Тренінгове заняття школи «ЛІДЕР»

Про матеріал

Тема: Вчимося мислити критично.

Мета: розкрити сутність і зміст критичного мислення, працювати в групі, навчити обговорювати проблему, вислуховувати думки співрозмовника, приймати рішення.

Поняття для засвоєння: мислення, критичне мислення, здібності, мотивація, спілкування.

Перегляд файлу

 

Тренінгове заняття  школи «ЛІДЕР»

Фундаментальна мета сучасної освіти полягає не в наданні учням інформації, а в тому, щоб розвивати в них критичний спосіб мислення.

Д. Дьюї.

Тема: Вчимося мислити критично.

Мета: розкрити сутність і зміст критичного мислення, працювати в групі, навчити обговорювати проблему, вислуховувати думки співрозмовника, приймати рішення.

Поняття для засвоєння: мислення, критичне мислення, здібності, мотивація, спілкування.

Обладнання: маркери, плакати, фломастери, аркуші, стікери, дошка, крейда.

Хід заняття

Вступне слово керівника: ( про те, що відбуватиметься на занятті).

  1. Вправа « Мій образ»

Мета: познайомити учасників одне з одним, визначити особливості кожного, створити умови для ефективної співпраці.

Хід вправи: Кожному учаснику дається аркуш паперу формату А4, на якому пропонується написати своє ім’я і намалювати власний образ ( ним може бути певний символ, предмет – будь-що).

Після того як усі учасники виконали завдання, пропонується кожному по черзі представити власний образ. Висловитися повинен кожен.

Після презентації створюється «галерея портретів» учасників групи.

Запитання для обговорення: Які думки виникають у Вас, коли Ви дивитися на « Галерею портретів»?

  1. Вправа « Правила»

Мета: показати важливість вироблення й дотримання певних правил, за якими будується взаємодія людей у групі, прийняти правила для ефективної роботи групи під час тренінгового заняття.

Хід вправи: Кожному учасникові тренінгового заняття пропонується написати одну або кілька умов співпраці, потрібних саме йому для ефективної роботи в групі. Після виконання цього завдання об’єднуємо учасників у малі підгрупи, яким дається завдання: на великий аркуш прикріпити написані побажання- пропозиції у вигляді променів сонечка.

З групою обговорюється кожне правило. Після того, як група ухвалить правило, тренер записує його на аркуші.

Приклад правил

  • Не запізнюватися!
  • Будь активним.
  • Будь толерантним.
  • Будь уважним.
  • Слухати й чути.
  • Тут і тепер.
  • Говорити лише щодо теми.

Інформаційне повідомлення

Тренер: Розвиток критичного мислення – це дуже важливий аспект не лише в навчанні, а й у повсякденному житті. Навчитися мислити критично – означає навчитися самостійно робити висновки та знаходити альтернативне рішення.

Розвиток учнівського самоврядування на засадах критичного мислення повинен бути побудований таким чином, щоб лідери могли:

  • Висловлювати власні судження;
  • Виокремлювати головне й робити порівняння, оперуючи доказам та конкретними фактами;
  • Відокремлювати правдиву інформацію від неправдивої, факти від суджень;
  • Самостійно ставити запитання, формулювати проблему й альтернативні способи її творчого вирішення.

Розвиток критичного мислення відбувається в чотири стадії:

  • Просте оцінне судження(найнижчий рівень);
  • Формулювання двох протилежних поглядів і прагнення до «золотої середини» ;
  • Демонстрація невідповідності твердження загальноприйнятим уявленням і принципам;
  • Багатофакторний аналіз ( найвищий рівень критичного мислення).

Для розвитку критичного мислення старшокласників потрібно забезпечити комплекс умов:

  • Мотивацію;
  • Ознайомлення учнів із правилами критичного міркування;
  • Систематичне розв’язування проблемних завдань;
  • Регулярне створення для учнів ситуацій вибору;
  • Діалог у процесі розв’язування ситуацій вибору;
  • Поєднання методів контролю з подальшою груповою та індивідуальною рефлексією;
  • Демократичний стиль спілкування, який дає учню право на помилку, моделює ситуації виправлення помилок.

Дотримання цих вимог забезпечить усвідомленість, самостійність, рефлексивність, обгрунтованість, контрольованість і самоорганізованість мислення.

Розвиток критичного мислення лідерів учнівського самоврядування передбачає, що педагог керується методикою розвитку критичного мислення.

Розвиток критичного мислення повинен мати не епізодичний, а системний характер.

Таким чином, розвиток критичного мислення – це багатоаспектний, системний і тривалий процес навчання лідерів учнівського самоврядування. Опанування основних принципів та операцій логічного мислення дасть учням змогу виробити новий критичний стиль мислення , який допомагатиме аналізувати проблеми в будь - якій сфері життя та знаходити їх оптимальне вирішення.

Вправа « Мозковий штурм»

Мета: визначити, що таке критичне мислення в розумінні учасників тренінгового заняття.

Хід вправи: На кольорових стікерах кожен з учасників заняття продовжує фразу « Критичне мислення – це …»

Усі твердження прикріплюються до плаката, приготовленого заздалегідь.

Запитання для обговорення: Чи просто мислити критично?

Притча про віслюка

Якось батько з сином і осликом у полуденну спеку подорожував по курних вулицях.
Батько сидів на ослі, а син вів його за вуздечку.
- Бідний хлопчик, - сказав перехожий, його маленькі ніжки ледь поспівають за ослом. Як ти можеш ліниво сидіти на віслюку, коли бачиш, що хлопчик зовсім вибився з сил?
Батько прийняв його слова близько до серця. Коли вони завернули за ріг, він зліз з осла і велів сину сісти на нього. Дуже скоро їм зустрів інший чолові. Гучним голосом він сказав:
- Як не соромно! Малий сидить верхи на ослі, як султан, а його бідний старий батько біжить слідом!
Хлопчик дуже засмутився від цих слів і попросив батька сісти на ослика позаду нього.
- Люди добрі, бачили ви де-небудь подібне? - Заголосила жінка. - Так мучити тварину! У бідного ослика вже провис хребет, а старий і молодий ледарі сидять на ньому, ніби він диван! Нещасна істота!
Не кажучи ні слова, батько і син, осоромлені жінкою, злізли з ослика. Ледь вони зробили кілька кроків, як на шляху зустрілася людина, яка стала насміхатися над ними:

- Чого це ваш осел нічого не робить? Не приносить ніякої користі - навіть не везе кого-небудь з вас на собі? Батько сунув ослику повну пригорщу соломи і поклав руку на плече сина:
- Що б ми не робили, - сказав він, обов'язково знайдеться хтось, хто з нами буде не згоден. Я думаю, що ми самі повинні вирішувати, як нам йти, що робити і як нам жити.

Запитання для обговорення: Чи володіли перехожі критичним мисленням?

Вправа « Пересаджування»

Мета: активізувати групу, підготувати до виконання наступних вправ.

Хід вправи: Учасникам, у яких є, наприклад, рідна сестра, пропонується помінятися місцями. Далі просять встати й помінятися місцями, наприклад, усіх тих, у кого: гарний настрій; карі очі; тих, хто любить співати; у кого є бажання творити, хто вміє мислити критично.

Вправа « Сенкан»

Мета: допомогти учням у первинному сприйнятті теми; спонукати до проблемної роботи над текстом, розвивати творчі здібності, уяву, вміння нестандартно мислити, забезпечити ефективну роботу з розвитку критичного мислення.

Хід вправи: Учасників об’єднуємо в 4 команди. Лідерам пропонується скласти поетичну мініатюру з п’яти рядків за такою схемою:

  • 1-й рядок – іменник ( тема мініатюри);
  • 2 –й рядок – прикметник до теми;
  • 3 – й рядок – дієслово чи дієслівні форми;
  • 4 –й рядок – фраза, яка передає особисте ставлення до теми;
  • 5 –й рядок – синонім до іменника в першому рядку.

Наприклад:

Лідер

Розумний, активний;

Пропонує, ініціює, діє;

Головна фігура в школі;

Активіст.

Для виконання вправи можна використати іменники: патріот, рушник, школа, українець, тощо.

Відтак кожна група презентує свої напрацювання.

Вправа « Прочитай і проаналізуй»

Мета: розвивати вміння аналізувати отриману інформацію.

Хід вправи: Об’єднуємо учасників у чотири команди. Пропонується газетна стаття з місцевої преси ( одна для всіх команд). Дається завдання підготувати відповіді на запитання.

Кожна команда, заздалегідь вибравши собі запитання за методикою ромашки, відповідає перед учасниками.

Запитання:

  • Хто автор цього тексту? Що вам відомо про нього? ( або про них) ? Коли написано цей текст? Яке значення  має час створення тексту?
  • Де відбулися події, про які йдеться в цьому тексті? Яке значення має місце, в якому відбулися події, описані в тексті?
  • Які факти наведено в тексті? Які висновки з них можна зробити? Чому було створено текст? Які причини події, описаних у тесті?
  • Як цей текст допомагає дізнатися більше про події, які відбувалися?

Запитання для обговорення:

  • Чи легко було виконувати вправу?

Вправа « Моє бачення, моє мислення»

Мета: навчити аналізувати будь-яку інформацію, оцінювати її з різних позицій, а не сприймати як належне лише за її формою.

Хід вправи:  Об’єднуємо групу у 2 команди і пропонуємо для розгляду картини.

Потім почергово ставимо запитання.

Приклад 1: Що ви бачите на картині « Все – марнота» Чарльза Аллана Гілберта ?

Жінку, яка  милується собою перед дзеркалом?  Спробуйте ще раз глянути на цей витвір, відійшовши подалі.

Що ви бачите зараз? Чи змінилося щось зі зміною перспективи? Ви так само бачите зараз жінку  чи щось інше вийшло на перший план?

От у цьому й полягає  суть критичного мислення. Воно підшукує іншу, безсторонню думку про ту саму реалію.

Приклад 2:  Що ви бачите на картинці? Вазу чи два обличчя?

Обидві ці картинки наочно ілюструють те, що речі можуть відрізнятися від тих, якими вони нам здаються на перший погляд. А критичне мислення допоможе нам виявити це.

Запитання для роздумів: Де ми можемо використовувати критичне мислення?

Завершальне слово тренера:

Сучасне суспільство змінюється досить швидко, важко прогнозувати навіть найближче майбутнє.

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
27 квітня 2018
Переглядів
1258
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку