Тема: Вчимося мислити критично.
Мета: розкрити сутність і зміст критичного мислення, працювати в групі, навчити обговорювати проблему, вислуховувати думки співрозмовника, приймати рішення.
Поняття для засвоєння: мислення, критичне мислення, здібності, мотивація, спілкування.
Тренінгове заняття школи «ЛІДЕР»
Фундаментальна мета сучасної освіти полягає не в наданні учням інформації, а в тому, щоб розвивати в них критичний спосіб мислення.
Д. Дьюї.
Тема: Вчимося мислити критично.
Мета: розкрити сутність і зміст критичного мислення, працювати в групі, навчити обговорювати проблему, вислуховувати думки співрозмовника, приймати рішення.
Поняття для засвоєння: мислення, критичне мислення, здібності, мотивація, спілкування.
Обладнання: маркери, плакати, фломастери, аркуші, стікери, дошка, крейда.
Хід заняття
Вступне слово керівника: ( про те, що відбуватиметься на занятті).
Мета: познайомити учасників одне з одним, визначити особливості кожного, створити умови для ефективної співпраці.
Хід вправи: Кожному учаснику дається аркуш паперу формату А4, на якому пропонується написати своє ім’я і намалювати власний образ ( ним може бути певний символ, предмет – будь-що).
Після того як усі учасники виконали завдання, пропонується кожному по черзі представити власний образ. Висловитися повинен кожен.
Після презентації створюється «галерея портретів» учасників групи.
Запитання для обговорення: Які думки виникають у Вас, коли Ви дивитися на « Галерею портретів»?
Мета: показати важливість вироблення й дотримання певних правил, за якими будується взаємодія людей у групі, прийняти правила для ефективної роботи групи під час тренінгового заняття.
Хід вправи: Кожному учасникові тренінгового заняття пропонується написати одну або кілька умов співпраці, потрібних саме йому для ефективної роботи в групі. Після виконання цього завдання об’єднуємо учасників у малі підгрупи, яким дається завдання: на великий аркуш прикріпити написані побажання- пропозиції у вигляді променів сонечка.
З групою обговорюється кожне правило. Після того, як група ухвалить правило, тренер записує його на аркуші.
Приклад правил
Інформаційне повідомлення
Тренер: Розвиток критичного мислення – це дуже важливий аспект не лише в навчанні, а й у повсякденному житті. Навчитися мислити критично – означає навчитися самостійно робити висновки та знаходити альтернативне рішення.
Розвиток учнівського самоврядування на засадах критичного мислення повинен бути побудований таким чином, щоб лідери могли:
Розвиток критичного мислення відбувається в чотири стадії:
Для розвитку критичного мислення старшокласників потрібно забезпечити комплекс умов:
Дотримання цих вимог забезпечить усвідомленість, самостійність, рефлексивність, обгрунтованість, контрольованість і самоорганізованість мислення.
Розвиток критичного мислення лідерів учнівського самоврядування передбачає, що педагог керується методикою розвитку критичного мислення.
Розвиток критичного мислення повинен мати не епізодичний, а системний характер.
Таким чином, розвиток критичного мислення – це багатоаспектний, системний і тривалий процес навчання лідерів учнівського самоврядування. Опанування основних принципів та операцій логічного мислення дасть учням змогу виробити новий критичний стиль мислення , який допомагатиме аналізувати проблеми в будь - якій сфері життя та знаходити їх оптимальне вирішення.
Вправа « Мозковий штурм»
Мета: визначити, що таке критичне мислення в розумінні учасників тренінгового заняття.
Хід вправи: На кольорових стікерах кожен з учасників заняття продовжує фразу « Критичне мислення – це …»
Усі твердження прикріплюються до плаката, приготовленого заздалегідь.
Запитання для обговорення: Чи просто мислити критично?
Притча про віслюка
Запитання для обговорення: Чи володіли перехожі критичним мисленням?
Вправа « Пересаджування»
Мета: активізувати групу, підготувати до виконання наступних вправ.
Хід вправи: Учасникам, у яких є, наприклад, рідна сестра, пропонується помінятися місцями. Далі просять встати й помінятися місцями, наприклад, усіх тих, у кого: гарний настрій; карі очі; тих, хто любить співати; у кого є бажання творити, хто вміє мислити критично.
Вправа « Сенкан»
Мета: допомогти учням у первинному сприйнятті теми; спонукати до проблемної роботи над текстом, розвивати творчі здібності, уяву, вміння нестандартно мислити, забезпечити ефективну роботу з розвитку критичного мислення.
Хід вправи: Учасників об’єднуємо в 4 команди. Лідерам пропонується скласти поетичну мініатюру з п’яти рядків за такою схемою:
Наприклад:
Лідер
Розумний, активний;
Пропонує, ініціює, діє;
Головна фігура в школі;
Активіст.
Для виконання вправи можна використати іменники: патріот, рушник, школа, українець, тощо.
Відтак кожна група презентує свої напрацювання.
Вправа « Прочитай і проаналізуй»
Мета: розвивати вміння аналізувати отриману інформацію.
Хід вправи: Об’єднуємо учасників у чотири команди. Пропонується газетна стаття з місцевої преси ( одна для всіх команд). Дається завдання підготувати відповіді на запитання.
Кожна команда, заздалегідь вибравши собі запитання за методикою ромашки, відповідає перед учасниками.
Запитання:
Запитання для обговорення:
Вправа « Моє бачення, моє мислення»
Мета: навчити аналізувати будь-яку інформацію, оцінювати її з різних позицій, а не сприймати як належне лише за її формою.
Хід вправи: Об’єднуємо групу у 2 команди і пропонуємо для розгляду картини.
Потім почергово ставимо запитання.
Приклад 1: Що ви бачите на картині « Все – марнота» Чарльза Аллана Гілберта ?
Жінку, яка милується собою перед дзеркалом? Спробуйте ще раз глянути на цей витвір, відійшовши подалі.
Що ви бачите зараз? Чи змінилося щось зі зміною перспективи? Ви так само бачите зараз жінку чи щось інше вийшло на перший план?
От у цьому й полягає суть критичного мислення. Воно підшукує іншу, безсторонню думку про ту саму реалію.
Приклад 2: Що ви бачите на картинці? Вазу чи два обличчя?
Обидві ці картинки наочно ілюструють те, що речі можуть відрізнятися від тих, якими вони нам здаються на перший погляд. А критичне мислення допоможе нам виявити це.
Запитання для роздумів: Де ми можемо використовувати критичне мислення?
Завершальне слово тренера:
Сучасне суспільство змінюється досить швидко, важко прогнозувати навіть найближче майбутнє.