Тренінгове заняття з учнями «Способи подолання стресу в період підготовки та здачі ДПА, ЗНО»

Про матеріал

«Способи подолання стресу в період підготовки та здачі ДПА, ЗНО»

Для більшості учнів — випускників школи зовнішнє незалежне оцінювання є серйозним і різноплановим випробуванням.

Звісно, під час підготовки та складання іспитів учню потрібні знання з певних предметів. Саме вони є запорукою високої оцінки. Однак важлива і психічна готовність, тобто вміння грамотно викласти свою думку на письмі, опанувати себе в екстремальних ситуаціях, гідно виходити зі складного становища. Дехто має такі навички, але все ж більшість учнів відчуває непереборний страх перед іспитом, самою атмосферою, в якій він відбувається, і виникає стрес. Як же з ним справитися?

На сьогоднішньому занятті ми ознайомимось із механізмом виникнення та перебігу стресу, сприятимемо виробленню уміння протистояти стресу, будемо формувати вміння направляти стресову ситуацію в конструктивне русло, вчитися долати негативні емоційні стани.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренінгове заняття з учнями

«Способи  подолання  стресу в період  підготовки  та здачі ДПА, ЗНО»

 

 

 

 

 

Практичний психолог

Черкаської ЗОШ І-ІІІ ст.№1

 Лук’яненко В.С.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренінгове заняття з учнями

«Способи  подолання  стресу в період  підготовки  та здачі ДПА, ЗНО»

 

Мета: здійснення профілактики стресів перед ДПА та ЗНО, психологічне супроводження та підтримка випускників навчальних закладів в період підготовки та здачі ДПА, ЗНО;підвищення психологічної грамотності,формування в учнів орієнтації на збереження свого психічного здоров’я, тренування вмінь виражати свій емоційний стан, виявляти й усвідомлювати свої почуття, досягати емоційної рівноваги.

Ключові поняття: стрес, причини стресу, реакція на стресову ситуацію, засоби подолання стресу.

Тривалість: 1,5 години.

                                          Зміст заняття:

 

1. Привітання. Знайомство. (Назвати ім’я. Продовжити речення «Краще всього в житті мені удається...», передаючи м’яку іграшку по колу).

 

2. Вправа «Чарівний мішечок »

Інструкція. Пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівного мішечка, який підкаже, що на вас чекає сьогодні або що вам потрібно зробити найближчим часом. (Ці побажання чарівно впливають на настрій, підбадьорюють, надають упевненості.)

Мотивація діяльності учнів

Психолог. Для більшості учнів — випускників школи зовнішнє незалежне оцінювання є серйозним і різноплановим випробуванням.

Звісно, під час підготовки та складання іспитів учню потрібні знання з певних предметів. Саме вони є запорукою високої оцінки. Однак важлива і психічна готовність, тобто вміння грамотно викласти свою думку на письмі, опанувати себе в екстремальних ситуаціях, гідно виходити зі складного становища. Дехто має такі навички, але все ж більшість учнів відчуває непереборний страх перед іспитом, самою атмосферою, в якій він відбувається, і виникає стрес. Як же з ним справитися?

На сьогоднішньому занятті ми ознайомимось із механізмом виникнення та перебігу стресу, сприятимемо виробленню уміння протистояти стресу, будемо формувати вміння направляти стресову ситуацію в конструктивне русло, вчитися долати негативні емоційні стани.

3. Очікування «Пісочний годинник» (На «пісчинках» учасники тренінгу записують, потім проголошують свої очікування від заняття. Закріплюють «пісчинки» на верхній частині пісочного годинника).

 

4. Мозковий штурм:

«Що таке стрес?»

«Що може спричинити стрес?»

«Чи може бути стрес позитивним?»

 

5. Інформаційний блок «Поняття «стрес». Стресові ситуації в нашому житті» Презентація

У 1936 році канадський фізіолог Ганс Сельє відкрив, що людський організм здатен давати відповідь на будь-який негативний вплив. Сельє говорив: «Наймогутнішим джерелом стресу є негативні емоції і почуття».

Енциклопедичний словник дає таке тлумачення стресу: «Сукупність захисних фізіологічних реакцій, що виникають в організмі тварин і людини у відповідь на вплив різних несприятливих факторів (стресорів)».

Проте, стрес – це ваша індивідуальна реакція,яка може відрізнятися від реакції будь-якої іншої людини. В її основі лежить ваше ставлення до певної ситуації, а також ваші думки й почуття. Змінюючи свої думки й реакцію, ви отримуєте можливість цілком змінити своє відчуття і понизити рівень стресу. Отже, ваша реакція на ситуацію залежить від вас, від ваших думок, якими можна керувати.

Стресові ситуації в нашому житті можуть виникати досить часто: у спілкуванні з оточуючими, у побуті, в навчанні.

Причинами стресу можуть стати:

  • вплив навколишнього середовища: шум, холод, жара;
  • навантаження: фізичні, емоційні, навчальні;
  • важкі життєві ситуації: хвороба, непорозуміння, сварки в сім’ї, втрата близьких, розлучення батьків, зміна умов життя;
  • особистісна дисгармонія: невідповідність реального і бажаного, внутрішній конфлікт,незадоволеність собою;
  • переломні етапи життя: зміна місця проживання, нова школа, новий колектив, початок і закінчення навчання.

 

Види стресу:

1. Еустрес – це стрес, спричинений позитивними стресорами (непередбачувана перемога у змаганні, олімпіаді). Він активізує та мобілізує внутрішні резерви людини, додає інтересу до життя, змушує діяти більш інтенсивно.

2. Дистрес – спричинений негативними стресорами (запізнення на важливий захід, програш у змаганні тощо). Це руйнівний процес, який дезорганізує поведінку людини, активізую глибинні адаптаційні резерви організму. Такий тривалий стрес може перерости в невроз або психоз.

Можливі реакції організму на стрес:

  • дезадаптація – людина намагається пристосуватися до стресової ситуації, але їй це не вдається;
  • пасивність – виникнення стану безпорадності, безнадії, депресії;
  • активний захист від стресу – зміна діяльності з метою досягнення душевної рівноваги (спорт, музика, фізична праця);
  • активна релаксація (розслаблення) – підвищує природну адаптацію організму до стресової ситуації.

 

Незабаром на вас чекає також переломний етап у житті – закінчення школи, яке супроводжуватиметься іспитами та ЗНО. Звичайно ж, це відповідальний етап в житті та поряд з цим-це стресова ситуація, яка вимагає мобілізації всіх можливостей і запасів організму. Тому, до неї треба готуватися: організовувати свій час та підготувати внутрішні ресурси організму.

 

  6. Діагностична робота. Тест «Визначення ступеня схильності до стресу» (для самоконтролю). Тест взятий з журналу «Практична психологія та соціальна робота», 2001,№7

                    Тест «Визначення ступеня схильності до  стресу»

(для самоконтролю)

Перед Вами 18 тверджень. Ви повинні визначити, якою мірою кожне твердження стосується вас. У відповідях використайте шкалу:

1 – завжди;

2 – майже завжди;

3 – рідко;

4 – дуже рідко;

5 – ніколи.

1. Не менше одного разу в день я їм гарячу їжу.

2. Не менше чотирьох ночей на тиждень я сплю по 7-8 год.

3. Я отримую від людей позитивний емоційний заряд, сам плачу людям тим самим.

4. У мене є родичі, на яких я можу покластися.

5. Я займаюся фізичною зарядкою не менш двох разів на тиждень.

6. Я викурюю за день менше половини пачки сигарет.

7. За тиждень я вживаю алкоголь менше п’яти разів.

8. Моя вага відповідає моєму зростові.

9. Мої результати навчання відповідють моїм витратам енергії і старанням.

10. У мене є товариш, якому я можу довірити свої найпотаємніші думки.

11. У мене багато друзів і знайомих.

12. Моє здоров’я в нормі.

13. Я можу вільно говорити про свої переживання, перебуваючи не в гуморі.

14. Я обговорюю свої особисті проблеми з людьми, з якими спілкуюся.

15. Не менше одного разу на тиждень жартую.

16. Я здатний досить ефективно організувати свій час.

17. Я випиваю менше як три чашки кави (чаю) на тиждень.

18. Протягом дня мені вдається деякий час побути наодинці.

Обробка й оцінка результатів

1. Підсумуйте отримані бали.

2. Із загальної суми слід відняти 18.

3. Сума балів 25 свідчить про незначну стресовість; 40-65 – стресовість значного ступеня; більше 65 балів – ви на грані зриву.

 

 7. Вправа «Колаж» з використанням карток КРЕАТИВ

 

-Які засоби захисту від стресу вам підходять?

 

8.  Вправа «Обтруси»

Мета: навчити позбуватися від заважаючих і неприємних емоцій.

Ведучий. Часом ми носимо в собі більші й маленькі тягарі, що забирає в нас багато сил. Наприклад, кому-небудь із вас може спасти на думку: «Знову в мене не вийшло. Я не зможу добре підготуватися до іспиту». Хтось спрямує себе на те, що не складе іспит, наробить купу помилок і обов’язково отримує двійку. А хтось може сказати собі: «Я не такий розумний, як інші. Нащо мені намагатися?»

Я хочу показати вам, як можна легко позбутися від неприємних відчуттів.

Станьте так, щоб навколо вас було досить місця, і почніть обтрушувати долоні, лікті й плечі. Одночасно уявляючи, як все неприємне — погані відчуття, турботи й погані думки про самих себе — злітає з вас, як з гусака вода.

Потім обтрусіть свої ноги — з носків до стегон. А потім потрясіть головою.

Буде ще корисніше, якщо ви будете видавати якісь звуки... Тепер потрясіть обличчя й прислухайтеся, як смішно змінюється ваш голос, коли трясеться рот.

Уявіть, що весь неприємний тягар з вас спадає й ви стаєте дедалі бодріше й веселіше.

Обговорення. Як змінилося ваше самопочуття після виконання завдання?

9. Вправа «Чарівний художник» тілесна терапія

Ця вправа виконується в парі. Один виконує роль художника, інший – полотно (його спина), на якому художник малює. При цьому він може розповідати про свій.

Художник починає ніжними дотиками до спини малювати чарівну картину. Витвір вголос. Потім проходить заміна ролей. У дітей з підвищеною тривогою у стресовому стані виникає напруга. Ця вправа тілесною терапією допоможе її зняти.

Обговорення. Які відчуття виникали у вас під час виконання вправи?

 

10. Емоційне розвантаження. Релаксаційний комплекс «Баланс». Музична терапія

 Звучить тиха спокійна музика.

           Прослідкуйте, щоб нічого в вашому одязі не заважало вільному диханню і розслабленню. На деякий час забудьте про свої справи, проблеми. Цей короткий час відпочинку присвятіть собі – покращенню свого самопочуття і настрою. Знайдіть свій баланс.

Закрийте очі, прислухайтесь до музики, постарайтеся розчинитися в ній. Приємні хвилі розкутості і розслаблення охопили вас. Ви відпочиваєте. Вам легко і приємно, відходять турботи й клопоти.

А тепер спробуйте передати рухами коли вас щось відволікає і турбує. Відчуйте всім тілом цей стан. Зосередьтеся на своїх переживаннях.

Знову поверніться до свого балансу та рівноваги.

Обговорення. Який стан був ближчий вам?

 

11. Вправа «Відрізаємо проблему».

12. Робота з папером. Хороший варіант для розмови з кількома учасниками - колективне створення паперової скульптури або орігамі. Потрібно передавати паперовий лист від одного учасника до іншого, і кожен повинен вносити в фігурку свої зміни. Також учасники можуть створити різні фігурки і подумати, як об'єднати їх в загальну композицію.

Для цих вправ використаємо вище згадані поради релаксації з використанням музики. Включаємо довільну заспокійливу мелодію і вслухаємось в неї з уявою про щось хороше і приємне. Цим редагуємо в собі психічний стан, тобто впливаємо на корекцію стресу.

 

 

 

13. Пам’ятка  «Установка на успіх».

 

          1. Перед вами увесь світ і у вас є шанс вибрати свій шлях! Максимально використовуйте цей шанс!

2. Будьте упевнені в собі й у своїх силах! Низька оцінка себе і своїх знань – це шлях до невдач, конфліктів і життєвих розчарувань.

3. Допомагайте один одному, підтримуйте один одного в біді і радості!

4. Пам’ятайте, що вас оточують люблячі і небайдужі люди: батьки, вчителі, друзі!

5. Відчувайте впевненість у тім, що ви можете відстояти себе і свою безпеку, усвідомити себе людиною, що вибирає дорогу життя і відповідає за своє життя!

6. Усвідомлюйте себе людиною, яка обирає  життєвий шлях сама, і відповідає за свій успіх сама.

7. Ставте перед собою реальні, конкретні цілі, яких ви можете досягнути.

8. Вчиться планувати свою роботу. Не відкладайте «на потім».

9. Повторюйте собі: «У мене є сили, енергія, хороший настрій. Я впевнений в собі. Я активний і готовий до дій. В мене все вийде».

10. Скажіть собі: «Я це зроблю!» Установка на успіх забезпечує удачу.

 

14. Рефлексія «Пісочний годинник». На «пісчинках» записують свої враження, продовживши речення: «Сьогодні мені сподобалось...», «Сьогодні я дізнався(лася)...», «Для мене було корисним...», «Не сподобалось...», «Залишилось незрозумілим...»та прикріплюють їх на нижній частині пісочного годинника,проголошуючи написане присутнім.

 

 

15. Вправа «Склянка»

Мета: вироблення психотехнік видозміни, послаблення стресових переживань.

Дорослий бере в руку пластикову склянку і говорить: «Уявіть, що в цю склянку ви можете вкласти свої найпотаємніші думки, почуття, яких ви хочете позбутися». Дорослий по черзі підходить до кожного випускника, щоб він «вклав» до склянки свій «внесок». На завершення тренер, піднявши склянку для огляду всім, промовляє: «Ви дійсно хочете позбутися того, що ми зібрали разом у склянці?» Після ствердної відповіді несподівано дорослий зминає пластикову склянку. Усі мають сказати твердо і впевнено «так».

Рефлексія

  • Яке відчуття у вас виникло після завершення вправи?
  • Чи можна даний прийом використовувати під час емоційних переживань?

16. Притча  «Вирішення проблем»

 Професор взяв у руки склянку з водою, витягнув її вперед і запитав своїх учнів: Як ви думаєте, скільки важить ця склянка? В аудиторії жваво зашепотіли.

 -Приблизно 200 грамів! Ні, грамів 300, мабуть! А може і всі 500,– лунали відповіді.

 - Я справді не знаю точно, доки не зважу її. Але зараз це не потрібно. Моє питання ось яке: що трапиться, якщо я буду так тримати склянку протягом декількох хвилин?

 -Нічого!

 -Справді, нічого страшного не трапиться, – відповів професор. А що буде, якщо я триматиму цю склянку на витягнутій руці, наприклад, дві години?

 -Ваша рука почне боліти.

 - А якщо цілий день?

 -Ваша рука оніміє, у вас буде сильне м’язове напруження. Можливо, навіть доведеться їхати в лікарню, – сказав один зі студентів.

 - Як, по-вашому, вага склянки зміниться від того, що я її цілий день буду тримати?

 - Ні! – розгублено відповіли студенти.

 - А що потрібно робити, щоб все це виправити?

 - Просто поставте склянку на стіл, – весело сказав один студент.

 -Звісно! – радісно відповів професор.  Так ми і робимо з усіма життєвими труднощами. Подумайте про яку-небудь проблему кілька хвилин, і вона виявиться поруч із вами. Подумайте про неї кілька годин, і вона почне вас засмоктувати, як трясовина. Якщо будете думати цілий день, вона вас паралізує. Можна думати про проблему, але, як правило, це ні до чого не призводить. Її вага не зменшиться. Впоратися з проблемою дозволяє тільки дія. Вирішуй її або відклади в бік. Немає сенсу носити на душі важкі камені.

17. Прощання. Слово тренера:

Отже, лише від вас самих залежить наскільки успішним і продуктивним буде період підготовки і проходження іспитів, тестування. Саме головне,треба усвідомити,що хвилювання в даній ситуації – це нормально. закономірно. Пам’ятайте,справа не в тому,що трапилося,тобто не в самій події,а в тому як ти її сприймаєш. Намагайтеся обговорити,проаналізувати з близькими людьми стресову ситуацію. Вмійте  відрізняти невдачу від катастрофи. І головне: вірте в те,що все вийде. Я сподіваюсь,що ваша віра в себе зросла. Якщо віриш в успіх,він найчастіше приходить. Все залежить від вас. Я вірю у вас.

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
19 квітня 2018
Переглядів
2877
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку