ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ
Тема: «Формування позитивної Я концепції. На вершині власного «Я»
Мета: усвідомлення власного емоційного досвіду по формуванню позитивної Я концепції.
Очікування від заняття.
Прийняття правил роботи в групі.
Криголам «Гарний я…»
Мета: підтримання позитивного емоційного настрою.
Хід гри
Ведучий пропонує учасникам полічити вголос від 1 до …. (по кількості учасників), причому числа, що містять три або діляться на три, слід пропускати. Замість цих чисел необхідно вимовити «Гарний я!»
Вправа «Одягни ляльку»
Мета: формувати свідоме сприйняття ролі людини в соціумі.
Хід вправи
Учасники об’єднаються в групи. Ведучий наголошує на тому, що кожна людина займає певний статус в соціумі. На це впливає і професія, і посада, і особистісні характеристики, і багато інших чинників. Кожна група отримує матеріал (ляльку) для роботи над формуванням іміджу і рис характеру людини певної професії чи соціального статусу в колективі. Учасникам потрібно «одягнути» ляльку з одного боку відповідно до вказаного статусу (групі видається картка), а на іншому боці написати риси характеру, які допомагають людині досягти певного статусу чи, навпаки, заважають. Приклади рекомендованих завдань: образ лідера, образ «сірого кардинала», «сіра мишка», «вискочка», «моя хата скраю», сумлінний працівник, активіст, «дипломат», оптиміст. Групи презентують свої творчі роботи.
По закінченню учасники обговорюють почуте:
Що сподобалося (не сподобалося) у вправі?
Що можуть взяти із собою в подальше життя?
Вправа «Коло твого життя»
Мета: сприяти усвідомленню власного «Я», пробуджувати потребу в самовдосконаленні.
Хід вправи
Вправа змушує задуматися про своє життя. Перед учасником аркуш паперу, на якому намальоване коло. Учаснику пропонується уявити, що коло – це зріз його життя, одного дня. Спочатку коло ділять на чотири умовні частини. У кожній чверті умовно – 6 годин. Учням пропонується показати схематично, відзначаючи на колі, скільки часу у них йде: на розваги, підготовку домашніх завдань, спілкування з товаришами, спілкування з батьками, на сон, на інше. Після заповнення умовного кола життя учасникам пропонується відповісти на запитання: чи задоволені вони таким «розкладом» життя? Чи хотілося б їм щось змінити в своєму життя. Обговорення результатів.
Вправа «Автопортрет» (малюнковий) Я –в минулому, Я- тепер
Мета: сприяти усвідомленню власного «Я», поглиблювати самопізнання.
Хід вправи
Учасники виконують малюнок. Після виконання проходить обговорення по питаннях: Чи відрізняються малюнки?
Як ви можете це пояснити?
Вправа «Гарячий стілець»
Мета: сприяти свідомому самосприйнятті, формувати навички доброзичливого спілкування.
Хід вправи
В центрі класу ставлять стілець. По бажанню один із учасників сідає на стілець. Решта учасників висловлюють про нього свої думки. Обов’язковою умовою цієї вправи є підкреслити про якісь набуті досягнення учасника. Той, хто був в колі, дякує і сідає наступний учасник. По завершенню вправи проводиться обговорення:
Чи сподобалася вправа?
Як воно було сидіти на «гарячому» стільці?
Психолог зачитує текст.
Декларація моєї самоцінності (за Вірджинією Сатир)
Я – це Я.
В усьому світі немає такої людини, як я.
Мені належить все, що є в мені:
Мені належать всі мої фантазії, мої мрії, всі мої надії і страхи.
Мені належать всі мої перемоги та успіхи.
Я можу полюбити себе й затоваришувати із собою. Я можу зробити так, щоб усе в мені співвідносилось з моїми інтересами.
Я знаю, що дещо в мені є незрозумілим, проблемним. В мені є те, чого я не знаю. Але оскільки я дружу із собою і люблю себе, я можу обережно й терпляче дізнаватись все більше і більше різного про себе.
Я можу бачити, чути, відчувати, думати, говорити, діяти. Я маю все, щоб бути близьким до інших людей, щоб бути продуктивним, вносити суть і порядок у світ речей і людей навколо мене.
Я належу собі, а значить, я можу будувати себе.
Я – це Я, і Я – це надзвичайно.
(За В.Сатір «Як будувати себе і свою сім’ю”)
Криголам «Свічка». Завершальна вправа
Мета: усвідомлення досвіду, здобутого під час занять, підтримання дружніх стосунків між членами групи.
Хід вправи
Усі сідають в коло. Ведучий запалює свічку. Передаючи свічку одне одному, учасники розповідають про свої відчуття, емоції, настрій під час минулих занять, що найбільше запам’яталося, сподобалося, що б вони хотіли взяти із собою в подальше життя.
Заняття підготувала
Костецька Ніла Миколаївна, заступник директора, практичний психолог Фастівського НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10 - Гімназія»