Виховний захід
«Вчимося толерантному спілкуванню»
Підготувала
практичний психолог
Гирович Л.О.
Мета: спонукати учнів до роздумів про унікальність та цінність людей, свою власну; сприяти дотриманню дітьми гуманістичних норм і вимог у стосунках з людьми; виховувати терпимість у ставленні до інших, доброзичливість; вчити учнів визнавати потреби, інтереси іншої людини, їх права на позитивне волевиявлення.
ХІД ЗАХОДУ
Ведучий: Добрий день усім присутнім!
Ведуча: Добрий день, шановні викладачі і учні!
Ведучий: Ми зібрались у цій залі для того, щоб поговорити про толерантність, добро та людяність.
Ведуча: Поняття «толерантність» вперше почало вживатися в XVІІІ столітті. У своєму «Трактаті про віротерпимість» відомий французький філософ Вольтер писав: «Шаленством є переконання, що всі люди мають однакові думки про певні предмети»
Ведучий: Розуміння толерантності не однакове в різних культурах, адже залежить від історичного досвіду народу.
Ведуча: Іспанською – це здатність визнавати відмінність від власних ідей і думок.
Ведучий: Французькою – це відносини, за яких допускається, що інші можуть думати і діяти інакше, ніж ти сам.
Ведуча: Англійською – готовність бути терпимим, поблажливим.
Ведучий: Китайською – дозволяти, приймати.
Ведуча: Арабською – поблажливість, милосердя, жаль, терпіння….
Ведучий: …здатність терпіти когось або щось, бути стриманим, витривалим, уміти миритися з існуванням когось або чогось.
Ведуча: Поділ людей на толерантних та інтолерантних (не толерантних) досить умовний. Кожна людина у своєму житті робить як толерантні, так і не толерантні вчинки. Але здатність поводитися толерантно може стати рисою характеру і забезпечувати успіх у спілкуванні.
Ведучий: Почуття гумору та здатність сміятися зі своїх слабких сторін – особлива риса толерантної людини.
Ведуча: Толерантність необхідна у відносинах між окремими людьми, у сім`ї, у суспільстві, у школі. Необхідно бути уважним одне до одного й мати почуття солідарності.
Ведучий: Крім того, толерантність вважають необхідною для успішної адаптації в нових несподіваних умовах. Не толерантні, категоричні люди виявляються нездатними до змін, яких вимагає від нас життя.
Ведуча: Отже, толерантність – це….
Ведучий: Але, нажаль, жодне суспільство, про що переконливо свідчить історія й ті події, які відбуваються зараз в світі, не може поки що пишатися тим, що воно толерантне.
Ведуча: Сьогодні, на початку ХХІ століття, доводиться визнавати, що прогрес досягнутий людством у різних сферах не призвів до порозуміння між людьми.
Ведучий: Колись Бернард Шоу сказав: «Тепер, коли ми навчилися літати по небу, як птахи, плавати під водою, як риби, нам бракує тільки одного: навчитися жити на землі, як люди».
Учень 1
Що значить бути толерантними?
Це бути ввічливим до всіх,
Щоб слово добре міг сказати
Чи посміхнутись людям міг.
Приємно жити із „будь ласка",
З «пробачте» - гнів ваш загасить,
Із «добрий день» - здоров'я ласка,
З проханням можна попросить.
Буть толерантним дуже просто,
Лиш тільки знай, що говорить,
Бо толерантному лиш можна
Людей і світ навколишній любить.
Учень 2
Толерантним будь завжди –
В ліцеї ,вдома, всюди.
Толерантним будь завжди,
То толерантні будуть люди.
Толерантність - це терпіння,
А терпіння - це уміння.
Якщо зумієш ти стерпіти,
То будеш добре в світі жити.
Толерантно поводься з батьками,
З друзями, учителями,
З знайомими, з товаришами.
Толерантність - це завжди гарно
І ніколи це не марно Ведуча: Людське життя… Неповторне і звичне, радісне і сумне, сповнене глибоких переживань, солодке, як мед і гірке як полин. Люди… їх мільйони, всі вони різні і чимось неповторні. Вони, мов ті зорі на небі, що горять кожна своїм світлом. Сценка «Мати і син» (Виходять жінка із запаленою свічкою в руках, а з нею хлопець).
Син: - Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається? (Ставлять свічку біля ікони і виходять). Ведучий: Стежина життя… По ній кожен має пройти гідно. Але якою вона буде? І хочеться гукнути: «Життя! Ну зупинися хоч на мить! Візьми мене на свої крила й понеси ген-ген за небокрай, де люди у вічності живуть». |
Учень 3
Життя у нас – це просто жах! (У записі звучить сміх дитини). Ведуча: Росте дитя… Його життя розпочинається світанком душі. Назавжди воно залишається в пам’яті як найщасливіше та найсвітліше. Це пора, коли перед тобою відкривається незвіданий світ таємниць. Це світ, де завжди цікаво, де мама і тато піклуються про тебе, навчають, як треба жити, щоб не загубитися в розбурханому океані життя. Здавалося б, усе прекрасно. (Звучить тривожна музики Баха). Ведучий: Та враз, ніби щось обірвалося, усе прекрасне зникло, чимраз частіше проявляється лють, агресія, байдужість. Але ж звідки вони беруться у душах людей? Чому з часом люди забувають про існування добра, шляхетності, гідності? А у їхніх душах поселяються ненависть, жорстокість, заздрість та байдужість. Адже коли Господь створив людину на свою подобу, то сказав: «Тіло ваше – це храм Божий. То ж бережіть його!» Чому про це забули всі?...
Нам милосердя Господи подай
До всіх страждущих і незахищених, (Пісня «Просимо тя діво»)
Сиротам Ти Мати, – не лишай же нас! Поможи нам, поможи нам, Просим з сльозами.
Приспів: О, Маріє, о, Маріє, змилуйсь над нами! Мати Божа, зоре ясна, | Діво пресвята! | Покажи нам, що Ти наша, | Мати преблага, | Покажи нам, що Ти наша, | Мати преблага. | (2)
Глянь на нас ласкаво оком пресвятим I зішли нам поміч – людям немічним. Поможи нам... Просим з сльозами. Приспів. ( Стиха звучить тривожна музика. На сцену виходить сліпець, в одній руці тримає посох, а в іншій свічку).
Мандрівний Сліпець.
Я посох в руки взяв й подався в мандри, (Довкола сліпця крутяться темні сили) Інсценізація. “Терпиме відношення до людей.” По дорозі повільно простує погано одягнений чоловік. Слідом за ним йдуть юнак і дівчина. Чоловік падає, травмує ногу, тихенько стогне, в очах-- сльози. Дівчина. Почекай я підійду до нього. Юнак. Не потрібно. Він брудний, ти підчепиш заразу.( Хапає за руку). Дівчина. Відпусти. Бачиш, у нього зламана нога. Юнак. А нам-то що? Він сам винен. Дівчина. Відпусти мою руку, ти робиш мені боляче. Йому потрібна допомога. Юнак. Говорю тобі: Він сам у всьому винен. Працювати потрібно, а він жебрачить, краде, пиячить. Навіщо йому допомога? Я тебе не пущу. Ти—моя дівчина, не смій спілкуватися із “ всякими.” Дівчина. Треба викликати “ швидку” . Послухай, у тебе є мобільний телефон? ( Хлопець промовчав ). Ніколи більше не дзвони мені і не приходь! Я більше знати тебе не хочу. Юнак. Безглузда! Ти пошкодуєш про це! (Хлопець йде ). Дівчина.( звертається до чоловіка ) Потерпіть! Я викличу “швидку”. Чоловік. Дівчина, спасибі вам ! Ви обов’язково знайдете своє щастя!
Ведучий: Виявляти толерантність—це означає визнавати те, що люди різні за зовнішнім виглядом, положенням в суспільстві, інтересами, поведінкою й цінностями і мають право жити у світі, зберігаючи при цьому свою індивідуальність. Ведуча: Ось послухайте притчу.
Жив собі хлопець із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами і сказав по одному забивати у паркан щоразу, коли хлопець втратить терпець і посвариться з кимось. Першого дня хлопець забив 37 цвяхів. Згодом він навчився себе опановувати, і кількість забитих цвяхів щодня зменшувалася. Хлопець зрозумів, що легше навчитися стримувати свої емоції, ніж забивати цвяхи. Ведучий: Коли ви з кимось сваритеся і кажете йому щось неприємне, ви залишаєте в іншій людині такі рани, як ці діри. І рани зостаються, попри те, скільки разів потім ви просите вибачення. Словесні рани заподіюють такий самий біль, як фізичні. Учні, не забиваймо цвяхів ворожості, нерозуміння і жорстокості в душах людей. Будьмо толерантними, а, отже, розуміймо одне одного. Ведуча: «Три біди є в людини: смерть, старість і погані діти», - говорить народна мудрість. Старість неминуча, смерть невблаганна – перед нею не можна уберегтися, як і від вогню, а виховання дітей залежить не тільки від батьків, а й від самих дітей. Тож «Шануй батька й матір свою, - і довголітнім ти будеш на землі, яку Господь твій дає тобі» - так вчить нас п’ята заповідь Біблії. Ведучий: На жаль в житті буває і таке. Послухайте сумну бувальщину. (Сценка «Щемне письмо») (Виходять на сцену дві учасниці). Сусідка: Добрий вечір, сусідонько. Що поробляєте? Бабуся От прийшов лист від доньки, давайте прочитаю вам. «Здрастуйте, дорогі мамо! З привітом до вас Люба. Так скучила за вами, що пташкою летіла б … ». «Бачиш, пташкою летіла б», - звернулася баба Якилина до сусідки, якій читала доньчиного листа. Поправила окуляри і давай читати далі; «Приїхати не можу, бо нездужаю, крутить у ліктях. Ходжу на вигрівання в лікарню». - Так, звісно ж, - коментувала баба доньчин лист, - з шістнадцяти років пішла працювати, то й крутить. Перехрестилася баба Якилина і повела далі: «Микола так і робить шофером. Онук Толя такий балакучий. Все мене питає: «А коли ж поїдемо до старенької бабусі?». У Якилини покотилася сльоза: «Який він там, мій онучок?». Сусідка теж витерла сльозу і слухала далі: «Дуже часто згадую вас, мамо. Особливо з куском хліба «от зайця». Я голодно накидалася на хліб, а Дуська, старша, все питала: «А собі, мамо?». Ви відповідали: «Я не голодна». Тільки пізніше я зрозуміла, чому ви так часто ковтали слину. «Було, було, - говорить Якилина сусідці. Пережили». І читає далі: «Буду закінчувати, мамо, приїхати не можемо. Живіть здоровенькі». «Нестименно, як ви кажете», - хитро примружила очі сусідка. «А що ж дивного? – Насторожилася Якилина, - моя кров, мої слова». Тільки-но сусідка з хати вийшла, а баба Якилина впала ниць на ліжко і заплакала на всю хату. «Діточки мої, голубочки! Чим же я вам завинила, чим не догодила, що ви матері на очі не показуєтесь? Я ж не доїдала, я ж не досипала, сама без батька, як пташечок, вас кохала. Я ж не згуляла, я ж не зносила, всю роботоньку переробила, аби вам було добре. Хоч би вісточку подали. Чому ж мовчите роками? Скільки я буду людей дурити?». А як заспокоїлася бабця Якилина, тоді дістала з мисника ручку і почала виводити каракулями: «Здрастуйте, мамо, пише вам Дуня …» Бабуся поправила окуляри і почала виводити щемне письмо. Ведуча. Виховують батьки синів і дочок, сподіваються, що буде до кого на старість прихилитися. А вони, розлетівшись по світу, довго-довго не навідуються до отчого порога. Учень Допоки нас чекають наші мами, І доки виглядають нас батьки, Провідуймо, та не лише листами, Хоч дорогі їм і скупі рядки. Коли неждано вдарять дзвоном далі, Тоді на все, на все знайдемо час. Але не сльози, не вінок печалі - Уже ніщо не виправдає нас. Заниє жаль у щедрім слові «мамо», І чайкою здригнеться синя вись. Провідуймо і завжди пам'ятаймо, Що можем запізнитися колись. Ведуча: А буває і таке…… Інсценізація (Кімната.Звучить голосно музика, хлопець витанцьовує з книжкою, старенька бабуся лежить, потім повільно встає з паличкою). Бабуся Сєня, трішки приглуши, Голова уже гудить. Онук Ой, лежиш собі й лежи, В тебе завжди щось болить. Скільки раз казать, я - Сем, Не понятно вам, чи що? Ви, бабулю, вже совсєм, Не цікавить вас ніщо. Зараз реп саме у моді, Відчуваєте прилив? Бабуся Ой, прошу, онучок, годі, Виключи вже цей мотив. Вже весна співа надворі, Чуєш пісню солов'їв? Онук Ви насправді, бабцю, хворі, Це давно старі пісні. В них ні кайфу, ні приколу, Можна і коньки отдать. Бабуся Ой, не чула я ніколи, Щоб коньки весною брать. Вже пирій шумить в городі, І осот, як біс, поліз. Онук Ой, бабан, ну досить, годі, А то ще добавиш сліз, Тяпка - це у прошлем вєкє, Совремєнна жизнь бурлить, Зараз мисль о человекє, Вже. пора перекусить. Бабуся Ось картошечка тепленька, Солоненькі огірки... Їж, прополемо гарненько Й відпочинем залюбки. Онук Ой, наївсь, тепер поспати б, Я люблю відпочивати. Бабуся Та, щоб їсти, треба мати, Працювати й зароблять. Онук Йди вже, бабцю, на городик, Поспілкуйся з бур'янцем. Бабуся Спину ломить на погоду. Онук Це гімнастика лікує й збереже твоє лице. Бабуся Може, й правда розімнуся, Хай дитина ще поспить, (бере паличку) Боже ж мій, я не нагнуся (виходить) Ой, болить, болить, болить. Ведуча: Щастя мати рідну домівку, батьків – найдорожчих людей для кожного з нас. Ніколи не стане великою, благородною людиною той, хто ще змалечку не вмів бути хорошим сином, ніжною, доброю донькою. (Звучить пісня «Росте черешня в мами на городі», муз. А. Горчинського, вірші М. Луківа). Ведучий: Матерям завжди хочеться бачити своїх дітей, гладити її по голівці, торкнутися до їхніх рук і почути теплі слова любові… Сценка «Розмова з мамою» Син Розкажіть мені, мамо, про вишні, їх було так багато в саду? Мама Були, синку, морози невтішні, А вони кого хочеш зведуть. Син Розкажіть мені, мамо, про зорі, Чи такими були і колись? Мама А той, синку, хто виріс у горі Не часто на зорі дививсь. Син Розкажіть мені, мамо, про долю, Чи людині підвладна вона? Мама Наша доля, мій сину, - як море, Той пливе лиш, хто має човна. Син Розкажіть мені, мамо, про роки, - Чи спливають помітно вони? Мама Роки, сину, помітні… Допоки Матерів пам’ятають сини. Ведучий: Отже, частіше замислюйтесь над тим, який я? Як би я вчинив на чиємусь місці! Ведуча: Наш рецепт толерантності Взяти велику чашу милосердя, покласти до неї жменьку гуманізму, пригоршню терпіння, жмуток чуйності, ложку довіри. Приправити все це умінням володіти собою і не осуджувати. Присипати умінням слухати, щедро полити доброзичливістю. Подавати, прикрасивши почуттям гумору. Вживати щоденно в необмеженій кількості. Ведучий: Зберегти планету від негод, Розрубає мотлох павутини, Переріже нитку перешкод. Толерантне ставлення до всього Збереже, врятує і спасе, Допоможе вгледіть перемогу, Допоможе витримати все. Будь завжди нестримним вільнодумцем, Свої мрії пензлем намалюй. Освіти життя яскравим сонцем, Толерантний всесвіт побудуй!
Ведуча: Важко уявити, що люди страждають не від того, що на щодень не мають свіжого хліба, а через те, що не чують вкрай необхідного «Добрий день».
Читець. Кажімо більше ніжних слів Знайомим, друзям і коханим Нехай комусь тепліше стане Від зливи наших почуттів. Нехай тих слів солодкий мед Чиюсь загоїть рану (Чи перший біль, чи то останній)- Коли б то знати наперед! Кажімо більше ніжних слів, Комусь всміхаймось ненароком, То не життя людське коротке, Короткі в нас слова черстві Кажімо більше ніжних слів...
Ведуча: От і завершився наш виховний захід «Толерантність врятує світ». Наш ліцей – це велика сім`я. І хотілося б, щоб у ній завжди панували добро, повага, порозуміння. Ведучий: Щоб не було ні сварок, ні лайок, ні образ, ні бійок. Надіємось ви зрозуміли, що для цього треба робити. Ведуча: Дякую вам. Будьте толерантні, терплячі, дружні, і тоді світ навколо стане яскравішим і веселішим!!!! (Пісня «Добро спішіть творити, люди») |
Хай твоя крапля щирості й тепла
Впаде у душу, бідну і страждальну.
Й розтопить холод, щоб душа могла
Ясніти в щасті злетом життєздатним.
Приспів:
Добро спішіть творити, люди,
Воно, як сонце, зігріва,
В добрі нам всім зручніше буде,
Без нього затишку нема.
Уважним будь, хай шлях твій на землі
Злама байдужості холодні грати,
Є цінності великі і малі,
Багатий той, хто вміє віддавати.
Приспів.