Тренінгове заняття «Вчимося керувати стресом»
Мета: надати інформацію про стрес та його дію на психіку в екстремальних
ситуаціях; формувати в учасників мотивацію до самовдосконалення; привернути увагу до внутрішнього стану; формувати практичні вміння саморегуляції.
Обладнання : папір, олівці, маркери, картки, іграшка.
Хід заняття
І. Організаційна частина
1. Привітання.
Вправа « Мій настрій сьогодні».
Мета: визначити емоційний настрій учасників; створити умови для доброзичливої атмосфери.
Інструкція: кожному учаснику пропонується закінчити речення «Мій настрій сьогодні…, я б його зобразив… ( наприклад, жовтим кольором)»
Вправа «Очікування».
З паперу методом рвання виготовити зірку на якій написати свої очікування від тренінгу.
2. Правила групи.
Учасників ознайомлюють з особливостями роботи в групі (плакат):
3. Повідомлення теми та мети заняття.
ІІ. Основна частина
Мозковий штурм « Що таке стрес?»
Мета: усвідомлення негативних факторів стресу.
Узагальнення думок.
Інформаційне повідомлення «Стресори екстремальних ситуацій».
Слово стрес (від англ. – "натиск") – це сукупність захисних фізіологічних реакцій організму, які виникають у відповідь на вплив різноманітних несприятливих чинників (стресорів).
Види стресу:
1. Еустрес – це стрес, спричинений позитивними стресорами (гарні новини, непередбачувана перемога у змаганні, олімпіаді). Він активізує та мобілізує внутрішні резерви людини, додає інтересу до життя, змушує діяти більш активно.
2. Дистрес – спричинений негативними стресорами (військові дії, пандемія, тощо). Це руйнівний процес, який дезорганізує поведінку людини, активізую глибинні адаптаційні резерви організму. Такий тривалий стрес може перерости в невроз або психоз.
Можливі реакції організму на стрес:
дезадаптація – людина намагається пристосуватися до стресової ситуації, але їй це не вдається;
пасивність – виникнення стану безпорадності, безнадії, депресії;
активний захист від стресу – зміна діяльності з метою досягнення душевної рівноваги (спорт, музика, фізична праця);
активна релаксація (розслаблення) – підвищує природну адаптацію організму до стресової ситуації.
Екстремальні ситуації можуть бути пов’язані з такими причинами.
В умовах війни людина може потрапити в екстремальну ситуацію з багатьох причин. В таких ситуаціях людина відчуває дію багатьох стресорів: страху, болю, перевтоми, самотності, зневіри.
Страх - найперше почуття, що повідомляє про небезпеку, «вмикає» реакцію «боротися чи тікати». Він посилюється, якщо людина самотня і не знає як упоратися з небезпекою чи проблемою. Головне завдання у такому випадку: уникнути ефекту самопідтримки стресу, перебороти страх, не дати йому змоги паралізувати волю, перерости в паніку.
Притча про Чуму
Зустрівся якось перехожий з Чумою. « Куди йдеш, Чумо?»- спитав він. «Йду в Багдад, - відповіла Чума. – Хочу заморити п’ять тисяч душ».
За деякий час зустрілися вони знову. « Ти збрехала мені. Казала, що замориш п’ять тисяч душ, а загинуло п’ятдесят тисяч», - дорікнув Чумі чоловік.
«Ні, ти помиляєшся. Я згубила лише п’ять тисяч, а інші померли від страху».
Обговорення:
- Чи буває стрес корисним?
- Що таке страх?
- Що спільного між стресом і страхом?
- Які почуття у вас виникають під час стресу?
Ознаки стресу:
- емоційна неврівноваженість;
- дезорієнтація;
- швидко з’являється втома;
- важко зосередитись, (погіршилась швидкість та якість засвоєння навчального матеріалу);
- незадоволення своєю роботою;
- безпричинна дратівливість, агресивність, пригніченість;
- поганий настрій;
- хочеться спати, але важко заснути;
- часто болить голова.
Вправа «Асоціації »
Учасники сидять у колі. Передають один одному іграшку, називаючи якомога більше асоціацій до слова «здоров'я»:
• успіх;
• спокій;
• спілкування:
• впевненість:
• стабільність;
• спілкування з природою;
• життєрадісність;
• гармонія;
• хороше самопочуття тощо.
«Найголовніше в житті здоров’я!» – так, напевно, відповість чи не кожна людина, якщо її запитати що для неї головне в житті. Особливо в питаннях збереження здоров’я мають бути обізнані вчителі, для того, щоб вчити цьому підростаюче покоління . Компетентне ставлення до власного здоров’я включає в себе наступні складові:
– соматичне здоров’я;
– клінічне здоров’я;
– фізичне здоровся
– психічне здоров’я;
– рівень валеологічних знань.
Здоров’я – це стан повного фізичного, душевного й соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб і фізичних вад. Сучасне уявлення про здоров’я називають холістичним (від англ. «whole» – цілісний). Воно враховує не лише фізичне благополуччя людини, а й інші виміри: її емоційний стан, інтелектуальний розвиток, рівень соціальності та духовності.
Здебільшого до погіршення здоров’я призводять стреси. Стрес – нормальна реакція організму на загрозу, зміни внутрішнього стану, порушення внутрішньої рівноваги. Найбільш небезпечним для життєдіяльності організму є хронічний стрес, який характеризується постійним порушенням внутрішньої рівноваги.
До 90% усіх захворювань людини в тій чи іншій мірі пов’язані зі стресом.
В скарбниці людства накопичено багато профілактичних технік, оволодіння якими стало можливим завдяки стресменеджменту.
Перше положення детермінує необхідність боротьби зі стресом, друге – обумовлює можливість його ефективної профілактики.
Треба звернути увагу на те, що не завжди і не всі стреси бувають негативними. В деякій мірі вони навіть корисні, бо відіграють мобілізуючу роль і допомагають людині пристосуватися до змінних умов. Нормативні стреси не травмують психіку, а спонукають людину до осмислення ситуації, особистісного зросту. Вони мають пізнавальну цінність.
Вправа «Вчимось на помилках»
Мета: привернути увагу до внутрішнього стану; рефлексія психотравмуючого досвіду стресової ситуації.
Учасникам дається завдання згадати ситуацію, з якою не вдалося справитись.
Інструкція: «Закрийте очі і постарайтесь згадати почуття і думки
в момент виникнення такої ситуації. Поділіться ними з групою для того, щоб
Вам допомогли. Як Вам хотілось завершити ситуацію? Придумайте
конструктивні рішення, які могли би бути Вам корисні».
Вправа «Великі – малі справи»
Мета: формувати в учасників мотивацію до самовдосконалення; формувати практичні вміння саморегуляції та пошуку конструктивних рішень.
Завдання учасникам:
Подумати і записати складні довготривалі справи, які потрібно вирішити − в одну колонку («слони») і легкі, прості, але неприємні, справи («мушки») – в іншу. Сплануйте своє життя на 1-3 місяці, керуючись такими правилами:
а) «з’їдати» в день по одній-дві «мушки»;
б) розділити «слонів» на декілька етапів вирішення проблеми, виконуючи по етапу в день і по одному «слону» в місяць.
Вправа « Як опанувати стрес?»
Учасники об'єднуються в групи і виробляють свої шляхи опанування стресом в екстремальних ситуаціях. Після закінчення представник від групи ознайомлює присутніх з результатами роботи.
Ефективно опанувати стрес можна завдяки:
- умінню керувати своїми емоціями;
- позитивному мисленню, духовності;
- методикам психоемоційного розслаблення (релаксації), аутотренінгу;
- фізичним вправам, руховій активності (біг, плавання, ходьба, фізичні вправи, рухливі ігри на свіжому повітрі, танці);
- загартовуванню (воно добре тренує не тільки тіло, а й емоції).
Якщо ви самостійно не можете опанувати стрес, можна звернутися за допомогою до психолога або лікаря психотерапевта. Дуже важливо навчитися простим способам релаксації.
Релаксація - поступове повернення до стану рівноваги.
Вправа «Релаксація».
Тренер пропонує кожному заплющити очі і полинути в те місце, куди б йому було затишно і спокійно.
III. Підведення підсумків. Рефлексія:
- Яке враження справило на вас це заняття?
- Що воно вам дало?
Вправа «Компліменти».
Інструкція: «Посміхніться один одному і подаруйте компліменти, доторкнувшись до руки сусіда». (Учасники дарують один одному компліменти по колу).