Заняття з елементами тренінгу
«Розвиток комунікативних умінь і навичок педагога»
Будь-яка людська діяльність неможлива поза спілкуванням
О.О. Леонтьєв
Мета: стимулювати бажання педагогів підвищувати свій фаховий рівень; сприяти підвищенню комунікативних умінь та навичок у педагогічній діяльності; опанування прийомами ефективного спілкування; розвиток умінь вербального і невербального спілкування; створити сприятливий психологічний клімат в команді.
Тренінгова група: педагоги/майстри виробничого навчання/працівники психологічної служби закладів освіти – 10-12 осіб.
Тривалість: 2 год.
Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, презентації, маркери, бейджики «кленові листочки», скотч, роздаткові аркуші, картки з назвами емоцій, плакати «пісочний годинник», «сонце успіху», канцелярське приладдя, склянка з водою (+ дрібка солі, цукру, піску), музичний супровід.
Вступне слово психолога. (2 хв.) Шановні колеги! Нашу педагогічну роботу можна уявити схожою на мальовничий ліс, де ми набуваємо досвіду, то йдучи широкими дорогами, то блукаючи стежками особистих пошуків, то усамітнюючись, то виходячи на яскраві, освітлені нашим покликанням галявини, щоб розпалити із колегами вогнище надії, взаємодопомоги та розуміння.
Дуже багато вимог ставить життя до педагога, до його особистісних і професійних якостей, до його компетентності, до його вміння встановлювати контакти з колегами, а через педагогів і з учнями. І хоч явно недооцінена його праця сьогодні, проте педагог має прагнути до ідеалу. А для цього варто постійно дбати про своє самовдосконалення.
Хід тренінгового заняття
Прийшли глухий, сліпий і німий до Бога.
- Скажи, Господи, за що нам таке нещастя?
- Тобі, - сказав Бог глухому, - за те, що ти ніколи нікого не слухав і не хотів слухати, крім себе. Тепер ти нікого не чуєш, і ніщо тобі вже не заважає слухати власні речі і думки.
- Тобі, - звернувся Всевишній до сліпого, - за те, що ти нікого і нічого не хотів помічати, крім себе і своїх потреб. Тепер ти позбавлений від необхідності бачити те, що не бажав бачити.
- А тобі, - продовжив Господь, вказуючи на німого, - дана можливість помовчати, бо переговорити і вислухати тебе було неможливо.
Ви всі отримали , - сказав Бог їм, - що хотіли, чому ж ви не радієте, а сумуєте?
Але нещасні не відповіли. Ніхто з них не припускав, що щастя, про яке вони так мріяли, обернеться горем.
Потрібно пам'ятати, що вуха дані людині, щоб чути і слухати, зір - щоб дивитися і бачити, а мова - щоб спілкуватися, розуміти через мову іншого і бути зрозумілим.
Ми постійно знаходимось у взаємодії з рідними і близькими людьми, друзями і колегами по роботі, приблизно 70% часу спілкуємось. Численні дослідження свідчать, що успіх людини, яка працює у сфері «людина-людина» на 80% залежить саме від її комунікативної компетентності.
Вміння спілкуватися має бути притаманним кожному. У житті ніхто не застрахований від невдач, негараздів, хвилювань. Але часто їхнім джерелом є не зовнішні обставини, а невміння знаходити спільну мову з оточенням. Аби допомогти вам краще пізнати себе, набути навичок ефективного спілкування, будувати гармонійні стосунки з людьми, які вас оточують, пропоную тренінгове заняття на тему «Розвиток комунікативних умінь і навичок педагога».
Мета: Знайомство учасників тренінгу один з одним
Мета: обговорити необхідність існування різних правил, виробити правила спілкування у групі.
Ми з вами для успішної нашої співпраці повинні дотримуватись певних правил.
(Психолог зачитує правила – учасники погоджуються залишити їх або пропонують власний варіант).
1. Дотримуватись регламенту
2. Слухати і чути (один говорить – усі слухають)
3. Бути позитивним.
4. Бути активним.
5.Не критикувати: кожний має право на власну думку.
6.Говорити коротко, по черзі.
7. Не перебивати співрозмовника.
8. Перевести телефон у беззвучний режим.
Мета: сприяти формуванню побажань учасників щодо участі їх у тренінговому занятті, розвивати їхні професійні прагнення .
Учасникам роздаються стікери. Психолог просить написати на них свої очікування від семінару-тренінгу. Після цього кожен учасник зачитує свій напис і прикріплює стікер на плакат «Очікування». При цьому психолог починає вправу з себе.
Мета: краще ознайомитися зі своїми рисами характеру та поведінки, створити позитивний емоційний настрій на роботу.
Психолог. Символом нашого заняття пропоную обрати коло як символ рівності, шляхетності. (всі учасники теж сидять у колі)
Для вас пропоную цікавий пізнавальний тест-вправу, який покаже найяскравіші риси вашої особистості.
Психологи давно підтвердили, що за допомогою малюнків людини можна багато дізнатися про її характер. Намалюйте на чистому аркуші коло і не замислюючись, доповніть його так, щоб вийшов малюнок.
Інтерпретація результатів на слайдах презентації. (слайд №14)
Мета: довідатися про думку групи на запропоновані запитання, активізувати досвід учасників.
Психолог.
(Спілкува́ння визначається як передача інформації у будь-якій формі від однієї особи до іншої безпосередньо або за допомогою засобів зв'язку будь-якого типу. Спілкування - це процес передавання й сприймання повідомлень за допомогою вербальних і невербальних засобів, що охоплює обмін інформацією між учасниками спілкування, її сприйняття й пізнання, а також їхній вплив один на одного і взаємодією щодо досягнення змін у діяльності. Під спілкуванням, зазвичай, розуміють передачу інформації від однієї людини до іншої. Цей процес складається з комунікації та розуміння, сприйняття партнера, обміну діями. Тобто, це не тільки мова, але і жести.)
(слайд №15)
Психолог. Успіхи людини в житті, її взаємини з іншими членами суспільства залежать від уміння спілкуватися. Як пише доктор психологічних наук, професор Анатолій Леонідович Свєнціцький, "відомо, що найважче визначати ті поняття, які широко вживаються". Саме так відбувається з поняттям "спілкування".
Семантично "спілкування" і "комунікація" майже збігаються, бо означають "спільність", "з'єднання", "повідомлення".
"Комунікація-це процес обміну інформацією (фактами, ідеями, поглядами, емоціями тощо) між двома або більше особами, спілкування за допомогою вербальних і невербальних засобів із метою передавання та одержання інформації.
Комунікативна компетентність є фундаментом здорових міжособистісних стосунків і професійного успіху. Удосконалення навичок міжособистісного спілкування може відкрити перед людиною нові можливості. Коли ми правильно і точно висловлюємо свої думки, наша точка зору стає зрозумілою іншим людям. Тому більш ймовірно, що нам вдасться досягти взаєморозуміння.
Спілкування - це багатоплановий процес розвитку контактів між людьми, породжуваний потребами спільної діяльності.
(слайд №16) В єдиному процесі спілкування можна умовно виділити три сторони: комунікативну (пов’язана з обміном інформації між людьми, з врахуванням їх установок, цілей, намірів. Засобами комунікативної сторони є мова, жести, міміка, пантоміміка (інтонація, пауза), інтерактивну (сприяє організації взаємодії між людьми за типом особистого, ділового чи офіційного спілкування) і перцептивну (процес сприйняття партнерами одне одного під час спілкування та встановлення на цій основі порозуміння).
Комунікація виконує кілька важливих для життя людей функцій. Функції комунікації. (слайд №17)
Відмінність спілкування від комунікації
(слайд №18) Комунікація як вид спілкування включає, крім мовної діяльності людини, візуальні і тактильні способи сприйняття нею інформації у вигляді жестів, міміки, пози, інтонації, паузи, манери, тощо.
Гендерні відмінності невербального спілкування.
Невербальне спілкування чоловіків і жінок має істотні відмінності. Відмінності в жестикуляції настільки очевидні, що тільки на їх підставі можна легко розпізнати чоловіка і жінку навіть за описом. Наприклад, жести «стукнути кулаком по столу», «почухати потилицю», «потирати руки від задоволення/передчуття» характеризуються як переважно чоловічі. А жести «тупнути ногою», «сплеснути руками», «поправляти волосся», «закотити/опустити очі» розпізнаються як жіночі.
Цікаво, що чоловіки і жінки не тільки по-різному використовують невербальні засоби спілкування, але й по різному інтерпретують їх. Іноді саме неточне декодування повідомлень стає причиною проблем у спілкуванні між статями.
Сім секретів мови тіла, якими користуються успішні люди (слайди №19-25)
Мета: встановлення взаєморозуміння партнерів по спілкуванню на невербальному рівні.
Пантомі́ма (від грец. παντόμῑμος — мімічний актор) — вид сценічного мистецтва, в якому художній образ створюється за допомогою міміки, жестів, пластики тіла тощо.
Психолог ділить учасників на 4 групи (Зима, Весна, Літо, Осінь). Одному із членів команди треба жестами, мімікою, пластикою тіла показати слово так, щоб його група це слово відгадала. (Назву предмета учасник бачить на слайді) Учасники групи називають те, що вони зрозуміли. Швидкість відгаданого командою слова свідчить про уміння встановлювати контакт.
Слова для показу пантоміми: будильник, сніговик, телевізор, тролейбус, алфавіт, павутина (відповідно до кількості утворених груп)
Обговорення:
Психолог. Величезну роль в дотриманні правил мовного спілкування відіграє інтонація. Думки, почуття, настрій свідомо чи мимоволі передаються і за допомогою інтонаційних засобів: пауз, тону, тембру голосу, темпу мови.
Інтонація може змінити значення слова. Інтонація, як і міміка, жести, може іноді розповісти більше, ніж слова.
Мета: підкреслити важливість інтонаційних засобів, міміки у процесі спілкування.
Психолог. Я роздам вам картки, на яких написані назви емоцій, а ви, не показуючи їх іншим учасникам, скажете слово «Привіт» з відповідною емоцією, яка написана на вашій картці. Решта відгадують, яку емоцію намагався зобразити учасник.
Список емоцій.
1) Радість
2) Здивування
3) Жаль
4) Розчарування
5) Хвилювання
6) Смуток
7) Веселощі
8) Агресія
9) Спокій
10) Зацікавленість
11) Впевненість
12) Втома
Рефлексія (2 хв.)
Психолог.
1. Наскільки легко вдавалося вгадати емоцію за інтонацією?
2. У реальному житті, наскільки часто в телефонній розмові ви по інтонації з перших слів розумієте, в якому настрої перебуває ваш співрозмовник?
Психолог.
Комунікація - це система знаків, які використовуються в процесі спілкування і відрізняються від мовних засобами та формою їх виявлення. Зараз пропоную вам поглянути на слайд і сказати, що означає цей знак. (на слайді подаються кілька знаків)
Мета: наочно показати як впливають на людину необдумані слова співрозмовника.
Психолог. Візьмемо склянку з водою. Уявімо,що це людська душа - чиста, прозора, здатна вбирати в себе і хороше, і погане. Сіль - грубі, солоні слова; перець - гіркі, пекучі; грудка землі - неуважність, байдужість; цукор - теплі та добрі слова. Коли ми все це перемішаємо (перемішує паличкою до утворення мутного розчину), то умовно отримаємо емоційний стан людини. Скільки мине часу доки все це осяде, забудеться? А варто потім лише легенько збовтати - і все це знову підніметься на поверхню. Все це - наші переживання, стреси, неврози. Коли ми кажемо людині щось неприємне, образливе, ми залишаємо у її душі такі сліди. І не важливо скільки разів потім попросимо вибачення - негативні наслідки все одно залишаться. Тому свою терпимість ми повинні виявляти по різному: спокійно, без критики, без образ, доброзичливо тобто ТОЛЕРАНТНО.
Однією з ознак характеру взаємодії є дистанція спілкування, тобто міжособистісний простір між співрозмовниками.
Особливістю педагогічної праці є постійна зміна дистанції спілкування. Зону до 0,5 м прийнято вважати інтимною, 0,5 см – 1,2 м – особистою, 1,2 м – 2,5 м – офіційно-діловою або соціальною, понад 2,5 м - публічною.
Більша відстань не дає можливості чітко сприймати міміку, ще більша (12 м) – жести і рухи корпуса. Це призводить до появи бар’єрів у спілкуванні.
Мета: формувати навички культури спілкування учасників, форми поважного ставлення один до одного зокрема.
Психолог.
Людський голос… інструмент, на якому ми всі граємо. Це, ймовірно, найпотужніший звук на усьому світі. Єдиний, який може почати війну та промовити «Я тебе кохаю!» Та часто, коли людина говорить, її не слухають. Чому так? Як промовляти так, щоб змінювати світ?
А для цього нам треба позбутися кількох звичок. Пропоную вам сім негативних звичок людського спілкування. Список далеко не повний, але саме ці 7 звичок притаманні більшості з нас.
Психолог. Отже, це сім негативних звичок людського спілкування. Їх бажано уникати.
(слайд №37) Існує чотири потужні основи – фундаменти для перетворення нашого мовлення на потужне знаряддя для перетворення нашого оточення.
На це є дві причини. По-перше не кожен є прихильником цілковитої правди. Наприклад, «Яка ви сьогодні страшна!» Мабуть, це зайве. Та в поєднанні з любов’ю - чесність – чудова річ. Крім того, коли ви бажаєте людині добра – вам важко її судити. Думаю, ці речі – несумісні.
І ще одне… важливо не лише те, що ви кажете, а й те, як ви це кажете.
(7-10 хв.) Психолог просить висловитися учасників щодо реалізації їхніх очікувань від тренінгового заняття та перемістити їх до нижньої частини пісочного годинника при умові, якщо очікування справдилися.
Психолог.
Серед професійних здібностей педагога значна роль належить саме комунікативним, оскільки комунікація – це, найперше, вміння співпрацювати з людьми, володіти різними соціальними ролями у колективі.
Підсумовуючи, відзначу, щоб досягти успіху у професійно-педагогічної діяльності, необхідно володіти такими рисами як уважність, урівноваженість, лагідність, почуття такту, терпимість, емоційність, комунікабельність, справедливість, оптимістичність, інтерес до людей, мобільність, доброзичливість, скромність, вимогливість до себе, організованість, самовладання і толерантність.
Щастя і успішність педагога багато в чому залежить від того, який сенс він вкладає у свою працю, як багато він працює над собою, своїм зростанням, своєю незамінністю. Дякую вам за співпрацю!
1. Прийом «ім'я власне» заснований на вимові вголос імені партнера, з яким спілкується працівник. Це показує увагу до даної особи, сприяє ствердженню людини як особистості, викликає у неї відчуття задоволення і супроводжується позитивними емоціями, тим самим формується прихильність працівника до співрозмовника або партнера.
2. Прийом «дзеркало відносин» полягає в щирій усмішці і приємному виразі обличчя, що свідчить «я - ваш друг». А друг - це прихильник, захисник. Виникає відчуття захищеності, що створює позитивні емоції і мимоволі формує атракцію (притягування, привернення).
3. Прийом «золоті слова» полягає у висловлювані компліментів в адрес людини, які сприяють ефекту навіювання. Тим самим відбувається як би «заочне» задоволення потреби у вдосконаленні, що веде також до утворення позитивних емоцій і обумовлює прихильність до партнера.
4. Прийом «терплячий слухач» витікає з терплячого і уважного вислуховання проблем співрозмовника. Це приводить до задоволення однієї з найважливіших потреб будь-якої людини - потреби в самоствердженні. Її задоволення, природно, веде до утворення позитивних емоцій і створює довірливе ставлення.
5. Прийом «особисте життя» виражається в залученні уваги до «хобі», захоплень співбесідника, що також підвищує його вербальну активність і супроводжується позитивними емоціями.