Тренінгове заняття з педагогами
«Професійне вигорання педагогічних працівників під час воєнного стану. Психологічна підтримка та розвиток особистісних ресурсів»
Мета: актуалізувати знання педагогічних працівників з питань професійного та емоційного вигорання; розвивати вміння та навички подолання негативних наслідків свого емоційного стану; навчати навичкам саморегуляції й розслаблення, формувати позитивний емоційний стан; підвищувати стресостійкість і життєстійкість; розвивати особистісні ресурси.
Матеріали: плакат «Правила роботи групи», стікери у вигляді листочків дерев, пластилін, аркуші білого паперу А4, ватмани, МАК «Креатив-1», кошик для «сміття»; дошка Padlet з написами (1 група – «Вплив на фізичне тіло», 2 група – «Вплив на емоційний стан», 3 група - «вплив на думки, зміна світогляду»), кольорові олівці, маркери, фломастери, запис спокійної музики.
Тривалість: 2 години.
Хід заняття
Мета: надання інформації про важливість особистісних ресурсів під час професійного вигорання.
Психолог. У ці складні часи ми всі потребуємо психологічної підтримки, адже для того, щоб навчати учнів, важливо мати на це власні ресурси. У нас є два основні ресурси: життя і здоров’я. Інші ресурси кожен обирає для себе сам. Коли ми проводимо уроки, діти добре відчувають наш емоційний стан. Їм необхідно бути впевненими у нашій надійності, бо ми гарантуємо їхню безпеку. Тому нам потрібно вміти вгамовувати власні деструктивні думки, регулювати емоції та вчасно запобігати власному емоційному та професійному вигоранню. Сьогодні ми поговоримо про емоційне вигорання, життєстійкість, особистісні ресурси та методи гармонізації психологічного стану.
Мета: створити умови і комфортну атмосферу для працездатності групи, сприяти її згуртованості.
Психолог. Зараз я вам буду показувати метафоричні (метафора - перенесення ознак одного предмета чи явища на інший на основі їхньої схожості) асоціативні (асоціація - це зв'язок між окремими уявленнями, думками, почуттями, внаслідок якого одне уявлення, почуття, думка викликає інше) картки. Оберіть собі одну картку, яка асоціюється у вас із поняттям «професійне вигорання». Представтесь і коротко поясніть свій вибір.
Учасники обирають серед запропонованих МАК ті картки, які асоціюються у них із їхнім емоційним станом, проводячи аналогії з реальністю.
Мета: вироблення та прийняття правил для ефективної роботи.
Психолог. Для того, щоб ми плідно працювали, нам потрібно прийняти правила роботи (Правила обговорюються і приймаються голосуванням).
Правила роботи
Мета: навчити визначати і формулювати власні очікування учасників тренінгу відповідно до мети заняття.
Психолог. У мене в руках стікер у вигляді листочка дерева. Виріжте з кольорового паперу або намалюйте листочок і напишіть на ньому свої очікування від тренінгу та роботи на занятті.
Учасники по черзі ознайомлюють усіх зі своїми очікуваннями.
Мета: вчитися аналізувати особистий психічний стан.
Психолог пропонує одному учаснику говорити: «Останнім часом на роботі та вдома мене засмучувало …», іншому - «Останнім часом на роботі та вдома мене радувало …». І так висловлюються всі учасники.
Психолог звертає увагу на неминучість негативних чинників у професійній діяльності, які можуть призвести до вигорання, і необхідності розвивати особистісні ресурси задля збереження фізичного й психологічного здоров’я.
Синдром вигорання - цe процес поступової втрати емоційної, розумової й фізичної енергії, що виявляється в симптомах емоційного, розумового виснаження, тривожності, фізичній втомі та спустошеності, у депресивному стані, втраті здатності бачити позитивні наслідки своєї праці, негативній настанові щодо роботи і життя в цілому, особистісній відстороненості та зниженні задоволення від роботи. Він розвивається під впливом хронічного стресу і постійних навантажень, що призводить до виснаження емоційно-енергетичних і особистісних ресурсів людини.
Емоційне вигорання - не хвороба й не діагноз, а тим більше - не вирок. Чим раніше почати з ним боротьбу, то ефективнішою вона буде. Проте найкраще все ж буде запобігти емоційному вигоранню. Існують такі способи спрямованої профілактики синдрому емоційного вигорання:
- намагатися розраховувати й обдумано розподіляти свої навантаження;
- вчитися переключатися з одного виду діяльності на інший;
- простіше ставитися до конфліктів на роботі;
- не намагатися бути кращим завжди й у всьому.
Мета: звільнення від негативних почуттів та емоцій.
Посеред кімнати психолог ставить символічний кошик для сміття. Учасники мають можливість поміркувати, навіщо людині відро для непотрібу і чому його потрібно постійно звільняти.
Психолог. Уявіть собі життя без такого відра. Коли сміття поступово заповнює кімнату, стає неможливо дихати, рухатися. Люди починають хворіти. Те ж відбувається і з почуттями - у кожного з нас накопичуються не завжди потрібні, деструктивні почуття, наприклад, образа, страх.
Я пропоную всім викинути в кошик для сміття старі непотрібні образи, гнів, страх. Для цього на аркушах паперу напишіть ваші негативні почуття: «Я ображаюся на ...».
Після цього педагоги рвуть свої папірці на дрібні шматочки, кладуть їх у кошик, де їх потім викидають або спалюють на сміттєзвалищі.
Мета: формувати позитивний емоційний стан.
Психолог. Уявіть, що пластилін - це сировина, з якої можна зробити все, що забажаєш. Кожен із вас зараз самостійно виготовить так звану скульптуру або щось інше, чого б вам хотілося додати до картини «позитивного світу», якої так не вистачає, на вашу думку (Психолог вмикає спокійну музику, учасники працюють із пластиліном).
- А зараз покажіть свої витвори мистецтва. Давайте створимо так званий «Позитивний пластиліновий світ»!
Обговорення:
- Що ви відчували, коли ліпили свої витвори мистецтва?
- Чи відчували ви, що додаєте світу позитиву?
- А яких матеріальних цінностей не вистачало «Ідеальному світові»?
- Чи можемо ми в реальному житті створити хоча б 10 відсотків того, що створили тут і зараз? Як саме?
Отже, важливо навчитись звертати увагу на позитивні моменти життя і вміти бути вдячними за них. Негативне запитання «За що?» бажано перетворювати на позитивне «Для чого?». Для чого у моєму житті з'явилась та чи інша неприємна ситуація? Які висновки я маю з неї зробити? Чого я маю в цій ситуації навчитись? Якщо з таких позицій підходити до життєвих ситуацій, то вони перестають сприйматися як проблеми, а життя - як школа, де події і ситуації складаються таким чином, щоб ми могли навчитися саме тому, що нам потрібно.
Мета: зняти втому та напруження.
Психолог. Сядьте зручно і заплющте очі. Тричі глибоко вдихніть і видихніть… Я хочу запросити вас у подорож на хмаринці.
Стрибніть на білу пухнасту хмаринку, схожу на м’яку гору пухких подушок. Відчуйте, як ви зручно влаштувалися на цій великій і м’якій подушці-хмаринці.
Зараз починаємо подорож.
Ваші хмаринки повільно піднімаються у синє небо. Ви відчуваєте легкий вітерець. Тут, високо в небі, все спокійно та тихо.
Хмаринки переносять вас у таке місце, де ви почуваєтеся щасливими.
Спробуйте подумки «побачити» це місце якомога точніше. Тут ви відчуваєте себе спокійними і щасливими, тут може статися будь-яке диво… (Пауза 30 секунд).
Тепер ви знову на своїх хмаринках, які везуть вас назад, на ваші місця. Злізайте з хмаринок, подякуйте їм за те, що вони вас покатали.
Спостерігайте за тим, як повільно вони тануть у повітрі…
Потягніться, випростайтесь і знову будьте бадьорими, свіжими і уважними.
Мета: емоційне зближення, взаємодія педагогів у групі.
Психолог. Пропоную об’єднатися в 3 групи та визначити способи профілактики професійного вигорання. Працюємо на дошці Padlet. Кожна група отримує завдання і аркуш паперу: 1 група - «Вплив на фізичне тіло» (способи профілактики на фізіологічному рівні регуляції психофізичного стану), 2 група - «Вплив на емоційний стан» (способи профілактики емоційно-вольової регуляції психофізичного стану), 3 група - «вплив на думки, зміна світогляду» (способи профілактики ціннісно-смислового рівня регуляції психофізичного стану). У вас для цього є 10 хвилин.
Визначте у групі спікера, який представлятиме ваші напрацювання.
Відбувається представлення і обговорення робіт.
Орієнтовна презентація робіт груп.
1 група - «Вплив на фізичне тіло»: якісний сон; збалансоване, насичене вітамінами і мінералами харчування; фізичне навантаження; заняття спортом; ранкова гімнастика; танці; масаж; дихальні вправи; баня і водні процедури.
2 група – «Вплив на емоційний стан»: гумор; музика; спілкування з сім’єю, друзями; заняття улюбленою справою, хобі; спілкування з природою та з тваринами; медитації, візуалізації; аутотренінги (самонавіювання).
3 група - «вплив на думки, зміна світогляду»: образа, злість, невдоволення, критика себе та інших.
Психолог. Отже, роботу 1 і 2 груп можна вважати ресурсами задля збереження фізичного й психічного здоров’я. Можливо, хтось хоче доповнити та назвати інші ресурси?
Таким чином, адекватне ставлення до роботи і відведення їй належного місця у житті – найкраща профілактика професійного вигорання. На жаль, ми не завжди маємо змогу робити тільки те, що нам подобається, приносить радість. А робота без радості пришвидшує вигорання в декілька разів. Якщо ж користуватися настановою «Не можеш робити те, що любиш - навчись любити те, що робиш», то ніяке професійне вигорання нам не загрожуватиме!
Також правильно плануйте свій час: 8 годин - повноцінний здоровий сон, 8 годин - робота і 8 годин - активний відпочинок.
Мета: формувати позитивний емоційний стан; вірити у себе та сприймати життєві ситуації, як урок.
Психолог. Приходить учень до Вчителя і каже:
- Вчителю, я втомився. У мене таке складне життя, такі труднощі й
проблеми! Я весь час пливу проти течії. У мене немає більше сил… Що мені робити?
Вчитель замість відповіді поставив на вогонь три однакові ємності з водою. В одну ємність кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв із води моркву та яйце й налив каву в чашку з третьої ємності.
- Що змінилося? - запитав він учня.
- Яйце і морква зварилися, а кава розчинилася у воді.
- Ні! - сказав учитель. - Це лише поверховий погляд на речі. Подивися –
тверда морква, побувавши в окропі, стала м’якою і податливою. Крихке і рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих обставин - окропу. Так і ті люди, які сильні зовні, можуть розклеїтися й стати слабкими там, де крихкі й ніжні лише затвердівають і зміцнюються.
- А кава? - запитав учень.
- О! Це найцікавіше! Зерна кави повністю розчинилися в новому
несприятливому середовищі й змінили його - перетворили окріп на чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються в силу обставин, - вони змінюють самі обставини й перетворюють їх на щось нове й прекрасне, отримуючи від ситуації користь і знання.
Психолог. Якщо так дивитися на життєві ситуації, вони перестають сприйматися як проблеми, а життя буде, як школа, де події і ситуації складаються так, щоб ми могли винести з них певні уроки. Пам’ятайте: чим ми цей світ наповнюємо через думки, емоції, вчинки, те до нас і повертається.
12. Ауторелаксація «Мій найкращий день - саме сьогодні» (5 хвилин)
Мета: розвивати навички впевненості, відчуття своєї значущості та унікальності, вміння приймати себе таким, як є, усвідомлювати важливість прийнятих рішень.
Психолог. Кожного ранку працюйте над собою. Ми багато говоримо про можливість фізичних вправ, але ще більше ми потребуємо духовних і розумових вправ, які б кожного ранку стимулювали нас до дії. Не забувайте говорити собі слова, які підбадьорюють. Говорячи з собою кожного дня, ви можете навчитися керувати своїми думками.
1. Саме сьогодні я буду щасливим. Щастя міститься всередині нас, воно не є результатом зовнішніх обставин. Тому людина настільки щаслива, наскільки вона повна рішучості бути щасливою.
2. Саме сьогодні я пристосуюся до життя, яке оточує мене. Я прийму мою сім’ю, моє навчання, обставини мого життя такими, які вони є, і спробую адаптуватися під них.
3. Саме сьогодні я потурбуюся про свій організм. Зроблю зарядку, буду піклуватися про своє тіло, уникати шкідливих для здоров’я звичок.
4. Саме сьогодні я буду розвивати свій розум. Я вивчу що-небудь корисне. Я не буду ледарем, я прочитаю те, що потребує зусиль, роздумів, зосередженості.
5. Саме сьогодні я займуся моральним самовдосконаленням. Для цього я зроблю щось гарне, корисне якійсь людині й виконаю дві справи, які мені не хочеться робити.
6. Саме сьогодні я буду жити тільки теперішнім днем, буду доброзичливим із усіма, постараюся не чіплятися до людей та не намагатимуся їх виправляти.
7. Саме сьогодні я буду радіти життю і буду щасливим. Я буду любити і вірити, що ті, кого я люблю, люблять мене.
13. Враження від заняття (10 хвилин)
Психолог. Ми знову повертаємося до МАК. Я показую, а ви обираєте собі одну або декілька карток, які найбільш схожі на ваші враження від заняття, та пояснюєте свій вибір. Згадайте, про що ви написали на початку нашого заняття і розкажіть, чи збулися ваші очікування.
На завершення давайте поаплодуємо собі та іншим за плідну працю.
Список використаних джерел
Інтернет-ресурси:
1.https://soulbooks.com.ua/ua/p230589565-metaforicheskie-assotsiativnye-karty.html
2. https://www.youtube.com/watch?v=oq8spe-xgA4