Тренінгове заняття «Конфлікти. Конфлікти…»

Про матеріал
Мета: - розширити знання учнів про конфлікт; - показати ефективні шляхи розв’язання конфліктних ситуацій; - вчити використовувати в спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва, знаходити конструктивні способи розв’язання проблемних ситуацій; - формувати в учнів почуття єдності з колективом, спонукати учнів до роботи над собою; - сприяти взаєморозумінню в групі, виховувати повагу до товаришів, почуття відповідальності за свої слова і вчинки.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Тренінгове заняття

 

«Конфлікти. Конфлікти…»

 

 

                                                        Підготувала

                                     практичний психолог

Гирович Леся Олексіївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття з елементами тренінгу

« Конфлікт і спілкування »

 Мета:

- розширити знання учнів про конфлікт;

- показати ефективні шляхи розв’язання конфліктних ситуацій;

- вчити використовувати в спілкуванні з іншими людьми тактику

співробітництва, знаходити конструктивні способи розв’язання проблемних ситуацій;

- формувати в учнів почуття єдності з колективом, спонукати учнів до роботи над собою;

- сприяти взаєморозумінню в групі, виховувати повагу до товаришів, почуття відповідальності за свої слова і вчинки.

 

Обладнання:  Листочки, ручки, бейджі, листочки з клейкою основою, фломастери, торбинка асоціацій, кошик, плакат « П’ять сходинок подолання конфліктів», емблеми ( « Акули», « Черепахи», «Ведмежата», « Лисиці, «Мудрі сови», вислови про конфлікт.

 

Що підготувати заздалегідь:

Правила роботи  під час тренінгу, дерево, пташки, хмаринки, вислови про конфлікт і спілкування, смайлики, торбинку асоціацій, пам’ятки, п’ять стратегій поведінки в конфлікті.

Вислів:

« Ніщо так не покаже характеру, як гарна поведінка в конфлікті, якого не можна уникнути»

                                                                                               Генрі Тейлора

Перебіг заходу

 

І Організаційний момент

Психолог. Добрий день усім! Мені приємно привітати всіх гостей, колег, учасників нашої зустрічі. Сьогодні в нас буде дуже цікаве заняття з елементами  тренінгу, тема якого – « Конфлікт і спілкування»

- Я познайомила вас з темою та метою нашого заняття. Будь ласка, подумайте і запишіть на пташках, що б ви хотіли дізнатись під час нашої з вами зустрічі, тобто свої очікування.

Очікування ( 10 хв. )

Роздаю учням фігурки пташок, пропоную написати на цих фігурках свої очікування і розмістити їх під хмаринками.

„Наші очікування літають навколо дерева, а ми докладемо зусиль, щоб вони оселилися на наше дерево".

 

    Ми всі знайомі, але не зовсім. Кожна людина відрізняється від іншої своїми звичками, якостями, поглядами, уподобаннями, рисами характеру, мріями. Я пропоную познайомитися ближче між собою.

1.Вправа «Доріжка знайомств»

Кожен із вас повинен назвати своє ім'я, 2 риси характеру і своє захоплення.

( Виконують вправу)

- Ми почули, які ми всі різні, в кожного свої свої риси характеру, захоплення, інтереси, уподобання.

 

Щоб наша зустріч була успішною і щоб у всіх був гарний настрій, потрібно дотримуватися деяких правил. Пам’ятаймо про них!

(тренер зачитує правила тренінгу)

 

 Правила тренінгу

- називати учасників по імені;

- ставитися до товаришів з повагою;

- бути доброзичливим;

-толерантним;

 -активним;

- говорити по черзі;

- не перебивати;

- не давати порад, що повинні робити інші, а чого не повинні;

- поважати кожного учасника;

- бути уважним;

- виявляти чуйність;

 -співчуття;

-бути ввічливим;

-бути позитивним.

      ІІ Вступ

 

       Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішими, ефективнішими, зручнішими.

На думку приходить вислів французького філософа, математика, фізика, і письменника ХVІІ ст. Паскаля: «Правила доброї поведінки відомі з давніх – давен, річ за дрібницею – вміти користуватися ними»

     Звичайно вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато. Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.

Ми почули, що усі ми різні, і наші інтереси часто не відповідають інтересам інших, нам деколи приходиться вступати в конфлікт. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникнути конфлікту.

Конфлікт.  

- Що, на вашу думку, означає це слово?

2. Вправа «Торбинка асоціацій»

- Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «конфлікт», воно розміщене над «Торбинкою асоціацій». Будь ласка, на стікерах напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова. (Свої асоціації учасники записують на стікерах і розміщують на «Торбинці асоціацій», озвучуючи їх).

 

Варіанти відповіді: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль   непорозуміння,  суперечка, злочин, образа, несправедливість, підступність, злість і т. д.

 - Який заряд мають ці слова (позитивний чи негативний)?

 

- Що ми відчуваємо під час конфлікту?

 

дискомфорт, дисгармонію, тривожність, страх,замкнутість, конфлікт пригнічує нас, сковує, віддаляє від друзів, рідних..

 

- Що таке конфлікт? Яке визначення можна йому дати?

 

( Під час конфлікту люди сваряться та ображають одне одного. Отже, конфлікт – це суперечка, яка може призвести до бійки)

 

   Отже, конфлікт – це зіткнення сторін, наприклад двох чи більше  людей з різними думкам, інтересами, поглядами, бажаннями

 Конфлікт у перекладі з латинської – зіткнення різноспрямованих сил

( цінностей, інтересів, поглядів, позицій)

  • Підніміть руку ті, хто був учасником якоїсь суперечки, конфлікту?
  • Хто може навести приклад конфлікту, який, приміром, стався у вашій групіі? Що його спричинило?

 

( Між дітьми конфлікти виникають з різних причин. Зокрема, хтось не поступився місце,; хтось розкрив чиюсь таємницю; хтось не погодився з думкою іншого; хтось на когось придумав прізвисько; хтось переміг у грі, а хтось програв, заздрість, егоїзм, підлість, нещирість, ревнощі, лінь, лицемірство, користолюбство, кар’єризм, схильність до пліток.

 

Конфліктні ситуації на уроці  - учні спізнюються, переговорюються, списують, відволікаються, лінуються. Цей список може доповнити кожен звичайний учень. Учителі хочуть, щоб учні не спізнювалися, не відволікалися, не списували, не переговорювалися, не лінувалися. )

 

 

Різні люди по різному поводяться в конфліктній ситуації: вони орієнтуються або на себе, або на взаємодію з іншими людьми.

Можна виділити-

 

 

Пять стратегій поведінки в конфлікті

 

1.«Акула» - силова стратегія. Спроба досягти свого будь-якою ціною, змусити іншого прийняти твої умови. Для прихильників цієї стратегії цілі дуже важливі, а от стосунки з іншими – ні. Вони вважають, що конфлікти розв’язуються лише як виграш однієї з сторін і програш іншої.

 

2.« Черепаха» - стратегія ховання під панцир. Спроба триматися подалі від суперечок і конфліктних людей, ховаються у свій панцир.Такі люди відмовляються як від досягнення особистих цілей, так і від стосунків з оточенням.

 

3.« Ведмежата» - стратегія злагоджування гострих кутів. Вони готові відмовитися від своєї мети на користь інших, тільки б зберегти гарні стосунки. Люди, які керуються такою стратегією, хочуть, щоб їх приймали, любили, заради чого вони жертвують цілями.

 

4.« Лисиці» - стратегія компромісу. Пошуки такого рішення, яке б задовольнило обох. Таким людям помірно важливі як цілі, так і стосунки. Прихильники цієї стратегії готові відмовитися від частини цілей, щоб зберегти стосунки.

 

 5. «Мудрі сови» - стратегія відкритої і чесної конфронтації.

   Це повага до своїх і чужих потреб, готовність до співпраці, прагнення обєднати зусилля для вирішення проблеми і максимально задовольнити потреби кожного. Люди які керуються такою стратегією, цінують і цілі, і стосунки. Вони відкрито визначають позиції й шукають вихід зі складної ситуації в спільній роботі задля досягнення цілей, прагнуть знайти рішення, які задовольнять усіх учасників конфлікту.

 

- Поміркуйте над питанням: - Чому люди сваряться?

 

Причини сварок:

  • неприйняття чужої думки;
  • нехтування правами іншої людини;
  • прагнення домінувати;
  • невміння слухати інших;
  • свідоме прагнення скривдити одне одного;
  • нерозуміння;
  • невміння керувати емоціями

    Якщо ми подивимося на перші п’ять причин, то зрозуміємо, що сварки найчастіше виникають через те, що люди не володіють культурою спілкування. У зв’язку з цим конфлікти можуть призвести до тривалих образ і виникнення неприємних почуттів або навіть руйнування стосунків. А тому, щоб побудувати і зберегти гарні взаємини з іншими, нам потрібно дотримуватися правил культури спілкування.

 

  • Скажіть будь ласка, що на вашу думку,є основою культури спілкування?

( Відповіді учнів)

 

Отже основою культури спілкування є повага до іншої людини. Поважати – значить враховувати думку іншої людини.. Стався до іншого так, як  ти хотів би, щоб ставилися до тебе. Потрібно приймати іншого таким, яким він є, і мати бажання зрозуміти іншу людину.

« Не старайтесь перевиховувати людей, виховайте спочатку себе і будьте прикладом для інших»

А зараз ми виконаємо одну вправу

 

3. Вправа «Ми творимо»

 Мета: продемонструвати неповторність кожної людини, зняття емоційного напруження.

Ведучий говорить, що потрібно робити, а учасники чітко виконують його інструкцію.

- Кожен з вас бере салфетку і чітко виконує мою інструкцію:

*Складіть салфетку в двічі.

*Складіть салфетку ще раз вдвічі.

*Відірвіть правий верхній кут.

*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.

*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.

*Закінчили. Розгорніть салфетку і подивіться, що у вас вийшло.

- Як могло таке статися? З чим пов’язана така розмаїтість малюнків? - Завдання отримали одне, але кожен по різному виконав його. Ось і виходів із конфліктних ситуацій є багато.

 

А тепер пригадайте, остання причина конфліктів? Це невміння керувати своїми емоціями.

 

- Згадайте, як ви почуваєтеся, коли сердитесь на когось?

- Як виглядає людина в такій ситуації?

 

( Відповіді учнів)

                                              

4.    Вправа « Повітряна кулька»

 Пропоную вам провести дослід із повітряною кулькою. Уявіть собі, що кулька – це ваше тіло, а повітря всередині неї – це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. Прослідкуйте, що з нею відбувається. Вона летить з одного боку в інший, вона абсолютно не керована. Так буває і з людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуймо кульку і спробуймо випустити з неї повітря маленькими порціями.

 Обговорення

 

-Що відбувається з нею? ( Вона потихеньку здувається)

 

- А що відбувається з повітрям усередині неї? ( Повітря поволі виходить)

Кулькою можна керувати й поволі випускати з неї повітря. Важливо навчитися потроху випускати свій гнів, свою злість назовні, не кривдячи тих,  хто перебуває поряд.

  • Як можна контролювати свій гнів?

 ( Заспокоїтись, зробити паузу, розслабитись)

 

Ми знаємо, що при спілкуванні з іншими людьми необхідно керуватися такими правилом: «Стався до іншого так, як  ти хотів би, щоб ставилися до тебе.». Ми живемо в одному колективі. Ми повинні з розумінням ставитись одне до одного, поважати одне одного, підтримувати, допомагати одне одному.

 

5. Вправа «Колектив, у якому панує сприятлива психологічна атмосфера»

 

Учасники об’єднуються у 5 груп.( за допомогою кольорів червоний, зелений, жовтий. Кожній груп даю аркуш  паперу олівці,ручки.)

   - Пропоную вам зобразити будь-яким чином модель колективу, в якому б панував позитивний психологічний клімат, враховуючи і те, про що ми сьогодні говорили. На виготовлення моделей 5 хвилин, після цього групи мають зробити презентацію свого проекту.

 - Хто був генератором ідей?

 

- Хто виконавцем?

 

- Що найцінніше у вашому проекті?

 

Після обговорення учасникам пропонують зруйнувати свої моделі. Після того, як моделі було зруйновано, групам пропонують відтворити їх.

 

- Чи мають наші моделі зараз такий самий вигляд, як спочатку?

 - Що легше зробити: відновити позитивний клімат у колективі чи запобігти його погіршенню?

6. Вправа «Влада»

   Утворюються 2 команди, які мають по 4 учасника. Використовується газета. Це символ влади. Кожен учасник береться однією рукою за газету. По команді «почали» кожен має захопити якомога більше «влади». (Виконання завдання).

- У цій ситуації кожен думав лише про себе, а тепер слід подумати і про іншого.

Газетний аркуш стелиться на підлогу. По команді всі повинні стати на газету. Потім газета згортається удвоє. (Виконання завдання).

 

 Висновок: Ви виконали це завдання, не завдяки силі кожного, а об’єднавши зусилля, зуміли знайти спосіб розв’язання проблеми у процесі міжособистісного спілкування.

 

7.Вправа «Бутерброд»

   Уявіть собі, що я приїхала з іншої країни і дуже хочу приготувати собі бутерброд. Але я зовсім не вмію нічого готувати. В магазині я купила такі продукти: батон, масло, ковбаса. Але як саме виглядає бутерброд я не знаю.І з чого починати теж не знаю. Отже ваше завдання.

Напишіть мені на листочках технологію приготування бутерброда

Учні пишуть технологію приготування бутерброда. Психолог збирає всі листочки, перемішує, вибирає один і по даній технології виготовляє бутерброд.

Отже, ми побачили, для того, щоб  довести до свого співрозмовника свою точку зору, свій задум, свій намір потрібно вміти правильно і детально його пояснити. А нашому співрозмовнику уважно вислухати. Тоді і буде позитивний результат нашої розмови і ваша думка буде вислухана і почута

 

А зараз давайте порухаємося, знімемо м’язове і психологічне напруження.

 

8.Вправа «Австралійський дощ»

   Учасники стають у коло. Тренер каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх.

 -В Австралії піднявся вітер. (терти долоні).

- Починає накрапати дощ

{клацання пальцями)..

- Дощ посилюється

(почергове плескання по грудях)

- Починається справжня злива.

(плескання по ногах)

 -А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами)

- Але що це? Буря почала вщухати

( плескання по ногах)

- Злива перетворюється на дощ

(плескання долонями по грудях)

- Рідкі краплі падають на землю

(клацання пальцями).

- Вщухає вітер (терти долоні)

- Сонце (руки догори).

Ми трохи розслабились.

 

Отже, сформулюймо правила спілкування в конфліктній ситуації.

 

Правила спілкування в конфліктній ситуації.

  • Залишайся спокійним і врівноваженим.
  • Будь терплячим.
  • Не відповідай образою на образу
  • Будь готовим визнати свою провину.
  • Не треба мстити.
  • Прагни розв’язати конфлікт
  • Постався до проблеми з гумором
  • Постав себе на місце свого співрозмовника
  • Вмій правильно висловити свою думку
  • Вмій почути свого співрозмовника.

 

 

9. Вправа „Кошик сміття»

 

   А щоб не конфліктувати треба постійно самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.

Я пропоную вам відкрити себе з іншого боку. Для цього пограємо у гру

„ Кошик сміття".

Люди є неповторними особистостями, але не досконалими. Кожен хотів би щось змінити у собі: рису характеру, звичку, ваду яка  може призвести до конфлікту,  або призводить до конфлікту, заважає вам в житті і ви хотіли б її позбутися.

(тренер роздає листочки)

Подумайте і на цих листочках, які ви отримали я пропоную вам продовжити фразу:

„ Я хотів би викинути у кошик для сміття …..( учасники пишуть звички, якості характеру, які їм заважають)."

Лінь,принциповість, впертість, обман, курити…

Зачитайте, зіжмакайте папірець  і викиньте його в кошик

(І кидають у кошик).

    Я думаю, що після нашої гри ваші вади, звички чи риси характеру  залишаться на завжди у кошику сміття. І в вашому житті буде виникати менше конфліктних ситуацій.

 

     10. Вправа «Зворотній зв’язок»

- Чи справдилися ваші очікування? Якщо так, то погніздіть свою пташку на дерево, якщо не зовсім то пташка до дерева може не долітати.

  (Діти відповідають по черзі і переміщують пташки на дерево. Це залежить від того на скільки справдились сподівання учасників)

 

   Дорогі друзі, давайте на прощання станемо в коло візьмемось за руки відчуємо тепло наших долонь,  складемо віночок побажань. Подаруємо одне одному посмішку, адже сміх - продовжує життя. А я хочу бачити вас завжди привітними  в гарному настрої з усмішкою на обличчі і подарувати вам символічний смайлик. Нехай він завжди буде супутником вашої життєвої стежини.

 

 ( Звучить пісня « Посміхайтеся люди частіше»)

 

   Здоров'я вам, мирного неба, спокою, доброти і милосердя  і щасливих посмішок. Отже, творіть себе, як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.

Дякую всім за співпрацю і взаєморозуміння. Будьмо дружніми!

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
4 листопада 2020
Переглядів
2391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку