму. Ви можете прийняти будь-яку ідею, з розумінням поставитися до парадоксального на перший погляд вчинку, навіть якщо ви їх не поділяєте. Ви досить критично ставитеся до своєї думки і здатні з повагою і тактом по відношенню до співрозмовника відмовитися від поглядів, які, як з'ясувалося, були помилковими.
Нічого страшного, якщо результати вийшли не такими, яких ви очікували. Толерантну поведінку можна виробити!
Китайська притча «Дружна родина» (Баглай Марта)
Жила колись на світі родина. Вона була не проста. Більше 100 людей було в ній. І займала вона ціле село. Так і жили всією родиною й усім селом. Ви скажете: «Ну то й що, є чимало й більших сімей на світі. Але річ у тім, що родина була особлива — мир і спокій панували в ній, а отже, і в селі. Ні сварок, ні лайки, ні, крий Боже, бійок і розбрату.
Чутка про цю родину дійшла до самого володаря країни. І він вирішив перевірити, чи правду кажуть люди. Прибув він у село, і душа його зраділа: навкруги чистота, краса, статок і мир. Добре дітям, спокійно старим. Зачудувався володар. Вирішив довідатися, як жителі села досягли такого ладу, прийшов до глави родини: «Розкажи, чому така згода і лад у твоїй родині?». Той взяв аркуш паперу й став щось писати. Писав довго — видно, не дуже сильний був у грамоті. Потім передав аркуш володарю. Три слова були на папері: «Любов, прощення, терпіння». І наприкінці аркуша: «Сто разів любов, сто разів прощення, сто разів терпіння». Прочитав володар, почухав потилицю і запитав:
Гра «Асоціативний ряд»
Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.
Т -
О -
Л -
Е -
Р -
А -
Н -
Т -
Н -
І -
С -
Т -
Ь.
Творче завдання «Квітка толерантності»
На кожній пелюстці потрібно записати якості, які розвивають толерантність.
«Мішечок порад»:
Поради на кожен день
- Будьте чесні й відкриті,
- з повагою ставтеся до інших,
- виявляйте співпереживання й співчуття.
- Демонструйте позитив своїми діями.
- Ніколи не давайте негативних характеристик навіть собі, не кажучи вже про інших.
- Пам’ятайте! Людина з розвиненим почуттям власної гідності, з адекватно самооцінкою не потребує самоствердження за рахунок інших.
Ось, яка «дієта» для тих, хто хоче стати толерантними, розробили психологи
Понеділок: розмовляючи з людьми, дивись їм у вічі; вітайся з усіма.
Вівторок: намагайся нікому не нав’язувати свою волю.
Середа: зробити для когось добру справу так, щоб він не здогадувався, що добро йде від вас;
Четвер: не виявляти до іншого такого відношення, яке ви не хочете відчути до себе;
П’ятниця: намагатися мати гарний вигляд, говорити з усіма тихим голосом;
Субота: записати 5 позитивних якостей, що характеризують вас і вашого друга;
Неділя: знайдіть 3 приводи, щоб сказати «дякую» вашим близьким.
Формула толерантності
ВИЗНАННЯ + ПРИЙНЯТТЯ + РОЗУМІННЯ= ТОЛЕРАНТНІСТЬ
і тоді, повірте наше життя -обов’язково стане краще!
Підсумок заняття