Тренінгове заняття: «Права та обов’язки дітей»
Мета:
Я маю право жити на землі,
Творити, дихати, учитись,
Примножувать багатства всі її
Своєю Україною гордитись.
Мета: активізувати учнів для проведення заняття.
Вчитель:
Діти, ми з вами познайомимось незвичним способом. Я пропоную кожному з вас розпочати наше знайомство реченням: «У мене в сім’ї я маю право на…». Продовжіть речення.
Мета: виробити правила роботи в групі.
Вчитель:
Давайте подумаємо над запитанням «Для чого людині правила?»
/діти обговорюють, запропоноване вчителем завдання /.
«Народжується дитина. Щоб вона стала людиною, слід оточити її любов'ю, піклуванням. Звернемось до Конвенції ООН «Про права дитини», де записано: «Кожна людська істота до досягнення 18-річного віку - дитина».
Чому для захисту прав дитини було прийнято окремий законодавчий акт, який називають «Світовою конституцією прав дитини», - Конвенцію про права дитини? Тому, що дитину ані в чому не можна порівнювати з дорослими».
Зараз я розповім вам історію, складену на підставі фактів, що мали місце в дійсності. Отже, жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною. У неї були мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА. (Тренер виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ».)
Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ. (Виводиться учасник із карткою «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка.)
Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. (Виходить учасник із карткою «ДІМ»; протягується ниточка.)
Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. (Вихід наступного учасника з карткою «ОСВІТА», протягується ниточка.)
У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка.)
Дівчинка з НАДІЄЮ дивилась у майбутнє. (Вихід учасника з карткою «НАДІЯ»; протягується ниточка.)
Але так уже сталось, що майже в один рік батько та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Мама, не справившись із таким горем, почала сильно пити, а бабуся й дідусь, не перенесли лиха, що прийшло, вмерли один за одним. Так у дівчинки не стало РОДИНИ. (Тренер входить у коло й перерізає ножицями ниточку «ДИТИНА»-«РОДИНА».)
А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ. (Тренер розрізає нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ».)
У дівчинки не стало й ДОМУ. (Тренер ріже нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»), тому що мама продала його за борги. Дівчинка разом з мамою опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи. (Тренер обриває нитку «ДИТИНА»-«ОСВІТА».) Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались. (Тренер розрізає нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА».) Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі (єдина нитка, що залишається нерозрізаною).
Час спливав, і одного разу дівчинку небайдужі люди привели в сімейний дитячий будинок. Тепер вона вважає, що їй дуже поталанило. З нею поруч з'явились чоловік і жінка, яких вона вже називає мамою й батьком, у неї є брати та сестри (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). Дівчинка відчуває, що її люблять (тренер зав'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). У неї знову з'явився ДІМ, де вона почуваєш себе затишно й комфортно (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»). Дівчинка знову почала ВЧИТИСЬ (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА-«ОСВІТА»). Дівчинка знову могла сказати: «Я - людина, нехай поки маленька, але я маю ПРАВА (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА»). Як добре, що є добрі люди, і як важливо не розстатися з НАДІЄЮ.
Це дуже сумна історія однієї дівчинки. Але вона напевно допомогла кожному відшукати відповідь на запитання: які ж умови необхідні кожній дитині для повноцінного життя та розвитку.
Мета: ознайомити учнів із міжнародно - правовими стандартами прав людини , правовою базою України, щодо захисту дитинства; формувати систему правових знань, соціальні компетенції.
На календарі є чимало дат ,присвячених утвердженню однієї з найбільших цінностей людства – прав людини. Я пропоную пригадати державні свята, в яких прописано права людини.
Я буду називати дату, а ви повині назвати свято.
1 червня - Міжнародний день захисту дітей,
28 червня – День Конституції України,
20 листопада – Всесвітній день захисту прав дитини,
10 грудня - Міжнародний день прав людини.
Права дитини – це певні спеціальні можливості, необхідні людині віком до 18 років для існування і досягнення зрілості. Ваші однолітки за кордоном також вивчають свої права і вміють ними користуватись.У світі існує окремий день, присвячений правам людини - це 10 грудня. Щоденно кожен з нас чує: права людини передбачають…
Що ж таке права дитини ? Ми розглянемо права дитини та дізнаємось, що записано в Конвенції ООН- основному міжнародному документі. Передусім, Конвенція – це угода.
Текст Конвенції про права дитини готувався, обговорювався та узгоджувався більше десяти років. Конвенція ООН про права дитини - це угода між країнами. 20 листопада 1989 року Генеральна Асамблея ООН ухвалила Конвенцію прав дитини, яку називають «світовою конституцією прав дитини». Цей особливий документ було ратифіковано 191 країною світу. Метою Конвенції є встановлення стандартів для захисту дітей від зневаги та образ, з якими вони стикаються до певної міри щодня в усіх країнах. В ній беруться до уваги різні культурні, політичні та економічні особливості держав. На першому плані в цьому документі стоять інтереси самої дитини.
Обладнання: таблички згоден, не згоден, не знаю
В різних сторонах кімнати розвішуються таблички: «Згоден», «Не згоден», «Не знаю». Ведучий зачитує твердження і учасники розходяться по тим сторонам кімнати, де вважають правильною відповідь на питання
Учні одержують бланки із завданняи – визначити кожному чи це право чи обов’язок
Права
1 . Усі діти мають право на любов і турботу
2. Всі діти рівні у своїх правах
3.Особлива турбота — дітям-інвалідам
4. Усі діти мають право на повноцінне харчування
5. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля
6. Усі діти мають право на освіту
7. Особлива турбота — дітям, які перебувають у конфлікті з законом
8. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди
9. Всі діти мають право на медичну допомогу
10. Всі діти мають право на вільне спілкування
11 . Особлива турбота — дітям без сімей
12. Жодну дитину не можна примусово залучати до праці
13. Всі діти мають право на інформацію
14. Жодну дитину не можна ображати або принижувати
15. Всі діти мають право на життя
Обов’язки
1 . Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас
2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини
3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм
4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів
5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим
6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання
7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону
8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні
9. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби
10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету
11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас
12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці
13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах
1 4. Не ображати і не принижувати оточуючих
15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки.
Уявіть собі, що ви стали юристами. До вас звертаються люди за юридичною допомогою. Надайте юридичні консультацію з таких ситуацій (команди вибирають аркуші із 2 ситуаціями – по 5 балів за повну відповідь).
Ситуація 1.
Хлопець, бажаючи похизуватися своєю силою, підняв дівчину на руки і за її згодою утримував її за огорожею балкону. Хлопець не втримав дівчину, і вона впала з 5 поверху, у наслідок чого отримала складні переломи. Було порушено Кримінальну справу. Чому? (Скоєно злочин через необережність).
Ситуація 2.
Покупець кілька днів тому придбав у магазині фотоапарат. Він виявився неякісним. Що робити покупцеві? (Звернутися до магазину, якщо є чек про придбання фотоапарату, вимагати повернення грошей чи обміну товару на якісний; у разі відмови – звертатися до суду).
Ситуація 3.
Після смерті громадянина Б залишилось його майно. Про своє бажання отримати це майно заявили 12-річна донька померлого, 83-літня мати, та 40-літній брат померлого. Хто із претендуючи осіб не отримає спадщину? (Брат не отримає спадщину, тому що є спадкоємці першої черги – неповнолітня донька і стара мати).
Ситуація 4.
До виборчої комісії звернувся громадянин України П (23 роки, проживає в Україні з 20-ти років, раніше не осуджений), із проханням зареєструвати його кандидатом у депутати Верховної Ради України. Чи буде задоволене його прохання? Обґрунтуйте відповідь.(Не буде, оскільки кандидат у народні депутати може бути громадянин України ,який прожив в Україні не менш, як 5 років).
Тренер пояснює, що кожен повинен зайняти певне місце на «фотографії» саме таким чином. Праворуч повинні стати ті учасники у кого є сестри, ліворуч – у кого є брати, а по центрі – у кого є, і брати і сестри. А, хто проживає один в родині, той вишукується в перший ряд. Після цього "фотограф" займає заздалегідь підготовлене місце серед інших учасників. "Фотографія на пам'ять" готова.
1