Емоційний інтелект є соціально важливою складовою успішної особистості. Актуальність даної теми обумовлена тим, що в умовах кардинальних змін українського суспільства і , зокрема, реформування системи освіти, особливого значення набуває розвиток емоційного інтелекту особистості, який вивчається в аспекті успішності життєдіяльності людини.
В даній розробці подано комплекс практичних завдань, які направлені на розвиток емоційного інтелекту,
розвиток уміння виокремлювати свої почуття та почуття інших людей, розвиток творчого мислення та самовираження.
Тренінгове заняття з елементами арт-терапії
«Розвиток емоційного інтелекту як основа психологічного комфорту у навчанні»
Мета: знайомство учасників тренінгу
Вправа з використанням МАК «Ксенобіологія». Кожен учасник бере дві карти
1 карта – це точно «Я»
2 карта – це точно не «Я»
Питання для аналізу:
Мета: ознайомити учасників з основними правилами тренінгу.
1. Відключити телефон.
2. Конфіденційність – все, що я тут говорю і чую не виноситься за межі групи.
3. "Один в ефірі, говоримо по черзі".
4. Говоримо тільки за себе і використовуємо «Я», а не «Ми», «Всі», «Люди».
5. Взаємна повага і терпимість до чужої точки зору.
6. Активна участь.
Мета: виявити очікування учасників.
Учасники отримують квітку. В середині якої фото учасника. На пелюстках пишуть свої очікування від тренінгу та прикріплюють на плакат у формі знаку психології. Групове обговорення.
Комплекс вправ на розвиток емоційного інтелекту.
Мета: повідомити учасників з основними питаннями, які розглядаються під час розкриття даної теми.
Емоційний інтелект (EQ) - це вміння розуміти свої почуття і емоції, почуття і емоції інших людей і вміння ефективно впливати на свою і чужу поведінку за допомогою управління своїми емоціями та почуттями та емоціями, почуттями інших людей. Одне з чудових наслідків розвитку емоційного інтелекту - зменшення негативних емоцій. Розвинений емоційний інтелект дозволяє швидко розібратися з причинами негативних емоцій, після чого оцінити ситуацію і відреагувати на неї розумно, замість того, щоб відчувати їх довгий-довгий час.
Для досягнення своїх цілей дуже важливо вміння ладити з людьми: розуміти чужу реакцію і вміти її передбачати, домовлятися і співпрацювати.
Це виходить далеко не у всіх, існують речі, які цьому не сприяють:
- Несприйнятливість до невербальних сигналів. Зустрічається приблизно у кожного десятого: це погане почуття особистого простору співрозмовника, невміння встановити зоровий контакт, невміння розпочати, підтримати або вчасно закінчити розмову, невірне тлумачення виразу обличчя співрозмовника.
- Поведінка, пов'язане з відходом від конфлікту. Люди, які відчувають себе нелюбимими, самотніми, обтяженими турботами, зовсім не схильні до контактів з оточуючими. Вони вважають за краще хандрити на самоті, ніж спробувати вирішити свої проблеми.
- Агресивність. Агресивних ніхто не любить - ні діти, ні тим більше дорослі. Люди, які обрали агресію як базову (а іноді і єдину) реакцію на все, що відбувається, досить швидко опиняються в ізоляції.
Більшість успішних людей мають розвинений емоційний інтелект. Для цього є кілька причин. По-перше, розвиток емоційного інтелекту дозволяє позбутися від багатьох страхів і сумнівів, почати діяти і спілкуватися з людьми для досягнення своїх цілей. По-друге, емоційний інтелект дозволяє розуміти мотиви інших людей, "читати їх як книгу". А це значить - знаходити потрібних людей і ефективно взаємодіяти з ними. По-третє, емоційний інтелект можна розвивати і підвищувати протягом усього життя, на відміну від IQ.
Як поліпшити свій емоційний інтелект:
Арт- терапія ретельно займається розвитком Емоційного Інтелекту. Саме те, що різні види мистецтв взаємодоповнюють один одного, дає унікальну можливість одне і те ж переживання висловити в кольорі і образах, словесно і пластично. Робота в різних «системах» зі своїми почуттями сприяє збагаченню не тільки емоційної сфери (живопис, пластика, театр), але і мислення (асоціації, віршування, драматургія, риторика).
Таким чином, відбувається розвиток Емоційного Інтелекту.
Мета: розвиток емоційного інтелекту, розвиток уміння виокремлювати свої почуття та почуття інших людей
Матеріали: колода МАК «ОН»
Хід роботи: З колоди ОН витягти три зображення як відповідь на питання: «Яке істинне бажання на даний момент у мого серця?»
1 карта: для мене самої
2 карта: у сфері відносин з колегами (або близькими)
3 карта: у сфері моєї творчої реалізації в соціумі
Опишіть ці зображення. Що це за бажання? Які почуття викликають у вас ці бажання?
Мета: гра на виявлення лідера та на розвиток довіри між членами команди.
Всі учасники тренінгу мають закрити очі, і стати по росту один за одним наосліп.
Мета: Розвиток творчого мислення, самовираження.Актуалізація почуттів.
Матеріали для виконання техніки: колода МАК «Емоції», аркуші А-4, маркери
Хід роботи. Учасники діляться на групи по 3-5 чол. Один із учасників витягує всліпу три карти з колоди із зображенням різних емоційних станів. Завдання учасникам написати коротеньку казку про емоції.
В кінці зачитуються казки. Обговорення.
Мета: розвиток емоційного інтелекту і сенситивності методом кольоро-терапії, підвищення рівня творчої активності особистості.
Матеріали: олівці, аркуші А-4.
Хід виконання: учасникам пропонується на аркуші паперу зробити коло, поділивши його на 8 секторів. В одному із секторів пишемо почуття, яке часто відчуваємо. В секторі напроти пишемо протилежне почуття.
Вийти повинно 4 пари почуттів. Розфарбовуємо сектори олівцями.
Питання для аналізу:
Мета: об'єктивізувати свої емоції. Знайти емоціям адекватне творче вираження на папері. Розвинути навички самопізнання.
Матеріали для техніки: список емоцій, аркуш паперу А4, фарби, скло.
Хід роботи. Клієнтові пропонують знайти 10 емоцій (мінімум 4), які для нього є особливо актуальними зараз із запропонованого списку. І промальовувати їх на склі з допомогою кольору, а потім скло перевернути на аркуш паперу. В результаті виходить картина емоцій.
Список емоцій:
Азарт, безпека, неспокій, вдячність, благополуччя, боязнь, гидливість, гнів, вина, велич, влада, захоплення, зарозумілість, голод, гордість, довіра, борг, гідність, спрага, жалість, турбота, заздрість, підлабузництво, зарозумілість, зловтіха, злість, інтерес, краса, лінь, любов, помста, благання, похмурість, надія, гордовитість, обурення, ніжність, ненависть, ворожість, невпевненість, незадоволення, образа, збентеженість, обожнювання, приреченість, самотність, обережність, відповідальність, відраза, огида, патріотизм, печаль, підозрілість, покірність, передчуття, презирство, зневагу, відданість, хіть, радість, розчарування, роздратування, каяття, неуважність, розгубленість, ревнощі, нудьга, сексуальність, сміховинно, співчуття, власність, зібраність, сумнів, спокій, справедливість, страх, сором, тривога, смуток, приниження, переконання, повага, здивування, задоволення, пригніченість, втома, відчуття втрати, честолюбство, гумор, лють.
Аналіз результатів:
1. Чи подобається вам картина Ваших емоцій?
2. Що особливо гармонійно і чому?
3. Як зробити картину більш гармонійним?
4. Що виділяється із загального малюнка?
5. Які емоції зі списку хотілося б ще обробити?
9.Вправа «Тінь» (Автор К. Мілютіна) - 20 хв.
Мета: актуалізація і прийняття почуттів, пов’язаних з різними життєвими періодами.
Матеріали: портретна колода МАК
Хід виконання:
Учасники витягують 2 карти в відкриту:
1 карта – та, що мені дуже подобається
2 карта – та, що мені дуже не подобається
Візьміть 2 карту і напишіть 7-10 дієслів (що відбувається на карті)
Учасники закривають очі і пропонуємо їм відчути де саме ця людина мешкає в їхньому тілі. Ведучий промовляє фрази, а учасники повторюють за ним: «Я тебе бачу, я тебе приймаю. Ти є, я осо знаю ти це я, а я це ти. Ти маєш право бути. Обіймаємо образ людини і повертаємося в кабінет.
Мета: розвиток емоційного інтелекту, зняття м’язового напруження.
Матеріали: кольорові ватмани на кожного з учасників, подушка, заздалегідь приготовлена суміш для ранголі, музичний супровід.
Хід виконання: Учасникам пропонується вибрати собі місце і виконати декілька малюнків ранголі.
Насипаємо борошно, робимо коло потрібного розміру. Засипаємо внутрішню частину кола іншим кольором.
Малюємо вказівним пальцем зовнішнє коло пелюсток. Малюємо наступне коло пелюсток. Закінчуємо друге коло пелюсток. Малюємо третього кола.
Прорисовуємо пензликом форму зовнішніх пелюсток.
Декоруємо серединку квітки.
Робимо декор для другого кола пелюсток, через один пелюстка і для зовнішнього кола на кожному. Результат готовий.
Мета: навчання зняття стресової напруги, гармонізації внутрішнього стану; розвиток навичок вільного малювання
Опис вправи:
«Зручно розташуйтеся, руки опустіть вниз, нехай вони висять вільно.
Закрийте очі і послухайте своє дихання: вдих-видих ...
Добре, тепер уявіть, що ви на красивій лісовій галявині. Ви бачите декілька різних дерев.
І ось, ви починаєте придивлятися до них. Одне з них вам сподобалося найбільше. Ви йдете до цього дерева, чіпаєте долонею його кору. Тепер підходите до нього впритул, ніжно обіймаєте.
Ви відчуваєте, як біжать соки по стовбуру, це цілющі соки. Вони наповнюють Вас енергією. Ви відчуваєте, що дерево відчуло Вас, і направило до Вас свої соки ...
Соки втікають у все Ваше тіло, вони цілком просочують Вас. Кожна клітинка тіла наповнюється цим цілющим соком і радісно розгортається, Ви наповнені силою дерева. Відчуйте цю силу, насолодитеся їй. Постарайтеся запам'ятати ці відчуття.
Тепер ви робите крок назад, вдячно прасуєте дерево по корі. Тепер це Ваше дерево. Дайте йому ім'я.
Попрощайтеся з ним. Ви ще прийдете до нього. А зараз відкрийте очі ... »
По завершенню вправи учасникам пропонується:
- Намалювати свій малюнок в стилі Ранголі.
Кожен учасник створює свій індивідуальний малюнок.
Далі відповідають на питання (дивись вище). Обговорюють в групі.
Що ви створили?
Як назвете свою роботу?
Які відчуття вона викликає у вас в даний момент?
Які почуття ви відчували під час малювання?
Яку смислову і енергетичне навантаження несуть в собі окремі елементи малюнка?
Чи в роботі центральний елемент? Що ви можете про нього розповісти?
12. Підведення підсумків, рефлексія.