Тренінгове заняття для старшокласників
Мій успіх сьогодні - крок до успішного майбутнього
Мета: узагальнення досвіду самопізнання, усвідомлення взаємозв’язку можливостей і здібностей; формування позитивного ставлення до себе та професійних планів на майбутнє; створення умов для формування життєвих перспектив та успішної реалізації власних планів щодо конструктивного опанування майбутнього життя.
Хід заняття
1.Емоційне налаштування на урок .
Вправа „Не хочу хвалитися, але я...” (1 хв.)
Кожен учень по черзі кидаючи м’ячик один одному говорить фразу, що починається зі слів : „ Не хочу хвалитися , але я...”
2. Повторення правил роботи в групі. ( 1хв.)
3.Вправа „ Ставимо мету”.( 2хв. )
Щоб визначити мету нашого заняття я розповім вам одну історію.” Ідуть учитель і учень по дорозі”. Раптом учень нагинається і піднімає щось і переносить на траву. „Що ти зробив” - запитує учитель. „ Я побачив равлика що повзе по дорозі, і подумав що його може хтось роздавити. Я переніс його на траву.” - відповів учень.
” Що ти наробив? Равлик повз до своєї мети зі своєю швидкістю. Ти все змінив у його житті”. Учень розвертається. „ Куди ти ?” - запитує учитель.” Перенесу його назад”, - відповів учень.” Равлик вже одумався , і поставив нову мету. Ти хочеш знову змінити його плани”. А далі учитель запитав: „ А як почуватимешся , коли твої плани хтось постійно змінюватиме без твоєї згоди.”
Учням пропонується виконати невеличку вправу: „ Поставте ноги на ширину плечей, руки витягнути вперед паралельно підлозі. Потім повернутися усім тулубом назад і зафіксувати поглядом на стіні те місце , до якого вдалося дотягтися. Повернутися у вихідне положення. Заплющити очі. Уявити собі , що наступного разу можна повернути свій тулуб значно далі. А потім , розплющивши очі, спробувати знову повернутися. Порівняти те місце у просторі, в якому кожен тепер опинився, з попереднім.
Висновок: Сила впливу поставленої мети реально діє.
4.Вправа „ Що у нас є цікавого в житті?”. ( 4хв.)
У режимі мозкового штурму у вільній формі учасники називають найважливіші речі, що на їхній погляд існують в нашому житті, на які варто витрачати свій час, сили, інші ресурси. Все записується на кроні символічного дерева.
Висновок: Пишна крона можлива лише тоді, коли є не менш сильна і могутня коренева система - наші здібності та можливості.
Тепер у тому ж режимі записуються всі пропозиції учасників щодо потрібних для реалізації наших інтересів можливостей: як зовнішніх - наявність певного матеріального достатку, часу, так і внутрішніх - здібностей, певних особливостей характеру, наполегливості, знання себе, цілеспрямованості, вміння спілкуватися.
Висновок: Одне без іншого не може бути, роль нас самих у житті нашого дерева дуже велика, наші можливості багато в чому залежать від нашого вибору і нашого успішного вибору.
3. Вправа „ Колесо життя”( 6 хв.)
Спрямована на усвідомлення власних ресурсів і успішної реалізації власних планів.
В основу цієї вправи покладено концепцію життя, здоров’я і успіху перших поселенців Канади, які сприймали життя як колесо. Відповідно до цього світогляду, все в житті має бути в гармонії .
Пропонується колесо, яке має 8 спиць(найважливіших складових життя). На кожній зі спиць колеса життя треба поставити крапку , яка відповідає теперішньому стану учасника. Після поєднання між собою усіх крапок можна побачити, наскільки рівне та тривке колесо.
Підказування до колеса
Спиці |
На ободі колеса |
На осі колеса |
Духовність |
Активна людина , яка прагне розвитку |
Пасивна |
Здібності |
Здібна, розумна |
Нездібна |
Емоції |
Стабільна, врівноважена людина |
Нестабільність |
Здоров’я |
Здорова ,витривала |
Виснажена, хвора |
Спілкування |
Не самотня людина |
Самотня |
Професія |
Задоволена профвибором |
Незадоволена, немає вибору |
Екологія |
Дбайлива, обережна |
Недбайлива |
Обізнаність |
Адаптована, досвідчена |
Недосвідчена,непрактична |
Презентація образів за бажанням. Обговорення почуттів та міркування які виникли.
-Яким чином певні напрямки вашої життєдіяльності необхідно удосконалювати?
Висновок: Кожна зі спиць утримує наше колесо життя в рівновазі, кожна потребує нашої уваги. Щоб жити успішним і гармонійним життям, слід дбати ,розвивати усі сторони життя рівномірно.
Будуючи своє життя людина зіштовхується як із зовнішніми перепонами так із внутрішніми , тобто з своїм двійником, своїм другим „Я”.
4. Рольова гра „Двійник”(20 хв.)
Спрямована на розвиток уміння аналізувати ситуацію і приймати успішне рішення.
Учасники жеребкуванням витягують ситуацію для розігрування ролей і об’єднуються в пари ,розподіляючи ролі: один з пари грає роль реального „Я” , а інший його двійника. Двійник підбирає собі маску відповідно до того яку ситуацію вони розігруватимуть. Пропонується чотири типи двійників: впевнений у собі, самовпевнений, іронічний, тривожний.
Ситуація : Молода людина дізнається про те, що батьки планують залучити її після закінчення школи до свого бізнесу і допомогти з навчанням, а у нього зовсім інші плани і мрії. Хоче займатися музикою, живописом авангардним отримати відповідну освіту. Батьки не приймають вибір своєї дитини і триває конфлікт. Батько є в сім’ї авторитетною людиною ,тому молода людина з батьком ввічлива. Діалог зі своїм двійником після серйозної розмови з батьком
Запитання для обговорення:
-Чи важко було виконувати вправу?
- Як почували під час виконання ролі?
Висновок: В будь - якій життєвій ситуації роль другого „Я” дуже важлива, і від нас залежить наскільки ми прислухаємося до свого другого „Я” приймаючи важливі рішення
5. Вправа „ Два замки „ (20 хв. )
Спрямована на інтеграцію досвіду та уявлень про самореалізацію й успішність у житті.
Робота в групах. Одна з груп отримує завдання уявити собі успішну людину, інша - невдаху. Необхідно пофантазувати, уявити характер людини( відповідно до завдання), її звички, життя, відносини. Для цього колективно ( у групах) відповісти на запитання:
Отримані відповіді та міркування дозволяють кожній групі завершити незакінчений малюнок, щоб він передавав і символізував особливості його мешканців: пана Успішного та пана Невдаху. Необхідно доповнити зображення замків так, щоб вони відображали враження про спосіб життя їх мешканців. Для цього можна ввести додаткові складові малюнка:
Презентація уявлень, відповідей , творчих робіт та обмін враженнями й почуттями .
Висновок: А тепер згадаємо історію про двох людей, яким дали по склянці води. Один сказав: „ Вона наполовину повна і я вдячний за це „, - а другий : „ Вона наполовину порожня, і я почуваюся обдуреним”. Різниця між цими людьми полягає не в тому , що вони мають, а в тому, чим вони володіють. Люди які вміють бути вдячними, цінують те, що мають. Тому вони фізично і емоційно більш щасливі і успішні, ніж ті, хто почувається обдуреним і чиї „ склянки „ завжди наполовину пусті”.
Придумайте по 5 порад від імені пана Успішного для пана Невдахи щодо того, якою людиною треба бути, щоб успішно досягнути власних цілей. Поради мають бути:
1) позитивними ( тобто, як і що треба, а не чого не треба)
2) конкретними;
3) містили в собі уявлення про якийсь результат.
Висновок: Більше шансів на успіх мають ті, хто вірить, що в житті багато залежить від них самих. Тому важливо навчитися мислити позитивно, а думки людини мають властивість притягувати події, обставини.
6. Вправа „ Символ життя”. (5хв.)
Кожен учасник отримує завдання : створити свій символ життя. Учасники використовують різноманітні матеріали : кольоровий папір різного кольору, геометричні фігури різнокольорові, ножиці двухсторонній скоч.
Презентація своїх робіт.
7. Підведення підсумків, рефлексія.
Поділитися про свої відчуття і враження від заняття.
-