Тренінгове заняття. Тема: «Формування позитивної Я концепції. На вершині власного «Я»

Про матеріал
Тренінгове заняття для старшокласників по формуванню позитивної Я-концепції та розвитку свідомого самосприйняття. Окремим аспектом в занятті є формування в учнів самоцінності та в пробудженні потреби в самовдосконаленні.В занятті представлені різноманітні вправи з докладним описом та діагностикою. Заняття можна проводити практичному психологу як корекційно-розвиткове, так і класному керівникові в спільній позакласній діяльності з класним колективом..
Перегляд файлу

ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ

 

Тема: «Формування позитивної Я концепції. На вершині власного «Я»

 

 Мета: усвідомлення власного емоційного досвіду по формуванню позитивної Я концепції.

Очікування від заняття.

Прийняття правил роботи в групі.

Криголам «Гарний я…»

Мета: підтримання позитивного емоційного настрою.

Хід гри

Ведучий пропонує учасникам полічити вголос від 1 до …. (по кількості учасників), причому числа, що містять три або діляться на три, слід пропускати. Замість цих чисел необхідно вимовити «Гарний я!»

Вправа «Одягни ляльку»

  Мета: формувати свідоме сприйняття ролі людини в соціумі.

Хід вправи

Учасники об’єднаються в групи. Ведучий наголошує на тому, що кожна людина займає певний статус в соціумі. На це впливає і професія, і посада, і особистісні характеристики, і багато інших чинників. Кожна група отримує матеріал (ляльку) для роботи над формуванням іміджу і рис характеру людини певної професії чи соціального статусу в колективі. Учасникам потрібно «одягнути» ляльку з одного боку відповідно до вказаного статусу (групі видається картка), а на іншому боці написати риси характеру, які допомагають людині досягти певного статусу чи, навпаки, заважають. Приклади рекомендованих завдань: образ лідера, образ «сірого кардинала», «сіра мишка», «вискочка», «моя хата скраю», сумлінний працівник, активіст, «дипломат», оптиміст. Групи презентують свої творчі роботи.

По закінченню учасники обговорюють почуте:

Що  сподобалося (не сподобалося) у вправі?

Що  можуть взяти із собою в подальше життя?

Вправа «Коло твого життя»

Мета:  сприяти усвідомленню власного «Я», пробуджувати потребу в самовдосконаленні.

Хід вправи

Вправа змушує задуматися про своє життя. Перед учасником аркуш паперу, на якому намальоване коло. Учаснику пропонується уявити, що коло – це зріз його життя, одного дня. Спочатку коло ділять на чотири умовні частини. У кожній чверті умовно – 6 годин. Учням пропонується показати схематично, відзначаючи на колі, скільки часу у них йде: на розваги, підготовку домашніх завдань, спілкування з товаришами, спілкування з батьками, на сон, на інше. Після заповнення умовного кола життя учасникам пропонується відповісти на запитання: чи задоволені вони таким «розкладом» життя? Чи хотілося б їм щось змінити в своєму життя. Обговорення результатів.

Вправа «Автопортрет» (малюнковий) Я –в минулому, Я- тепер

Мета:  сприяти усвідомленню власного «Я», поглиблювати самопізнання.

Хід вправи

Учасники виконують малюнок. Після виконання проходить обговорення по питаннях:  Чи відрізняються малюнки?

Як ви можете це пояснити?

Вправа  «Гарячий  стілець»

Мета:  сприяти свідомому самосприйнятті, формувати навички доброзичливого спілкування.

Хід вправи

В центрі класу ставлять стілець. По бажанню один із учасників сідає на стілець. Решта учасників висловлюють про нього свої думки. Обов’язковою умовою цієї вправи є  підкреслити про якісь набуті досягнення учасника. Той, хто був в колі, дякує і сідає наступний учасник. По завершенню вправи проводиться обговорення:

Чи сподобалася вправа?

Як воно було сидіти на «гарячому» стільці?

Психолог зачитує текст.

Декларація моєї самоцінності (за Вірджинією Сатир)

Я – це Я.

В усьому світі немає такої людини, як я.

Мені належить все, що є в мені:

  • моя свідомість, мої думки і плани;
  • мої очі, всі образи, які вони можуть бачити;
  • мої почуття, якими б вони не були, - тривога, насолода, напруження, любов роздратованість, радість;
  • мій рот і всі  слова, які вони можуть вимовляти;
  • мій голос;
  • всі мої дії, звернені до інших людей і до себе.

Мені належать всі мої фантазії, мої мрії, всі мої надії і страхи.

Мені належать всі мої перемоги та успіхи.

Я можу полюбити себе й затоваришувати із собою. Я можу зробити так, щоб усе в мені співвідносилось з моїми інтересами.

Я знаю, що дещо в мені є незрозумілим, проблемним. В мені є те, чого я не знаю. Але оскільки я дружу із собою і люблю себе, я можу обережно й терпляче дізнаватись все більше і більше різного про себе.

Я можу бачити, чути, відчувати, думати, говорити, діяти. Я маю все, щоб бути близьким до інших людей, щоб бути продуктивним, вносити суть і порядок у світ речей і людей навколо мене.

Я належу собі,  а значить, я можу будувати себе.

Я – це Я, і Я – це надзвичайно.

(За В.Сатір «Як будувати себе і свою сім’ю”)

Криголам «Свічка». Завершальна вправа

Мета:  усвідомлення досвіду, здобутого під час занять, підтримання дружніх стосунків між членами групи.

Хід вправи

Усі сідають в коло. Ведучий запалює свічку. Передаючи свічку одне одному, учасники розповідають про свої відчуття, емоції, настрій під час минулих занять, що найбільше запам’яталося, сподобалося, що б вони хотіли взяти із собою в подальше життя.

 

Заняття підготувала

Костецька Ніла Миколаївна, заступник директора, практичний психолог Фастівського НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10 - Гімназія»

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 листопада 2020
Переглядів
1160
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку