Мета: виховувати у школярів інтерес до правових знань, популяризувати правові закони, розвивати пізнавальний інтерес до предмета, з’ясувати, як учні знають основні поняття з правознавства, навчити дітей користуватися своїми правами в різних ситуаціях, виховувати почуття відповідальності за свої вчинки виховувати почуття причетності до процесу творення правової держави в Україні формувати правову культуру школярів.
Завдання учням:
На початку турніру вивішуються «Правила гри»
Вчитель: Добрий день, шановні друзі!
Шановні учасники! Ваша найближча мета – знайти, визначити і зайняти гідне місце у суспільстві.
Кожен з вас - частина суспільства, і наскільки гармонійним буде ваше співіснування, залежить від вас як особистості.
Людина від народження наділена правами, а з часом у процесі життя, після досягнення встановленого законом віку, набуває здатності мати обов’язки і нести відповідальність за свої дії.
Однак запам’ятайте: поряд з вами живуть люди, які також мають права. Тому реалізовувати свої права, не порушуючи при цьому прав та інтересів інших – це своєрідне мистецтво. Досягти такого балансу можливо не тільки завдяки високій правовій свідомості і грамотності, а перш за все тоді, коли ти в своїх діях керуєшся совістю, порядністю, людяністю, добрими намірами, чесністю,повагою до оточуючих.
Найважливіші для людини та суспільства відносини, упорядковані нормами права, тобто нормами,записаними в законах, і кожна людина перебуває під їхнім впливом.
Нині Україна просувається по шляху побудови правової держави. У цей період важливим є формування у народу нового правового мислення, набуття знань про життєво необхідні закони і про вміння використовувати їх у повсякденному житті.
Ви, учні, не повинні бути осторонь, оскільки молодь – це та сила,яка в змозі здійснити перетворення на краще і забезпечити більш справедливе майбутнє держави.
Запам’ятайте правила:
1. Грай чесно.
2. Шкода, що програв, але не заздри, не сумуй.
3. Не тішся з невдачі іншого.
4. Виконуй свою роботу вчасно і якнайкраще, при цьому пам'ятай про загальну роботу колективу.
5. Допоможи, навчи, покажи тому, хто не може впоратись з роботою.
6. Вчись у інших того, чого не вмієш сам, із вдячністю приймай допомогу і підтримку друзів, якщо це необхідно.
7. Стався до інших так, як ти бажаєш, щоб до тебе ставились.
План
І раунд – «Інтелектуальний штурм».
ІІ раунд –“Агітатор”.
ІІІ раунд – “Розумний дипломат»
ІV раунд – «Правове рівняння».
V раунд – «Консультація».
VІ раунд – «Юридичний семафор».
VІІ раунд – «Буква закону».
VІІІ раунд - «Аукціон ідей».
Сьогодні виступатимуть ті, хто через декілька років стане на стражі закону: майбутні юристи, судді, прокурори, адвокати та просто законопослушні громадяни. Тому зараз я запрошую команду правознавців “Юристи”.
Представляється капітан команди, члени команди, команди виголошує свій девіз: “Як світло денне, нам потрібне право, бо без законів не живе держава!”
Та команду правознавців “Феміда ”.
Представляється капітан команди, члени команди, команда виголошує свій девіз: “ Ми правознавці хоробрі, згуртовані. Правами дітей схвильовані»
(Звучить музика, команди займають свої місця)
Як на кожному солідному конкурсі. Ваші знання оцінюватиме компетентне журі...
Наш перший конкурс буде проходити за принципом брейн-ринга: короткі чіткі запитання – короткі чіткі відповіді, на обміркування яких ви матимете 30 секунд. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Якщо команда не дає правильну відповідь на поставлене запитання, то цей шанс передається команді суперників.
І раунд – Інтелектуальний штурм.
(команди по черзі відповідають на запитання)
10. Назвати одну із форм захисту прав дітей, позбавлених батьківського
піклування (опіка).
11. З якого віку людина може вибирати своє громадянство (з 18 років).
12. З якого віку наступає кримінальна відповідальність? (з 18 років).
ІІ раунд –“Агітатор”.
За 2-3 хвилини представники команд мають виступити перед товаришами і переконати їх, що законодавство України дійсно захищає права дитини.
ІІІ раунд – “Розумний дипломат»
Відповіді на питання.
«ХТО?»:
Хто був першим президентом України?
(М.Грушевський)
Хто автор першої української народної конституції?
(П.Орлик)
Хто є повноважним представником народу у Верховній раді?
(Депутат)
Хто зараз прем’єр-міністр України?
(М.Азаров)
«КОЛИ?»:
Коли була прийнята Конституція України?
(28 червня 1996 р.)
Коли був прийнятий Акт проголошення незалежності України?
(24 серпня 1991 р.)
Коли настає правоздатність людини?
(з народження)
Коли людина може отримати паспорт?
(16 років)
«ЯК?»:
Як називається Основний Закон України?
(Конституція)
Як називається особа, яка захищає права та інтереси громадян і надає їй юридичну допомогу?
(Адвокат)
Як обирається Президент України?
(Всенародним голосуванням)
Як називається документ, що посвідчує особу?
(Паспорт)
ІV раунд – «Правове рівняння».
Юристи-професіонали повинні мати різнобічні знання, в тому числі – з математики, працювати з цифрами, вміти швидко рахувати. Хто швидше справиться із завданням отримує 3 бали. Час на виконання – 1 хвилина
Приведіть у відповідність цифри ( завдання для всіх команд однакове, але хто швидше і правильно справиться з завданням той перемагає)
5 ; 18 ; 24 ; 16 ; 35 ; 14.
V раунд – «Консультація».
1 команда
1. Жінка в магазині втратила свідомість і упавши розбила вітрину. Адміністрація магазину вимагає від жінки відшкодування збитків.
( Консультація: вини немає – правопорушення не скоєне)
2. Робітник проспав на роботу і спізнився на зміну на 3 години 30 хвилин. Він попросив вибачення у бригадира, проте його звільнили з роботи.
( Консультація: прогул – підстава для звільнення; запізнення більш ніж на 3 години)
2 команда
1. Громадянин К., їхав на власній машині з роботи додому. Його зупинила група людей і попросила відвезти до лікарні пораненого хлопця. Він відмовився, бо дуже поспішав. Друзі пораненого відібрали в нього машину і повезли хлопця до лікарні. Громадянин К., звернувся в міліцію про викрадення автомобіля.
( Консультація: була крайня необхідність, можливе відшкодування вартості бензину)
2. Учень 10 класу був прийнятий на роботу вантажником продуктового магазину. Чи правомірні дії адміністрації.
( Консультація: адміністрація не мала права приймати на роботу хлопця, неповнолітнім на важких роботах ( шкідливі умови, піднімання важких речей) працювати заборонено)
VІ раунд – «Юридичний семафор».
Команди отримують картки з надписами (Команда «Праволюби» - види юридичної відповідальності; Команда «Освітяни» - групи прав людини) і повинні визначитись після оголошення ситуації, яку картку треба підняти. Кожна правильна відповідь – 2 бали.
Команда 1
Команда 2
VІІ раунд – «Буква закону».
Проводиться між капітанами команд. На столі лежать картки з буквами алфавіту. Капітани по черзі вибирають букви, а ведучий зачитує запитання. Якщо на питання немає відповіді у одного капітана - відповідає інший.
А- строк, який вперше отримує призначення суддя (5 років).
Б - вік отримання паспорта (16).
В- мінімальний вік засновника дитячої організації (15 років).
Г - мінімальний вік кандидата в президенти (35 років).
Д - максимальний строк дії доручення (3 роки).
Е - мінімальний шлюбний вік жінок (17років).
Ж - вік, з якого громадянин несе кримінальну відповідальність (18 років).
З- вік, з якого громадянин несе адміністративну відповідальність (16 років).
VІІІ раунд «Аукціон ідей».
Представники команд намагаються запропонувати найцікавішу ідею стосовно захисту прав дитинства у світі. Ці ідеї схвалюються або не схвалюються шляхом голосування всіх учасників
Підбиття підсумків гри та нагородження дипломом «Кращі правознавці» команди переможця.
Правове дерево
Завдання: командам за 1 хвилину потрібно «створити правове дерево». Для цього команди обирають колір листя дерева Ведуча задає питання одній команді з варіантами відповідей, командам треба вибрати правильний варіант відповіді, якщо одна з команд неправильно відповіла – друга має шанс відповісти правильно. За кожен правильний варіант команди мають змогу прикріпити свій листочок на дерево.
1- ПРАВА 2 - ОБОВ’ЯЗКИ
Запитання до команд:
Ми з вами сьогодні провели чудовий турнір правознавців, пригадали свої права, побачили реальне рішення різних ситуацій, які трапляються з нами в повсякденному житті.
Пам’ятайте!
Життя – це шанс, злови його.
Життя – це краса, милуйся нею.
Життя – це радість, насолоджуйся нею.
Життя – це виклик, прийми його.
Життя – це цінність, цінуй його.
Життя – це скарб, бережи його.
Життя – це любов, тішся нею.
Життя – це таємниця, відкривай її.
Життя – це обіцянка, виконуй її.
Життя – це смуток, відчуй її.
Життя – це гімн, заспівай його.
Життя – це боротьба, почни її.
Життя – це трагедія, зрозумій її.
Життя – це щастя, заслужи його.
Використана література:
1