Тренінгове заняття "Емпатія: крокуємо разом" для учнів 7- 9 класів

Про матеріал
Розробка класної години у формі тренінгу розрахована для учнів 7 - 9 класів. Актуальна на сьогодні тема формування емпатії краще засвоюється дітьми під час проведення нестандартних занять. Вправи, наведені у занятті, підібрані відповідно до віку учасників і є легкими та цікавими у виконанні.
Перегляд файлу

Тренінг «Емпатія: крокуємо разом»

 

Учасники педагогічного тренінгу: учні 79 класів

Присутні: учні, класний керівник, психолог

Мета: активізувати дітей до роботи, стимулювати бажання до співпраці, ознайомити із поняттям «емпатія» та визначити її важливість у повсякденному житті, сприяти розвитку емпатії, підвищувати рівень виховання дітей, покращити вміння розуміти та чути своїх однокласників.

Завдання: допомогти дітям навчитися розрізняти емоції, краще розуміти свій шкільний колектив, класного керівника, батьків та будувати гарні стосунки з  оточуючими.

Обладнання та матеріали: карточки із прислів’ями, газети, журнали, ножиці, клей, ватмани.

Час проведення: 45 хв

Зміст тренінгу

1.Вступ, представлення, активізація уваги учасників.

Класний керівник: Підніміть руки, хто полюбляє дивитися фільми чи мультфільми? А хто любить читати книги різного жанру? А чи буває, що переживаєте за героя фільму чи книги так, ніби відчуваєте на собі все те, що відбувається з ним? Хто може пояснити, чому так відбувається?

Наш мозок влаштований так, що ми маємо здатність відчувати і розуміти емоції інших. Ця здатність називається емпатією. Саме про неї та її формування і розвиток сьогодні йтиме мова.

2.  Вправа «Знайомство»

Ви вже знаєте один одного, але можна зажди дізнаватися щось нове про знайому людину. Продовжіть речення «Мене звати… В людях я найбільше ціную…»

3. Мозковий штурм «Правила роботи в групі»

Правила групи

(Складаються колективно та зображуються на ватмані)

  1.        Цінувати час
  2.        Говорити коротко за темою
  3.        Говорити тільки від свого імені
  4.        Бути позитивним до себе і до інших
  5.        Поважати думку інших
  6.        Бути терпимим до інших
  7.        Бути активним
  8.        Діяти за принципом «тут і зараз»

4. Вправа «Від сьогоднішнього тренінгу я очікую…»

На ватмані зображено дерево. В учасників є листя, на якому вони пишуть власні очікування (дізнатися щось нове, поспілкуватися, розважитися, краще зрозуміти один одного ін.) і по черзі прикріпляють на дерево, пояснюючи свої очікування.

5. Основна частина. Виконання тренінгових вправ

Класний керівник: Емпатія – феномен людського суспільства. Даніель Големан, автор книги «Емоційний інтелект», вважає, що емпатія це переважно здатність розуміти емоції інших людей.  Слово «емпатія» походить від римського «patho», що означає глибоке, сильне, чутливе почуття (відчуття), близьке до страждання. Префікс «ем» означає спрямований (скерований) усередину. В перекладі з грецького «пристрасть», «страждання», «почуття». За Теодором Ліппсом, «вчуття»  це специфічний вид пізнання суті предмета чи об’єкта. «Вчуття» в іншу людину базується на бажанні знайти в ній свої переживання. Співчуття до інших людей можливе тому, що людина наповнює їхні переживання власним досвідом.

Загалом, емпатія – це вміння зрозуміти або ж відчути на собі почуття та емоції іншої людини і, відповідно, виразити співчуття або ж порадіти за неї.

Можливо хтось дасть відповідь на таке питання: відчувати емоції – це добре чи ні? Будь-яка емоція, чи то радісна чи печальна, дає нам можливість оцінювати подію, яка з нами відбувається. Давайте складемо список емоцій та почуттів, з якими ми проживаємо наше життя.

Вправа «Вгадай емоцію»

Метод роботи – колективна дискусія.

Як людина виражає емоції (міміка, жести, інтонація). Перед нами список емоцій і почуттів. Кожен їх обере собі по бажанню і спробує показати так, щоб інші відгадали.

Вправа «Театральна вистава»

Форма роботи – групова, метод проведення – рольова гра.

Класний керівник: Кожен із нас в своєму житті фантазував, представляв себе супер-героєм або ж принцесою. Зараз спробуємо порозігрувати різні ситуації. Завдання наступне: скласти і розіграти ситуацію, яка б передбачала різний розвиток подій. Кожен має бути залучений до ситуації. Після розіграної сценки ми обговоримо вигадані ситуації.

Наприклад, сьогодні вранці я йшла до школи і зустріла знайому. В неї дома сталося горе, а поговорити ні з ким. Тому вона попросила, зайти до неї в гості і поспілкуватися. В цій ситуації я можу вчинити по різному: відмовитися за браком часу або ж погодитися і поспівчувати знайомій. Обидва варіанти розвитку подій матимуть відповідні емоції чи то позитивні, чи негативні.

Обговорення ситуації по ключових питаннях: які емоції несуть запропоновані розвитки подій? Якій послідовності дій ми повинні надавати перевагу? Яку роль грає співчуття та розуміння інших в ситуаціях?

Вправа «Художній твір з переключенням»

Форма роботи – групова, метод проведення – проект.

Класний керівник: Перед вами журнали та газети. Ваше завдання - за допомогою вирізок створити проект, в якому будуть зображені події з певного художнього твору. Але зобразити потрібно з позиції негативного героя. Але зобразити його потрібно із симпатією та співпереживанням йому.

Демонстрація та обговорення.

6. Заключна частина

Класний керівник: які висновки можна зробити? (учні висловлюють свої думки).

Вправа «Мої очікування здійснилися/не здійснилися»

Повернімося до наших очікувань. Чи сподобалося вам працювати на занятті? А чи було досягнуті ваші очікування? (Кожен може висловитися щодо очікувань).

Вправа «Намисто гарних слів»

Класний керівник роздає кожному по декілька вирізаних із паперу перлин. Кожен учасник має написати гарні слова про свого колегу, з яким сидить. Після чого, зшити у вигляді намиста. Зі словами «Дякую, за те що ти такий/така є» вручає намисто.

Гарні слова для прикладу: вихованість, інтелігентність, порядність, інтелектуальність, чесність, ввічливість, відповідальність, кмітливість, щирість, щедрість, доброзичливість, доброта, скромність, стриманість, тактовність, надійність, працьовитість, відвертість, впевненість, уважність, привітність, чуйність, терплячість, активність, врівноваженість, комунікативність, рішучість, сміливість, почуття гумору, вірність, ніжність, охайність, справедливість, повага до старших, принциповість, неординарність, наполегливість, готовність прийти на допомогу, симпатичність, веселість, пунктуальність, мужність, оптимізм.


Додаток 1

1. Куй залізо, поки гаряче.

2. Не сідай не на свого воза.

3. Немає диму без вогню.

4. Не все золото, що блищить.

1. Мурашки по шкірі.

2. Комар носа не підточить.

3. П’яте колесо у возі.

4. Як грім серед ясного неба.

1. Ліс рубають — друзки летять.

2. Далі в ліс — більше дров.

3. Який у воду глянув, такого й побачив.

4. Товкти воду в ступі.

1. Тихше їдеш — далі будеш.

2. Як обухом по голові.

3. Чужа душа — темний ліс.

4. На язиці медок, на серці льодок.

1. Що посієш, те й пожнеш.

2. Не все котові масниця.

3. Душа пішла в п’яти.

4. Шила в мішку не сховаєш.

1. Як ви нам, так і ми вам.

2. Буря в склянці.

3. Шкурка вичинки не варта.

4. Кинути тінь на тин.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коваль Григорій
    Особисто знаю, як важко працювати з дітками! Але неформальна форма роботи завжди налаштовує на плідну співпрацю!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
23 серпня 2019
Переглядів
2963
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку