Заняття для педпрацівників "Психічне здоров’я вчителя. Шляхи його збереження та зміцнення"

Про матеріал
Мета: психопрофілактика психічного здоров’я, гармонізація внутрішнього світу педагогів, розвиток самоусвідомлення, саморефлексії та самоаналізу, як необхідних складових здоров’я педагога. Тема психічного здоров’я вчителя є дуже актуальною, особливо в такі часи, часи пандемії, соціально-економічних змін, нестабільності та напруження в суспільстві. Окрім того, сама професія вчителя в усі часи вважалася однією з найбільш стресогенних, підвержених емоційному виснаженню, вигоранню. Тому для збереження психічного здоров’я педагогів дуже корисно час від часу проводити такі групові заняття зі значною кількістю вправ, спрямованих на підвищення стресостійкості, на отримання позитивних емоцій, зняття напруги, які б допомогли заспокоїтись, розслабитись, дали змогу переключити увагу, поспілкуватись з колегами.
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу для педпрацівників

«Психічне здоров’я вчителя:

шляхи його збереження та зміцнення»

 

Мета: психопрофілактика психічного здоров’я, гармонізація внутрішнього світу педагогів, розвиток самоусвідомлення, саморефлексії та самоаналізу, як необхідних складових здоров’я педагога.

Завдання:

  • розширення знань про поняття «психічне здоров’я», про фактори, які позитивно та негативно впливають на стан психічного здоров’я;
  • ознайомлення з прийомами позитивної психотерапії та саморегуляції;
  • сприяння усвідомленню цінності життя і здоров’я та формуванню особистої відповідальності за власне життя;
  • актуалізація особистісного потенціалу учасників для самовдосконалення, саморозвитку;
  • розвиток навичок саморефлексії та самоаналізу;
  • сприяння зміненню внутрішніх установок щодо реагування на стресові ситуації та формуванню практичних навичок подолання несприятливих емоційних станів, володіння собою у різних життєвих та професійних ситуаціях, підвищення стресостійкості.

 

Матеріали: набори кольорових олівців, фломастери, листи  для вправи «Колесо життя», фліп-чарт, маркери, ресурсна колода МАК, картки з завданнями у конвертах для роботи в групах, 3 повітряні кулі, завдання-ситуації для вправи «Калоші щастя», калоші, мультимедійна установка, презентація, відео- та аудіо-записи.

 

Учасники: вчителі.

 

Час проведення: 1 година.

Структура заняття:

І. Вступ (актуальність теми, повідомлення мети та завдань).

ІІ. Основна частина (вправи відповідно до мети та завдань заняття).

ІІІ. Заключна частина (рефлексія: в кінці заняття потрібно залишити час, щоб учасники змогли виявити свої почуття, думки, поділитися враженнями та обговорити результати роботи).


ХІД ЗАНЯТТЯ

І. ВСТУП

Актуальність. Повідомлення мети та завдань (1,5 хв.)

Доброго дня, колеги! Я рада вітати вас, на занятті на тему: «Психічне здоров’я вчителя: шляхи його збереження та зміцнення»! Адже збереження і зміцнення психічного здоров’я в наш час найактуальніша проблема. А професія педагога в усі часи вважалася такою, що має досить багато різних стресогенних факторів, які, як відомо, впливають як на психічне здоров’я, так і на здоров’я людини в цілому. Тому, дуже важливо вміти попереджати негативні емоційні стани, зберігати психоенергетичний баланс та регулювати свої емоції і поведінку.

Метою нашого заняття є психопрофілактика психічного здоров’я, гармонізація внутрішнього світу вчителя, розвиток самоусвідомлення, саморефлексії та самоаналізу.

В ході заняття ми з вами будемо працювати над поняттям «психічне здоров’я», визначимо фактори, які позитивно та негативно впливають на стан психічного здоров’я, будемо ділитися й обмінюватися знаннями та працювати разом для пошуку шляхів подолання несприятливих емоційних станів, володіння собою у різних життєвих та професійних ситуаціях.

 

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Діагностична вправа «Колесо життєвого балансу» (12 хв.)

На початку хочу запропонувати вам дуже цікаву методику. Ця методика була розроблена канадським вченим Біллом Рейном.

Наші пращури сприймали життя як колесо. Саме колесо ототожнювалося з гармонією, спокоєм, балансом. Відповідно до цього світогляду, все в житті має існувати в гармонії.

Зараз ми з вами проведемо таку самодіагностику. Але ця я вправа, вона більш ніж діагностична, вона дає змогу поглянути на себе з боку, більш цілісно, звернути увагу на різні сфери життя та відкрити можливості для розвитку.

Для виконання цієї вправи у вас у кожного на столах є кольорові олівці та аркуш паперу, на якому вже намальоване коло, розділене на вісім секторів.

До речі  наші гості також можуть взяти аркуш паперу, від руки накреслити коло, потім розділити його на вісім секторів…

Тепер кожен сектор підпишіть:

НА СЛАЙДІ:

  • здоров’я (самопочуття, бадьорість, енергія, харчування, режим, спорт…);
  • сім’я (спілкування та взаємини в родині, з дітьми, чоловіком/дружиною, любов, секс);
  • друзі, оточення (різноманітність та насиченість стосунків);
  • кар’єра (робота, професія, покликання, зайнятість, соціальний статус, перспективи);
  • матеріальний добробут (доходи, витрати, умови життя, забезпеченість);
  • відпочинок, розваги, хобі;
  • духовність (віра, творчість, мистецтво)
  • особистісний розвиток (навчання, саморозвиток, самовдосконалення)

Тепер візьміть кольорові олівці. Можна одним кольором, можна різними.

Уявіть собі, що це коло - це Колесо життя. Кожен з секторів цього кола, кожна складова, що ми з вами визначили, якоюсь мірою заповнена в кожного з нас. Відмітьте, будь ласка, наскільки ви реалізовані в кожному секторі (на якій відмітці ви себе відчуваєте). Відмітьте спочатку позначкою (по 10-бальній шкалі), а потім зафарбуйте до центру. Зробіть це з кожним сектором, так, щоб у вас вийшла така квіточка. Вона буде не така як у мене, вона буде у кожного своя. Будьте відвертими з собою. Якщо у вас виникають труднощі, пам’ятайте, що перша відповідь, що спала вам на думку, швидше за все і є правильною.

У вас на це є декілька хвилин…

Подивіться на моє колесо. Уявіть собі, що саме на такому колесі я рухаюся по життю. Наскільки мені комфортно, наскільки гармонійним буде мій рух.

Справа в тому, що кожна сфера особистості, вона приблизно має розвиватися в гармонії і у відповідності з іншими сферами. Тобто ми повинні витрачати приблизно однакову кількість часу на кожен вид діяльності. Ми повинні і відпочивати, і займатися професійною діяльністю, ми повинні слідкувати за своїм тілом, підтримувати його в належному вигляді, ми повинні слідкувати за своєю комунікацією, спілкуванням з оточуючими…

Ця діагностика дає можливість подивитися на себе з боку і звернути увагу на те, які саме сфери життя потребують доопрацювання, щоб коло стало більш гармонійним, замислитися над тим, чому я недостатньо приділяю уваги, на що я мало витрачаю часу і де у мене часу уходить найбільше. Наприклад, якщо у вас 90 % часу іде на професійну діяльність, то всі останні сфери будуть, так мовити, «хромати»…

Але не хвилюйтеся, якщо, можливо, ваше Колесо не в ідеальному стані, можливо саме з нього й почнеться ваше усвідомлення, що пора міняти щось на краще у своєму житті.

Отже, після того, як ви визначите сектори, над якими потрібно працювати, напишіть під вашим Колесом:

  1. «Дивлячись на Колесо мого життя, я думаю, що мені варто…» Закінчіть речення. Що ви можете додати у цю фразу щоб зробити власне життя більш  гармонійним і збалансованим? У якому напрямку далі рухатись? Які сфери життя потребують більшої уваги та розвитку і яким чином можна досягти в них результатів?
  2. Напишіть, що можна зробити в найближчі дні, щоб досягти цієї мети? Напишіть три кроки які допоможуть покращити ваш стан.

Наприклад, якщо у вас низька оцінка у секторі "здоров’я", то цими трьома кроками  можуть бути: ранкова пробіжка, відмова від користування ліфтом, вживання щодня 1,5 л. води, і т.п.

Не хвилюйтеся, якщо написати ці кроки одразу не виходить. Зараз ви маєте можливість скористатися підказкою, визначити, чого не вистачає, за допомогою Метафоричних асоціативних карт. Витягніть декілька карт, подивіться на них, що вам каже ваша підсвідомість, що ви побачили для себе на цій карті, що потрібно зробити, чим скористатися… Зробіть записи про це у своїх листах…

Хтось хоче поділитися своїми враженнями від цієї вправи?..

Ви можете зберегти цей листок, на ньому можна написати дату, скласти невеликий план розвитку сфер які занепадають, скажімо, на найближчий місяць і намагатися виконати його, а після закінчення наміченого терміну виконати техніку знову, порівняти результати, подивитися, чи вдалося вам зробити Колесо свого життя більш гармонійним.

Якщо комусь буде потрібна допомога, потрібно більш детальніше пропрацювати дану техніку, звертайтеся особисто, буду рада вам допомогти.

 

Мозковий штурм «Психічне здоров’я - це …» (3 хв.)

Отже, зараз давайте визначимо, що ж таке «Психічне здоров’я»?  Пропоную вам закінчити речення:  «Психічне здоров’я – це…»

Психічне здоров’я  це здоров’я психіки. Саме тому не варто називати його емоційним, психологічним чи ментальним здоров’ям. Хоча згадані варіанти вже поширилися, вони не вдалі, бо мають інший сенс («здоров’я ментальності»), звужують або викривлюють саме поняття («здоров’я емоцій») або й взагалі звучать безглуздо («здоров’я психології»).

Психічне здоров’я – функціонування психіки людини, яке забезпечує її гармонійну взаємодію з навколишнім світом.

Психічне здоров’я – це не лише відсутність вад особистісного розвитку, психічних хвороб, а й обставини, за яких особистість знаходиться у рівновазі.  Це стан благополуччя, при якому людина може реалізувати свій власний потенціал, здатна справлятися зі стресами, продуктивно та плідно працювати, а також вносити внесок в життя своєї спільноти.

На психічне здоров’я впливає велика кількість факторів. Яких саме ми з вами спробуємо визначити в ході наступної вправи.

 

Робота в групах «Психічне здоров’я та фактори, які впливають на нього» (10 хв)

Зараз будемо працювати у групах, кожна група отримає своє завдання:

  1. Ознаки психічного здоров’я (основні якості психічно здорової людини).
  2. Фактори, які негативно впливають на психічне здоров’я.
  3. Фактори, які позитивно впливають на психічне здоров’я.

У вас на це буде 5 хвилин. Після чого кожна група по черзі представляє свою роботу.

 

Дякую, ви дуже гарно впоралися із завданням. Поєднавши усе, що ви зараз сказали, можна зробити такий підсумок, що є психопрофілактикою психічного здоров’я:

 

Інформаційне повідомлення «Психопрофілактика психічного здоров’я» (3 хв)

  • здоровий спосіб життя (правильне харчування, рух, посильне фізичне навантаження; свіже повітря);
  • відпочинок (активний або пасивний);
  • заняття улюбленою справою;
  • оптимізм та позитивне мислення:
  • треба намагатися жити під девізом: «Загалом усе добре, все, що відбувається тільки на краще»,
  • намагатися в кожній ситуації знаходити позитивні сторони,
  • сприймати складні обставини життя як тимчасові,
  • помічати свої досягнення та успіхи, хвалити себе за них.
  • почуття гумору;
  • спілкування з приємними, позитивними людьми
  • довше і частіше спілкуватися з приємними людьми та навпаки обмежте спілкування до мінімуму з неприємними.
  • доброзичливість
  • необхідно бути гнучким в оцінках дій інших людей. Пам’ятати, що кожна людина має право на прояв індивідуальності, що кожен має право на помилки. Спостерігаючи за іншою людиною, звертати увагу те, чим з нею схожі, а коли хтось робить те, що нам не подобається, згадувати, що і ми іноді робимо подібні речі.
  • вміле застосування різних методів для знаття напруги:
  • розмова з близькою людиною,
  • самонавіювання,
  • аромотерапія,
  • релаксація,
  • сміхотерапія,
  • музикотерапія тощо

 

Перегляд презентації «Чорне чи біле. Бачити хороше у житті» (2 хв.)

 

Вправа «Емоції як повітряні кульки» (5 хв)

Ми з’ясували, що таке психічне здоров’я, та що на нього впливає, тепер пропоную вам згадати, що всі ми родом з дитинства і в душі завжди залишаємось частково дітьми та пограти з повітряними кульками.

(Учасникам запускається три повітряних кулі. Одна надута дуже сильно, друга – дуже слабко, а третя куля – в міру. Педагогічні працівники перекидають кулі один одному).

Питання для обговорення:

  • Як Ви думаєте, чим ці три кулі відрізняються одна від одної? (за ступенем наповненості повітря)
  • Що загрожує кулі, яка надута надмірно? (вона може луснути)
  • Що загрожує кулі, що надута дуже слабко? (вона занадто м’яка і не може зберегти форму кулі,  навіть за незначного натискання на неї)
  • Яка куля довше «проживе»? (у міру надута)
  • Чи траплялося Вам бачити людину, про яку можна було б сказати, що вона ось-ось «лопне»?
  • Як Ви думаєте, які почуття її переповнюють?

Отже, треба завжди пам’ятати правило: «Переповнення будь-якими емоціями, насамперед негативними, для людини так само небезпечне, як занадто багато повітря в кульці!».

Але є ситуації, які не завжди від нас залежать, тож продовжуємо працювати далі і знаходити шляхи вирішення наших проблем.

 

Мозковий штурм «Як допомогти собі в стресовій ситуації» (4 хв.)

Зараз давайте з вами пригадаємо: Як допомогти собі в стресовій ситуації? Які ви знаєте методи подолання стресового стану? Поділіться, будь ласка, своїми способами, які вам допомагають найбільше.

Висновок після обговорення: ми бачимо, що існують різні способи зняття напруження, якими людина користується в повсякденному житті. Хтось їсть солодке, хтось приймає ванну, п’є, не поспішаючи, теплий духмяний чай, робить фізичні вправи, слухає музику, вдається до шопінгу, спілкується з друзями та інше. Суть цих дій у тому, що вони нас відволікають, дають змогу відпочити від роботи, буденних справ, наповнюють теплом та душевною рівновагою. Отже, допомагають зберегти психічне здоров’я.

 

Інформаційне повідомлення «Допомога у стресовій ситуації» (3 хв.)

Перша допомога у стресовій ситуації. Існує система прийомів емоційної саморегуляції, яку необхідно використовувати одразу після впливу на організм людини стресових чинників:

  • змочити лоб, скроні й артерії на руках холодною водою;
  • повільно озирнутися навколо, навіть якщо приміщення знайоме, переводячи погляд з одного предмета на інший, подумки описувати їхній зовнішній вигляд;
  • поглянути у вікно, на небо, зосередитися на тому, що бачимо;
  • повільно випити склянку води, сконцентрувавши увагу на відчуттях;
  • глибоко та повільно дихати, концентрувати увагу на процесі дихання;
  • уявити себе в приємній обстановці – у лісі, біля моря, на гойдалці, під душем;
  • спробувати застосувати формулу заспокоєння: «Сьогодні я не звертаю уваги на дурниці».

Також існує безліч фізіологічних способів розрядки, які відновлюють людину:

  • відчуття роздратування, гніву, агресії можна зняти за допомогою фізичної розрядки: кілька разів ударити ногою уявний предмет, побити подушку;
  • щоб швидше нормалізувати психоемоційний стан, необхідно дати собі посильні фізичні навантаження (біг на місці, присідання і т.п.); 
  • можна виконувати побутові фізичні справи (мити підлогу, прасувати руками білизну…)
  • знайти спокійне і тихе місце, де можна прокричати те, що обурює вас, кривдить або ж просто виплакатися;
  • розрядити емоції, виговорившись кому-небудь. Якщо людина проговорює свої емоції, збудження зменшується, вона може усвідомити власні помилки і прийняти правильне рішення;
  • необхідно пам’ятати, що під час сильного емоційного збудження людина неадекватно оцінює ситуацію. Тому у такій ситуації не слід приймати рішення. Спочатку треба заспокоїтися, а потім все обдумати за принципом Скарлет О’Хари: «Я подумаю про це завтра».

 

Стрес – невід’ємна частина нашого життя. Кожен із нас часто відчуває стан напруження у певних обставинах. Однак причиною стресу є не так обставини, як наша реакція на них.

 

Притча (1,5 хв.)

Я хочу зачитати вам одну притчу:

Лін-ци розповідав: «Коли я був молодий, мені подобалося плавати на човні. У самотності я відправлявся плавати по озеру і міг годинами залишатися там. Одного разу я сидів із заплющеними очима та медитував у своєму човні. Була чудова ніч. Але раптом якийсь човен вдарився в мій. Я відчув страшний гнів! Я відкрив очі й збирався вилаятися на людину, яка потурбувала мене, але побачив, що той човен пустий. Мій гнів не знайшов куди рухатися. Мені нічого не залишалося, як знов заплющити очі та почати придивлятися до свого гніву. В ту саму мить, коли я побачив його, я зробив перший крок на своєму Шляху. Пустий човен став моїм учителем. З того часу, якщо хтось намагався образити мене і в мені підіймався гнів, я сміявся і казав «Цей човен теж пустий».

Ніхто та ніщо не може вибити вас із колії, окрім вас самих.

Як казав австрійський психолог Віктор Франкл, між подразником та нашою реакцією на нього існує свобода вибору. Тобто людина сама здатна вирішувати, який вплив на неї буде здійснювати те, що її оточує. Ми самі обираємо, як реагувати на ті чи інші обставини.

 

Вправа «Калоші щастя» (12 хв.)

Я хочу запропонувати вам пограти в гру, яка називається «Калоші щастя». У Андерсена є казка з такою назвою. У цій казці феї подарували на день народження калоші щастя, які вона вирішила віддати людям, щоб ті стали щасливішими. Людина, яка одягала ці калоші, ставала найщасливішою людиною. Калоші виконували всі її бажання.

Отже, я пропоную вам взути ці калоші і стати щасливою людиною.

Також ми будемо розглядати різні ситуації, а ваше завдання - надівши ці калоші, знайти в ситуації позитивні сторони. Іншими словами, подивіться на ситуацію очима щасливої ​​людини-оптиміста.

(Учасникам пропонується по черзі взувати «калоші щастя» (ігровий елемент, звичайні гумові калоші великого розміру з веселим дизайном)), витягти з мішечка одну з ситуацій та знайти в ній позитивні сторони.

Інші учасники можуть допомагати, про пропонуючи свої варіанти.

 

Картки з ситуаціями для вправи «Калоші щастя»

(з можливими варіантами відповіді у дужках) :

  • Ви не змогли відповісти учневі на запитання з предмета, який викладаєте. (Хороша можливість поповнити свої знання, зайнятися самоосвітою, саморозвитком).
  • Ви збираєтеся на роботу, погода зустрічає вас проливним дощем (Привід взути нові гумові чоботи… нагода помилуватися таким явищем природи як дощ, порадіти за природу, яка оживає після дощу, приносить врожай).
  • Ви потрапили під скорочення. (Хороша можливість зайнятися чимось іншим, змінити рід професійної діяльності. Новий колектив, нові перспективи).
  • Ви раптово захворіли. (Хороший привід відпочити. Зайнятися нарешті своїм здоров’ям).
  • Більшість ваших учнів показали слабкі результати моніторингу. (Хороша можливість проаналізувати, який матеріал діти недостатньо добре засвоїли).
  • Ви спізнилися на автобус (Є можливість пройтись пішки, що дуже корисно, подихати свіжим повітрям).
  • На роботі затримали зарплату. (Можна заощадити на чомусь. Можна тепер сісти на дієту).
  • У вас немає грошей, щоб поїхати кудись у відпустку (Гарна можливість відпочити в колі сім’ї, приділити близьким, друзям більше уваги)
  • Директор відчитав Вас за погано виконану роботу. (Є можливість зробити відповідні висновки і постаратися не допускати помилок. Наступного разу постаратися виконувати свою роботу краще).
  • Ви забули зробити своїй подрузі те, що обіцяли (Чудова нагода приділити своїй подрузі більше уваги, зробити для неї щось більше).
  • Вам дали велику кількість дітей в клас, які ходять всім складом. (Є можливість спробувати свої сили в роботі з великою групою. Це хороша можливість освоїти нові методи роботи).
  • По дорозі на роботу ви зламали каблук. (Хороший привід купити нові туфлі).

Чи сподобалася вам вправа? Важко було знайти позитивні сторони в ситуаціях?

Отже, щоб не сталося завжди потрібно шукати позитивні моменти в будь-якій ситуації!

 

Вправа «Скринька радості» (4-5 хв.)

В індійських племенах є традиція – з дитинства збирати речі, які нагадують про радісні та приємні події. Коли індіанцеві ставало важко, він знаходив затишне місце, усамітнювався і розкладав по черзі предмети, розглядав їх, пригадував приємну подію, пов’язану з цим предметом. Цим самим він занурювався в щасливу мить, наповнювався нею, ще раз проживав її. Це допомагало йому відновити сили, змінити емоційний стан на позитивний.

Я пропоную вам зараз пригадати та записати на листочках, які є у вас на столах, такі речі, які нагадували б про приємні події.

Хоче хто-небудь поділитися з нами тим, що ви зараз записали та розповісти про приємну подію, з  якою ця річ пов’язана.

(Бажаючі висловлюються і передають скриньку радості, в якій ніби лежать ці речі)

А чи є у когось така сімейна традиція, збирати таку скриньку, яка б допомагала повернутися в приємні щасливі моменти?

 

Наше заняття підходить до завершення. Наприкінці хочу запропонувати вам переглянути невеличкий мотиваційний відеоролик, як теж один з прийомів позитивної психотерапії.

 

Перегляд відео «Лист Берті» (2,5 хв.)

 

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Може хтось хоче поділитися своїми враженнями від сьогоднішнього заняття? Чи сподобалося воно вам? Чи покращився настрій?

Так, на наш настрій впливає багато факторів, але не забуваймо, що в першу чергу ми самі обираємо, як на них реагувати.

 

Я дуже вам всім вдячна! Дякую вам за активну участь, небайдужість, зацікавленість до нашої спільної роботи! Бажаю всім щастя, успіху, натхнення та міцного здоров’я!

На все добре, до побачення!

 

 


 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Авідон І., Гончукова О. 100 розминок, які прикрасять ваш тренінг. - СПб.: Мова, 2010.
  2. Андрос М.Є. Психічне здоров'я особистості: психологічне консультування керівників шкіл // Освіта і управління. – Том 2. – 1998. – Число 2. – С.64
  3. Баранова Н.П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності. - Х.: Вид. група «Основа», 2012. – с. 159.
  4. Большой психологический словарь / Сост. И общ. Ред. В.Мерещяков, В.Зинченко. – Спб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2003. – 672 с.].
  5. Катков Л. Теория и практика формирования психического здоровья населения. Кастанай, 1998.. – 267с.
  6. Кузьміна Т. Як допомогти вчителю зберегти своє здоров’я та подолати стрес / Т. Кузьміна // Психолог. — 2009. — №29. — С. 365–366.
  7. Максименко С.Д. Психічне здоров'я // Психолог. – січень1(1) 2002. – С.4.
  8. Максименко С. Д. Психічне здоров’я школяра / С. Д. Максименко // Практ. психологія та соціальна робота. — 2002. — №3. — С. 16.
  9. Саковіч Н.А. Методичка з арт-терапії. - СПб, 2005.
  10. Самоукина Н.В. «Психологічний тренінг для вчителя», М. 2006
  11. Токар М. Збереження психологічного здоров’я педагогів / М. Токар // Психолог. — 2007. — №47. — С. 287

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Паливода Юлія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Жаврук Надія Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
24 лютого 2021
Переглядів
4109
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку