Тренінгове заняття
«Попереду в нас - п’ятий клас»
Мета: зменшення впливу стресогенних факторів пов’язаних із переходом до середньої ланки та підвищення рівня розвитку пізнавальних процесів, саморегуляції; формування позитивної навчальної мотивації, робота над розвитком дрібної моторики руки.
Завдання:
1. Розширювати можливості школярів, формувати в них необхідні знання, вміння та навички для підвищення результативності шкільної діяльності.
2. Формувати позитивну навчальну мотивацію;
3. Сприяти адаптації четвертокласників до школи II ступеня.
Засоби корекції: ігри, вправи, бесіди.
Форма роботи:групова
Обладнання: плакати, роздатковий матеріал, кольорові олівці або фломастери, ручка, папір, стікери, склянка з водою,м’яка іграшка.
Хід заняття
І. 1. Привітання долоньками навхрест говорячи фразу «Я твій друг, і ти мій друг - разом веселіше».
2. Привітання гостей.
- Зеленіє древній пень
Ми вітаємо Вас
Добрий день! (З рази).
3. Налаштування на заняття.
Вправа «Сонечко»
Діти встаючи із-за парт, піднімають руки до сонечка і підводяться навшпиньки, тягнуться до нього, насолоджуються теплими промінчиками. Сонечко дарує кожному по веселому грайливому зайчику, який вони притуляють до грудей і випромінює світло.
II. Міні-повідомлення психолога.
Дорогі діти! Ось уже через декілька місяців ви помандруєте тернистою дорогою у наступний...
- Який клас діти?
- П'ятий (відповідають діти).
Збираючись «дорогою в п'ятий клас» нам потрібно буде взяти із собою багаж з важливими речами - а це ті якості та риси характеру, які допоможуть нам подолати певні труднощі на своєму шляху до знань.
Отож, сьогодні я проведу з вами тренінгові заняття «Попереду в нас 5-й клас» (психолог кріпить плакат).
Але для того, щоб нам приступити, ми повинні обговорити і прийняти правила.
Правила пропонує психолог і вивішує на видному місці.
Правила:
1. Добровільність і активність.
2. Бути доброзичливим у ставленні до інших.
3. Тут і зараз.
4. Правило піднятої руки.
Психолог. Сьогодні нам необхідно зібратись у дорогу. Куди?.. До п'ятого класу. Зазвичай люди, збираскласти валізу вашого класу і з'ясувати, що варто було би взяти із собою? Якими вам потрібно бути у 5-му класі, щоб жилося цікаво і весело?
(Діти називають різноманітні риси, а ведучий фіксує їх на аркуші ватману.)
Психолог. Ви назвали дуже багато різноманітних рис, які будуть вам необхідні у 5-мукласі; серед них є найважливіші. Тому зараз ми спробуємо з'ясувати, які саме і коли вони вам будуть допомагати.
Вам треба буде пройти через низку випробувань, упоратись із ними і зрозуміти, завдякичому ви подолали перешкоду. За кожне виконане випробування — отримаєте пазл, на якому і буде зазначено «рису-помічник». У кінці гри із зібраних пазлів ви зможете скласти валізу.
ПЕРШЕ ВИПРОБУВАННЯ
Гра «Надійний водій»
Ведучий. Уявіть собі, що ви всім класом зібралися помандрувати, шлях далекий, складний, дорога з перешкодами. Вам необхідно обрати 5 надійних водіїв, кому б ви довірили вас везти (лідера у класі, кому довіряють).
Перед дорогою вам пропонують чітку схему вашого шляху, яку необхідна намалювати.
При бажанні малювати можуть не лише водії, а й всі охочі (роздають аркуші у клітинку)
Гра-«Графічний диктант»
Психолог «диктує» шлях, вказуючи напрямок (ліворуч, праворуч, вгору, вниз) та довжину
— кілометри (кількість клітинок) — за принципом графічного диктанту.
У верхньому лівому кутку аркуша відмітьте крапкою початок шляху і тепер будьте
особливо уважні, інакше «заїдете» у прірву. Поїхали:
1 клітинка вниз, 2 — праворуч, 3 — вниз,4 — праворуч, 1 — вниз, 3 — праворуч, 4 — вгору;
1 — праворуч, 6 — вниз, 2 — праворуч, 2 — вниз, 5 — ліворуч, 1 — вниз, 2 — ліворуч, 2
— вниз;5 — праворуч, 3 — вниз, 6 — праворуч, 2 — вниз, 3 — ліворуч, 3 — вниз, 6 — праворуч,
2 — вгору, 1 — праворуч, 5 — вгору, 1 — праворуч, 1 — вгору, 3 — праворуч, 3 —вгору,
5 — ліворуч;З — вгору, 1 — праворуч, 5 — вгору, 4 —праворуч, 1 — вгору, а далі — по прямій ліворуч; якщо потрапили «додому» (до крапки— початку шляху) — із завданням впоралися.
За допомогою цього завдання можна спостерігати й відмічати тих дітей, які мають
труднощі у сприйнятті та виконанні усних інструкцій.
Психолог. Які ж риси допомогли вам виконати це завдання?
(Діти можуть називати такі риси: уміння слухати, бути уважним, орієнтування у просторі, довіра.)
Всі ці риси надзвичайно важливі. Де ж вони можуть вам знадобитися? Наприклад,довіра?.. Правильно, адже перше, що ви зробили — довірили свою долю своїмоднокласникам (нехай у грі — це просто виконання певного завдання). Довіряти один одному, вміти порозумітися — обов'язкова умова добрих стосунків у класі.
Ви отримуєте перший пазл!
ДРУГЕ ВИПРОБУВАННЯ
Гра «Переправа»
Психолог. У нашій наступній грі вам необхідно різними способами перейти з однієї половини класу на іншу. Вам дається 2 хв на обговорення можливих варіантів переправи. Пам'ятайте, що у всіх вони мають бути різними. Якщо хоча б двоє повторять дії один одного, то всі інші мають повернутися на вихідне положення і все починається знову. (Діти обговорюють способи переправи, за командою ведучого гра розпочинається.) Ведучий. На вашу думку, які риси допомогли у цій грі? (Можливі відповіді: дружба, взаєморозуміння, уява, кмітливість). Де вони можуть вам знадобитися ще? Діти отримують ще два пазли.
ТРЕТЄ ВИПРОБУВАННЯ
Гра «Розшифруй»
Психолог. Аби ви зрозуміли, яка ще риса є важливою, вам пропонується ще одне випробування.
Дано набір букв, які ви повинні переставити так, щоб вийшло слово (П И Л И Т Д О ВІСТЬ). Таким чином ви дізнаєтесь про ще одну рису, потрібну школярам. На виконання завдання — 2 хв. (Зашифроване слово — допитливість) Яка риса допомогла виконати завдання? (Розум, вміння логічно мислити, вміння думати). Виконавши завдання, учні отримують пазл.
ЧЕТВЕРТЕ ВИПРОБУВАННЯ
Гра «Іграшка»
Всі учні мають стати у коло і за командою «старт! » без допомоги рук повинні передавати іграшку по колу. Якщо іграшка впаде, то вона повертається до першого гравця— і все починається знову та триває, доки іграшка не пройде по колу. У ході виконання цього завдання діти повинні вийти на поняття «старанність». Визначившись — отримують пазл.
Діти збирають валізу із отриманих пазлів.
Вправа «+,-»
Психолог показує учням склянку, яка наполовину наповнена водою і питає « Що ви бачите»(діти відповідають).Психолог продовжує «Одні люди скажуть,що склянка наполовину порожня, а інші - що наполовину повна. Тобто різні люди бачать ситуацію по своєму, як позитивно,так і негативно. Давайте і ми спробуємо побачити в певній ситуації плюси і мінуси. Ведучий пропонує будь-яку ситуацію пов’язану з п’ятим класом розглянути з різних боків. Далі діти пишуть «+» і «-« навпроти обраної ситуації та обговорюють з психологом.
Психолог. Отже, ми продовжуємо обговорювати тему переходу з початкової ланки в середню. Ведучий включає неголосну, спокійну музику.
Психолог А зараз давайте трохи пофантазуємо про те, на що ви очікуєте в п'ятому класі. Закрийте очі, прийміть зручне положення й спробуйте уявити собі те, про що я буду говорити.
Ведучий під музику (бажано в мікрофон, якщо гра проводиться в залі) повільно й спокійно вимовляє наступний текст:
Психолог Уявіть, що ви прийшли першого вересня в школу, у п'ятий клас. Спробуйте побачити себе: як ви виглядаєте, з ким спілкуєтеся, чим займаєтеся. А тепер уявіть, що ви сидите на уроках: що відбувається в класі? Придивіться, хто із учителів веде уроки, про що вас запитують, чого вимагають. Спробуйте знайти в школі таке місце, де б ви почували себе добре, затишно й безпечно. Уявіть дорослих, з якими вам було б приємно, спокійно й цікаво спілкуватися. А тепер ми будемо вертатися назад у сьогодення, у четвертий клас. Я буду рахувати до 5-ти. На рахунок «5» ви повільно відкриєте очі й виявитеся у вашому класі.
А зараз пропоную розповісти, що вам удалося уявити.
Учні за бажанням розповідають класу, якими вони зуміли побачити себе в середній ланці. Але серед них можуть виявитися й такі, у яких це не вийшло. Тому краще проводити релаксацію в приміщенні, де є можливість кожній дитині вибрати для себе зручне місце й положення. Потім ведучий роздає дітям по аркушу паперу й набору кольорових олівців.
Психолог Ви всі одержали чисті аркуші, які треба розділити олівцем на 2 рівні частини. На першій частині аркуша треба написати: «Я в сьогоденні», а на другий - «Я в майбутньому». Вам треба буде намалювати себе спочатку в сьогоденні, а потім у майбутньому. Потім необхідно подумати й написати біля малюнка «Я в майбутньому» ті зміни, які з вами відбудуться.
У ході виконання цього завдання ведучому необхідно звернути увагу дітей на те, що вони повинні описувати не тільки зовнішні зміни, а й внутрішні, тобто якими якостями вони будуть володіти в середній ланці.
Під час виконання цього завдання звучить спокійна музика, що супроводжувала попередню вправу. Музика звучить доти, поки діти малюють.
Психолог. Я бачу, ваші малюнки готові. Прошу всіх сісти в коло, а малюнки покласти в центр, так, щоб всім було добре їх розглядати. Даю вам кілька хвилин на те, щоб розглянути роботи один одного, можна задавати питання, якщо вам буде щось незрозуміло.
Діти розглядають малюнки один одного й задають запитання.
Психолог Хто хоче розповісти про те, яким він себе побачив у сьогоденні й майбутньому і які з ним відбудуться зміни в п'ятому класі?
Учасники за бажанням розповідають про свої малюнки й ті зміни, які з ними відбудуться. Ведучий має уточнювати в дітей, чого вони чекають від себе в п'ятому класі.
Психолог А тепер прошу вас записати біля малюнків свої очікування.
Найчастіше діти пишуть про те, що чекають від п'ятого класу гарних оцінок, добрих учителів, цікавого матеріалу, веселого й різноманітного шкільного життя. Дорослим дуже важливо відзначити для себе всі очікування дітей.
Психолог А зараз ми всі разом будемо прикріпимо ваші малюнки на чистий аркуш ватману.
Подивиться, яка в нас вийшла велика карта. Тепер з її допомогою ви маєте унікальну можливість бачити, які ви є і якими хочете стати. Чи виправдаються ваші очікування, ви довідаєтеся, коли будете вчитися в середній школі.
Скажіть, що вам запам'яталося на нашому тренінгу?
Діти сідають у коло й по черзі діляться своїми враженнями.