Заняття 2. Тема « Я та інший »
Мета: створити у групі атмосферу комфортної ефективної взаємодії між усіма учасниками. Розвивати в учасників навички позитивного само сприйняття та сприйняття інших. Формувати почуття самоповаги та поваги до інших.
Зміст заняття
Кожен по колу називає своє імя та якість на ту ж саму літеру (Наталя – наполеглива, Ольга – охайна і т .ін.)
Кожен учасник групи висловлюється з приводу того, що він очікує від заняття.
4. Міні-лекція «Сприйняття власного «Я»
Те, як людина думає про себе, залежить від того, наскільки вона себе сприймає, вірить у себе та свої можливості. Люди, які почуваються щасливими, вважають, що їх люблять, що вони є потрібними, що до них добре ставляться інші, що вони здібні та їх цінують. Вони мислять позитивно.
Ти зможеш почувати себе щасливішим, підтримувати гарні стосунки з іншими людьми, якщо навчишся поважати себе сам.
Є речі, в яких важко зізнатися перед самим собою. Отож, хто приховує в собі ворожість, критикуватиме людей, які демонструють ворожість. Якщо ти знаєш і сприймаєш свої власні почуття, навіть ті, які вважаєш негативними, то легше сприймаєш їх і в інших людей, вибачаєш їм їхні слабкості.
Сприйняття свого «Я» породжує усвідомлення того, що тебе сприймають інші. Воно підсилюється, якщо тебе сприймають люди, яких ти шануєш. Пригадай тих людей, які тебе сприймають і люблять, і твоє сприйняття власного «Я» підсилиться. Людина, яка себе не цінує, підсвідомо налаштовується на те, що інші її не цінуватимуть, і як результат вона поводиться таким чином, що її «справді» немає за що цінувати. Люди починають відвертатися від неї, підтверджуючі очікування. З іншого боку, людина, яка позитивно сприймає себе, налаштовується на те, що й інші теж до неї добре ставляться.
На жаль, часто приходять думки, які завдають нам болю. Ми втрачаємо через них енергію, впевненість у собі. Іноді, таких негативних думок буває більше, ніж позитивних.
Ти можеш думати: «Я слабкий фізично», «Я негарна», «Я не вирішу цієї проблеми» «Завжди я все псую». Але можна навчитися змінювати негативні думки про себе та своє життя на позитивні.
1. Звернення до своїх прав. Якщо ти думаєш, що ти якийсь не такий, то можеш змінити цю думку на іншу, бо ти маєш право бути тим, ким ти є. Наприклад: «Завжди я все псую» - Я маю право на помилку. «Я боягуз» - Я маю право на власні емоції.
2. Звернення до позитивного досвіду на дану тему. «Я – нерішучий» - Є ситуації, в яких мені вдається швидко приймати рішення, «У мене немає здібностей до математики» - Бували випадки, коли я отримував добрі оцінки на контрольних.
3. Заміна прикметників. Можна замінити негативні прикметники, які принижують тебе, на позитивні, але так, щоб речення не втратило правдивості. Наприклад: «Я наївний – Я відвертий у контактах із людьми»
4. Вправа «Я пишаюся…»
Учасники сідають у коло. Психолог просить кожного по черзі вийти всередину і сказати про себе «Я пишаюся собою, коли…»
Обговорення:
- Чи складно було виконувати цю вправу?
- Якщо так, то в чому були труднощі?
5. Вправа «Моя зірка»
Учням пропонується на аркушах А4 намалювати зірку з п’ятьма вершинами. В центрі зірки потрібно написати своє ім`я, а на кожній вершині написати «Ти…». Далі учасники передають зірку по колу за годинниковою стрілкою. Той, кому передали зірку, має продовжити одне речення «Ти…», яке написано на вершині і дописати одним, чи двома словами – що позитивного він міг би сказати про цю людину. Далі зірка передається наступному учаснику по колу з тим самим завданням. Коли п’ять вершин будуть заповнені, тобто зірка пройде через п’ятьох учасників, вона повертається «хазяїну». Далі всі учасники по черзі мають озвучити, що саме написано на їхніх зірках.
Необхідно підкреслити, що позитивними відзнаками людини можуть бути риси його характеру, його вміння й здібності. І у кожної людини їх дуже багато – потрібно тільки захотіти це побачити і звернути на це увагу.
Обговорення:
6. «Веселка захоплень»
Кожний учасник отримує сім невеличких аркушів паперу певного кольору. Пропонується на кожному окремо написати відповіді на запитання: «Улюблений вид спорту», «Улюблений герой фільму», «Улюблений навчальний предмет», «Улюблена тварина», «Улюблене місце відпочинку», «Мій девіз», «Мій символ». На виконання завдання 10 хвилин.
Потім учасникам пропонується розкласти на столі під табличкою «Улюблений вид спорту» - аркуші паперу з відповідями на це запитання і таким же чином всі інші аркуші під іншими табличками так, щоб їх можна було читати.
Учасники мають ознайомитися з представленими записами і з`ясувати, з ким у них співпали захоплення (зафіксувати це ).
На виконання завдання – 10 хвилин.
Обговорення:
Чи багато знайшли ви серед учасників людей, з якими у вас співпали захоплення?
Чи є у колі люди, у яких співпали всі сім захоплень з однією людиною?
Як це можна пояснити?
Що нового ми дізналися один про одного?
Яким чином ми дізналися про захоплення один одного, що ми для цього робили? (спілкувалися).
Що важливого дізналися про себе? Які висновки зробили для себе?
По колу учасники висловлюють побажання одне одному.